4x Autodown met ombouw van Phase 1 naar Phase 2

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

4x Autodown met ombouw van Phase 1 naar Phase 2

Bericht door krismazur »

Eerst een begin
Gelijk wil ik vermelden dat ik heb besloten om de bestuurderskant raamschakelaar van Phase II niet in ga bouwen
Hier in plaats komt engelse (RHD) versie van de passagier kant, hetzelfde dus als europees (enkel schakelaar) maar dan aan de rechter kant

Eerst de stekkers, bedrading en relais

Phase I stekkers zijn voor en achter hetzelfde, achter zijn andere kleurdraden gebruikt dan voor

Links en rechts voor
Afbeelding
Links en recht achter
Afbeelding
tekening van de aansluitingen op de schakelaar :vertag
Afbeelding

Phase II heeft 3 verschillende stekkers, voor links is grootste (deze sluit ik niet aan), rechtsvoor met 8 draden en achter links en rechts met 5 draden
Linksvoor gebruik ik hetzelfde als rechtsvoor
Stekker linksvoor
Afbeelding
Afbeelding

foto van de stekkers achter heb ik niet genomen, maar lijkt erg op de stekker van rechtsvoor maar dan met 3 draden minder

Relais die we nodig hebben is hetzelfde als in Phase I in de bestuurder deur, met nummer 68 48 215
Relais en stekker
Afbeelding
Afbeelding
tekening van relais aansluitingen
Afbeelding

Nu gaan we ombouwen naar Phase II

Eerst uitgezocht bij schakelaar van Phase 1 met behulp van schema welk pin welk nummer had :wall om zo de kleuren van de draden kunnen uitzoeken wat welk doet :vertag

dus bij deze aansluitingen voor de voorkant links en rechts hetzelfde

PHASE I ---------------------PHASE II

1 GROEN-------------------- 1 BRUIN
2 ROOD (WIT) -------------- 8 ROZE
3 WIT ----------------------- 6 GROEN
4 BLAUW -------------------- 5 BLAUW
5 GEEL ---------------------- 7 BLAUW-GEEL

2,3,4 van Phase II zijn voor centrale deur vergrendeling

Aansluiting voor de achterkant, links en rechts hetzelfde

PHASE I ------------------------ PHASE II
1 GROEN - ZWART ------------ 4 BRUIN
2 ROOD - ZWART ------------- 6 ROZE
3 GROEN - WIT ---------------- 5 GEEL - WIT
4 BLAUW - ZWART ------------ 1 GROEN - ORANJE
5 ROOD - WIT ----------------- 3 GRIJS - ROOD

En nu gaan we op alle ramen, Functie AUTODOWN inbouwen

Eerst schema
Afbeelding
en als je deze niet snap heb ik ook eentje getekend, makkelijker lukt me niet om de werking uit te leggen :O
Afbeelding

Relais sluit je op deze wijze :vertag :whistle (links voor is deze bij Phase I voorzien, bij Phase II is geintegreerd in de schakelaar)
Ik leg uit hoe je dat in Phase I in moet bouwen, maar als je de laatste schema volgt en de draadkleuren van PHASE II neemt moet het ook werken

Blauwe draad (3) van de relais sluit je op Blauwe draad (4) van de schakelaar
Zwarte draad (5) van de relais sluit je op Gele draad (5) van de schakelaar
Knip de Rode (wit) (2) draad van de schakelaar en vanuit schakelaar verbind met Rood - Wit (1) draad van relais
verbind nu de Rode (1) draad van relais met Rode (wit) (2) draad die naar de motor loopt

Snap je het niet? kijk nog een keer de laatste schema
hier zijn grote foto's te vinden
http://www.mijnalbum.nl/Album=ODFWYSK6

Als je iets wilt toevoegen laat me via PB weten

Gr Kris
Just call me Kris

Afbeelding
ivovdgrift
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:53
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Doorn

Re: 4x Autodown met ombouw van Phase 1 naar Phase 2

Bericht door ivovdgrift »

Even een aanvulling voor het aansluiten van dit relais voor autoup in een Phase 2 bestuurdersdeur.

Aansluiting 5 van het relais (zwart) sluit je aan op de zwarte kabel in de deur.
Aansluiting 3 van het relais (blauw) sluit je aan op de blauwe kabel in de deur.

Vervolgens knip je voor auto-up de bruine kabel in de deur door.
Hiervan sluit je de bedieningskant aan op aansluiting 1 (rood/wit) van het relais, en de motorkant sluit je aan op aansluiting 1 (rood) van het relais.

Door het knopje nu zeer kort omhoog te trekken, gaat de ruit volledig omhoog.
Plaats reactie