Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door svdheijden »

Heeft iemand wellicht wat foto's van waar de aftap en vulopeningen zitten op een m56 (uit 2002)? Ik heb het hele forum al afgezocht maar sommige foto's uit de how-to zijn helaas verwijderd. En ik kan zo van bovenaf in ieder geval geen vulopening ontdekken.
S60 2.4 170pk
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door MarcO »

Zou je dit soort How-To's willen melden? Dan kunnen wij contact opnemen met de maker.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door opaslof »

Ik heb sinds een tijdje in mijn V40 2.0 (1996) een resonatie rond de 1000 en 2000 toeren in de motorruimte, een heel rauw geluid. Maar alleen als de motor koud is.
Als ik door een kuil rijd hoor ik geeft dit een zelfde rrrrrrronk.
Als ik met hetzelfde toerental ontkoppel en alleen de motor laat lopen is het geluid er niet (max geluid bij zware belasting).
Zodra de boel goed warm is verdwijnt het geluid ook langzamerhand, en klinkt de auto niet meer als een zielig oud verkouden mannetje;

Gezien het gedrag met rijden door kuilen zat ik te denken aan iets dat dan mechanisch een tik krijgt, en kwam ik op motorblok/versnellingsbak/uitlaat (vanwege het rrronkende geluid) uit.

Nu zag ik bij het wisselen naar winterwielen dat er olie aan de onderzijde was gelekt (een lekkere baan van voor naar achteren getrokken). De Volvodealer heeft dit voor me bekeken: het was versnellingsbakolie maar het lekt niet heel erg. Keerring in de versnellingsbak, aandrijfzijde. Zou een paar honderd euro kosten die te vervangen (want er moest het een en ander los).
De lekkage was niet zo groot dat de hele bak zou leeg staan. Hij schatte in 100 a 200 ml verloren... Het geluid hebben zij niet gehoord want tegen de tijd dat ik daar aankom is de motor warm. En het was er niet van gekomen om de auto een nachtje bij de dealer te laten logeren (we hebben de auto elke dag nodig).

Maar toch is de combinatie van het geluid, toerental, gedrag bij kuilen, onder belasting en na verloop van tijd verdwijnt en de olielekkage voor mij een reden om misschien te denken dat er toch wat meer olie kwijt is dan gedacht.
Ik denk er aan om de bakolie toch maar te (laten?) verversen. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Of is dit een totaal verkeerde conclusie?
Wat zouden evt. nog andere oorzaken kunnen zijn?
(volgens mij heeft mijn auto een M5P)

Alvast bedankt voor het meedenken
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door Marnixjee »

Als de garage zegt dat er een oliespoor vanaf de versnellingsbak loopt en dat er 100-200Ml uit is gelekt zou ik daar zeker niet te lang mee rijden ~150ML is namelijk best voor voor versnellingsbak olie.

heb je zelf ook gezien dat het daar vandaan komt en als je eens onder de auto kijkt zit er dan niks anders los? uitlaat/spruitstuk/misschien motorolie lek?
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door opaslof »

Bij het monteren van de winterwielen was mijn eigen conclusie al dat het van de bak komt. Ik heb later nog gekeken maar niet kunnen ontdekken dat er een stuk uitlaat of uitlaatspruitstuk los zat. De motor zelf is droog (zei ook de garage).
Probleem is ook dat de auto redelijk op leeftijd is (het wordt echt een oud mannetje met 413.000 km) en de vraag komt natuurlijk naar boven of we dure reparaties nog wel gaan uitvoeren (ook al zou ik ze zelf uitvoeren)...
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door opaslof »

Maar die 0.1-0.2 l op 3.4 liter is toch verwaarloosbaar, zou ik zeggen?
Of luistert dat erg nauw?
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door PKing »

DoubleV40 schreef:Van het weekend de olie ververst van 1 van de V40's (M56). Gedaan met originele olie van de dealer, was met een oliepompje zo gebeurt.

Nu is het schakelen wel iets verbeterd, echter het heel zwaar in de achteruit zetten blijft. Hij koppelt nog wel goed. Is het mogelijk om via de opening van het rubber van de koppelingscilinder de uitgaande as van de versnellingsbak wat te 'smeren'? Hebben jullie hier ervaring mee of tips voor?
Mijn ervaring is dat het zwaar schakelen in de achteruit, vaak te maken heeft met de koppeling, die dan weliswaar niet versleten is, maar wel gesleten is.
De achteruit versnelling heeft meestal een rechte vertanding, dus daar zal het als eerste merkbaar zijn.
Eerst even in de eerste versnelling zetten en dan naar de achteruit wil nog wel eens helpen.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
ikbat
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:57
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door ikbat »

Als ik het zo hoor, zou ik denken dat je een versleten lager hebt.

Wanneer de bak olie warm is, dan smeert hij de lager, en er tussen. Je zult dan ook wat olie verliezen door de lager heen.
Het geluid komt ook overeen met boven genoemde.
Het zwaarder schakelen niet direct
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door opaslof »

@ikbat: dank voor je reaktie.
Waar zit dat lager? Is die makkelijk zelf te vervangen? Of: met welk bedrag moet ik rekening houden als ik het de garage laat fixen?

De monteur had het over een keerring. Da's vast niet wat jij bedoelt..

P.S. Het moeilijk schakelen kwam niet van mij, maar van "PKing": mijn bak schakelt prima. ;-)
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door Marnixjee »

Lager zit in je bak het slimste is dan om de hele koppelingsset in 1 keer te vervangen, kosten bij een garage 400,- ongeveer gok ik.
Koppelingsset zelf los kost zo'n 175-200,- :tumbup
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door opaslof »

Ok, Ik had eerst als plan om de bakolie preventief te gaan verversen (en dus meteen weer aangevuld), maar ik begrijp dat dit waarschijnlijk niets gaat helpen.

Arghhh, ik vrees dat dit een moeilijke beslissing gaat worden gezien de staat van de rest van de auto. :think
Er zitten waarschijnlijk ook nog wat andere zaken aan te komen. Ik weet niet of de auto de investering nog waard is....
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door volvoS40 »

Bak is zelf nog wel te doen :whistle
Scheeld een aantal centen en houd je een daggie (of weekend) bezig.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door opaslof »

Ik zal eens op zoek naar een howto. Even zien wat er allemaal moet gebeuren...

Maar het geluid komt dus van het lager en niet van m'n bak? Niet dat ik mijn bak de soep in draai, ofzo.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door opaslof »

Even een update: rammel is opgelost!

Ik heb de versnellingsbakolie vervangen, maar dat hielp niets. Wel ging er meer in dan er uit kwam. Ik ga niet zeggen hoeveel (dat durf ik niet), maar het was meer dan gedacht :tumbdown , teveel.
Maar de brom/het geluid lijkt uiteindelijk opgelost door het vervangen van de motorsteunen (4 stuks). Die waren toch behoorlijk doorgezakt. De motor bokte ook vaak bij het wergijden. Ik heb er nog maar 1 ritje mee gemaakt, maar het voelde beter: lijkt stabieler op de weg (minder wobbelig) en weer wat pittiger.
Wel moet ik misschien de schakelstang t.z.t. bijstellen, want door de motorsteun rechts ligt de motor rechts nu 1.5 cm hoger dan met de oude steun. En soms zit ik ineens in de 3e versnelling als ik de 1e had willen hebben. (En de schakelbusjes zijn pas een jaar oud).

Goed, de rammel is weg, nou nog op zoek naar het lek... het differentieel is kletsnat.

Wordt vervolgd...
brentvddoelen
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 19:41
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door brentvddoelen »

Beste leden,

Ik had laatst mijn v40 2001 op de brug, er was wat olie te vinden rondom de versnellingsbak. Ik ken zijn historie niet goed maar het leek me goed om te controleren wat het peil was van de versnellingsbakolie. Echter bij open draaien van de vleugelmoer aan de voorkant kwam er best wat olie naar buiten. Nu lijkt hiermee het niveau toch goed aangezien het niveau simpelweg tot aan de vulopening moet zijn. Maar hoe het dan kan zijn dat er vloeistof uitloopt vraag ik me af, het lijkt me namelijk moeilijk om hem verder de te vullen dan het niveau van de vulopening.

Ik heb echter wel wat vragen:
1. Moet de motor een bepaalde tijd stil staan voordat alle olie is gezakt oid?
2. Hoe Check ik of de auto waterpas op de brug staat, waar plaats ik bijv een waterpas? Of is vanaf een waterpas vloer optillen voldoende?
3. Waar denken jullie dat het lek vandaan komt als jullie naar de foto,s kijken?

De olie zag er verder niet zwart uit, wellicht heeft mijn voorganger deze olie eens laten vervangen.

Bedankt alvast voor het meedenken!


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 7696
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
8
Model: V40new
Bouwjaar: 2019
Roepnaam: Hans
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door Bigdog »

Ik zou er remreiniger op spuiten en dan afblazen met de hoge druk, dan is hij wel schoon.
Vervolgens een stuk rijden en dan nog eens een keer kijken.
En een brug, die zou juist waterpas moeten staan.
Volvo, what else.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door texaco »

Volg even, na ontvetten/afstomen en een ritje achteraf, de steekassen. Keerringen van die as-bak durven wel met de tijd olie laten gaan.
Bak is waarschijnlijk wel eens gevuld met een drukspuit en te snel dichtgedraaid.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
brentvddoelen
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 19:41
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door brentvddoelen »

texaco schreef: do 02 nov 2017, 15:17 Volg even, na ontvetten/afstomen en een ritje achteraf, de steekassen. Keerringen van die as-bak durven wel met de tijd olie laten gaan.
Bak is waarschijnlijk wel eens gevuld met een drukspuit en te snel dichtgedraaid.
Rondom de rubbers rond de steekassen is het droog, de olie zit echt onder aan de bak. Meeste bij het rubber aan de onderkant van de bak en bij het witte kunstof deeltje waar een asje naar toe gaat.. zie foto’s.
Sorry ik ken de juiste namen niet.
JBA
Idle
Idle
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 10:27
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door JBA »

Als ik mijn kenteken invoer bij de "olieboeren" komt er een M3P versnellingsbak uit. Het eerdergenoemde typeplaatje is nergens op mijn bak te vinden, ik heb er zelfs onder gelegen. Ik heb gemaild naar Parts4swedes en ze hebben de originele olie voor mijn bak voor 65 Euro incl. BTW (3,4 liter). Ik vroeg of er een slangetje bij zit, maar dat is niet het geval. Ze raden me aan een oliepompje te kopen.

Ik heb een betaalbaar pompje gevonden op deze website, maar ik vraag me af of dit niet omslachtiger is dan een slangetje met een trechter. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb de vulopening met een plug aan de voorkant van de bak.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Verversen versnellingsbakolie HANDBAK / MANUAL

Bericht door texaco »

Kutpompjes, heb er ook zo eentje, blaas er meer luchtbelletjes mee in de olie dan wat anders :P
Lange slang + trechter vind ik fijner werken. Wel op voorhand weten hoeveel er ongeveer in moet, om een oliebad te voorkomen.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie