Haha! En nog verlagen ook, wat denken we wel niet tsja, voor sommigen is n sportieve wegligging en looks wat belangrijker dan optimaal comfortLarsJanse schreef: Nou moet ik zeggen dat ik 2.2 om 2.0 wel erg zacht vind (je voelt de auto dan dweilen in een snelle bocht) maar de 2.5 bar die de bandenboer erin had gedaan heeft er maar 2 dagen in gezeten. Was echt geen rijden, wat een gestuiter, en dan heb ik nog 15" banden. Snap niet dat jullie op brede 17" sloffen (pannenkoek-banden vind ik persoonlijk ) op zulke harde banden kunnen rijden.. Lijkt me dat je dan geen comfort meer over hebt.
Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz
Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz
- Smoker
- 2nd Gear member
- Berichten: 243
- Lid geworden op: di 24 sep 2013, 18:11
- 10
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Scheveningen
Bandenspanning winterbanden
Ik heb sinds een paar weken winterbanden op mijn V40. Na een beetje rondkijken op de tabellen van diverse pompinstalaties bij tankstations vraag ik mij af wat de juiste spanning voor mijn bandjes is.
Maat is 185/65/15, 88t m&S.
Alvast bedankt,
Philippe
Maat is 185/65/15, 88t m&S.
Alvast bedankt,
Philippe
- Zeurdoos
- 1st Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 17:37
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Bergen op zoom
Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz
Advies van de ANWB is in de winter 0,5 bar meer als "normaal" ik zelf rijd altijd op 2,4bar rondom gevuld met stikstof op mijn V40 (dit doen de meeste bandenboeren ook of 2,5bar) want met de "nieuwe" banden van tegenwoordig kun je ze niet echt meer kapot rijden door te hard op pompen maar wel door te zacht
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz
Ik heb zelf 16" Pilot Sport 3's. Vereisen deze nog een specifieke bandenspanning om optimaal te presteren?
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz
Voor 2.2 en achter 2.0 staat in het boekje.
Maar ik vind dat te zacht.
Zit altijd op 2.5 voor en 2.4 achter.
Stuurt ook lichter.
Maar ik vind dat te zacht.
Zit altijd op 2.5 voor en 2.4 achter.
Stuurt ook lichter.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:33
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz
maar dan heb je het over het V40 boekje?
zoja: ik kan me voorstellen dat Pilot Sports juist bij een hogere spanning nog steeds optimale grip bieden (ofzoiets)
zoja: ik kan me voorstellen dat Pilot Sports juist bij een hogere spanning nog steeds optimale grip bieden (ofzoiets)
- mikeS
- Idle
- Berichten: 67
- Lid geworden op: do 09 jan 2014, 18:40
- 10
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Mike
- Locatie: Nagele
Re: Bandenspanning, hoeveel BAR, leeglopen enz
rijd zelf op falken's 205/40 17" en "wij" als garage adviseren bij een normale auto 2.5 bij een kleine 2.2/2.3 en bij een groote auto zoals een xc90 richting de 3 bar te gaan
thuis komertje moet meestal op 4.2 tot 4.5 bar staan en een reserveWIEL altijd 0.5 hoger dan waar je zelf mee rijd in mijn geval dus 3 bar. dit i.v.m het langzaam leeglopen
thuis komertje moet meestal op 4.2 tot 4.5 bar staan en een reserveWIEL altijd 0.5 hoger dan waar je zelf mee rijd in mijn geval dus 3 bar. dit i.v.m het langzaam leeglopen
-
- Idle
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Bandenspanning
Na wat zoeken op dit forum kom ik diverse topics tegen over bandenspanning maar nergens vind ik helemaal antwoord op mijn vragen (maar misschien zoek ik niet goed).
Volgens het plaatje in mijn portier is de juiste bandenspanning 2,0 (voor) en 2,2 (achter). Zo uit mijn hoofd is het 2,3 voor en achter bij volle belading.
Ik heb vóór Michelin Energy Saver+ banden liggen 185/65/15. Achter liggen Vredestein Sportrac 5 195/65 R15 91H. Ik ben aan het overstappen van Michelin naar Vredestein, vandaar het verschil in merk. De achterbanden liggen er nu een jaar onder en ik kom er letterlijk vijf minuten geleden achter dat ik kennelijk de verkeerde bandenmaat heb besteld, dus de bredere banden achter hebben geen bijzondere reden.
In het Haynes handboek wordt gezegd dat de juiste bandenspanning afhankelijk is van het merk en type band. Profile geeft op zijn site een bandenspanning aan van 2,4 en 2,5. Ik lees hier op het forum ook dat veel mensen een hogere bandenspanning hanteren.
Op de site caravantrekker.nl wordt gesteld dat de achterbanden best nog een stuk harder mogen worden opgepompt met volle belading dan de opgave van de fabrikant.
Nu is mijn eerste vraag: Zijn er hier mensen die weten wat echt de juiste bandenspanning is voor mijn auto (maw is die bijv. veranderd door nieuwere bandentechnieken)?
Mijn tweede vraag: Ik ga komend weekend met een volgepakte auto en caravan op pad (zware spullen leg ik allemaal in de auto). Ik hield altijd de bandenspanning van het plaatje in mijn portier aan (want volle belading = volle belading leek mij). Hier ook dezelfde vraag: welke bandenspanning moet ik hanteren?
Mogelijk is er iemand die dat (technisch) kan onderbouwen?
Alvast bedankt!
https://www.profile.nl/system/ckeditor_ ... stabel.pdf
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/b ... anning.php
Volgens het plaatje in mijn portier is de juiste bandenspanning 2,0 (voor) en 2,2 (achter). Zo uit mijn hoofd is het 2,3 voor en achter bij volle belading.
Ik heb vóór Michelin Energy Saver+ banden liggen 185/65/15. Achter liggen Vredestein Sportrac 5 195/65 R15 91H. Ik ben aan het overstappen van Michelin naar Vredestein, vandaar het verschil in merk. De achterbanden liggen er nu een jaar onder en ik kom er letterlijk vijf minuten geleden achter dat ik kennelijk de verkeerde bandenmaat heb besteld, dus de bredere banden achter hebben geen bijzondere reden.
In het Haynes handboek wordt gezegd dat de juiste bandenspanning afhankelijk is van het merk en type band. Profile geeft op zijn site een bandenspanning aan van 2,4 en 2,5. Ik lees hier op het forum ook dat veel mensen een hogere bandenspanning hanteren.
Op de site caravantrekker.nl wordt gesteld dat de achterbanden best nog een stuk harder mogen worden opgepompt met volle belading dan de opgave van de fabrikant.
Nu is mijn eerste vraag: Zijn er hier mensen die weten wat echt de juiste bandenspanning is voor mijn auto (maw is die bijv. veranderd door nieuwere bandentechnieken)?
Mijn tweede vraag: Ik ga komend weekend met een volgepakte auto en caravan op pad (zware spullen leg ik allemaal in de auto). Ik hield altijd de bandenspanning van het plaatje in mijn portier aan (want volle belading = volle belading leek mij). Hier ook dezelfde vraag: welke bandenspanning moet ik hanteren?
Mogelijk is er iemand die dat (technisch) kan onderbouwen?
Alvast bedankt!
https://www.profile.nl/system/ckeditor_ ... stabel.pdf
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/b ... anning.php
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 8
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Bandenspanning
de bandenspanning op zich veranderd toch niet? Als de band kleiner is, gaat er gewoon minder lucht in maar de spanning blijft hetzelfde in mijn ogen.
Maar wellicht ga ik wat te kort door de bocht.
Maar wellicht ga ik wat te kort door de bocht.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
- 9
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Pernis Rotterdam
Re: Bandenspanning
Hier gaat altijd 2,5 bar per band in. Of je nu 15 inch of 17 inch hebt, qua spanning weinig verschil.
- HenkVerheijden
- 1st Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 21:06
- 8
- Model: V40new
- Type: D4
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Henk
- Locatie: Glane
Re: Bandenspanning
Ik rijd altijd met 2,5 bar voor en 2,6 bar achter.
Niet vanwege de belading, maar omdat de banden achter rond afgesleten zijn. Dan slijt ik het midden wat harder dan de randen.
Verder merk ik wel verschil in het verbruik tussen 2,2 bar rondom en 2,5/2,6 bar. Ik ging van 9,8L/100km naar 9,6L/100km. Dit over langere tijd met altijd de zelfde vlotte/agressieve rijstijl.
Niet vanwege de belading, maar omdat de banden achter rond afgesleten zijn. Dan slijt ik het midden wat harder dan de randen.
Verder merk ik wel verschil in het verbruik tussen 2,2 bar rondom en 2,5/2,6 bar. Ik ging van 9,8L/100km naar 9,6L/100km. Dit over langere tijd met altijd de zelfde vlotte/agressieve rijstijl.
“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.” - Jeremy "Jezza" Clarkson
- Bramzel
- Supporting Member
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
- 7
- Roepnaam: Bram
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Bandenspanning
2,5 rondom voor de vakantie, normaal 2,4.
Wagenpark: '12 Ford Focus 1.6 EcoBoost - '07 Citroën C1 1.0
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg