Staat m'n differentieel op klappen?

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
PaulV40ph2
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 12:42
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Omg. Tilburg

Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door PaulV40ph2 »

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Ik heb een probleem met m'n V40 en dat wil ik graag verhelpen zodat ie weer lekker rijdt.

Tijdens het rijden hoor ik een (vrij hard) mechanisch brommend c.q. schrapend geluid, niet afhankelijk van het aantal toeren dat de motor draait, maar afhankelijk van de rolsnelheid van de auto. De oorzaak zit dus in het onderstel (wiellagers, aandrijfassen) of de versnellingsbak. Tot aan de 30 km/u is de brom amper hoorbaar, vanaf 30 km/u wordt de brom goed hoorbaar en naarmate je sneller gaat rijden wordt de brom luider (echt duidelijk aanwezig). Het komt duidelijk van de voorzijde van de auto, maar niet helemaal duidelijk is of het van links of rechts af komt. Ik dacht eerst aan een wiellager, maar ik heb de auto opgekrikt en alle wielen (lees: lagers) gecheckt op speling of rare geluiden bij het ronddraaien van het wiel; dat was allemaal prima in orde. Tijdens het ronddraaien van het wiel ook de veer vastgehouden; geen trillingen. Dus de wiellagers zouden nog goed moeten zijn (hoewel ik hier op het forum wel van alles heb gelezen over toch gare wiellagers terwijl ze geen speling oid hadden). De volgende optie is de versnellingsbak. Deze schakelt en ontkoppelt prima, soepel, redelijk strak en zonder vreemde geluiden of zo. Ik denk dus dat m'n differentieel (of de lagers van het diff) gaar is. Met de zoekfunctie op dit forum heb ik weinig (lees: geen) differentieelproblemen gevonden; wel las ik ergens dat het differentieel eigenlijk nooit kapot gaat. Ik heb een M5P bak, dus de Renault versie met de achteruit linksboven. Ik lees wel veel dat die bakken eigenlijk altijd olie lekken en dat ze vaker kapot gaan (zeker in vergelijking met de m56 VOLVO bakken), maar echt differentieelproblemen heb ik niet gevonden. Omdat mijn bak ook lekte en ik geen idee had of en hoeveel olie er in de bak zat, heb ik vorig weekend de versnellingsbakolie ververst. Alle oude olie eruit en nieuwe olie erin. Er zat nog veel in, geen drooggelopen bak dus. Ik had wat gelezen over een fluitend geluid door te weinig olie in de bak dus ik heb er wat meer dan standaard in gedaan. Mijn bromgeluid bleef echter dus de olie was niet de veroorzaker. Aangezien het diff onderin de bak zit, op het laagste punt, zou ik normaliter denken dat die prima gesmeerd wordt. Zitten er lagers in die kapot zouden kunnen zijn?
Dan nog over de brom tijdens het rijden: de brom houd op als ik het stuur ook maar een beetje naar links beweeg. Rij ik rechtuit of rechtsaf dan is de brom er duidelijk. Naarmate ik naar rechts stuur wordt de brom zelfs duidelijk heftiger. Het stuur trilt iets (lichtjes, hij klapt niet uit m'n handen of zo) en als ik naar rechts stuur (al is het maar een beetje) dan gaat ie iets harder trillen. Dus naarmate de brom harder wordt, trilt het stuur meer.

Heeft iemand hier ervaring mee? Super bedankt voor het meedenken.

Gr.Paul
Laatst gewijzigd door PaulV40ph2 op za 19 dec 2015, 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.
VOLVO V40 ph2 uit 2000, Beige (Desert Wind) Metallic
Gebruikersavatar
stefan089
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 11:43
8
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door stefan089 »

Denk toch dat je een wiellager kapot hebt. Dat je geen speling voelt wil niet zeggen dat er niks kapot is. Wat eigenlijk de methode is bij het controleren van wiellagers is het volgende: je krikt de auto op, of zet hem op de brug en je geeft met 1 hand een slinger aan het wiel. De andere hand hou je op de veerpoot, fusee, of op de veer zelf. Een kapot wiellager geeft veel lawaai wat veroorzaakt wordt door trillingen. De trillingen worden doorgegeven in het hele onderstel wat jij nu zou moeten voelen als je de veer vasthoudt terwijl je het wiel een slinger geeft.
Probeer maar eens, ben benieuwd.
PaulV40ph2
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 12:42
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Omg. Tilburg

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door PaulV40ph2 »

Excuus, heb ik vergeten te vermelden. Het vasthouden van de veer en het wiel ronddraaien is ook gedaan. Geen trillingen..

En ook ben ik vergeten te vermelden dat ik de bakolie afgelopen weekend ververst heb. De bak lekte en ik had geen idee van het oliepeil (ik was bang dat ie onder peil stond) dus ik heb de olie vervangen. Nu zit er iets meer in dan hoort, om uit te sluiten dat het het veel voorkomende fluitende geluid van een drooglopende bak was, maar nog steeds hetzelfde bromgeluid.
Gelijk startpost aangevuld.
VOLVO V40 ph2 uit 2000, Beige (Desert Wind) Metallic
Gebruikersavatar
stefan089
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 11:43
8
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door stefan089 »

Als je dat goed hebt gecontroleerd dan zou dat goed moeten zijn. Al aan de homokineet gedacht? Ook een reële kanshebber!
PaulV40ph2
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 12:42
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Omg. Tilburg

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door PaulV40ph2 »

Als een homokineet kapot is dan merk je dat toch bij maximale stuuruitslag? Bij maximale stuuruitslag, zowel naar links als naar rechts, hoor ik bij mij geen gekke geluiden. Ik had ook al opgezocht of de lange aandrijfas een tussenlager oid had (wat dus gaar zou kunnen zijn), maar die heeft geen tussenlager dus dat kan het ook niet zijn.
VOLVO V40 ph2 uit 2000, Beige (Desert Wind) Metallic
Gebruikersavatar
stefan089
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 05 jul 2015, 11:43
8
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door stefan089 »

Ja, maar op een rotonde kan je hem vaak ook wel horen. Heb ooit eens met een Corolla gereden waarvan de linker homokineet vreselijk aan gort was. Acuut het proefritje ingekort :P

Weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar als je stilstaat en je stuur volledig naar links of volledig naar rechts, dan hoor je hem redelijk hard knappen als de homokineet inderdaad kapot is.

Als je het niet vertrouwt gewoon even langs een garage rijden.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door dutchlimits »

Zet m op een brug (of heel goed op bokken), zet m in de versnelling en de motor aan, 5e versnelling, en ga met je oor bij versnellingsbak hangen.
Audi S7 4.0TFSI V8
PaulV40ph2
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 12:42
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Omg. Tilburg

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door PaulV40ph2 »

Homokineet is het niet denk ik. En langs de garage gaan zie ik niet zitten. Ik ben zelf handig zat en heb een loods met een eigen 2-koloms brug, persluchtgereedschap etc. dus ik ga geen onnodige kosten maken door een garage iets te laten repareren wat ik zelf ook prima kan. Als ik maar weet wat het is, voordat ik dadelijk alles ga vervangen en nog onnodig een hoop geld kwijt ben :D

Op de brug en bij de bak gaan luisteren had ik nog niet aan gedacht. Goede tip. Is er een reden waarom dit in 5e versnelling moet?
Wat ik wel had gedaan is de auto voor opgekrikt en gas gegeven (om na te bootsen dat de auto harder dan 30 km/u rijdt waardoor ik het bromgeluid zou moeten gaan horen), maar toen werd er elektronisch ingegrepen (hoe heet dat systeem ook alweer? de toeren beginnen dan zeg maar te stotteren en hij klom niet meer in toeren omhoog) dus ik kon geen snelheid maken en dus was het bromgeluid niet hoorbaar.
VOLVO V40 ph2 uit 2000, Beige (Desert Wind) Metallic
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door dutchlimits »

Jij zegt dat je het pas hoort bij 30 kmh, als je m stationair laat draaien in zijn 1 draaien de wielen niet zo snel

Tractiecontrol bedoel je
Audi S7 4.0TFSI V8
PaulV40ph2
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 12:42
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Omg. Tilburg

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door PaulV40ph2 »

Ah zo, jij bedoeld dat ie in z'n 5 stationair wel de 30 km/u haalt. Desnoods laat ik iemand in z'n 5 een beetje gas geven. Goed idee idd.

Wat betreft de tractiecontrol: is die uit te schakelen?
VOLVO V40 ph2 uit 2000, Beige (Desert Wind) Metallic
Gebruikersavatar
rendier21
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:20
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door rendier21 »

en zelfs bij een kapot wiellager hoef je niks te horen
onder belasting wel, zonder niet
is het te traceren achter, voor, links rechts ?
SparkieMark
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 22:32
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Midlum

Differentieel op zn einde?

Bericht door SparkieMark »

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik bezig met het vervangen van mijn fusseekogel en stabilisatorstang aan de rechter kant. Maar nu viel het mij op dat toen ik mijn auto op de krik had staan, ik het wiel nog een stukje rond kon draaien. De auto stond in zijn 1e versnelling en het linker voorwiel stond op de grond. Hij komt wel tegen een aanslag aan en maakt dan een luide "klak". Ik heb al best wat topics doorgelezen, maar ben dit probleem nog niet tegengekomen bij anderen. Iemand die mij kan vertellen of dit zo hoort, of dat mijn diff op zn einde zit?
PaulV40ph2
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 01 nov 2015, 12:42
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2000
Locatie: Omg. Tilburg

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door PaulV40ph2 »

@rendier21: zoals ik beschreven had in de startpost komt het bromgeluid in ieder geval van de voorzijde vandaan, niet van de achterzijde. Ik kan niet goed horen of het van links of rechts komt. Eigenlijk meer vanuit het midden. Als ik moet kiezen zou ik rechts zeggen ;-)

@sparkiemark: volgens mij is dat gewoon normaal, als ik je in ieder geval goed begrijp.
VOLVO V40 ph2 uit 2000, Beige (Desert Wind) Metallic
SparkieMark
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 22:32
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Midlum

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door SparkieMark »

Bedankt voor je antwoord PaulV40ph2. De reden dat ik er extra op let is ook dat ik, wanneer ik op de motor rem (dus gewoon het gas loslaten zonder de koppeling op laten komen), nogal heen en weer schud. Alsof er een ruimte zit tussen de aandrijving en de wielen ergens.
ChristiaanW200
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
8
Model: 850
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hoogezand

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door ChristiaanW200 »

Dan zijn waarschijnlijk je motorrubbers aan vervanging toe

Verstuurd vanaf mn CatS50
SparkieMark
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 22:32
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Midlum

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door SparkieMark »

Bedoel je de motorsteunen?
ChristiaanW200
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 17:11
8
Model: 850
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hoogezand

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door ChristiaanW200 »

Ja. De onderste

Verstuurd vanaf mn CatS50
SparkieMark
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 22:32
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Midlum

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door SparkieMark »

Ok. Is dat aan de steunen te zien? De auto stond afgelopen weekend nog op de brug en toen zaten de bouten nog mooi in het midden van het rubber, wat niet super droog was naar mijn idee.
Gebruikersavatar
rendier21
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 19 jan 2014, 09:20
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door rendier21 »

Yep motorrubbers, ik gok met name die aan distributiekant en vergeet die aan onderkant niet

Pak maar een koevoet en steek deze maar ertussen, zie je scheuren zo zitten
SparkieMark
Idle
Idle
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 22:32
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Midlum

Re: Staat m'n differentieel op klappen?

Bericht door SparkieMark »

F*ck wat zijn die dingen duur! voor een stukje rubber. Ik eerst maar eens heel erg zeker weten dat het inderdaad daar aan ligt. Ja ik ben nog een beetje in de ontkenningsfase na het zien van die prijzen. :swear
Plaats reactie