Ik heb er al sinds 2 weken vóór de dashboardmeeting last van.... Mijn motorlampje brandt. De motor zelf loopt nog net zoals hij de 15k km hiervoor deed, alleen het verbruik is enorm toegenomen. De boardcomputer zegt dat hij op de snelweg 1:8 loopt, en dan rijd ik rustig 130. (alleen snelheid vasthouden)
Ik heb er 5k km geleden een LPG installatie ingezet waarmee dat auto perfect rijdt, nooit problemen. De gascomputer regelt zelf het mengsel bij en zodra deze te arm wordt gaat hij benzine bijmengen. Als het dan nog te gek wordt schakelt hij compleet over op benzine. Dat kan dus niet mis gaan zou je zeggen.
Bij het uitlezen komt de error "bank1 too lean" tevoorschijn. Het VADIS systeem heeft te melden: "air/fuel ratio signal too high". Hij loopt dus te arm volgens de computer? Dat lijkt mij sterk omdat de LPG computer er al voor zorgt dat hij goed geregeld wordt en dit de afgelopen 5k km ook goed gedaan heeft. Op benzine blijft het lampje ook branden. Alleen een uurtje stationair lopen als de motor warm is helpt om het lampje uit te krijgen.
Als ik de lambda waarde met mijn OBD app uitlees (in een grafiek) dan pendelt de eerste lambda sonde heen en weer tussen de 0 en 1,5V zonder enige logica. De andere sonde blijft mooi strak op één voltage. Ik heb de lmm ook al gereinigd maar dat maakte niks uit.
Het is voor mij een raadsel, niks wijst naar één kapotte sensor. De motor loopt ook gewoon nog goed zonder misfires en loopt soepel stationair. Je kan hem doortrekken tot de 6500rpm maar dat gaat ook helemaal prima zonder hikjes. Bij de APK 2 weken geleden is hij op LPG en Benzine door de metingen gekomen, waardoor je zou zeggen dat er niks aan de hand is?
Ik heb ondertussen gekneusde hersenen van al dat uitzoeken, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
![(A) (A)](./images/smilies/angel.gif)