Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10743
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Ben het hier wel mee eens en staat ergens al beschreven. Waarschijnlijk ECC aan het overlijden.
- Solaire
- 5th Gear member
- Berichten: 693
- Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
- 10
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Breda
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Check ook even de knop zelf. Mijn vorige auto had hetzelfde probleem, die switchte soms ineens de airco aan of uit. Kwam altijd nadat ik hem ik stand 1 had gehad, de knop was niet meer helemaal goed en switchte continu tussen auto (airco aan) en 1 (airco uit). Paar keer switchen tussen 1 en auto lostte het op. Contact spray lostte het daarna voor altijd op.
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: vr 10 apr 2015, 14:49
- 9
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Almelo
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Koelmiddel zou het probleem niet moeten zijn. Die is afgelopen jaar bijgevuld. Vooral afgelopen winter was het een vervelend probleem omdat de vooruit ontwaseming daardoor steeds uit ging (helaas moet mijn dashboard er ook nog helemaal uit).
@Solaire: bedoel je bedieningsknop van de airco of de draaiknop van de aanjager? Kan er altijd een beetje contactspray in spuiten.
@Solaire: bedoel je bedieningsknop van de airco of de draaiknop van de aanjager? Kan er altijd een beetje contactspray in spuiten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Ik heb zelf nog nergens last van (ECC) maar ik heb het hele topic door gelezen en ik zou wel eens willen weten of dit nou allemaal niet goedkoper te repareren is;
1; de kachelweerstand. 53 euro voor een weerstandje die met 2 pootjes gesoldeerd is (toch?; ik heb het nog niet met eigen ogen gezien, alleen foto's hier) is absurd
2; de ECC; ik zou hem wel eens open willen maken en kijken wat er nou precies mis mee is. Ik zag iemand in dit draadje linken naar Swedespeed dat de connector gaar is zoals ook bij de S60 het dashboard en de ABS computer storingen geven omdat van de stekker op het PCB de solderingen breuken krijgen na verloop van tijd.
Daarom lijkt het me misschien wel aardig om er een keer mee te pielen om te zien hoe we:
1. goedkoop een transistor vervangen (de MJ802: https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=mj802)
2. goedkoop een kachelweerstand vervangen (welke type is het? kan iemand de specs geven van die weerstand?)
3. hoe we eventueel de ECC kunnen fixen (aanneemende dat het een common kwaal is en dat je geen fault-analysis moet doen op het hele PCB).
Uiteraard kunnen we dan wat leveranciers van benodigde onderdelen opzoeken en voor mensen die niet vaak via Conrad of Farnell bestellen wil ik er best een hele stapel bestellen en dan hier op de schap leggen om naar je toe te sturen. Want 53 euro is echt absurd voor een kachelweerstand, als ik maar de specificaties kan vinden.
Zou iemand bereidt zijn om een kapotte kachelweerstand en/of een transistor op te sturen. Ik kan namelijk op de plaatjes online niet goed zien of de transistor makkelijk te desolderen is en misschien dat iemand zelfs bereidwillig is om mij een kapotte ECC toe te sturen; dan zal ik hem eens openen en kijken of de culprit kunnen vinden? Mocht ik het kunnen fixen kan ik de eerste die hem nodig heeft hem toesturen en vanaf dan een tutorial online zetten én eventueel het ding voor mensen fixen die niet graag solderen; aanneemende dat dit allemaal gaat lukken
Nogmaals, bij mij werkt alles, maar ik zag dit topic dat ik dacht; dat moet echt anders kunnen bij een kwaal die blijkbaar veel voorkomt.
1; de kachelweerstand. 53 euro voor een weerstandje die met 2 pootjes gesoldeerd is (toch?; ik heb het nog niet met eigen ogen gezien, alleen foto's hier) is absurd
2; de ECC; ik zou hem wel eens open willen maken en kijken wat er nou precies mis mee is. Ik zag iemand in dit draadje linken naar Swedespeed dat de connector gaar is zoals ook bij de S60 het dashboard en de ABS computer storingen geven omdat van de stekker op het PCB de solderingen breuken krijgen na verloop van tijd.
Daarom lijkt het me misschien wel aardig om er een keer mee te pielen om te zien hoe we:
1. goedkoop een transistor vervangen (de MJ802: https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=mj802)
2. goedkoop een kachelweerstand vervangen (welke type is het? kan iemand de specs geven van die weerstand?)
3. hoe we eventueel de ECC kunnen fixen (aanneemende dat het een common kwaal is en dat je geen fault-analysis moet doen op het hele PCB).
Uiteraard kunnen we dan wat leveranciers van benodigde onderdelen opzoeken en voor mensen die niet vaak via Conrad of Farnell bestellen wil ik er best een hele stapel bestellen en dan hier op de schap leggen om naar je toe te sturen. Want 53 euro is echt absurd voor een kachelweerstand, als ik maar de specificaties kan vinden.
Zou iemand bereidt zijn om een kapotte kachelweerstand en/of een transistor op te sturen. Ik kan namelijk op de plaatjes online niet goed zien of de transistor makkelijk te desolderen is en misschien dat iemand zelfs bereidwillig is om mij een kapotte ECC toe te sturen; dan zal ik hem eens openen en kijken of de culprit kunnen vinden? Mocht ik het kunnen fixen kan ik de eerste die hem nodig heeft hem toesturen en vanaf dan een tutorial online zetten én eventueel het ding voor mensen fixen die niet graag solderen; aanneemende dat dit allemaal gaat lukken
Nogmaals, bij mij werkt alles, maar ik zag dit topic dat ik dacht; dat moet echt anders kunnen bij een kwaal die blijkbaar veel voorkomt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Even in een losse reactie; anders verdrinkt dit in mijn vorige reactie; voor degene die toch nog een beetje onzeker zijn waar nou die weerstand zit; hier een uitgebreide tutorial met foto's van een Engels forum (dus alles is in spiegelbeeld uiteraard, bij een Engelse auto :p):
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=151801
haha, zie reactie hieronder; ik heb blijkbaar de link gemist nadat ik dit hele draadje doorhad gelezen in mijn luie bed.....ik zag toch nog heel veel vragen van mensen die blijkbaar dit linkje (zoals ik) niet kenden.
Uitstekend!
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=151801
haha, zie reactie hieronder; ik heb blijkbaar de link gemist nadat ik dit hele draadje doorhad gelezen in mijn luie bed.....ik zag toch nog heel veel vragen van mensen die blijkbaar dit linkje (zoals ik) niet kenden.
Uitstekend!
Laatst gewijzigd door Caesar op do 21 apr 2016, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
En in het nederlands-talig, in een linksgestuurde auto, in een How-To op ons eigen forum
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
- Solaire
- 5th Gear member
- Berichten: 693
- Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
- 10
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Breda
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
De draaiknop van de aanjager bedoel ik. De drukknop kun je uiteraard ook even checken, die kan ook blijven hangen.meintje schreef: @Solaire: bedoel je bedieningsknop van de airco of de draaiknop van de aanjager? Kan er altijd een beetje contactspray in spuiten.
- bluemaster
- Supporting Member
- Berichten: 900
- Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Almere
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Ik heb nog wel een weerstand liggen die je mag misbruiken. Weet niet of hij stuk is of heel, maar dat moet je zelf maar even checken. Stuur maar pb
Vanaf galaxy s5 via tapatalk
Vanaf galaxy s5 via tapatalk
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 23:26
- 8
- Model: V40
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2001
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Hallo luitjes,
Ik heb net het hele topic doorgelezen, maar vind het niet echt overzichtelijk meer, waardoor ik mijn probleem maar even vermeld en hoop op een duidelijk en werkbaar antwoord
Ik heb een Volvo V40 uit 2001 (dus phase II) met MCC (wel airco maar geen climate control)(wil ik als het goed functioneerd wel inbouwen)
Ik heb ook last van een schommelende blaas-cappaciteit van de aanjager, had dit probleem al eerder en veranderde door de regelknop (1-5) aan te raken.
Inmiddels heb ik de weerstand vervangen door een nieuwe van de Volvo-specialist.
Waarna het probleem nog niet was opgelost al was het wel iets beter regelbaar, maar nog geen continue blaas-capaciteit.
Zag dat er een sloper stond bij de garage en heb hiervan het bedieningspaneel mogen overzetten om ook dit uit te kunnen sluiten, helaas heb je bij een sloper natuurlijk niet de garantie dat het goed werkt.
Na dit alles gedaan te hebben werkt het nog steeds niet naar behoren, standen zijn wel regelbaar maar de motor blijft niet continue draaien (hij blijft wisselen van toeren).
Tevens moet ik wel vermelden dat ik vind dat de kachel erg traag warm word en de airco blaast wel koele lucht, maar niet echt koud (vullen waarschijnlijk). Kan dit alles met elkaar te maken hebben en waar zou ik het beste kunnen beginnen met zoeken om het probleem te verhelpen.
Uitlezen ??? Wat zou hij dan kunnen vinden, wat kan ik de specialist vragen om te helpen zoeken?
Zo is mij ook verteld op een sloop dat er in de kachelmotor ook electronica zit voor de regeling van het toerental en dat deze ook defect zou kunnen zijn, klopt dit?
Graag hoor ik of iemand hiier een oplossing voor weet of wie mij evt. verder kan helpen.
B.v.d.
Marcel
Ik heb net het hele topic doorgelezen, maar vind het niet echt overzichtelijk meer, waardoor ik mijn probleem maar even vermeld en hoop op een duidelijk en werkbaar antwoord
Ik heb een Volvo V40 uit 2001 (dus phase II) met MCC (wel airco maar geen climate control)(wil ik als het goed functioneerd wel inbouwen)
Ik heb ook last van een schommelende blaas-cappaciteit van de aanjager, had dit probleem al eerder en veranderde door de regelknop (1-5) aan te raken.
Inmiddels heb ik de weerstand vervangen door een nieuwe van de Volvo-specialist.
Waarna het probleem nog niet was opgelost al was het wel iets beter regelbaar, maar nog geen continue blaas-capaciteit.
Zag dat er een sloper stond bij de garage en heb hiervan het bedieningspaneel mogen overzetten om ook dit uit te kunnen sluiten, helaas heb je bij een sloper natuurlijk niet de garantie dat het goed werkt.
Na dit alles gedaan te hebben werkt het nog steeds niet naar behoren, standen zijn wel regelbaar maar de motor blijft niet continue draaien (hij blijft wisselen van toeren).
Tevens moet ik wel vermelden dat ik vind dat de kachel erg traag warm word en de airco blaast wel koele lucht, maar niet echt koud (vullen waarschijnlijk). Kan dit alles met elkaar te maken hebben en waar zou ik het beste kunnen beginnen met zoeken om het probleem te verhelpen.
Uitlezen ??? Wat zou hij dan kunnen vinden, wat kan ik de specialist vragen om te helpen zoeken?
Zo is mij ook verteld op een sloop dat er in de kachelmotor ook electronica zit voor de regeling van het toerental en dat deze ook defect zou kunnen zijn, klopt dit?
Graag hoor ik of iemand hiier een oplossing voor weet of wie mij evt. verder kan helpen.
B.v.d.
Marcel
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Er zit nog een weerstand, bij de aanjager zelf in de buurt....
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 09:47
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Ventilator blaast soms wel/soms niet
Beste leden,
Ik zit met het volgende probleem met mijn v40 station 2.0 benzine (136pk) uit 2003: Onlangs merkte ik dat de ventilator vreemde piepende en snerpende geluiden maakte (sporadisch) dit was dan op te lossen door met de ventilatorsterkte te spelen en het op 3,4 of 5 te draaien. Dat was al niet een goed teken, maar ik kon er nog mee leven omdat het op korte termijn te verhelpen was.
Nu, het weer kouder is geworden en ik echt mijn kachel nodig heb voor ontwaseming en simpelweg om niet te bevriezen in de auto, werkt de ventilator de ene keer wel en de andere keer niet. Daarmee doel ik op het blazen van de lucht uit de roosters. Soms start ik de auto en dan doet ie het perfect; er komt lucht uit de roosters op alle standen en sterktes (airco en normaal), dan rij ik 10 min voor booschappen of iets dergelijks en als ik hem dan weer start dan werkt het niet meer. Dit is uiteraard zeer frustrerend en heel koud in deze dagen. Nog een side-note: Het is nooit uitgevallen tijdens het rijden, maar het is weleens voorgekomen dat het ineens werkt als ik al aan het rijden ben.
Ik had al de zekering gecheckt & vervangen maar het probleem blijft en ik vroeg me af of jullie weten waar het aan kan liggen? Ik hoor geklik (bij de dashboard) als ik draai ad knoppen maar er gebeurt verder niks, ik voel ook warme en koud lucht als ik me hand op de roosters zet.
Wellicht dat iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt? Bedankt voor het meedenken alvast!
Mvg,
Alan
Ik zit met het volgende probleem met mijn v40 station 2.0 benzine (136pk) uit 2003: Onlangs merkte ik dat de ventilator vreemde piepende en snerpende geluiden maakte (sporadisch) dit was dan op te lossen door met de ventilatorsterkte te spelen en het op 3,4 of 5 te draaien. Dat was al niet een goed teken, maar ik kon er nog mee leven omdat het op korte termijn te verhelpen was.
Nu, het weer kouder is geworden en ik echt mijn kachel nodig heb voor ontwaseming en simpelweg om niet te bevriezen in de auto, werkt de ventilator de ene keer wel en de andere keer niet. Daarmee doel ik op het blazen van de lucht uit de roosters. Soms start ik de auto en dan doet ie het perfect; er komt lucht uit de roosters op alle standen en sterktes (airco en normaal), dan rij ik 10 min voor booschappen of iets dergelijks en als ik hem dan weer start dan werkt het niet meer. Dit is uiteraard zeer frustrerend en heel koud in deze dagen. Nog een side-note: Het is nooit uitgevallen tijdens het rijden, maar het is weleens voorgekomen dat het ineens werkt als ik al aan het rijden ben.
Ik had al de zekering gecheckt & vervangen maar het probleem blijft en ik vroeg me af of jullie weten waar het aan kan liggen? Ik hoor geklik (bij de dashboard) als ik draai ad knoppen maar er gebeurt verder niks, ik voel ook warme en koud lucht als ik me hand op de roosters zet.
Wellicht dat iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt? Bedankt voor het meedenken alvast!
Mvg,
Alan
- JannekeB
- 5th Gear member
- Berichten: 868
- Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 19:27
- 14
- Roepnaam: Janneke
- Locatie: Linschoten
Re: Ventilator blaast soms wel/soms niet
Dat zal je kachelweerstand zijn, verder heb ik er geen verstand van maar als het goed is, staat er hier op het forum een heel topic in 'Techniek' over geschreven.
Eventjes goed zoeken.
Eventjes goed zoeken.
'02 V40 2.0T Europa Prestige
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 09:47
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: Ventilator blaast soms wel/soms niet
Hey Janus,
Bedankt voor je reactie. Kachelweerstand zag ik inderdaad ook voorbij komen, ik ga het even proberen, want vanochtend moest ik de auto laten staan omdat ik de voorruit niet kon laten ontdooien
Fijne dag nog toegewenst!
Bedankt voor je reactie. Kachelweerstand zag ik inderdaad ook voorbij komen, ik ga het even proberen, want vanochtend moest ik de auto laten staan omdat ik de voorruit niet kon laten ontdooien
Fijne dag nog toegewenst!
- JannekeB
- 5th Gear member
- Berichten: 868
- Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 19:27
- 14
- Roepnaam: Janneke
- Locatie: Linschoten
Re: Ventilator blaast soms wel/soms niet
Anders kun je Krismazur of VolvoS40 een pm sturen, die hebben er vast nog wel liggen.
'02 V40 2.0T Europa Prestige
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Ventilator blaast soms wel/soms niet
Maar als het piept is het volgens mij niet de kachelweerstand, of meer dan alleen de kachelweerstand, maar een versleten lager/koolstofborstels van je aanjager.
Mijne doet het soms ook, heb 2e hands ene nieuwe aanjager gekocht, maar moet nog inbouwen; overigens kijk meteen of ik de glijlagers (is een as in een messing busje, geen kogellager) kan vervangen voor een kogellagertje, want kans is natuurlijk groot dat een 12 jaar oude 2e handsje ook versleten is, of binnen aanzienbare tijd slijt.
Daarnaast vermoed ik ook dat, net zoals bijna alle V40's tegenwoordig, je pijpwerk van je ontwasseming 'gescheurd' en/of je luchtverdelerbox (weet ff de naam niet) het schuim niet meer afdicht en dus je warme lucht allerlei wegen zoekt in je dashboard behalve de goede. Een bekende kwaal en helaas moet daar het hele dashboard ervoor uit.
Overigens kun je, mocht het de aanjager/blower zijn; die makkelijk zelf uitbouwen; zit onder je dashboard achter je handschoenenkastje.
Bij mij bijvoorbeeld maakte de fan soms een snerpend, piepend, oude verroeste schommel geluid, bij een bepaald toerental van de fan. Daarnaast hoor je tegenwoordig bij mij het pijpwerk in het dashboard piepen omdat e.e.a. los is en tegen elkaar licht te schuren en te piepen door vibraties.
M.a.w. ik ben bang dat het meer is dan je kachelweerstand :(.
Mijne doet het soms ook, heb 2e hands ene nieuwe aanjager gekocht, maar moet nog inbouwen; overigens kijk meteen of ik de glijlagers (is een as in een messing busje, geen kogellager) kan vervangen voor een kogellagertje, want kans is natuurlijk groot dat een 12 jaar oude 2e handsje ook versleten is, of binnen aanzienbare tijd slijt.
Daarnaast vermoed ik ook dat, net zoals bijna alle V40's tegenwoordig, je pijpwerk van je ontwasseming 'gescheurd' en/of je luchtverdelerbox (weet ff de naam niet) het schuim niet meer afdicht en dus je warme lucht allerlei wegen zoekt in je dashboard behalve de goede. Een bekende kwaal en helaas moet daar het hele dashboard ervoor uit.
Overigens kun je, mocht het de aanjager/blower zijn; die makkelijk zelf uitbouwen; zit onder je dashboard achter je handschoenenkastje.
Bij mij bijvoorbeeld maakte de fan soms een snerpend, piepend, oude verroeste schommel geluid, bij een bepaald toerental van de fan. Daarnaast hoor je tegenwoordig bij mij het pijpwerk in het dashboard piepen omdat e.e.a. los is en tegen elkaar licht te schuren en te piepen door vibraties.
M.a.w. ik ben bang dat het meer is dan je kachelweerstand :(.
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 09:47
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: Ventilator blaast soms wel/soms niet
Hey @caesar,
Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben, want ik heb uiteindelijk de weerstand vervangen, heeft nog een tijdje op zich laten wachten omdat het simpelweg te koud was buiten
Maar nu ik de weerstand heb vervangen, is na 2 weekjes ongeveer het probleem nog steeds hetzelfde, en wat je zegt met het lucht dat overal vandaan komt behalve waar het vandaan hoort te komen. Sterker nog, nu doet de ventilatie het sporadisch en als ie het doet en ik doe de auto uit voor een minuutje en start hem weer dan kan ik er vergif op nemen dat ie niet meer start, en het is zoooooo koud... trouwens, na verloop van tijd komt er wel hitte uit, maar zonder eruit geblazen te worden
Ik denk dat ik maar eens het hele dashboard eruit ga halen, zal ik dat via dezelfde weg doen als bij de kachelweerstand? want daar zit een metalen plaat onder het dashboard waarachter o.a. de kachelweerstand en interieurfilter zitten, maar hoe ik die plaat weg zou moeten halen zag ik niet zo 1,2,3. Of zal ik het beter doen via de radio/middenconsole?
Hopelijk is het een beetje goed weer dit weekend, dan kan ik iig alles uit elkaar halen en hopen dat ik het probleem kan lokaliseren. Bedankt voor de tips, ik zal de foto's uploaden van het proces, dat wordt nog wat
Bedankt voor het meedenken! Groetjes!
Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben, want ik heb uiteindelijk de weerstand vervangen, heeft nog een tijdje op zich laten wachten omdat het simpelweg te koud was buiten
Maar nu ik de weerstand heb vervangen, is na 2 weekjes ongeveer het probleem nog steeds hetzelfde, en wat je zegt met het lucht dat overal vandaan komt behalve waar het vandaan hoort te komen. Sterker nog, nu doet de ventilatie het sporadisch en als ie het doet en ik doe de auto uit voor een minuutje en start hem weer dan kan ik er vergif op nemen dat ie niet meer start, en het is zoooooo koud... trouwens, na verloop van tijd komt er wel hitte uit, maar zonder eruit geblazen te worden
Ik denk dat ik maar eens het hele dashboard eruit ga halen, zal ik dat via dezelfde weg doen als bij de kachelweerstand? want daar zit een metalen plaat onder het dashboard waarachter o.a. de kachelweerstand en interieurfilter zitten, maar hoe ik die plaat weg zou moeten halen zag ik niet zo 1,2,3. Of zal ik het beter doen via de radio/middenconsole?
Hopelijk is het een beetje goed weer dit weekend, dan kan ik iig alles uit elkaar halen en hopen dat ik het probleem kan lokaliseren. Bedankt voor de tips, ik zal de foto's uploaden van het proces, dat wordt nog wat
Bedankt voor het meedenken! Groetjes!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Ventilator blaast soms wel/soms niet
Er kunnen 2 problemen zijn en ik denk dat je sowieso probleem 1 hebt:
1. de het leidingwerk + luchtbox (dus die m.b.v. kleppen regelt waar de lucht naar toe moet) moet gerepareerd worden: het leidingwerk scheurt over de lengte op de lijmrand en lekt dus lucht he tdashboard in ipv te leiden naar je vooruit. Ook de schuimrand/tochstrip die de kleppen luchtdicht maakt is na zoveel jaar oud, droogt uit en verdwijnt dan; m.a.w. de regelbox lekt ook aan alle kanten.
Voor beide items boven moet het GEHELE dashboard eruit; dus ja, alles, dit alles is niet bereikbaar via handschoenkastje of je radio of je DIM, laat staan te repareren.
2. Het lagertje van je fan/aanjager is versleten; je fan kun je wel achter je handschoenkastje (via onderzijde dashboard te bereiken) eruit te halen, maar of dit zeker een probleem is weet ik neit bij jouw. Ik vermoed bij die van mij, maar ik ga eerst de leidingen doen, die rammelen en piepen nogal.
Zie ook dit draadje; ik begrijp van de organisatie dat ze vol zitten, maar kan zeker geen kwaad om langs te komen als je het tegen die tijd nog niet hebt opgelost:
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... =dashboard
Zie ter achtergrond info ook dit draadje:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... &start=120
Volgens mij staat daar ook een how-to in.
1. de het leidingwerk + luchtbox (dus die m.b.v. kleppen regelt waar de lucht naar toe moet) moet gerepareerd worden: het leidingwerk scheurt over de lengte op de lijmrand en lekt dus lucht he tdashboard in ipv te leiden naar je vooruit. Ook de schuimrand/tochstrip die de kleppen luchtdicht maakt is na zoveel jaar oud, droogt uit en verdwijnt dan; m.a.w. de regelbox lekt ook aan alle kanten.
Voor beide items boven moet het GEHELE dashboard eruit; dus ja, alles, dit alles is niet bereikbaar via handschoenkastje of je radio of je DIM, laat staan te repareren.
2. Het lagertje van je fan/aanjager is versleten; je fan kun je wel achter je handschoenkastje (via onderzijde dashboard te bereiken) eruit te halen, maar of dit zeker een probleem is weet ik neit bij jouw. Ik vermoed bij die van mij, maar ik ga eerst de leidingen doen, die rammelen en piepen nogal.
Zie ook dit draadje; ik begrijp van de organisatie dat ze vol zitten, maar kan zeker geen kwaad om langs te komen als je het tegen die tijd nog niet hebt opgelost:
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... =dashboard
Zie ter achtergrond info ook dit draadje:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... &start=120
Volgens mij staat daar ook een how-to in.
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 09:47
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: Ventilator blaast soms wel/soms niet
Het is altijd de 'lazy mind' die denkt er makkelijk vanaf te komen .... Ik zal over 2 weken bij een kennis in zijn garage kunnen sleutelen, dus ik zit in ieder geval bedekt met koffie te sleutelen, dat scheelt!
Het dashboard gaat er sws uit (dank voor de 2 links daar zit heel veel bruikbare info in) en ik merk wel wat er allemaal vervangen moet worden. Ik heb in ieder geval een idee waar ik op moet letten en waar ik naar moet zoeken.
Wanneer ga jij eraan beginnen denk je? Ik heb met de feestdagen een weekje vrij dat lijkt me een goed moment (in de tussentijd stoelverwarming aan en een muts op )
Het dashboard gaat er sws uit (dank voor de 2 links daar zit heel veel bruikbare info in) en ik merk wel wat er allemaal vervangen moet worden. Ik heb in ieder geval een idee waar ik op moet letten en waar ik naar moet zoeken.
Wanneer ga jij eraan beginnen denk je? Ik heb met de feestdagen een weekje vrij dat lijkt me een goed moment (in de tussentijd stoelverwarming aan en een muts op )
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 06:28
- 8
- Model: V40
- Bouwjaar: 2003
Re: Ventilator blaast soms wel/soms niet
Ik heb ook een probleem met mijn ventilator. Soms doet hij het helemaal niet, dan doet hij het soms weer normaal en de andere keer blaast hij op elke stand max. Zou dit ook de weerstand kunnen zijn? En is er een handig lid in de omgeving van delft/den haag die dit kan repareren?
Mvg Rick
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Mvg Rick
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Als je naar de meet komt, kan je mijn gereviseerde weerstand monteren en kijken of daarmee het probleem opgelost is.
€15,- als hij werkt, de oude neem ik wel mee dan
€15,- als hij werkt, de oude neem ik wel mee dan