Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door dannyw »

Volgens mij zit de uitsparing aan beide zijdes van de bracket, zoals ik hier kan zien.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Gisteren de distributieriem verwijderd en dus ook de motorsteun.
Het bracket is inderdaad 30630605, ik heb het potje er nog niet vanaf gehaald, maar die was echt aan vervanging toe (kun je goed zien als je er onderin kijkt. Hij was ook heel makkelijk heen en weer te bewegen, niet heel erg stug. Mijn auto is van 2004 en heeft dus waarschijnlijk een nieuw type steun...
Daarnaast: Het lijkt er wel op dat aan de chassiskant ook een ander type steun geplaatst kan worden want de plaatjes waar de steun tussen zou passen zijn gewoon aanwezig. Maar misschien past het dan weer net niet, zoals volvoS40 aangeeft.

Nu maar eens zoeken waar ik de 30611474 ga bestellen, ze zijn bijna nergens te krijgen. De andere 3 steunen zijn makkelijker te vinden.
Iemand (langdurige) ervaring met het huismerk steunen van Estateservices? Origineel is toch echt nog een stuk duurder.
En er zijn online veel merken die veel goedkoper zijn, maar geen idee van kwaliteit van de verschillende merken.
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door Musicus »

Ik zie de steun 30611474 niet staan bij estate-services, maar misschien wil je meteen alle steunen vervangen?
Ik heb afgelopen jaar de 2 onderste torsie steunen vervangen, ik heb daarvoor Febi gebruikt.

30611474 is niet aftermarket te krijgen (ik ben op dit moment ook bezig met vervangen) dus je komt uit op Volvo.
Bij de dealer is deze steun €139,15 incl BTW, bij Bogijn kost deze zelfde steun €127,39 incl BTW en verzending.

Als je hem ergens goedkoper ziet dan hoor ik dat graag!
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Ik ga ze allevier tegelijk vervangen. Voor mijn combinatie zou ik moeten hebben:
- 30611143 (voor)
- 30611465 (achter)
- 30611474 (rechts)
- 30825700 (links)

Estateservices kan ze alle leveren (stonden nog niet allemaal op de website, maar vanmiddag wel ;-) )
Wel allemaal huismerk. Die 30611474 is daar goedkoper dan de prijzen die jij noemt...
lexvolvo
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 15:36
9
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Lex
Locatie: Bleiswijk

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door lexvolvo »

Hallo,kijk ook even bij Scandix.de,vele parts voor S/V40,na invoeren VINnr totaal overzicht,
van de te leveren onderdelen.
Succes :tumbup
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door Musicus »

Hoeveel goedkoper? Heb je een prijs?
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Net besteld:
Motorsteunrubber S/V40 B4184 hand B4204 rechtsonder (30611474-S): € 95,00
Motorsteunrubber S/V40 voorste (zie types) m56 (30611143-S): € 39,45
Motorsteunrubber S/V40 00-04 achterste benzine (30611465-S): € 37,50
Versnellingsbakrubber S/V40 -04 links mt/at (30825700-S): € 59,29
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door Musicus »

Interessant! Zou je kunnen laten weten hoe ze bevallen? Dit lijkt mij een mooi alternatief. Ben wel benieuwd hoe ze aan dit huismerk komen aangezien ik nergens zo'n aftermarket steun vind. Behalve dan bij Skandix.

Kan je ook laten weten hoe je de steun bij de bak hebt vervangen? Ik wilde deze laatst eens losmaken, maar ik kreeg niet genoeg ruimte om erbij te komen....
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Ik heb bij mijn vorige v40 ook de huismerk steunen van estateservices gebruikt. T.o.v. de oude versleten steunen een wereld van verbetering, maar ik zou niet weten wat het verschil is met originele steunen. De auto heeft een jaar met de nieuwe steunen gereden toen ik ‘m verkocht. Volgend mij prima kwaliteit. Maar ik weet dus niet hoe lang ze zullen meegaan.
Je kunt ook nog eens op autodoc.nl kijken. Verschillende merken van goedkoop tot duur. Maar ik ken de ervaringen van de verschillende merken niet. En ze hadden niet alle 4 de steunen. Estate wel en die hadden ook even mee helpen uitzoeken. Dus gewoon maar lekker alles bij hun besteld.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Die versnellingsbak steun was echt het allermakkelijkste. Wel even de accu en luchtfilterhuis eruit gehaald. Je kunt er dan supermakkelijk bij (wel even de bak ondersteunen met een krik met houten balkje):
Afbeelding

De steun bij de distributie waar we het over hadden: die lijkt niet helemaal te passen. De inkeping zit niet een kwart gedraaid, maar slechts een klein stukje. Maar dit zorgt er wel voor dat ie dus niet netjes spanningsvrij gemonteerd kan worden.
Dus ik weet nu niet of ik de backet ook nog moet bestellen en die dan wel past, of dat bij mijn steun het rubber gewoon verkeerd is geperst. Maar dat laatste denk ik eigenlijk niet: Google images laat wel meer steunen 30611474 zien die net iets scheve inkepingen heeft.

De oude steun onder.
Afbeelding
Afbeelding

De nokjes van de oude vallen precies in de gleuf. Die van de nieuwe net niet.
Afbeelding
Afbeelding

En het resultaat van de iets scheve nokjes is dat de hele handel er toch behoorlijk scheef in komt te liggen. Ik dacht nog: mwah iets scheef draai ik wel bij, maar het is teveel. En sowieso niet een goed idee om iets onder spanning te monteren.
Afbeelding

Kortom: maar weer even de oude steun terug en maandag maar eens bellen met estate.

Ik zag trouwens dat ze nu ineens 15% korting hebben. Hmmmm.
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door Musicus »

Raar? Lijkt mij eerder een productiefout? Ben benieuwd naar de uitkomst.

Dank voor de foto’s. Dat werkt altijd erg verhelderend.
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Update: ik heb gisteravond net het nieuwe bracket ontvangen. Helaas, het heeft dezelfde vorm als het oude originele. De gleuf zit hier ook precies evenwijdig aan de zijkant. Ik denk inderdaad dat het een productiefout van het rubber moet zijn. Misschien toch maar een originele rubbersteun bestellen.
Afbeelding

Oja. Ik mag nog 1 van de 4 bouten van het subframe gaan uitboren. Die brak vorige week af bij de montage van de onderste subframe motorsteunen voor en achter. Zaten muurvast en je komt met kruipolie niet in de buurt van de schroefdraad. Een vriend gaf me de tip om koudspray (spuitbusje) te gebruiken, dan krimpt de bout t.o.v. waar die in zit. Ik kan het de volgende keer eens proberen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Zojuist een originele steun opgehaald bij de dealer. Die steun heeft de nokjes wel goed (recht) zitten. Vanavond er maar even inzetten, dan is dat ook weer klaar :dance
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door Musicus »

Fijn! Ben benieuwd of je het goed gaat merken. Ik ga in dat geval ook een originele steun halen.
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Ik merk het wel een beetje, maar minder dan verwacht. Bij de vorige V40 was het verschil duidelijk groter.
Wel zijn ook de draagarmen voor inmiddels vervangen, en ik heb nog steeds een afgebroken subframebout uit te boren, dus dat zit nog niet helemaal goed vast.
Het lijkt allemaal wel net iets directer te reageren (optrekken bij stoplicht stottert minder).

Ik heb wel meer (rauw) geluid van het blok (of versnellingsbak?) of iets anders in de ophanging. Dat vraagt nog op verder onderzoek.

[OFF-TOPIC]
Misschien dat de versleten rubbers in het begin een ander euvel maskeerden. We hebben de auto pas een half jaartje, dus nog niet alle (motorische) gebreken zijn boven water ;-/

Eigenlijk zou ik eens een ervaren v40 2.0T met deze auto moeten laten proefrijden, ik maak me vooral druk om motor en bak.
(is er iemand die mij daarmee zou kunnen helpen???)
[/OFF-TOPIC]
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door Musicus »

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met het vervangen van de motorsteun zoals opaslof , maar zonder resultaat...

De aluminium steun zit op de een of andere manier zo vast aan het blok dat ik deze niet verwijderd krijg.
De 3 bouten van de steun zelf kwamen makkelijk los, de bout en 2 moeren van de aluminium steun ook, maar daar hield het op. Wanneer ik de motor meer opkrikte (onder het carter) ging de hele auto mee omhoog, ipv alleen het motorblok. Ook zonder krik bleef het blok op z'n plaats. Net of de boel is vastgerot (aluminium op aluminium?).

Meermaals inspuiten met IMAL heeft niet geholpen, laten schrikken met een flinke hamer ook niet. Heeft er iemand een oplossing?
De auto was warm bij demonteren, ik had een uur gereden.
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Die alu-alu bouten zitten schuin. Als het ‘potje’ aan je chassis blijft zitten, kan het alu framepje er niet schuin naar boven af. Misschien een schroevendraaier tussen het metaal van het potje en het chassis tikken? Zonder al teveel druk erop van de krik (met blok hout) onder het Carter. Altijd lastig om te bepalen hoe ver je kan gaan met zinvol geweld.
Misschien heeft iemand anders ook nog ideeen. Succes in elk geval!
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door Musicus »

Met hulp van een Volvo liefhebber/monteur is het gelukt. Omdat van onder opkrikken niet hielp hebben we zo'n balk gebruikt om het blok van boven aan 1 kant op te takelen. Toen kwam de bracket makkelijk los. Nieuwe gemonteerd en door!!
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door opaslof »

Top! :tumbup Ben benieuwd of je het verschil gaat merken.
Musicus
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ulvenhout

Re: Alles over motorsteunen / motorsteunrubbers

Bericht door Musicus »

Vandaag ook de motorsteun aan de linkerzijde van de auto vervangen. Luchtfilterhuis eruit (daarvoor moet even de box met zekeringen los, accu kan blijven zitten) en daarna de motorsteun. Gek genoeg draaide ik met de moer ook het schroefdraad los uit de bracket. Maar die kan je daarna gewoon weer terugdraaien.
De oude steun was wat ingezakt, het was nog de originele uit 2004.

De auto rijdt zeker anders. Minder beweging in het blok bij accelereren en schakelen en ook is een hinderlijke gons bij 80 en 120km/u veel minder geworden. Het was net alsof je met een open dak reed, dan krijg je bij hogere snelheden ook zo'n vervelend geluid in de auto.

Ik kan er weer even tegenaan.
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
Plaats reactie