Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Interieur (bv dashboard middenconsole) en exterieurverlichting, Aftermarket, Xenon, (black) dual headlights enz
Gebruikersavatar
Robert
Idle
Idle
Berichten: 94
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 21:20
10
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Bericht door Robert »

Ik mijn koplampen inmiddels inmiddels vervangen voor Black Duals. Ik denk dat het normaal gesproken 'plug and play' is. Ik heb een amerikaanse uitvoering, en daar is net even alles anders. Mijn stadslichten zitten bv niet in de binnenste lamp (bij verstraler) maar in de knipperlichten. Hierdoor is de stekker dus anders en heb ik e.e.a. moeten aanpassen.

Ik heb nu stadslichten in mijn knipperlichten en stadslichten in de binnenste lampen. Deze laatste zijn echter wel geschakeld aan de xenon, dus gaan alleen aan als ik dimlicht voer.

Vraagje: wat voor soort stadslicht gebruiken jullie zoal?
Ik heb in de binnenste lampen een witte SMD led zitten en in de knipperlichten zitten normale halogeen lampjes. In combinatie met de xenon ziet dit er niet echt uit. Lijkt wel kermis, dus ben nog aan het bedenken hoe ik het wil.
| - - - | WEBDAGBOEK | - - - |

Afbeelding

Afbeelding / / Afbeelding
Gebruikersavatar
arianwimmenhove
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 18:26
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoogeveen

Re: Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Bericht door arianwimmenhove »

Iemand enig idee of mijn black duals wel geschikt zijn voor xenon? heb dit topic al doorgespit maar kwam daar niet echt wat over tegen..

Krijg ik niet te veel strooilicht als ik er gewoon een pilot setje in doe?
Gebruikersavatar
arianwimmenhove
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 18:26
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoogeveen

Re: Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Bericht door arianwimmenhove »

niemand?? :'(

http://link.marktplaats.nl/m783229707 dit niet te duur alleen jammer dat t maar 1 kant is :(
sdirkx

Re: Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Bericht door sdirkx »

Pilot xenon set werkt prima met black duals. Rij al jaren met die combi.
Gebruikersavatar
arianwimmenhove
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 17 mar 2013, 18:26
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Hoogeveen

Re: Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Bericht door arianwimmenhove »

Had jouw v40 geen xenon af-fabriek dan? of heb je het zelf ingebouwd en zitten daar nog mits of maren aan vast?
JvdZ
Idle
Idle
Berichten: 71
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:17
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Alphen a/d Rijn

Alles over aanschaf xenon (aftermarket, lumen, op letten enz

Bericht door JvdZ »

Gister een nieuwe ontwikkeling meegemaakt in het xenon koplampen verhaal... :O Helemaal geen licht meer gisteravond op de terugweg van Den Bosch naar Utrecht, niet echt prettig op de rijksweg met alleen stadslichtjes :swear

Vandaag gekeken en nu is er een 15A zekering gesprongen van het 'Dimlicht Rechts'. Twee ontdekkingen:

- beide dimlichten zitten op dezelfde zekering, dit hoort apart te zijn. Er is dus gerommeld in de kabelboom. (zekering dimlicht links heeft geen effect op beide lampen)
- 2 xenon ballasten trekken dus samen blijkbaar meer dan 15 ampere... :O (defect? startstroom? iets om uit te zoeken)

Nu wil ik dus in elk geval de bekabeling naar de koplampen gaan herstellen vanaf de zekering zodat elke lamp weer afzonderlijk gezekerd is. Heeft iemand hier een elektrisch schema van? of de opbouw van de kabelboom? dan weet ik in elk geval hoe het hoort te zitten.
JvdS
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:42
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door JvdS »

Hallo,

Ik heb een donorauto gekocht met origineel xenon. Nu wil ik deze originele xenon in mijn eigen auto bouwen. Mijn eigen auto heeft op dit moment geen xenon en ik wil de volledige units overzetten. Nu mijn vragen;

- Kan ik de units gewoon aansluiten met de huidige stekkers? (ik heb even gekeken en de bedrading lijkt gelijk, wat kleuren en aantal betreft)
- Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik heb iemand gehoord over een eventuele hoogteregeling van xenon op 1 van de assen?
- de glazen zijn niet heel mooi meer, ze zijn een beetje vergeeld... Ik was van plan om deze gewoon schoon te maken met eventueel een polijstmiddel voor de buitenkant. De binnenkant moet ik mee oppassen ivm een zekere coating?

Benieuwd nara jullie input!
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door dutchlimits »

Glas kan je overzetten.

Binnenkant coating niet aankomen, dan beschadig je inderdaad het chroom. Ook binnenkant van glas niet aanraken.

Hoogteregeling is volgens mij hetzelfde. Stekkers ook.
Audi S7 4.0TFSI V8
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door Ripley »

Xenon af-fabriek heeft automatische hoogteregeling. Dus geen regelaar op het verlichtingspaneel, maar een sensor op de achteras die meet hoever de achteras is ingeveerd. De koplampen verstellen dan automatisch. Let op dat dit niet snel reageert, dus om te testen moet je de kofferbak vullen en een poosje geduld oefenen. Uiteraard moet je nog wel de standaard hoogte instellen met de stelschroeven op de koplampen. Het lijkt me dat je dan wel zeker moet weten dat de koplampen staan ingesteld op de invering van de achteras, dus niet aan komen rijden uitstappen, zooi uit de kofferbak halen en dan gaan afregelen. Geen idee wat de voorgeschreven methode is, maar ik kan me voorstellen dat je het contact moet aanzetten en dan 10 minuten wachten.

Ik vermoed dat de automatische hoogteregeling in het digitale netwerk van de wagen zit en dat een module moet worden geladen voordat hij werkt.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
JvdS
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:42
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door JvdS »

Dank voor je snelle reactie. Het glas overzetten was eigenlijk niet de bedoeling, aangezien ik de volledige originele units over wil zetten. De units die ik nu in mijn auto heb, lijken niet origineel...
De glazen van de originele unit wilde ik dus eigenlijk weer netjes maken. Zijn hier tips voor?
JvdS
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:42
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door JvdS »

Bedankt voor je snelle reactie! Nu ben ik dus een soort van lost...

De hoogteregeling zit er dus wel op en die zal ik dan over moeten bouwen? Is dat een eenvoudige sensor? Vooras of achteras?

Wat betreft afstellen, ga ik later naar kijken. Laden van een module, hoe doe ik dat?
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door dannyw »

Gewoon De Lampen omzetten met de normale handbediende hoogteregeling. Zo heb ik het ook gedaan, gemakkelijk en snel.
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door Ripley »

Glazen netjes maken is een kwestie van poetsen. Alleen de buitenkant, de binnenkant heeft een speciale coating tegen condens. Het is echt glas, geen polycarbonaat, dus het vergeelt niet, en krast niet tijdens het poetsen. Helaas wel gevoelig voor steenslag. Zet er meteen een laagje wax op.

Er bestaan X40's zonder elektrische hoogteverstelling en X40's met. Een X40 met elektrische hoogteverstelling, maar zonder xenon, heeft een draaiknopje op het bedieningspaneel van de verlichting. Hoog/laag. Een X40 met xenon heeft altijd elektrische hoogteverstelling (motortje op de koplampen), maar geen draaiknopje op het bedieningspaneel. Als ik het me goed herinner, is dat wettelijk ook niet toegestaan. Xenon is zo fel, dat een verkeerd afgestelde koplamp tegenliggers te ernstig verblindt. In plaats van de draaiknopje zit er een sensor op de achteras, ik meen bij het linker achterwiel. Een simpel armpje aan de as, dat leidt naar de sensor. Volgens mij herken je dat zo. Als je het netjes wilt doen, moet je dus die sensor overzetten. Ik verwacht dat de stekker op je eigen auto gewoon is voorbereid. Daarna de koplampen aansluiten. Dan zou het moeten werken, maar ik vermoed dat de auto even moet leren dat hij nu automatische hoogteregeling heeft. Dat die je met Vida, het computerprogramma van Volvo om auto's uit te lezen en te programmeren. Ik heb geen idee of een hobbyist dat kan, zo niet, dan even langs de dealer. Zal een paar tientjes kosten, schat ik.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door EnigmaEll »

Ik ben ook van H7 naar origineel xenon gegaan.
Alles is plug & play. Hoogteverstelling werkt dus ook gewoon en gaat niet automatisch maar met de draaiknoppen op het verlichtingspaneel.
Dus als het donker is eens voor een witte garagedeur gaan staan o.i.d. en dan even kijken wat een goede hoogte is. Kan je ook gelijk checken of de stelmotoren werken.

Glas kan je poetsen. De vergeling zit zonder meer aan de binnenkant. Dus je glazen moet je er dan af halen. Bestel bij de dealer ook direct 2 nieuwe koplamprubbers, want die sloop je vaak bij het demonteren van het glas. En je wilt, zeker bij xenon geen vocht in je unit.
Check ook even je reflector. Als er goedkope lampen worden gebruikt, wil de reflector om de lamp slecht worden (loslatende coating). Is dit het geval, afkeur bij APK. Ziet het er goed uit: onder geen beding aanraken. Want dat kan ook een stofwolk van loslatende coating tot gevolg hebben als je pech hebt.
Koplampglas aan de binnenkant kan je de coating in zijn geheel van verwijderen. Dit is wel een rotklus. Bijvoorbeeld met sterke thinner, CIF, wondersponsje van de action e.d.

En hopelijk heb je daarna dan weer een prima werkende set.
Gebruikersavatar
VolvoRobin
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 17 feb 2013, 23:49
11
Model: V70
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Robin
Locatie: Purmerend

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door VolvoRobin »

Ook ik ben overgegaan van origineel H7 naar Xenon. Zonder automatische hoogteverstelling; is niet verplicht. Alleen als je met zware belading gaat rijden; er even om denken om de lampen naar beneden te stellen.

Als je automatische verstelling wil, zul je de kabelboom uit de donorauto moeten halen en in jouw auto moeten plaatsen. De aansluiting ligt niet voorbereid in een non-Xenon. Tevens moet je er op letten dat 9 van de 10 hoogteverstellingsmodules na 15 jaar defect zijn, en deze dus zowieso vervangen moeten worden.
Mijn advies zou dan ook zijn, lekker de koplampen overzetten, er lekker van genieten (en als je zin hebt in een projectje de boel eens ombouwen)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door EnigmaEll »

Precies dat! :jerry
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Origineel xenon inbouwen in non xenon auto

Bericht door volvoS40 »

Omtrent geeligheid koplampglazen, je kunt de buitenkant oppoetsen, alleen denk ik niet dat het veel zin heeft.

De coating in het glas verkleurd wat sneller dan bij gewone H7 lampen, dan zou je dus WEL de binnenkant moeten schoonmaken.

Hier van staat een how to in de how to afdeling.
Let wel op dat je dan geen coating meer hebt.

En dat je de units en glas goed moet laten drogen ivm eventuele condens wat er daardoor kan optreden. Dan is dat prima te doen
Laatst gewijzigd door volvoS40 op di 20 sep 2016, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Bericht door corhog »

Ik heb de koplampglazen gewoon in de afwasmachine gepleurd,
Daar werden ze echt wel goed schoon van :P
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Bericht door EnigmaEll »

Kinkel :jerry
JvdS
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 12:42
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Alles over inbouw van xenon (-lampen, belasten enz

Bericht door JvdS »

Dankjewel allemaal voor jullie reacties. Zoals ik het nu lees ga ik dus gewoon de units overzetten, plug and play. Geen automatische hoogteberstelling...

Wat betreft het schoonmaken van de lampen ga ik de binnenkant helemaal netjes schoonmaken, de coating er dus af. Verder inderdaad nieuwe rubbers en daarna mooi monteren.

Nogmaals dank en ik zal binnenkort eens een wdb aanmaken met wat foto's.
Plaats reactie