Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: wo 23 jul 2014, 21:09
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Enkhuizen
Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Mensen,
Ik heb het gevoel dat mijn T4 niet optimaal presteert. Het is een snelle wagen maar echt 'fel' zou ik hem niet durven noemen. Wielspin is me nog niet overkomen (wellicht door de DSA) en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik de volle 200pk nog heb. Natuurlijk, hij is op leeftijd maar er moet méér in zitten denk ik.
Preventief heb ik de bougies vervangen (naar originele), luchtfilter en het brandstoffilter.
Daarnaast heb ik een turbodrukmeter geinstalleerd; die geeft een ruime 1 bar aan tijdens vollast, dus dat lijkt me prima.
Er vallen me drie dingen op die misschien een oorzaak/probleem kunnen zijn.
-gierende benzinepomp in de tank; druk wordt misschien niet meer gehaald?
-lichte stottertjes boven de 3000 rpm
-zwaar brommend geluid vóór vanaf 120km/u en hoger. Het lijkt haast wel hoe een sportieve uitlaat klinkt maar dan vanuit het motorcompartiment.
Verder kan ik nog bedenken de BDR en vervuilde injectoren.
Om de benzinedruk-kwestie uit te sluiten wil ik de druk eens meten, stationair en onder belasting. Ik heb de benodigde materialen maar WAAR moet ik meten? Het plan is om een t-stukje in de benzineaanvoer te zetten en de (geregelde) druk op een metertje af te lezen.
Ik weet dat er een ventiel zit waarop je de druk zou kunnen meten maar het plan is om een 'vaste' installatie te maken zodat ik ook tijdens het rijden kan aflezen.
Geeft alstublieft uw ongezouten ende fletse mening over dit plan!
De situatie:
Ik heb het gevoel dat mijn T4 niet optimaal presteert. Het is een snelle wagen maar echt 'fel' zou ik hem niet durven noemen. Wielspin is me nog niet overkomen (wellicht door de DSA) en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik de volle 200pk nog heb. Natuurlijk, hij is op leeftijd maar er moet méér in zitten denk ik.
Preventief heb ik de bougies vervangen (naar originele), luchtfilter en het brandstoffilter.
Daarnaast heb ik een turbodrukmeter geinstalleerd; die geeft een ruime 1 bar aan tijdens vollast, dus dat lijkt me prima.
Er vallen me drie dingen op die misschien een oorzaak/probleem kunnen zijn.
-gierende benzinepomp in de tank; druk wordt misschien niet meer gehaald?
-lichte stottertjes boven de 3000 rpm
-zwaar brommend geluid vóór vanaf 120km/u en hoger. Het lijkt haast wel hoe een sportieve uitlaat klinkt maar dan vanuit het motorcompartiment.
Verder kan ik nog bedenken de BDR en vervuilde injectoren.
Om de benzinedruk-kwestie uit te sluiten wil ik de druk eens meten, stationair en onder belasting. Ik heb de benodigde materialen maar WAAR moet ik meten? Het plan is om een t-stukje in de benzineaanvoer te zetten en de (geregelde) druk op een metertje af te lezen.
Ik weet dat er een ventiel zit waarop je de druk zou kunnen meten maar het plan is om een 'vaste' installatie te maken zodat ik ook tijdens het rijden kan aflezen.
Geeft alstublieft uw ongezouten ende fletse mening over dit plan!
De situatie:
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Aan de linkerkant zit een ventiel met dopje. Kijk daar nog 's beter. En anders ff die beschermkap van je fuelrail halen.
- edwin1966
- 2nd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: ma 28 apr 2014, 12:33
- 10
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Edwin
- Locatie: Uden
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Dit hou ik even in de gaten.Mijn dash is nog maagdelijk en ik wil er ook graag wat extra meters bij hebben.Gewoon voor de fun.
Zelfs met de DSA en de automaat in normale stand kan ik ze leuk laten piepen
Zelfs met de DSA en de automaat in normale stand kan ik ze leuk laten piepen
Volvo V40 T4 automaat 1998 (is helaas overleden)
Volvo S40 2.4 automaat Elite 2004 (verkocht)
Volvo V40 D2 R Design 2013
Volvo S40 2.4 automaat Elite 2004 (verkocht)
Volvo V40 D2 R Design 2013
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: wo 23 jul 2014, 21:09
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Enkhuizen
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
@sdirkx: bedankt voor je tip, ik heb er eens met mijn snufferd op gelegen en heb in ieder geval een poreus/gescheurd vacuumslangetje naar de BDR gevonden. Vandaag nieuw gehaald; kijken wat ie doet! Ik verwacht geen wonderen maar het is in ieder geval weer een klein stapje in de goede richting. Blijkbaar een goed idee om meteen alle slangen te vervangen bij deze leeftijd...
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
De slang net naast je 2e injector ( 2e van links )
is zover mij bekend je benzine aanvoer vanaf je pomp.
[ Geplaatst met iPhone ]
is zover mij bekend je benzine aanvoer vanaf je pomp.
[ Geplaatst met iPhone ]
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
De rechter ook als je die er uit ramt... nadat je dat beugeltje hebt weten los te pieren.
Terugproppen is wat minder fijn, rubber afdichting heeft dan de neiging om te blijven hangen zodat het niet goed sluit (ja, ja, je moet alles eens geprobeerd hebben )
Terugproppen is wat minder fijn, rubber afdichting heeft dan de neiging om te blijven hangen zodat het niet goed sluit (ja, ja, je moet alles eens geprobeerd hebben )
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Ringetjes moet je ook vervangen als je 'm los hebt gehaald
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Weet ik, twas ook van de carbagerun wagen bij zijn laatste rit tank volgepropt met Duitse goedkope benzine en thuis er alles uit laten lopen hèhè
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: wo 23 jul 2014, 21:09
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Enkhuizen
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Grappig dat jullie het erover hebben. Dat leidinkje aan de rechterzijde van de fuelrail was me inderdaad ook opgevallen; ik dacht dat dat de retourleiding zou zijn maar tot mijn verbazing is die leiding halverwege afgedopt? Waarom zit hij er dan? Blijkbaar dus een systeem zonder brandstofretour?
Enneh, dát zou dus een mooie leiding zijn om de geregelde druk op te meten toch?
Enneh, dát zou dus een mooie leiding zijn om de geregelde druk op te meten toch?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
waarom is ie afgedopt ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Zover ik heb gelezen op 30forty50 forum, is het een brandstofsysteem zonder retour.
Er zijn er namelijk die een retourleiding hebben aangebracht, voor ik dacht een hogere druk op de rail te mogen kunnen zetten of zoiets.
Is er nog wel de vraag waarom die leiding is afgedopt en of dit op meerdere Turbo motoren zo is?
Nu heb ik nog naar wat foto's gekeken, maar op die plek (dus de rechter leiding) zit normaal gesproken de brandstofdrukregelaar:
Die zie ik nu niet zitten. Zit deze op een andere plek bij een B4194T motor?
Er zijn er namelijk die een retourleiding hebben aangebracht, voor ik dacht een hogere druk op de rail te mogen kunnen zetten of zoiets.
Is er nog wel de vraag waarom die leiding is afgedopt en of dit op meerdere Turbo motoren zo is?
Nu heb ik nog naar wat foto's gekeken, maar op die plek (dus de rechter leiding) zit normaal gesproken de brandstofdrukregelaar:
Die zie ik nu niet zitten. Zit deze op een andere plek bij een B4194T motor?
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
systeem moet wel rond kunnen pompen.. want je pomp draait een continu toerental.
als je stationair draait zou je pomp heel veel tegendruk krijgen.. lijkt me onwaarschijnlijk.
als je stationair draait zou je pomp heel veel tegendruk krijgen.. lijkt me onwaarschijnlijk.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Ja... onder de commonrail in het midden waar de andere leiding op aangesloten zit.R.O.B schreef:Nu heb ik nog naar wat foto's gekeken, maar op die plek (dus de rechter leiding) zit normaal gesproken de brandstofdrukregelaar:
Die zie ik nu niet zitten. Zit deze op een andere plek bij een B4194T motor?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Beter eerst die beschermkap eraf. Zo zie je niks :)
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: wo 23 jul 2014, 21:09
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Enkhuizen
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
@volvos40; je hebt gelijk, de bdr zit tussen de 'eerste en tweede' cilinder onder de rail bij mijn motor.
Maar ik begrijp niet hoe de brandstofdruk geregeld kan worden zónder retour leiding? Wie weet hoe die bdr dan werkt?
[ Geplaatst met Android ]
Maar ik begrijp niet hoe de brandstofdruk geregeld kan worden zónder retour leiding? Wie weet hoe die bdr dan werkt?
[ Geplaatst met Android ]
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: wo 23 jul 2014, 21:09
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Enkhuizen
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Nou, vandaag maar eens wat geprobeerd.
-Gasklephuis gereinigd (toeren schommelden licht stationair)
-wastegate actuator één slagje strakker gezet
-brandstofdruk gemeten vóór de bdr met een t-stukje ertussen.
En met een slang van 2 meter ertussen kon ik tijdens het rijden ook binnen de druk in de gaten houden:
Tijdens het starten schoot de druk meteen naar 4,5 bar en dat is tijdens het rijden niet veranderd. Zelfs onder vollast geen drukvermindering. Ik concludeer dus dat de pomp erg hard giert maar (nog) goed is.
Wel viel me op dat de flenzen van de turbo eruit zien alsof het gelekt heeft, of is dit een normaal beeld?
En nu de uitsmijter: is dit nu een klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk of niet?
Maar ondanks alles rijdt de V beduidend beter dan eerst, hij trekt veel vlotter door en stationair loopt hij netjes. Stottertjes heb ik ook niet meer gevoeld.
Misschien de injectoren nog eens (laten) reinigen...
-Gasklephuis gereinigd (toeren schommelden licht stationair)
-wastegate actuator één slagje strakker gezet
-brandstofdruk gemeten vóór de bdr met een t-stukje ertussen.
En met een slang van 2 meter ertussen kon ik tijdens het rijden ook binnen de druk in de gaten houden:
Tijdens het starten schoot de druk meteen naar 4,5 bar en dat is tijdens het rijden niet veranderd. Zelfs onder vollast geen drukvermindering. Ik concludeer dus dat de pomp erg hard giert maar (nog) goed is.
Wel viel me op dat de flenzen van de turbo eruit zien alsof het gelekt heeft, of is dit een normaal beeld?
En nu de uitsmijter: is dit nu een klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk of niet?
Maar ondanks alles rijdt de V beduidend beter dan eerst, hij trekt veel vlotter door en stationair loopt hij netjes. Stottertjes heb ik ook niet meer gevoeld.
Misschien de injectoren nog eens (laten) reinigen...
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Die verkleuring heb ik ook bij de turbo. Kan zijn dat die pakking gewoon slecht is. Ik ondervind in ieder geval geen problemen.
Dat plekje bij het pijltje op jouw foto is wel vreemd, maar nog iets verder naar links lijkt wel op een scheur.
Dat plekje bij het pijltje op jouw foto is wel vreemd, maar nog iets verder naar links lijkt wel op een scheur.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Maikel
- Locatie: Sint Oedenrode
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Inderdaad. Daar links lijkt wel een scheur te zitten
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902
Auto van de maand Augustus 2015
Auto van de maand Augustus 2015
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Het plekje op je uitlaatspruitstuk is een scheur ja. Links ervan lijkt er ook op maar die is niet doorgescheurd naar binnen.
Op het moment dat ie heet word zal ie weer sluiten en koud weer openstaan. Dit kan je evt laten lassen.
Bij de turbo heb ik ook dat ie op de aansluitingen wit is. Dit is ook weer lekkage en hoort er niet te zijn.
Ik heb dit bij mijn vorige T4 opgelost door de afsluitingen af te vlakken maar die aansluiting naar de bocht lijkt wel onmogelijk om 100% af te dichten. Ben toen op zoek geweest naar een metalen pakking maar was nergens te krijgen, zelfs niet bij de dealer. Die zeiden dat het niet bestond en stond ook niet in hun programma vida.
Dus is voor de rest niks ernstigs maar wel storend om je het nu eenmaal weet
Op het moment dat ie heet word zal ie weer sluiten en koud weer openstaan. Dit kan je evt laten lassen.
Bij de turbo heb ik ook dat ie op de aansluitingen wit is. Dit is ook weer lekkage en hoort er niet te zijn.
Ik heb dit bij mijn vorige T4 opgelost door de afsluitingen af te vlakken maar die aansluiting naar de bocht lijkt wel onmogelijk om 100% af te dichten. Ben toen op zoek geweest naar een metalen pakking maar was nergens te krijgen, zelfs niet bij de dealer. Die zeiden dat het niet bestond en stond ook niet in hun programma vida.
Dus is voor de rest niks ernstigs maar wel storend om je het nu eenmaal weet
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?
Ik meen gelezen te hebben dat bij de pomp zelf een retour zit, maar niet vanaf de rail.myalexx schreef:systeem moet wel rond kunnen pompen.. want je pomp draait een continu toerental.
als je stationair draait zou je pomp heel veel tegendruk krijgen.. lijkt me onwaarschijnlijk.