Alles over ABS, gecasteleerde ring, + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
Schmutzkiller1
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:28
8
Model: V60
Bouwjaar: 2014
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waarschuwingslampje Rem (dashboard) brand af en toe

Bericht door Schmutzkiller1 »

volvoS40 schreef:Check je remvloeistof, als het pijl te laag staat kan je dit lampje krijgen.

Dat er iets aanloopt kan inhouden dat er een remblok aanloopt (of op is) waardoor de zuiger(s) bijna zijn Max punt hebben berijkt en daardoor je vloeistof is gedaald. In dat geval, zie hierboven.

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Thx, remvloeistof is op een normal niveau. Ik dacht dat de blokken voor onlangs nog waren vervangen maar dat is alweer ruim 25.000 km geleden. Even afwachten wat ze bij de garage zeggen maar ik denk dat het gewoon remblokken vervangen wordt. Ik heb sinds December vorig jaar een andere baan buiten de plaats zet elke dag 90 km op de teller.

Had dit nog nooit meegemaakt dat het lampje ging branden, en dan ook nog af en toe. Als ik weet wat het is laat ik de oplossing ook ff weten.
Historie - 360 GLT (2.0i 1987 rood), 440 GL (1.8 1992 wit), 440 GL (1.8i aut 1996 antrac.) V40 2.0 16V Aut. Europa Exclusive (2000 zwart)
Huidig - V60 D4 Momentum GT Automaat (2014 zwart)
Gebruikersavatar
Schmutzkiller1
Idle
Idle
Berichten: 74
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:28
8
Model: V60
Bouwjaar: 2014
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waarschuwingslampje Rem (dashboard) brand af en toe

Bericht door Schmutzkiller1 »

volvoS40 schreef:Check je remvloeistof, als het pijl te laag staat kan je dit lampje krijgen.

Dat er iets aanloopt kan inhouden dat er een remblok aanloopt (of op is) waardoor de zuiger(s) bijna zijn Max punt hebben berijkt en daardoor je vloeistof is gedaald. In dat geval, zie hierboven.

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Slecht nieuws gehad zojuist. Het waren idd de remblokken maar ook de schijven aan de voorzijde. Dat was op zich wel te overzien Gezien het feit dat mijn auto volgende maand gekeurd moet worden hebben ze gelijk ff een technische check gedaan op eventuele afkeur punten.

- Gordel bestuurder moet vervangenworden. (slijtage)
- Fuse kogel (rechtsvoor moet de draagarm vervangen worden)
- Schroefveer links achter is afgebroken in de veerschotel
- 2 nieuwe banden

Heb het vervangen van de schijven en blokken maar niet laten doen. Dus ik ben bang dat het einde van de V40 er aan zit te komen.

Of heeft iemand nog tips waar ik dit kan laten (regio Apeldoorn) doen met 2e hands onderdelen zodat ik niet 2x de waarde van de auto aan reparaties heb? :wtf
Historie - 360 GLT (2.0i 1987 rood), 440 GL (1.8 1992 wit), 440 GL (1.8i aut 1996 antrac.) V40 2.0 16V Aut. Europa Exclusive (2000 zwart)
Huidig - V60 D4 Momentum GT Automaat (2014 zwart)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, po

Bericht door volvoS40 »

Pm

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
firebeast
Idle
Idle
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 19:10
9
Model: S60
Bouwjaar: 2004
Locatie: Overijssel

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, po

Bericht door firebeast »

Sinds deze week brandt bij mij ook het ABS lampje af en toe.
Er mee naar de garage geweest en even aan de pc gezet en gaf aan sensor Rechtsachter,gereset,eind gereden en lichte weer op.
Na de auto even uit hebben gezet en daarna weer starten is hij uit,maar na een paar minuten licht hij weer op...of blijft uit.
Dus onregelmatig licht het lampje op.
Waar kan ik het best een andere sensor kopen?(sloop,dealer,i.net winkel ..)
firebeast
Idle
Idle
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 19:10
9
Model: S60
Bouwjaar: 2004
Locatie: Overijssel

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, po

Bericht door firebeast »

ABS sensor bij Estateservice gekocht en laten monteren.
Alleen nu blijft nog steeds het lampje branden en foutcode 314.
Iemand een idee om dat te verhelpen?
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, po

Bericht door w.rusman »

ook na het resetten blijft de code terugkomen ?
dan zou ik gaan kijken of de sensor goed is (tweedehands of nieuw?) en daarna bekabeling na gaan lopen
Nissan micra K12
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

ABS storing inc. uitval snelheidsmeter

Bericht door ronker »

Liefhebbers,

Sinds een paar dagen heeft Truus een storing in het ABS zitten :tumbdown , als het gebeurt is de storing er al bij het starten en de ene keer verdwijnt het tijdens het rijden vanzelf en de andere keer kan ik kilometers rijden zonder verandering.

Meest vervelende is dat de snelheidsmeter het dan ook niet doet, 1e verdachte is dan ook een ABS sensor of bijbehorende stekker/ bedrading. Met name omdat het af en toe vanzelf verdwijnt denk ik aan een slecht contact ofzo :think

Wie weet van welke ABS sensor de pulse gebruikt wordt om de snelheid te berekenen? Of is er een eventuele andere veroorzaker van deze storing? Relais, stekkerverbinding die problemen kan geven, enz.?
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
aelse
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 11:29
12
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: Lou
Locatie: Elsloo

Re: ABS storing inc. uitval snelheidsmeter

Bericht door aelse »

Als ik zou moeten gokken, zou ik rechtsvoor controleren.
Een elektrisch schema steunt mij in deze gok.
Afbeelding

Hoop dat dit je op weg helpt.

Gr: Lou
V40-1.9D MY 2004 (van Sept 2010 tot Juni 2018)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: ABS storing inc. uitval snelheidsmeter

Bericht door ronker »

Thnx Lou, dat is nog eens service, precies het antwoord wat ik zocht :tumbup
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp

Bericht door ronker »

Hmm, wel het antwoord wat ik zocht maar helaas nog niet de oplossing :wall

ABS sensor RV krijg ik niet uit de naaf, boutje M13 is dusdanig verroest dat het nu sleutelmaat 11,5 heeft. Die kan ik dus niet even snel checken, maar staat in de planning.

Stekkerverbinding achter de wielkuip uitgegraven uit de modder en troep, maar stekker zelf is inwendig erg netjes, geen vocht of corrosie toch voor de zekerheid ingespoten met contactspray, geen effect.
Stekker op de ABS unit losgemaakt, geen vocht of corrosie, ingespoten met contactspray.
Grote en kleine zekering van het ABS zijn goed, geen corrosie op de pootjes, ingespoten met contactspray.

Eigenlijk geen gekke dingen tegengekomen voor zover, en ik heb alles vastgehad en bewogen, bij een slecht contactje oid zou er wel weer even beeld geweest moeten zijn denk ik :think

Probleem is begonnen na een ritje van 15 kilometer, auto probleemloos uitgezet, na uurtje weer gestart, uitroeptekenlampje plus ABS lampje branden en geen snelheidsmeter. Na een minuut of tien deed alles het weer.
Daarna wisselend -of meteen bij contact aan storing en storing blijft, -of geen storing bij starten en storing komt na een paar kilometer. Heel af en toe is de storing onder het rijden weg maar de laatste keer dat de storing even weg was greep het DSA even in, dus waarschijnlijk toch een onjuist signaal :tumbdown

Eén keer brandde alleen het uitroeptekenlampje bij het starten, en ging het ABS lampje pas branden nadat ik de rem bediende.

Zijn er andere verdachten in dit soort situaties? Is er een specifiek ABS relais (neem aan van wel) en waar kan ik die vinden?
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp

Bericht door volvoS40 »

Even iets heel anders... Trek je tellerunit er eens uit. Soms wil het wel eens voorkomen dat de stekkers erachter niet meer goed in de tellerunit zitten, met alle waanzinnige grappige en wanhopige meldingen en tellers die dan wel en dan weer niet werken.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
krisS40
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
7
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Moerdijk

ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?

Bericht door krisS40 »

bij deze een nieuw topic - heb gezocht op het forum maar niets kunnen vinden dat me enigszins wijzer kon maken.

Sinds een paar maanden heb ik een S40, 2002, 1.8. Rijdt als een zonnetje, alleen de ABS geeft een foutmelding. Kan em zelf uitlezen, en gaf aan dat linksvoor intermittent probleem had. Zag ook dat de sensor LV pas 'wakker' wordt bij een 16-17km/h, daaronder geeft ie geen signaal door. Dus even andere ABS-sensor besteld, maar dat hielp niet. Dus naar de ABS-ringen gekeken: deze staan wat 'scheef' (als in: niet recht onder de sensor, maar wat verder naar binnen), rechtsvoor een beetje, en linksvoor een beetje meer. Zijn verder niet stuk of vuil.

Vandaag maar's even bij een volvo-dealer langsgegaan, en het verdict luidde: hele aandrijfas vervangen a 750-800 euro. :swear Heb aangegeven dat ik daar toch nog wel even over wil nadenken; geloof wel dat daarmee het probleem opgelost is, lijkt me nogal drastische oplossing. Snap ook niet zo goed waarom een aandrijfas blijkbaar 'korter' kan worden :O

Daarom vraagje aan jullie: is er iemand van jullie met een second opinion en/of alternatieve mogelijke oplossing ?
Dank!
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp

Bericht door ronker »

Thnx voor de tip, zat ik ook al aan te denken, en nu ik gezien heb hoe Volvo de stekkerverbinding heeft bedacht vind ik dat niet zo vreemd, wel makkelijk monteren zo maar wel meer risico op verbroken contacten dan wanneer de stekker vastgeklikt zit in de tellerunit, meestal ben ik onder de indruk van de enginering van Volvo, maar deze oplossing is mwah :snooty

Maar dat terzijde, ik heb de tellerunit er even uitgehaald, uiteraard eerst de accu afgekoppeld. Alle contactjes gereinigd en even wat strakker afgesteld, tellerunit eerst "los" tegen de stekkers aangezet, accu aangesloten, alles deed wat het moest doen en wat denk je...... geen ABS of uitroeptekenlampje, ik voorzichtig blij, de unit vastgeschroefd en gestart, gloeiende, gloeiende :swear beide lampjes branden weer.

Wie kan me helpen, evt tegen betaling, met uitlezen en nadenken, mijn elektrotechnische kennis is net te beperkt, ik snap een bedradingsschema als ik weet waar ik naar kijk maar echt goed zit ik niet in die materie.

Met name uitlezen zou ik enorm mee geholpen zijn, mogelijk is het toch de sensor maar die is niet zo makkelijk te demonteren ivm verroeste bout, dus voordat ik me daar op stort wil ik graag wat meer info.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?

Bericht door volvoS40 »

Aandrijf as van de sloop...
Laatst gewijzigd door volvoS40 op wo 11 mei 2016, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
ralf
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Etten-Leur

Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?

Bericht door ralf »

Aandrijfas niet bij een dealer maar meer een (beuner) laten vervangen scheelt je al de helft
From bottom to top!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?

Bericht door volvoS40 »

Ook :-D
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
krisS40
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 20:52
7
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Moerdijk

Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?

Bericht door krisS40 »

ok - das duidelijk :) Ik hoopte stiekem op een tip als 'de hele as hoeft niet vervangen te worden, je kan ook ...' maar dat wordt em dus niet.

Even terzijde: echt super dit forum. Heb al ontzettend veel waardevolle info kunnen puren uit jullie posts. Hulde!
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: ABS probleem -> aandrijfas vervangen ?

Bericht door Caesar »

bij mijn S60 was de gecasteleerde ring gebroken:Afbeelding waardoor intermittende ABS foutcodes

Die ring zit op de aandrijf as geperst, maw met een beitel en hamer de oude eraf meppen en dan met schuurpapier het oppervlak goedschoonmaken en dan nieuwe erop tikken.

M.a.w. als het de ring is kun je die los kopen.

Zorg ook dat je naafbout door de hub geinstalleerd is; dat was ook een probleem wat ik had; in een bocht werd de aandrijfas een stukje uit de hub getrokken waardoor de abs ring niet meer recht onder de sensor zat; de naafbout zorgt ervoor dat de speling aan de bakkant blijft bij werking van je vering, en niet aan de wielkant.
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp

Bericht door ronker »

Goed, inmiddels bij de dealer geweest en aan de computer gehangen. Geen communicatie mogelijk met de ABS comp. in eerste instantie, na wat pielen met de reader wel een soort van communicatie, het leek alsof er in ieder geval live data gelezen kon worden, zoals wielsnelheid maar na een stukje rijden bleven alle vier de wielen op 0 :wall

Alle ABS kransen bekeken, alle nokjes netjes. De voeding van de ABS comp. gemeten, op 2 pins ruim voldoende voeding en ook de massa was netjes.

Met een scoop een beeld van een sensor achter bekeken, die gaf netjes een puls dus de wielsnelheid van 0 tijdens de proefrit klopt niet in ieder geval.

Het is dus of de sensor RV of de ABS computer zelf. Hoort de pomp in te schakelen bij contact aan? Want die hoor ik niet lopen of schakelen bij contact aan :think
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over ABS + remvloeistofniveau (lampje, vlotter, pomp

Bericht door volvoS40 »

De abs systemen zelf (computer/pomp) willen ook nog wel eens graag stuk gaan. Tis wel een kostbare geschiedenis. 2e hands is het mooist natuurlijk maar geen garantie hoelang die werkt.

Het omwisselen is even wat werk (remvloeistof word onderbroken namelijk) maar wel te doen.

Sensoren stuk... Het is mogelijk.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie