Wastegate actuator - Ratelen rateltje achter de motor (bij turbo)
- napperd
- Idle
- Berichten: 78
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
- 14
Re: B Wastegate - Ratelen motor
Nou Stefman,
We zijn al een paar maanden verder, en je probleem is schijnbaar nog aanwezig. Wordt het niet eens tijd om rond te neuzen naar een nieuwe of goede 2dehanse wastegate adaptor?
Tzal wel niet verder lukken met aandraaien, dus moet deze vervangen worden.
Sinds ik mijn wastegate gemaakt heb, krijg ik wel een trap in de rug en hoor de turbo echt boven alles uit fluiten. En geloof me dat gevoel wil je niet meer missen als je het eenmaal hebt gevoeld. Je hebt echt een vette bak onder je dus haal er dan ook uit wat er inzit.
Gr
Succes
Jan
We zijn al een paar maanden verder, en je probleem is schijnbaar nog aanwezig. Wordt het niet eens tijd om rond te neuzen naar een nieuwe of goede 2dehanse wastegate adaptor?
Tzal wel niet verder lukken met aandraaien, dus moet deze vervangen worden.
Sinds ik mijn wastegate gemaakt heb, krijg ik wel een trap in de rug en hoor de turbo echt boven alles uit fluiten. En geloof me dat gevoel wil je niet meer missen als je het eenmaal hebt gevoeld. Je hebt echt een vette bak onder je dus haal er dan ook uit wat er inzit.
Gr
Succes
Jan
V40 2.0T Exclusive 1998
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Elsloo LB
- Contacteer:
Re: B Wastegate - Ratelen motor
Hey, bedankt dat je aan me gedacht hebt Haha
Ik heb hem niet meer verder aangedraaid, maar ik denk dat ik binnenkort nog eens onder de motorkap duik om nog een paar slaagjes erbij te doen. Het geluid is inmiddels zover weg dat ik daar eigenlijk geen last meer van heb, dus het zou dan puur en alleen om de duw in de rug gaan.
Ik wil zeker die duw in mijn rug terughebben, maar ik wil er niet belachelijk veel geld aan uitgeven (ben nog student, en de auto is al veel duurder geworden dan gedacht).. Aangezien ik niet zelf in staat ben om deze wastegate adaptor te vervangen, zal het (denk ik) wel een duur klusje gaan worden (?)
Ik heb hem niet meer verder aangedraaid, maar ik denk dat ik binnenkort nog eens onder de motorkap duik om nog een paar slaagjes erbij te doen. Het geluid is inmiddels zover weg dat ik daar eigenlijk geen last meer van heb, dus het zou dan puur en alleen om de duw in de rug gaan.
Ik wil zeker die duw in mijn rug terughebben, maar ik wil er niet belachelijk veel geld aan uitgeven (ben nog student, en de auto is al veel duurder geworden dan gedacht).. Aangezien ik niet zelf in staat ben om deze wastegate adaptor te vervangen, zal het (denk ik) wel een duur klusje gaan worden (?)
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Re: Ratelen motor
Even een voorbeeld van zo'n scheur (deze komt overigens niet uit m'n eigen auto):stefmen schreef:IK BEN BLIJ
Zojuist heeft de Volvo Dealer in Maastricht mij gebeld. Ze waren blij dat hun zelf ook nog diagnose konden stellen aan de auto en niet zondermeer uit zijn gegaan van de diagnose van de Volvo Dealer in Geleen.
De turbo is helemaal niet defect, maar er zat een scheur in het wastegatestangetje. Dit wordt dus vervangen.
Tevens had ik aangegeven dat mijn auto slecht startte. Dit kwam omdat de bobine gescheurd was. Die vervangen + nieuwe bougiekabels en het zou volgens hun opgelost moeten zijn.
Totale kosten: 600 euro inclusief BTW en Arbeid . Nog steeds veel geld, maar al stukken beter als 1200 euro voor alleen een turbo!
Auto wordt morgen opgehaald!
-
- Engine off
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di 06 sep 2011, 23:57
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Weert
Re: B Wastegate - Ratelen motor
600 euro niet wat duur? of is het zo arbeidsintensief?
Dit topic doet mij ook de ogen openen over het probleem wat ik heb. (ook een rateltje bij matig optrekken)
Misschien maar eens met mijn zwager naar kijken, zeker omdat hij bij aandraaien ook nog harder gaat! haha wel met beleid uiteraard er moet wel nog een paar jaar mee gereden worden.
Dit topic doet mij ook de ogen openen over het probleem wat ik heb. (ook een rateltje bij matig optrekken)
Misschien maar eens met mijn zwager naar kijken, zeker omdat hij bij aandraaien ook nog harder gaat! haha wel met beleid uiteraard er moet wel nog een paar jaar mee gereden worden.
Re: B Wastegate - Ratelen motor
Als je gaat afstellen, weet dan wel hoe je dat moet doen en controleer met een turbodrukmeter. De pre-load stel je in met handdruk/vacuumpomp. Die heb je die spullen niet, laat het dan ff bij een (volvo)tuner/dealer doen.
Het is de bedoeling dat je ie goed afgesteld staat en dat komt best nauw. Anders krijg je te snel / te veel boost en gaat ie arm lopen... en dan is het op een gegeven moment
Het is de bedoeling dat je ie goed afgesteld staat en dat komt best nauw. Anders krijg je te snel / te veel boost en gaat ie arm lopen... en dan is het op een gegeven moment
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Actuator probleem "denk ik"
Hoi!
Zo weer terug van weggeweest ivm omstandigheden.
Na alle problemen met mijn t4 heb ik de moed niet laten zakken en vandaag weer goede moed verdergegaan.
Na eerder vermelde problemen met de t4 waaronder turbo druk probleem ben ik weer verder gegaan.
mijn druk is afentoe 1.6 bar en dan blaast hij af en komt niet boven de 0.5 / 0.6 bar dit varieert en slaat de motor regelmatig in noodloop.
Gister moest ik voor de keuring en nu het weer wat beter wordt kan ik me handen weer gebruiken dus ben ik maar verder gegaan met onderzoeken.
Hij was trouwens afgekeurd op rechter fusekogel deze gehaald vandaag en morgen eronder zetten.
Even snel een lijstje wat vervangen is aan de t4
-Vacuum slangen
-Turbo 2x
-Slangen van intercooler
- Tcv
-Brandstofdrukregelaar
-Olie filter
-Benzinefilter
-Olie meerdere malen
-Bougies
- Luchtfilter
- Retourleiding van turbo
Gister sloeg hij weer in noodloop, met in het achterhoofd dat de turbo druk soms te hoog is en dan weer te laag dacht ik dat het hiermee temaken had.
Ik ben de auto meteen uitgaan lezen en hij kwam met code 19 luchtmassa meter buiten bereik, ook was de laad druk te hoog.
Hier door zal de storing komen van de luchtmassa meter hij zuigt teveel lucht aan.
Ik wilde dus vandaag de wastegate afstellen, gegeven op gezocht en moest 4 psi zijn.
Echter als ik druk op de wastgate zet komt ontsnapt er lucht door het omcirklede op de foto zou dit mijn problemen kunnen veroorzaken waardoor hij teveel druk heeft? mij lijkt het dat hij daardoor juist weer niet te weinig druk kan hebben wie kan me weer een beetje op weghelpen
Zo weer terug van weggeweest ivm omstandigheden.
Na alle problemen met mijn t4 heb ik de moed niet laten zakken en vandaag weer goede moed verdergegaan.
Na eerder vermelde problemen met de t4 waaronder turbo druk probleem ben ik weer verder gegaan.
mijn druk is afentoe 1.6 bar en dan blaast hij af en komt niet boven de 0.5 / 0.6 bar dit varieert en slaat de motor regelmatig in noodloop.
Gister moest ik voor de keuring en nu het weer wat beter wordt kan ik me handen weer gebruiken dus ben ik maar verder gegaan met onderzoeken.
Hij was trouwens afgekeurd op rechter fusekogel deze gehaald vandaag en morgen eronder zetten.
Even snel een lijstje wat vervangen is aan de t4
-Vacuum slangen
-Turbo 2x
-Slangen van intercooler
- Tcv
-Brandstofdrukregelaar
-Olie filter
-Benzinefilter
-Olie meerdere malen
-Bougies
- Luchtfilter
- Retourleiding van turbo
Gister sloeg hij weer in noodloop, met in het achterhoofd dat de turbo druk soms te hoog is en dan weer te laag dacht ik dat het hiermee temaken had.
Ik ben de auto meteen uitgaan lezen en hij kwam met code 19 luchtmassa meter buiten bereik, ook was de laad druk te hoog.
Hier door zal de storing komen van de luchtmassa meter hij zuigt teveel lucht aan.
Ik wilde dus vandaag de wastegate afstellen, gegeven op gezocht en moest 4 psi zijn.
Echter als ik druk op de wastgate zet komt ontsnapt er lucht door het omcirklede op de foto zou dit mijn problemen kunnen veroorzaken waardoor hij teveel druk heeft? mij lijkt het dat hij daardoor juist weer niet te weinig druk kan hebben wie kan me weer een beetje op weghelpen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Actuator probleem "denk ik"
Hmm wat ik me eigenlijk afvraag is als de actuator kapot is heb je dan niet alleen teveel druk inplaats van te weinig. hij duwt dan niet de wastegate meer open of zie ik dat verkeerd?
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
Re: Actuator probleem "denk ik"
Uh ja, maar ik vermoed dat ie bij overboost in noodloop gaat en dan rij je weer op een lagere dan normale boost. Dus dat zou het wel kunnen verklaren. Zou dus nog best 's je actuator kunnen zijn...
Je zou die Forge dan wel kunnen overwegen. Heb zelf de BOV van Forge. Mooi spul wel. Zeker als en originele 100 euro duurder is
Je zou eigenlijk even moeten controleren of de wastegate zelf nog wel goed open gaat (dat ie niet te stroef of maar deels open gaat), maar of dat zo makkelijk is te checken..? Heb een vacuumhandpomp waarmee ik de actuator ook nog wil checken op instelling. Meer als finetuning mbt maximale turbodruk en om evt boostleak uit te sluiten.
Je zou die Forge dan wel kunnen overwegen. Heb zelf de BOV van Forge. Mooi spul wel. Zeker als en originele 100 euro duurder is
Je zou eigenlijk even moeten controleren of de wastegate zelf nog wel goed open gaat (dat ie niet te stroef of maar deels open gaat), maar of dat zo makkelijk is te checken..? Heb een vacuumhandpomp waarmee ik de actuator ook nog wil checken op instelling. Meer als finetuning mbt maximale turbodruk en om evt boostleak uit te sluiten.
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Actuator probleem "denk ik"
Lucht uit dat gat (@foto) lijkt me wel een kapot membraam, dus kapotte actuator.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Actuator probleem "denk ik"
Pcies daar dacht ik ook aan maar dan verliest hij natuurlijk niet zo snel zen druk maar houd hij het er juist op. en als hij in noodloop gaat dan zou er toch een lampje moeten gaan branden.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 20:50
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Kerkrade
Re: Actuator probleem "denk ik"
Hallo,
Even een vraagje als iemand dit weet,
Als je op het slangetje blaast dat rechtreeks op de actuator zit komt de actuator naar buiten. En gaat daarna ook vrij snel weer naar binnen terwijl ik gewoon dezelfde druk blijf houden. Kan dat of is dit het teken dat het membraam in de actuator gescheurd is??
thanxs
Even een vraagje als iemand dit weet,
Als je op het slangetje blaast dat rechtreeks op de actuator zit komt de actuator naar buiten. En gaat daarna ook vrij snel weer naar binnen terwijl ik gewoon dezelfde druk blijf houden. Kan dat of is dit het teken dat het membraam in de actuator gescheurd is??
thanxs
3500 toeren, en dan .........[b]Vrooeeeeemmm!![/b]
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Actuator probleem "denk ik"
Klinkt als inwendige lekkage (membraam stuk).
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- 1st Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Brummen gld
Re: Actuator probleem "denk ik"
Ja actuator stuk. Ik heb hem gemaakt die van mij. Zat een scheurtje in. Heb hem gemaakt met een banden plakker hij doet z,n werk weer goed.
10.5 op 100
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 20:50
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Kerkrade
Re: Actuator probleem "denk ik"
Hallo,
Ik heb de originele volvo actuator open gemaakt (voorzichtig de felsrand opengemaakt met een schroevedraaier). Hierin zit een rood rubber membraam en deze was idd. 1cm gescheurd. Ik heb hem geplakt met bandenplak. Nu eens kijken hoelang het houdt.
Tijdens de werkzaamheden zag ik dat er speling zat op het armpje dat de wastegate eigenlijk gesloten dient te houden. Nu deze opnieuw afgesteld is heb ik weer een berg motorvermogen erbij!!
dus operatie succesvol afgesloten..
Ik heb de originele volvo actuator open gemaakt (voorzichtig de felsrand opengemaakt met een schroevedraaier). Hierin zit een rood rubber membraam en deze was idd. 1cm gescheurd. Ik heb hem geplakt met bandenplak. Nu eens kijken hoelang het houdt.
Tijdens de werkzaamheden zag ik dat er speling zat op het armpje dat de wastegate eigenlijk gesloten dient te houden. Nu deze opnieuw afgesteld is heb ik weer een berg motorvermogen erbij!!
dus operatie succesvol afgesloten..
3500 toeren, en dan .........[b]Vrooeeeeemmm!![/b]
Re: Actuator probleem "denk ik"
Let op: aan het armpje moet je niet zomaar zitten als je niet met een turbodrukmeter rijdt! Er bestaat ook zoiets als een 'preload' voor de actuator. Als je zomaar wat bijdraait en de turbodruk niet in de gaten kunt houden, kun je hier wel eens spijt van krijgen.
Zal 'm binnenkort 's afstellen met een vacuumhandpomp zoals dat officieel hoort en er dan wat foto's van proberen te maken.
Zal 'm binnenkort 's afstellen met een vacuumhandpomp zoals dat officieel hoort en er dan wat foto's van proberen te maken.
-
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 20:50
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Kerkrade
Re: Actuator probleem "denk ik"
Ik rij idd. Niet met een turbodruk meter maar heb een filmpje gezien op YouTube. Over het stellen van de actuator. Eerst los in elkaar monteren en daarna nog 3mm indraaien. Hoop dat het werkt. Waar moet ik de turbodruk meter dan evt. Aansluiten?
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
3500 toeren, en dan .........[b]Vrooeeeeemmm!![/b]
- mikeyall
- 1st Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
- 12
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
Re: Actuator probleem "denk ik"
Kan iemand mij vertellen op hoeveel slagen zijn actuator arm zit ten opzichte van de stand dat de arm in dichte stand erop zit naar aanleiding van dit filmpje wil ik de mijne ook een gaan indraaien.
[youtube][/youtube]
hij heeft het over 3 slagen en ben dus benieuwd of dat bij jullie ook zo is
Ik heb trouwens de 2.0T phase 2
[youtube][/youtube]
hij heeft het over 3 slagen en ben dus benieuwd of dat bij jullie ook zo is
Ik heb trouwens de 2.0T phase 2
Re: Actuator probleem "denk ik"
Dit moet je echt ff met een meter (laten) doen. Anders blijft 't natte vingerwerk.
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 14:32
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
T4: Lager? hoorbaar bij gas los
Hallo allen,
Sinds omstreeks 1 maand trotse eigenaar van een T4.
Echter heeft de auto wel een probleem(pje) waar ik mij zorgen om maak.
Bij gas los laten vanaf al zo'n 2000 toeren is er een ratelend geluid hoorbaar.
In eerste instantie dacht ik dat de lagers van de turbo slecht waren, maar deze draait als het goed is nog niet bij dit toerental.
Nu hoorde ik van m'n buurman dat het wel eens de waterpomp zou kunnen zijn.
Dat bij het vervangen van de D-riem deze pomp niet vervangen is zou best kunnen, want toen was ik nog niet bezit van deze wagen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En mocht de waterpomp vervangen moeten worden, moet dan ook de distributieriem gedemonteerd worden?
Ik wacht jullie antwoord af.
Sinds omstreeks 1 maand trotse eigenaar van een T4.
Echter heeft de auto wel een probleem(pje) waar ik mij zorgen om maak.
Bij gas los laten vanaf al zo'n 2000 toeren is er een ratelend geluid hoorbaar.
In eerste instantie dacht ik dat de lagers van de turbo slecht waren, maar deze draait als het goed is nog niet bij dit toerental.
Nu hoorde ik van m'n buurman dat het wel eens de waterpomp zou kunnen zijn.
Dat bij het vervangen van de D-riem deze pomp niet vervangen is zou best kunnen, want toen was ik nog niet bezit van deze wagen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En mocht de waterpomp vervangen moeten worden, moet dan ook de distributieriem gedemonteerd worden?
Ik wacht jullie antwoord af.