Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door EnigmaEll »

Welke goodyear heb je?
Ik heb goodyear voor. En eigenlijk best heel tevreden, in tegenstelling tot wat de dealer beweerde.
Schummi02
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: vr 10 jul 2009, 21:06
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Hoofddorp

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door Schummi02 »

Zo, heb de remmen nog maar eens losgehaald, en opnieuw gangbaar gemaakt.
Ik begon steeds meer rare (bonkende) geluiden tehoren, leek wel of de versnellingsbak kapot was.
Heb wel de bakolie ververst, en dan die remmen nagekeken, lijkt nu opgelost te zijn.
Ben ook benieuwd wat het verbruik gaat worden de komende dagen...

Banden zijn nu op 2,5 bar spanning gebracht, kijken of dat nog van invloed is op het rijgedrag...

Wordt vervolgd!!
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Welke load-index wordt geadviseerd?

Bericht door Musicus »

Ik ga nieuwe banden kopen voor de V40 en nu zit ik me af te vragen welke load index het meest geschikt is. Nu zitten er banden op 91H, ik ga naar 87V.

87 staat nog steeds voor 545kg per band, dus dat lijkt mij op zich genoeg, maar geeft Volvo een specificatie op?
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 543
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
10
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Ramon
Locatie: Muiderberg

Re: Welke load-index wordt geadviseerd?

Bericht door RRRRamon »

Musicus schreef:Ik ga nieuwe banden kopen voor de V40 en nu zit ik me af te vragen welke load index het meest geschikt is. Nu zitten er banden op 91H, ik ga naar 87V.

87 staat nog steeds voor 545kg per band, dus dat lijkt mij op zich genoeg, maar geeft Volvo een specificatie op?
87V is prima voor een V40. Ik had zelfs 87 op mijn V70 classic. Zit ook binnen de marge. Het was alleen zo dat Michelin Primacy's niet leverbaar zijn met een hogere loadindex in de maat 205/50/16.
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door volvofreak898 »

iemand bekend met dit type band? Continental band type EcoContact 5

Ik ben van plan om voor het eerst in mijn leven (H) na ik denk wel 400.000 km gereden te hebben nieuwe banden te kopen,
bij profile word mij die geadviseerd als zuinigste band a 76 euro p stuk tegenover de 65 van de veelvuldig genoemde fulda zou ik dus liever zo'n continental echt A merk band nemen met mijn leken verstand dan.

Daarnaast zit ik over de michelin energy saver te denken maar hier heb je veel verschil in weet iemand welk type t zuinigst rijd en fijnst is?

en nog n vraag is 185 zuiniger rijden dan 195 en boek je hier veel grip voor in?
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door JohanH »

Ik zou zeggen laat die eco rommel lekker links liggen... Je krijgt er een minimale besparing voor terug maar levert wel een hoop in op veiligheid. Conti's ben ik sowieso geen fan van omdat die in nat allemaal slecht presteren. Michelin energy hetzelfde. En je hebt een diesel met flink wat koppel dus je zal die banden echt door laten slippen bij slechter weer, wat sportiever een rotonde op of bocht in. Nee dat zou ik echt niet doen. Levensduur is wel wat langer maar verder. Geen aanrader.

Michelin heeft verder wel een hele goeie serie, de Premacy, alleen nadeel van Michelin is dat ze een natuurrubber gebruiken die wat sneller drogtescheurtjes laat zien. Dus als je weinig rijdt misschien niet heel handig. En sowieso de prijs, ook online zijn ze nog best prijzig maar bij de meeste bandenboeren zijn juist de Michelins absurd duur.

De conti's hebben nog een nadeel, ze zijn hard. En zeker met een V40 merk je dat achterin enorm. Al snel last van resonantie/herries en trillingen.

Een wat goedkoper alternatief zou kunnen zijn Hankook (gewoon goed alleen maken wat meer geluid) of bv Kumho heeft goeie banden wat ik zo hoor. Fulda heb ik helemaal geen ervaring meee.

En 185 breed? Leuk voor op de stalen velg in de winter maar absoluut niet in de zomer, daar leven je zoveel mee in dat moet je niet willen. En ook hierbij, je hebt een diesel met veel koppel. Lekker laten zijn.
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door volvofreak898 »

JohanH schreef:Ik zou zeggen laat die eco rommel lekker links liggen... Je krijgt er een minimale besparing voor terug maar levert wel een hoop in op veiligheid. Conti's ben ik sowieso geen fan van omdat die in nat allemaal slecht presteren. Michelin energy hetzelfde. En je hebt een diesel met flink wat koppel dus je zal die banden echt door laten slippen bij slechter weer, wat sportiever een rotonde op of bocht in. Nee dat zou ik echt niet doen. Levensduur is wel wat langer maar verder. Geen aanrader.

Michelin heeft verder wel een hele goeie serie, de Premacy, alleen nadeel van Michelin is dat ze een natuurrubber gebruiken die wat sneller drogtescheurtjes laat zien. Dus als je weinig rijdt misschien niet heel handig. En sowieso de prijs, ook online zijn ze nog best prijzig maar bij de meeste bandenboeren zijn juist de Michelins absurd duur.

De conti's hebben nog een nadeel, ze zijn hard. En zeker met een V40 merk je dat achterin enorm. Al snel last van resonantie/herries en trillingen.

Een wat goedkoper alternatief zou kunnen zijn Hankook (gewoon goed alleen maken wat meer geluid) of bv Kumho heeft goeie banden wat ik zo hoor. Fulda heb ik helemaal geen ervaring meee.

En 185 breed? Leuk voor op de stalen velg in de winter maar absoluut niet in de zomer, daar leven je zoveel mee in dat moet je niet willen. En ook hierbij, je hebt een diesel met veel koppel. Lekker laten zijn.
das een zeer duidelijk verhaal behalve dan dat ik er alleen uit kan halen dat de premacy's wel goed zijn van michelin heb ik dat goed?
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door Kuip »

volvofreak898 schreef: das een zeer duidelijk verhaal behalve dan dat ik er alleen uit kan halen dat de premacy's wel goed zijn van michelin heb ik dat goed?
Ik heb er Michelin Energy Savers onder zitten, en die bevallen mij ook uitstekend hoor, net als onder mijn vorige auto's.
Niets mis mee, grip bij nat wegdek is ook goed, en zijn lekker stil. Maar ik rij dan ook niet als een dolle op rotondes of in bochten (A) .
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door JohanH »

Mja een diesel met zoveel aan koppel is toch anders dan een 1.8, dat stuk aan vermogen extra merk je snel qua bandenkeuze. En in de regen is het niet direct gevaarlijk maar bij een noodstop of als je moet uitwijken of als je wat te snel op een bocht afkomt of noem maar op dan schieten ze snel, heel snel te kort. En dat vind ik met name het nadeel van veel meer eco banden als ik het zo mag zeggen.

Maar idd premacy's of meer de sport banden zoals de pilots gaan een stuk beter.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door volvofreak898 »

hbe nu n poosje redelijke energy savers voorop liggen


eigenlijk nog weinig met nat weer maar t houd met nat weer idd niet over.
sneller onderstuur dan de goodyears eagle f1

remweg op droog prima
onderstuur op droog en
met gemak slippende banden in z'n 2 mijn auto heeft idd te veel koppel voor de gewone energy savers althans als ik haast heb......


maar goed nu heb ik dus enkel de vergelijking kunnen maken tussen een band gericht op racen de F1 en een band gericht op zuinig rijden en droog weer de energy saver < dus niet de energy saver plus

dat de f1 beter presteert qua grip zou ook niet best wezen van niet......

premacy's lijken niet leverbaar vanuit profile :( maar je remweg verhaal vind ik wel zorgwekkend !!!!!!!! Ik wil niet inboeken op remweg eigenlijk , veiligheid voorop rijd niet voor niets een V en ben er zuinig op.
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door JohanH »

Daarom dat ik dat ook zeg idd. Maar die goodyears zijn meer de sportbanden en dat is ook niet echt nodig. Meer de tour banden zoals idd de premacy's zou mijn voorkeur hebben dan. :) En profile, waarom? Zijn vaak een stuk duurder... Beter kun je een bandentoko hebben die wat betere prijzen hanteerd, ik noem maar een bedrijf zoals Waarts in Waalwijk.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door myalexx »

Ik ben er tevreden over de pilot sport 3 banden.
Het is idd een sport band, maar wat mij het meeste boeit is dat ze heel goed presteren met nat weer !

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 543
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
10
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Ramon
Locatie: Muiderberg

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door RRRRamon »

Ik zweer bij Michelin. Je betaald wat meer maar ze gaan zooooveeelll langer mee dan andere merken. Ik heb dus de Michelin Primacy eronder liggen het is alleen jammer dat de maat 205/50/16 zomaar €30,- à €40,- duurder is dan bijvoorbeeld de 55 hoogte.

Welke banden er nooit meer onder komen zijn de Kumho Ecsta SPT KU31. Zelden zo'n baggerband meegemaakt, lawaai, slaan op richels, reacties op spoorvorming, grip op nat, cuppen en dan ook nog een rolweerstand alsof je met 1 bar in de band rijdt. Het verbruik werd toen behoorlijk hoger, zelfs behoorlijk hoger dan met winterbanden. Op droog hadden ze wel veel grip.
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31970
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door René »

RRRRamon schreef:Welke banden er nooit meer onder komen zijn de Kumho Ecsta SPT KU31. Zelden zo'n baggerband meegemaakt.
Hey das vreemd, deze had ik juist voor mijn vorige V70 gekocht. :think
Kwamen altijd goed uit de test ...
Ik heb er alleen maar zo'n 1000 km mee kunnen rijden voor ze de V in de poeier reden. :swear
Nu Dunlops (net nieuwe gemonteerd bij de garage voor ik hem kocht) en ik mag 'nog' niet klagen. (A)
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
RRRRamon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 543
Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
10
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Ramon
Locatie: Muiderberg

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door RRRRamon »

René schreef:
RRRRamon schreef:Welke banden er nooit meer onder komen zijn de Kumho Ecsta SPT KU31. Zelden zo'n baggerband meegemaakt.
Hey das vreemd, deze had ik juist voor mijn vorige V70 gekocht. :think
Kwamen altijd goed uit de test ...
Ik heb er alleen maar zo'n 1000 km mee kunnen rijden voor ze de V in de poeier reden. :swear
Nu Dunlops (net nieuwe gemonteerd bij de garage voor ik hem kocht) en ik mag 'nog' niet klagen. (A)
Ik heb ze er voortijdig afgegooid. Ik heb er geloof ik maar 35k op gereden. Ik weet zeker dat de uitlijning 100% was maar de zijkanten van de voorbanden waren helemaal weg, net of ik op een motorband reed :think Ook tussendoor de uitlijning nog een keer laten nakijken om het zoekende gedrag op nat op te lossen. De V70 2.5D staat er wel bekend om om wat "kopzwaar" te zijn maar het waren zelfs nog 91 banden met een hogere loadindex, ruim voldoende dus voor 1541 kilo wegende V70. Ik heb toen weer Michelin Primacy's eronder gedaan.
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door JohanH »

Ja idd, en vaak als ze nieuw zijn dan lijkt het allemaal prima. Sowieso zijn die testen vaak doorgestoken kaart. Beetje toevallig dat bij Adac en ANWB testen bepaalde merken altijd hoger eindigen. :whistle
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door volvofreak898 »

no wil ik niet mierene,,ke maar die premacy's hebben een verbruik f codering :O das wel gruwelijk das niet zo erg as me eagle f1 's en alleen de hp is verkrijgbaar in mijn 15inch maat :(

nou weet ik dat die verbruikscodering een indicatie is maar f schrikt wel af ... bah zeg wat ben ik moeilijk
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door JohanH »

Premacy is een oudere band he, dus die is nog niet geoptimaliseerd voor die testen. Als ik zeg dat de goedkope Chinese rotmerken op die labels wel goed scoren en Michelin met een oudere band niet, weet jij dan genoeg? :-D Is een doorgestoken kaart... Voor de domme consument die de kwikfit binnenstapt en met 2 huismerk banden naar huis gaat 'want hij heeft hetzelfde label, zelfs nog iets beter dan de 4x duurdere A merk banden...' :tumbdown

Ik wordt er een beetje moe van hoe sowieso ook de Nederlandse comsument als dom kalf behandeld wordt, zo zie je maar ook weer als automobilist...
Koentakinte
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 10:32
10
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Martijn
Locatie: Rotterdam/ Nieuw Milligen

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door Koentakinte »

Kijk eens voor Falken banden. Heb ik goede ervaringen mee, is een A-merk en zeker niet in de top wat kosten betreft!
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Welke banden kiezen? (ALLEEN ZOMERBANDEN)

Bericht door volvofreak898 »

JohanH schreef:Premacy is een oudere band he, dus die is nog niet geoptimaliseerd voor die testen. Als ik zeg dat de goedkope Chinese rotmerken op die labels wel goed scoren en Michelin met een oudere band niet, weet jij dan genoeg? :-D Is een doorgestoken kaart... Voor de domme consument die de kwikfit binnenstapt en met 2 huismerk banden naar huis gaat 'want hij heeft hetzelfde label, zelfs nog iets beter dan de 4x duurdere A merk banden...' :tumbdown

Ik wordt er een beetje moe van hoe sowieso ook de Nederlandse comsument als dom kalf behandeld wordt, zo zie je maar ook weer als automobilist...
hier sla je de spijker op z'n kop !!!

na lang wikken en wegen ben ik maar voor de dure band gegaan...... de 205/50R16 Goodyear EfficientGrip Performance ten opzichte van de premacy minder slijtgevoelig iets minder comfort betere remweg en bochtenwerk door de verstevigde wangen

heb deze keus mede gemaakt door 20% korting en ik achter de goodyear eagle F1's heb ligge en goed over te spreken ben dus dan compleet goodyear rijd, en ik voor 50E goedkopere uitzijn met goedkopere banden niet t risico waard vind in te boeken op veiligheid

Ik hoop hiermee voor optimale veiligheid gekozen te hebben en geen eco ellende te hebben besteld.

Trouwens die energy savers zijn in 4000 km aanzienlijk gesleten :(
Plaats reactie