Hoe test je of je turbo werkt.
- marcelsmit
- 1st Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: IJmuiden
Hoe test je of je turbo werkt.
Ik weet niet of ik in de goede topic zit, maar hoe test/weet je of je turbo goed werkt?
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
turbo druk meter aansluiten en kijken of en tot hoe ver die aan slaat metertje kost ~50,- en krijg je aansluitmateriaal meestal bij.
- marcelsmit
- 1st Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: IJmuiden
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Ok, zal eens kijken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Maar stel, je bouwt dan max 0.6 bar op ipv 0.9, hoe weet je dan of je een lek in je systeem hebt kf je turbo versleten is? M.a.w hoe sluit je de oorzaak van je te lage druk uit?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
deel voor deel vervangen of nalopen.
een 2.0T zou rond de 0.5-0.7 bar in de 3e versnelling of hoger moeten draaien, een T4 rond de 0.8-1.0 in de 3e versnelling of hoger.
Kan de EVAP zijn, lekke luchbuizen een lekke intercooler (zeker onwaarschijnlijk die gaan nooit kapot) of een kapotte wastegate op je turbo (komt vaker voor) of de turbo zelf die niet meer soepel draait. maarja testen is weten.
een 2.0T zou rond de 0.5-0.7 bar in de 3e versnelling of hoger moeten draaien, een T4 rond de 0.8-1.0 in de 3e versnelling of hoger.
Kan de EVAP zijn, lekke luchbuizen een lekke intercooler (zeker onwaarschijnlijk die gaan nooit kapot) of een kapotte wastegate op je turbo (komt vaker voor) of de turbo zelf die niet meer soepel draait. maarja testen is weten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Kan van alles zijn.. uit eigen ervaring als in lage versnelling weinig druk is en in een hogere wel meer druk is het de wastegate
Ik had eerst 0.5 in 2e versnelling met moeite in 3 0.6 oid en 4 en 5 0.7 met moeite. na nieuwe turbo en wastegate in elke versnelling 0.9 bar.
Met wat aanpassingen (open kat, middendemper, andere tcvvalve, bougies, forge wastgate en boostcontroller) rond de 1.2 tot 1.4 bar en het bleef heel (wel op eu98 en met gezond verstand gassen). Dan herken je je Volvo niet meer
Maar als 1 ding niet in orde is behaal je gewoon je vermogen niet dus alles stap voor stap nakijken.
Ik had eerst 0.5 in 2e versnelling met moeite in 3 0.6 oid en 4 en 5 0.7 met moeite. na nieuwe turbo en wastegate in elke versnelling 0.9 bar.
Met wat aanpassingen (open kat, middendemper, andere tcvvalve, bougies, forge wastgate en boostcontroller) rond de 1.2 tot 1.4 bar en het bleef heel (wel op eu98 en met gezond verstand gassen). Dan herken je je Volvo niet meer
Maar als 1 ding niet in orde is behaal je gewoon je vermogen niet dus alles stap voor stap nakijken.
S40 T4
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Oja en turboslangen (klemmen) ik had een turboslang die blijkbaar iets versleten was met als gevolg terug lopende druk.
S40 T4
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Hoi Robin, heb jij die forge wastegate erop zitten? Doet dit een hoop qua boost? Heb verder al een hoop aangepakt overigens. Ferrita uitlaatsysteem BMC Airbox, BOV van Forge en een tune van MTE op maat. Wellicht dat dit nog een tandje meer boost kan geven?RobinBluebird schreef: ↑do 29 jun 2017, 23:02 Kan van alles zijn.. uit eigen ervaring als in lage versnelling weinig druk is en in een hogere wel meer druk is het de wastegate
Ik had eerst 0.5 in 2e versnelling met moeite in 3 0.6 oid en 4 en 5 0.7 met moeite. na nieuwe turbo en wastegate in elke versnelling 0.9 bar.
Met wat aanpassingen (open kat, middendemper, andere tcvvalve, bougies, forge wastgate en boostcontroller) rond de 1.2 tot 1.4 bar en het bleef heel (wel op eu98 en met gezond verstand gassen). Dan herken je je Volvo niet meer
Maar als 1 ding niet in orde is behaal je gewoon je vermogen niet dus alles stap voor stap nakijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Mijn turbo heeft een revisie nodig, en ik heb contact gehad met een aantal turbo revisie bedrijven.
aanvankelijk dacht ik de CHRA (de core met lagers, oliesmering + turbine & compressor) versleten zou kunnen zijn, maar vaak gaat dit gepaard met rook/verbruik van olie (olie lekt naar het uitlaat gedeelte).
Nu blijkt, in overleg met die bedrijven, dat het een hele grote kans is dat het slakkenhuis van de uitlaatzijde een scheur heeft. Dit komt heel vaak voor bij de TD04 turbo's blijkbaar.
Ik met deze kennis e.e.a. zitten googlen en nu blijkt inderdaad dat de Mitsubishi TD04 turbo's na verloop van tijd inderdaad scheuren ontwikkelen. Dit is niet te voorkomen en komt helaas voor na zoveel km/stads verkeer door thermische belasting.
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor volledige revisie (slakkenhuis vervangen, CHRA revisie, evt. vervangen turbine/compressor + wastegates), gedeeltelijke revisie (alleen slakkenhuis & CHRA) en slechts alleen vervangen van het slakkenhuis.
het grote probleem gaat echter worden, om een nieuw slakkenhuis te vinden. Die zijn nieuw, als losse unit niet te koop, alleen aftermarket. Ik heb een paar adressen in de V.S. en in Japan gevonden die ze nog wel maken, maar ik heb de vraag voorgelegd of dit 1:1 past op het uitlaat spruitstuk etc.
Ik moet hier nog antwoord op krijgen.
2ehands heeft natuurlijk het probleem dat ze of ook gescheurd zijn, beginnend met scheuren, of niet ver van scheuren af zitten (afhankelijk van km-stand natuurlijk)
Gezien het aantal topics met gescheurde TD04 turbo's (Mitsubishi, Saab & Subaru gebruikt ze ook) en mijn klachten, ga ik ervanuit dat hij een nieuw slakkenhuis nodig heeft. Ik ga hem binnenkort uitbouwen en kijken in hoeverre ik welke revisie stappen moet zetten.
De scheuren zullen niet makkelijk van de buitenkant te zien zijn (zoek maar eens online), dus om ze goed te zien, zul je hem uit de auto moeten halen helaas.
Ik ben nu uitgebreid aan het onderzoeken welke turbo een 2.0T4 precies heeft:
-TD04H-14t
-TD04L-14t
-TD04HL-14t;
op dit forum zwerft een topic waarin gesteld wordt dat de T4 een 12t turbo heeft, maar die is verwisseld met de B4204T3 motor; die heeft een 12t ipv een 14t en een B4204T5 heeft een 14t ipv 12t).
Ik ben daarmee ook op zoek welke revisie onderdelen waar te krijgen zijn. Als het alleen het slakkenhuis is, dan is dat een werkje dat je makkelijk zelf kan doen, maar dan is de uitdaging waar je de onderdelen vandaan haalt (ik voel een groupbuy aankomen ). Een nieuwe komplete CHRA installeren is ook niet echt een uitdaging en hoewel de CHRA revisie zelf goed te doen is, doet het sonisch reinigen van de core en het uitbalanceren van de turbine + compressor na demontage vermoeden dat je het net zo goed had kunnen laten uitbesteden bij een professioneel bedrijf.
Ik houd jullie op de hoogte. Op zich heeft het bij mij geen haast, ik haal nog steeds zon 0.6/0.7 bar al sinds aankoop, maar het is niet zoals het hoort natuurlijk.
aanvankelijk dacht ik de CHRA (de core met lagers, oliesmering + turbine & compressor) versleten zou kunnen zijn, maar vaak gaat dit gepaard met rook/verbruik van olie (olie lekt naar het uitlaat gedeelte).
Nu blijkt, in overleg met die bedrijven, dat het een hele grote kans is dat het slakkenhuis van de uitlaatzijde een scheur heeft. Dit komt heel vaak voor bij de TD04 turbo's blijkbaar.
Ik met deze kennis e.e.a. zitten googlen en nu blijkt inderdaad dat de Mitsubishi TD04 turbo's na verloop van tijd inderdaad scheuren ontwikkelen. Dit is niet te voorkomen en komt helaas voor na zoveel km/stads verkeer door thermische belasting.
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor volledige revisie (slakkenhuis vervangen, CHRA revisie, evt. vervangen turbine/compressor + wastegates), gedeeltelijke revisie (alleen slakkenhuis & CHRA) en slechts alleen vervangen van het slakkenhuis.
het grote probleem gaat echter worden, om een nieuw slakkenhuis te vinden. Die zijn nieuw, als losse unit niet te koop, alleen aftermarket. Ik heb een paar adressen in de V.S. en in Japan gevonden die ze nog wel maken, maar ik heb de vraag voorgelegd of dit 1:1 past op het uitlaat spruitstuk etc.
Ik moet hier nog antwoord op krijgen.
2ehands heeft natuurlijk het probleem dat ze of ook gescheurd zijn, beginnend met scheuren, of niet ver van scheuren af zitten (afhankelijk van km-stand natuurlijk)
Gezien het aantal topics met gescheurde TD04 turbo's (Mitsubishi, Saab & Subaru gebruikt ze ook) en mijn klachten, ga ik ervanuit dat hij een nieuw slakkenhuis nodig heeft. Ik ga hem binnenkort uitbouwen en kijken in hoeverre ik welke revisie stappen moet zetten.
De scheuren zullen niet makkelijk van de buitenkant te zien zijn (zoek maar eens online), dus om ze goed te zien, zul je hem uit de auto moeten halen helaas.
Ik ben nu uitgebreid aan het onderzoeken welke turbo een 2.0T4 precies heeft:
-TD04H-14t
-TD04L-14t
-TD04HL-14t;
op dit forum zwerft een topic waarin gesteld wordt dat de T4 een 12t turbo heeft, maar die is verwisseld met de B4204T3 motor; die heeft een 12t ipv een 14t en een B4204T5 heeft een 14t ipv 12t).
Ik ben daarmee ook op zoek welke revisie onderdelen waar te krijgen zijn. Als het alleen het slakkenhuis is, dan is dat een werkje dat je makkelijk zelf kan doen, maar dan is de uitdaging waar je de onderdelen vandaan haalt (ik voel een groupbuy aankomen ). Een nieuwe komplete CHRA installeren is ook niet echt een uitdaging en hoewel de CHRA revisie zelf goed te doen is, doet het sonisch reinigen van de core en het uitbalanceren van de turbine + compressor na demontage vermoeden dat je het net zo goed had kunnen laten uitbesteden bij een professioneel bedrijf.
Ik houd jullie op de hoogte. Op zich heeft het bij mij geen haast, ik haal nog steeds zon 0.6/0.7 bar al sinds aankoop, maar het is niet zoals het hoort natuurlijk.
- marcelsmit
- 1st Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: IJmuiden
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Even voor de duidelijkheid, mijn turbo werkt gewoon hoor. Was gewoon benieuwd of je op een of andere simpele manier kon testen hoe goed je turbo het doet, net zoals je bijv een koppeling test.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Ik had idd een forge wastegate ,, de auto heb ik helaas tijdjegeleden weggedaan, maar soms lees ik hier nog ff
Zeker ik merkte heel veel verschil, maar mijn oude wastegate was ook niet goed meer hoor. Het voordeel van de forge is hij kan meer druk aan (iets) Het voordeel is het is sterker spul en bij de t4 zijn heel veel standaard wastegates niet meer zoals het was toen het nieuw was, gezien de ouderdom. Je hebt al leuke upgrades eropzitten! hoe veel druk rijd je auto op?
Zeker ik merkte heel veel verschil, maar mijn oude wastegate was ook niet goed meer hoor. Het voordeel van de forge is hij kan meer druk aan (iets) Het voordeel is het is sterker spul en bij de t4 zijn heel veel standaard wastegates niet meer zoals het was toen het nieuw was, gezien de ouderdom. Je hebt al leuke upgrades eropzitten! hoe veel druk rijd je auto op?
S40 T4
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Het is inderdaad veel uitzoekwerk kwa turbos, ik had wel het geluk om een goede te vinden maar zaten een hoop rotte appels bij. Maar het is mogelijk hoor. Ik zou voor de zekerheid toch ook eens je wastegate nakijken. Bij mij zeiden de revisie bedrijven ook het standaard verhaal..
S40 T4
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Ik heb TS zijn reactie gelezen dat hij geen problemen heeft met zijn turbo, maar ik zou deze gelegenheid wel willen gebruiken om e.e.a. aan informatie hier neer te zetten die in mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn lekkende turbo te plaatsen (helaas alleen 2.0 T4 informatie). het heeft mij een paar volle dagen zoeken en bellen gekost om e.e.a. uit te kristalliseren.
Gezien onze wagenpark ook ouder en ouder word en de turbo's dichter bij een revisie komen (en 2ehands steeds zeldzamer wordt) lijkt het me handig om nu wat meer informatie te gaan verzamelen.
Er is wat tegenstrijdige informatie welke turbo er nu in welk blok zit, maar het volgende heb ik als zekerheden uitgevonden.
de 2.0 T4 turbo heeft de volgende partnr's:
8602298: volgens vida met mijn gegevens: 2002 V40 T4 2.0 B4204T5
8627991
8601980
Ik heb nu 2e hands een 8627991 turbo op de kop getikt; die na meten van as speling met micrometer eigenlijk zo goed als nieuw is (<0.02mm) en heeft geen gescheurd turbinehuis. M.a.w. voor mij is daarmee het probleem eigenlijk meteen afgelopen, omdat ik deze in zijn geheel ga plaatsen in de auto. Revisie geeft meer geneuzel (balanceren, pakkingen etc etc) dan dat ik een 100.000km oude turbo erin lepel (huidige heeft 300.000 gelopen); ik rij slechts 5k per jaar, dus als die versleten is, zijn denk ik de elektrische auto''s al gemeengoed geworden :(.
Echter als ik weer thuis ben (zit in buitenland nu, zonder juiste gereedschap), zal ik alle partnrs van de gekochte turbo (8627991) en die op dit moment nog in de auto zit (partnr nog onbekend tot uitbouw) hier neer zetten; het slakkenhuis van de turbine zijde en van de compressor zijde hebben hun eigen partnr's. Ook de CHRA heeft zijn eigen partnr, maar die zal waarschijnlijk niet te vinden zijn aan de buitenzijde.
Wat ik daarnaast van plan ben is om de compressor en turbine afmetingen op te meten om op die manier te reverse engineeren welke turbine het nou precies is: TD04H, HL, L en welke compressor 12T, 14T of een 15T.
Dat aan de hand van deze informatie (pagina 8 & 9):
http://www.giordanobenicchi.it/tecnica% ... i_TD04.pdf
Op deze manier kunnen we nu eindelijk uitsluiten waar welke turbo nou inzit , zou eens tijd worden nietwaar, hehehe.
Mocht iemand toevallig een 2.0T of een 1.9T4 turbo hebben liggen die versleten is, zou ik het leuk vinden om ook die uit elkaar te halen en alle partnr's te inventariseren. Op die manier kunnen we ook daarvan reverse engineeren wat je nodig hebt voor revisie en eventuele subonderdelen. Ik heb gereedschap om 0.01mm nauwkeurig te kunnen meten (wat in sommige gevallen nodig is). Dan weet je precies welke turbine + compressor erin zit.
Ter achtergrond informatie hoe de naamgeving totstand komt:
algehele volvo partnr: turbine (hete/uitlaat gedeelte), CHRA (de core waar koeling + olie doorheen gaat), de compressor (koude gedeelte).
het slakkenhuis van de turbine & compressor zijn respectievelijk gebouwd voor een bepaalde turbine en compressor.
het is echter mogelijk om een andere compressor en/of turbine (en dus slakkenhuis) te monteren op de CHRA om een grotere of kleinere luchtverplaatsing c.q. druk te verkrijgen.
Afgezien van de partnr's is er een naamgeving die het type turbine en compressor aangeeft (Mitsubishi Turbos's); bijvoorbeeld:
-TD04-14T:
-TD04 staat voor de turbine zijde; waarbij 04 ook 03, 05, 06 kan zijn; globaal gezien; hoe groter het nr, hoe groter de turbine.
-14T staat voor de compressor zijde: hoe groter het nr; hoe groter de compressor. Vandaar dat een 2.0T 163pk een 12T compressor heeft en een 2.0T4 200pk een 14T compressor.
Aanvullend ook nog een H, HL, of L, wat ook iets zegt over dimensies variaties van de turbine: bijv. TD04H of TD04HL. Als je 1 op 1 wilt vervangen moeten al deze eigenschappen hetzelfde zijn en als je zelf onderdelen wilt bestellen moet je zorgen dat deze typenr's hetzelfde zijn.
Last but not least om naar te kijken is of de compressor een flatback of een superback is (mocht je ooit zelf een revisie of compressor willen vervangen. Flatback heeft aan de achterzijde van de compressor een plat vlak, een superback heeft een conische achterkant. Dat is belangrijk om te weten als je een revisie kit koopt (melett is blijkbaar op internet een goed merk) en kun je pas weten welke het is wanneer je de turbo uit elkaar gehaald hebt.
Ik houd jullie op de hoogte als ik mijn eigen turbo daadwerkelijk uitgebouwd heb.
Gezien onze wagenpark ook ouder en ouder word en de turbo's dichter bij een revisie komen (en 2ehands steeds zeldzamer wordt) lijkt het me handig om nu wat meer informatie te gaan verzamelen.
Er is wat tegenstrijdige informatie welke turbo er nu in welk blok zit, maar het volgende heb ik als zekerheden uitgevonden.
de 2.0 T4 turbo heeft de volgende partnr's:
8602298: volgens vida met mijn gegevens: 2002 V40 T4 2.0 B4204T5
8627991
8601980
Ik heb nu 2e hands een 8627991 turbo op de kop getikt; die na meten van as speling met micrometer eigenlijk zo goed als nieuw is (<0.02mm) en heeft geen gescheurd turbinehuis. M.a.w. voor mij is daarmee het probleem eigenlijk meteen afgelopen, omdat ik deze in zijn geheel ga plaatsen in de auto. Revisie geeft meer geneuzel (balanceren, pakkingen etc etc) dan dat ik een 100.000km oude turbo erin lepel (huidige heeft 300.000 gelopen); ik rij slechts 5k per jaar, dus als die versleten is, zijn denk ik de elektrische auto''s al gemeengoed geworden :(.
Echter als ik weer thuis ben (zit in buitenland nu, zonder juiste gereedschap), zal ik alle partnrs van de gekochte turbo (8627991) en die op dit moment nog in de auto zit (partnr nog onbekend tot uitbouw) hier neer zetten; het slakkenhuis van de turbine zijde en van de compressor zijde hebben hun eigen partnr's. Ook de CHRA heeft zijn eigen partnr, maar die zal waarschijnlijk niet te vinden zijn aan de buitenzijde.
Wat ik daarnaast van plan ben is om de compressor en turbine afmetingen op te meten om op die manier te reverse engineeren welke turbine het nou precies is: TD04H, HL, L en welke compressor 12T, 14T of een 15T.
Dat aan de hand van deze informatie (pagina 8 & 9):
http://www.giordanobenicchi.it/tecnica% ... i_TD04.pdf
Op deze manier kunnen we nu eindelijk uitsluiten waar welke turbo nou inzit , zou eens tijd worden nietwaar, hehehe.
Mocht iemand toevallig een 2.0T of een 1.9T4 turbo hebben liggen die versleten is, zou ik het leuk vinden om ook die uit elkaar te halen en alle partnr's te inventariseren. Op die manier kunnen we ook daarvan reverse engineeren wat je nodig hebt voor revisie en eventuele subonderdelen. Ik heb gereedschap om 0.01mm nauwkeurig te kunnen meten (wat in sommige gevallen nodig is). Dan weet je precies welke turbine + compressor erin zit.
Ter achtergrond informatie hoe de naamgeving totstand komt:
algehele volvo partnr: turbine (hete/uitlaat gedeelte), CHRA (de core waar koeling + olie doorheen gaat), de compressor (koude gedeelte).
het slakkenhuis van de turbine & compressor zijn respectievelijk gebouwd voor een bepaalde turbine en compressor.
het is echter mogelijk om een andere compressor en/of turbine (en dus slakkenhuis) te monteren op de CHRA om een grotere of kleinere luchtverplaatsing c.q. druk te verkrijgen.
Afgezien van de partnr's is er een naamgeving die het type turbine en compressor aangeeft (Mitsubishi Turbos's); bijvoorbeeld:
-TD04-14T:
-TD04 staat voor de turbine zijde; waarbij 04 ook 03, 05, 06 kan zijn; globaal gezien; hoe groter het nr, hoe groter de turbine.
-14T staat voor de compressor zijde: hoe groter het nr; hoe groter de compressor. Vandaar dat een 2.0T 163pk een 12T compressor heeft en een 2.0T4 200pk een 14T compressor.
Aanvullend ook nog een H, HL, of L, wat ook iets zegt over dimensies variaties van de turbine: bijv. TD04H of TD04HL. Als je 1 op 1 wilt vervangen moeten al deze eigenschappen hetzelfde zijn en als je zelf onderdelen wilt bestellen moet je zorgen dat deze typenr's hetzelfde zijn.
Last but not least om naar te kijken is of de compressor een flatback of een superback is (mocht je ooit zelf een revisie of compressor willen vervangen. Flatback heeft aan de achterzijde van de compressor een plat vlak, een superback heeft een conische achterkant. Dat is belangrijk om te weten als je een revisie kit koopt (melett is blijkbaar op internet een goed merk) en kun je pas weten welke het is wanneer je de turbo uit elkaar gehaald hebt.
Ik houd jullie op de hoogte als ik mijn eigen turbo daadwerkelijk uitgebouwd heb.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 9
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
In navolging op mijn vorige post heb ik zoals gezegd tweedehands een relatief lage KM-stand turbo gevonden en in zijn geheel op mijn auto gezet, met goed resultaat (ik haal nu gemakkelijk 1 bar, en na afstellen (0.9 bar) mooi responsief op het gaspedaal, ipv grote lag).
Ik heb echter de oude turbo bekeken en bestudeerd en daar is het volgende uit gekomen :
P1160314 by Verkoop1
P1160316 by Verkoop1
P1160301 by Verkoop1
P1160313 by Verkoop1
Bij mij waren de volgende problemen merkbaar:
-licht sissend/tikkend geluid, alsof een lagertje versleten is (niet die van de turbo zelf echter), meer een groot lagertje; apart te beschrijven.
-grote turbo lag; geen vloeiende opbouw en heel wisselvallig
-geen echt 'boost' gevoel, niet het gevoel van 200pk
-bij hoge belasting van de motor (bergen rijden, 150+km/u) wel vol vermogen beschikbaar.
-gemiddeld 0.55bar, max 0.75 zo nu en dan.
Gezien de schade aan het uitlaat slakkenhuis is dat allemaal goed te verklaren: turbo lag en geen maximale druk omdat de uitlaatgassen de turbo passeren/weglekt en dus de compressor niet op vol vermogen aandrijft. Bij volbelasting is echter de flow van uitlaatgassen zo groot dat er genoeg lucht is om de compressor naar 0.9 bar te drijven, ondanks de lekkages.
Ik heb contact gehad met een aantal turbo revisie bedrijven en dit schijnt helaas een kwaal te zijn. Vroeg of laat scheuren de slakkenhuizen terwijl de kern en de compressor huis nog uitstekend zijn. Nu heb ik na lang zoeken een nieuw los uitlaat slakkenhuis gevonden en over laten komen om te kijken of het past (ondanks dat ik die niet meer nodig heb omdat ik de tweedehands erin laat zitten):
Eerst vaststellen welke het was d.m.v. het turbine wiel op te meten: de 2.0 T4 B4204T5 heeft (afleiding van het tabelletje op pagina 8 in de pdf van vorige post)
Afmeting A = 46.95mm
Afmeting B = 41.25mm
Afmeting C = 7.65 mm
Daaruit is af te leiden dat het de TD04L moet zijn.
Het probleem van een TD04L huis vinden is dat alleen de V40/S40 T4 2.0 een twinscroll constructie gebruiken, met een trapezium flens:
P1160304 by Verkoop1, on Flickr
Er zijn vele TD04Lvoor een S60/V70 motor te vinden, maar die hebben een andere flens; zoals Mitsubishi motoren (geen flens, maar direct op de uitlaat) of een S60/V70 2.0 block met een T2 flens.
Ik heb na lang zoeken en emailen een supplier gevonden die losse slakkenhuizen verkoopt (ook de revisie bedrijven die ik gesproken heb kunnen er niet los aankomen helaas; althans, dat vertelden ze me). Ik heb uit nieuwsgierigheid eentje besteld om te kijken of het past en ik mijn zoektocht inderdaad met goed gevolg heb afgelegd .
Zie de volgende foto's:
P1160290 by Verkoop1, on Flickr
P1160305 by Verkoop1, on Flickr
P1160312 by Verkoop1, on Flickr
Afgezien dat helaas mijn turbine wiel beschadigd is (kleine stukjes uit de bladen) is de kern zelf (dus het lager gedeelte, olie keerring en compressor + waste gates) nog in uitstekende staat en dat na 280.000km.
Nu is het mogelijk om alleen de turbine te vervangen; maar dan moet het compressor wiel eraf. Gevolg hiervan dan is dat de nieuwe compressor samen met de turbine opnieuw gebalanceerd moeten worden. Dan ben je beter af met een nieuwe Melett CHRA die al af-fabriek gebalanceerd is en een nieuwe lager kern heeft. Dat is dan iets duurder dan alleen de turbine vervangen + balanceren, maar dan is meteen als nieuw en vervangen tegen kleine meerprijs.
Voor mij nu niet interessant omdat ik toch een goede tweedehands heb, maar voor jullie wellicht interessant om te zien wat de opties zijn als je turbo versleten/gescheurd is; je zit dus niet vast aan een nieuwe/dure revisie turbo, of een goedkopere waarbij kern (CHRA) die het meeste te lijden heeft van discutabele kwaliteit is.......
Controleren of de turbo gescheurd is:
1. Neem hitteschild af die aan het uitlaatspruitstuk zit, over de turbo heen (3 bouten)
2. indien gewenst, hitteschild tegen schutbord voor meer ruimte
3. Maak de 3 bouten los van de uitlaat op de turbo zelf (de driehoek flens), dus nog voordat de uitlaat naar beneden buigt; de uitlaatbocht op de kat. (4 bouten) hoeft NIET los; die zijn een PITA om los te maken.
4. Door lichte flexibiliteit van de uitlaat kun je deze nu voorzichtig van de turbo weg duwen.
5. gebruik een spiegeltje met eventueel een zaklampje om de binnenkant van de turbo bekijken.
5a. om goed te bekijken moet je eigenlijk ook de arm van de wastegate actuator van de klep los maken zodat je de klep met de hand kan openen omdat te controleren of er scheuren zitten in de flens waar de klep op sluit (motor uit = klep dicht).
6. Bij terugzetten doe je er goed aan nieuwe pakking te installeren (bij dealer of online makkelijk te krijgen): artikelnr: 8642278 en of nieuwe moeren terug erop te zetten.
Ik heb echter de oude turbo bekeken en bestudeerd en daar is het volgende uit gekomen :
P1160314 by Verkoop1
P1160316 by Verkoop1
P1160301 by Verkoop1
P1160313 by Verkoop1
Bij mij waren de volgende problemen merkbaar:
-licht sissend/tikkend geluid, alsof een lagertje versleten is (niet die van de turbo zelf echter), meer een groot lagertje; apart te beschrijven.
-grote turbo lag; geen vloeiende opbouw en heel wisselvallig
-geen echt 'boost' gevoel, niet het gevoel van 200pk
-bij hoge belasting van de motor (bergen rijden, 150+km/u) wel vol vermogen beschikbaar.
-gemiddeld 0.55bar, max 0.75 zo nu en dan.
Gezien de schade aan het uitlaat slakkenhuis is dat allemaal goed te verklaren: turbo lag en geen maximale druk omdat de uitlaatgassen de turbo passeren/weglekt en dus de compressor niet op vol vermogen aandrijft. Bij volbelasting is echter de flow van uitlaatgassen zo groot dat er genoeg lucht is om de compressor naar 0.9 bar te drijven, ondanks de lekkages.
Ik heb contact gehad met een aantal turbo revisie bedrijven en dit schijnt helaas een kwaal te zijn. Vroeg of laat scheuren de slakkenhuizen terwijl de kern en de compressor huis nog uitstekend zijn. Nu heb ik na lang zoeken een nieuw los uitlaat slakkenhuis gevonden en over laten komen om te kijken of het past (ondanks dat ik die niet meer nodig heb omdat ik de tweedehands erin laat zitten):
Eerst vaststellen welke het was d.m.v. het turbine wiel op te meten: de 2.0 T4 B4204T5 heeft (afleiding van het tabelletje op pagina 8 in de pdf van vorige post)
Afmeting A = 46.95mm
Afmeting B = 41.25mm
Afmeting C = 7.65 mm
Daaruit is af te leiden dat het de TD04L moet zijn.
Het probleem van een TD04L huis vinden is dat alleen de V40/S40 T4 2.0 een twinscroll constructie gebruiken, met een trapezium flens:
P1160304 by Verkoop1, on Flickr
Er zijn vele TD04Lvoor een S60/V70 motor te vinden, maar die hebben een andere flens; zoals Mitsubishi motoren (geen flens, maar direct op de uitlaat) of een S60/V70 2.0 block met een T2 flens.
Ik heb na lang zoeken en emailen een supplier gevonden die losse slakkenhuizen verkoopt (ook de revisie bedrijven die ik gesproken heb kunnen er niet los aankomen helaas; althans, dat vertelden ze me). Ik heb uit nieuwsgierigheid eentje besteld om te kijken of het past en ik mijn zoektocht inderdaad met goed gevolg heb afgelegd .
Zie de volgende foto's:
P1160290 by Verkoop1, on Flickr
P1160305 by Verkoop1, on Flickr
P1160312 by Verkoop1, on Flickr
Afgezien dat helaas mijn turbine wiel beschadigd is (kleine stukjes uit de bladen) is de kern zelf (dus het lager gedeelte, olie keerring en compressor + waste gates) nog in uitstekende staat en dat na 280.000km.
Nu is het mogelijk om alleen de turbine te vervangen; maar dan moet het compressor wiel eraf. Gevolg hiervan dan is dat de nieuwe compressor samen met de turbine opnieuw gebalanceerd moeten worden. Dan ben je beter af met een nieuwe Melett CHRA die al af-fabriek gebalanceerd is en een nieuwe lager kern heeft. Dat is dan iets duurder dan alleen de turbine vervangen + balanceren, maar dan is meteen als nieuw en vervangen tegen kleine meerprijs.
Voor mij nu niet interessant omdat ik toch een goede tweedehands heb, maar voor jullie wellicht interessant om te zien wat de opties zijn als je turbo versleten/gescheurd is; je zit dus niet vast aan een nieuwe/dure revisie turbo, of een goedkopere waarbij kern (CHRA) die het meeste te lijden heeft van discutabele kwaliteit is.......
Controleren of de turbo gescheurd is:
1. Neem hitteschild af die aan het uitlaatspruitstuk zit, over de turbo heen (3 bouten)
2. indien gewenst, hitteschild tegen schutbord voor meer ruimte
3. Maak de 3 bouten los van de uitlaat op de turbo zelf (de driehoek flens), dus nog voordat de uitlaat naar beneden buigt; de uitlaatbocht op de kat. (4 bouten) hoeft NIET los; die zijn een PITA om los te maken.
4. Door lichte flexibiliteit van de uitlaat kun je deze nu voorzichtig van de turbo weg duwen.
5. gebruik een spiegeltje met eventueel een zaklampje om de binnenkant van de turbo bekijken.
5a. om goed te bekijken moet je eigenlijk ook de arm van de wastegate actuator van de klep los maken zodat je de klep met de hand kan openen omdat te controleren of er scheuren zitten in de flens waar de klep op sluit (motor uit = klep dicht).
6. Bij terugzetten doe je er goed aan nieuwe pakking te installeren (bij dealer of online makkelijk te krijgen): artikelnr: 8642278 en of nieuwe moeren terug erop te zetten.
Laatst gewijzigd door Caesar op di 19 sep 2017, 13:53, 4 keer totaal gewijzigd.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10743
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Zo mooi en duidelijk verhaal. Zo te zien had je ook niet langer moeten doorrijden met deze turbo.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Prachtige bijdrage en een grote hulp voor mensen die met turbo-issues zitten.
- Bigdog
- Supporting Member
- Berichten: 7508
- Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
- 9
- Model: XC40
- Type: Recharge
- Bouwjaar: 2024
- Roepnaam: Hans
- Locatie: De glimlach van Twente
- Contacteer:
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Dat zijn nog eens duidelijke en goede how-to's. Well done!
Ik ga binnenkort ook eens kijken hoe mijn turbo erbij staat. Alleen vermoed ik nu dat mijn wastegate wat afgesteld moet worden.
Terug gelezen dat de vorige eigenaar daar ook mee bezig is geweest.
Slangen en klemmen lijken allemaal goed.
Heb nu telkens tussen de 0,6 - 0,7 bar. Nooit meer, nooit minder. Wat ik vooral storend vind is dat het even lijkt te duren voordat de turbo inkickt. Je voelt hem daarna best aardig. Maar kan ook beter.
Ik ga binnenkort ook eens kijken hoe mijn turbo erbij staat. Alleen vermoed ik nu dat mijn wastegate wat afgesteld moet worden.
Terug gelezen dat de vorige eigenaar daar ook mee bezig is geweest.
Slangen en klemmen lijken allemaal goed.
Heb nu telkens tussen de 0,6 - 0,7 bar. Nooit meer, nooit minder. Wat ik vooral storend vind is dat het even lijkt te duren voordat de turbo inkickt. Je voelt hem daarna best aardig. Maar kan ook beter.
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: wo 26 sep 2018, 17:10
- 6
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Verkocht
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Hallo Ceasar,
Ik heb het zelfde probleem met mijn turbo.
Nu wilde ik ook proberen het slakkenhuis te vervangen maar kan met geen mogelijkheid 1 vinden.
Zou ik jou mogen vragen hoe je deze op het spoor bent gekomen want ik zou graag deze oplossing willen proberen.
Ik heb het zelfde probleem met mijn turbo.
Nu wilde ik ook proberen het slakkenhuis te vervangen maar kan met geen mogelijkheid 1 vinden.
Zou ik jou mogen vragen hoe je deze op het spoor bent gekomen want ik zou graag deze oplossing willen proberen.
-
- Engine off
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 01 feb 2019, 19:54
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: Hoe test je of je turbo werkt.
Hallo ,
Waar kan je de turbine behuizing kopen of wastegate bushing kit?
Ik heb namelijk hetzelfe aan de hand met mijn td04l-14t-6 .
Is nergens te vinden precies.
Kan je me daarbij helpen aub?
Mvg
Waar kan je de turbine behuizing kopen of wastegate bushing kit?
Ik heb namelijk hetzelfe aan de hand met mijn td04l-14t-6 .
Is nergens te vinden precies.
Kan je me daarbij helpen aub?
Mvg