Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
volvo355
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 20:08
8
Model: S40new
Bouwjaar: 2004
Locatie: Oss, Noord-Brabant

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door volvo355 »

De olie bovenop je kleppendeksel kan ook komen door een uitgedroogde ring van je oliedop, niets om je zorgen over te maken.

Als je bij lopende motor een dansende oliedop heb moet je de carterventilatie zeker vervangen. Bij een te hoge druk heb je het risico dat er keerringen worden uitgeblazen. Er hoort een lichte onderdruk te zijn in de motor.
Casper - Mijn voorsteltopic
Volvo S40 2.4 Elite - Mijn webdagboek
Gebruikersavatar
Martijn1974
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 525
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:33
14
Roepnaam: Martijn
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Martijn1974 »

Is er een methode om tijdelijk te zorgen dat hij niet over drukt en gewoon in de atmosfeer ventileert? :shhh :P
Ik heb voorlopig even geen tijd voor de klus (zeker niet in mijn eentje), maar wil ook niet dat mijn keerringen ploffen. :O


mvg,
Martijn.
2020 - heden: Toyota Corolla TS Sport+ Power Hybrid, 2020, Emotional Red/night Sky Black.
2018 - 2020: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Caesar »

beste test is eigenlijk even een boterham/diepvries zakje, of een latex handschoen. dan kun je beter de subtiliteit van het zuigen of blazen zien.

Als je dat goed bekeken hebt, weet je zeker wat de motor doet. Ik vind het neerleggen van de dop onderste boven niet nauwkeurig genoeg, omdat de zuigkracht bij schone carter ventilatie in idle niet heel groot is, m.a.w. de dop danst toch wel door trillingen van het blok.

Carter ventilatie vervangen is bij een V40 niet absurd veel werk, maar groter probleem is als je olie carter verstopt is. Dat is echter goed uit te sluiten met een simpel testje als je carterpotje er eenmaal af is. Mocht carter zelf verstopt zijn (afhankelijk van hoe taai en hard de verstoppling is) moet eventueel overwogen worden om carter zelf eraf te halen, maar dat verwacht ik niet, als er niet te lang mee rond gereden is. (moet wel heeeel lang uitgesteld zijn); dat kan achteraf altijd nog gebeuren en is een klus die losstaat van je carterpotje. Bij dit probleem kan je carterpot wel verstopt zijn en je carter zelf niet, maar andersom is niet mogelijk.

Wil je ermee blijven doorrijden, dan vooral niet teveel vermogen vragen; hogere toeren is hogere druk in het systeem. Als je vermoed dat hij niet zo lang verstopt is en er komt geen rook uit je peilstok/olie bijvul gat, dan valt het nog wel mee. Je kan via de peilstok ontluchten, maar dat zou ik echt niet aanraden; kans is aanwezig dat je hete olie eruit perst en dat je hele motorruim bij langdurig rijden onder de olie komt te zitten. Maar het moet inderdaad wel vroeger of later gebeuren; je hebt echt geen zin in om voor arbeid te betalen om je keerring aan de bak zijde te laten vervangen.
Gebruikersavatar
Martijn1974
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 525
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:33
14
Roepnaam: Martijn
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Martijn1974 »

@Caesar,

Ik zal zo snel mogelijk een testje doen met het diepvrieszakje en het resultaat daarvan hier posten.
Houd ik het zakje met de opening om het vulgat heen zodat hij hem opblaast of houd ik het zakje vlak op de vulgat opening?

Ik zou graag van je aanbod gebruik willen maken om het samen te doen (tegen billijke vergoeding). Eindhoven is best een stukje rijden maar dat heb ik er wel voor over. Lijkt me ook wel gezellig zo'n dagje.
Ik zal beginnen met alle onderdelen te bestellen die nodig zijn zoals eerder opgesomd in dit draadje. En dan zouden we we t.z.t. een afspraak kunnen plannen. :tumbup

Mvg,
Martijn.
2020 - heden: Toyota Corolla TS Sport+ Power Hybrid, 2020, Emotional Red/night Sky Black.
2018 - 2020: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Gebruikersavatar
RobertV
Idle
Idle
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door RobertV »

Ik heb het na het vervangen eens met een handschoen getest. Wist niet hoe snel ik hem eraf moest trekken want hij zoog de vingers ervan al naar binnen. Zou dus niet al te veel ruimte laten.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Caesar »

Zakje plat erop leggen. Bij goede ventilatie wordt het oppervlak (licht) naar binnen gezogen. Bij slechte zie je die negatieve bolling niet.

M.b.t. onderdelen bestellen zou ik wel zorgen dat je de dure buis evt kan terug brengen omdat je met beetje geluk daar wel mee wegkomt. Is namelijk wel wat meer werk om die te vervangen plus de prijs zelf van de buis. Grote kans dat alleen een paar cm aan de carterpot zijde verstopt is, wat je heel goed kan vervangen met nieuw plastic buisjes ('tules')+ siliconen slang.

Hoor wel wat je plan is, of stuur me een PM.

Gr.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Caesar »

viewtopic.php?f=19&t=16936&sid=944e2142 ... 067a0d908a

Iets voor jou?

Update: zag inderdaad dat je had ontdekt dat het alleen fase 1 is. Zag het gister ff snel op mobiel, niet over nagedacht toen ik het doorlinkte hier (weet ook niet of er verschil is tussen turbo en non turbo mocht er nog zoiets voorbij komen).

Gr. Rene
Florisz
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 19:55
9
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ommen

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Florisz »

Ik ben ook een gelukkige waarbij de dop danst en er olie uit wordt geblazen. Ook heb ik licht wat olie in het kvr en zakt dat peil langzaam. Binnenkort maar eens naar de garage en een test doen. Als ik dit allemaal zo lees dan is hopelijk alleen een probleem met de carter ventilatie en niet de koppakking. Ik zie nog geen blauwe walm, dus hopelijk ook niet al te lang dit probleem.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Caesar »

Koppakking is eigenlijk nagenoeg nooit een probleem bij jouw motor....alleen als hij te heet heeft gelopen of zwaar opgevoerd is (maar dan zou eerder de cylinderwand scheuren dan de koppakking eraan gaan).

Daarnaast is positieve druk uit je olie gat niet echt een kwaal die veroorzaakt kan worden door kapotte koppakking. De druk van de cylinders komt dan niet terecht in je kleppen deksel, maar in je koelvloeistof reservoir (of andersom; koelvloeistof in je cylinders met als gevolg witte rook).

M.a.w. bijna zeker dat het je carter ontluchting is.
Florisz
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 19:55
9
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ommen

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Florisz »

Dat klinkt een stuk positiever dan dat de koppakking vervangen moet worden. Als dat inderdaad het geval is, dan zullen de kosten een stuk lager uitvallen. Toch fijn zo'n forum waar mensen reageren die er in ieder geval meer verstand van hebben dan ik. :-D
WhizzMan
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 19:17
6
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door WhizzMan »

Dalend koelvloeistofniveau en olie in de koelvloeistof hebben weinig met slechte carterventilatie te maken. Ik zou nog niet direct denken dat je geen lekke koppakking hebt. Je kan voor weinig geld een testje laten doen of er CO2 in je koelvloeistof zit, dat kan ook een goede indicatie geven. Helaas is een negatief resultaat daar ook geen garantie dat je koppakking niet lekt.

Koppakkingen moeten 4 dingen bij elkaar weg houden. Cylinderdruk, koelvloeistof, smeerolie en de buitenlucht. In theorie kan elk van die dingen in elk van de ander lekken, zonder dat het direct betekent dat de anderen ook lekken. Zo kan je olie in je cylinderkop lekken zonder dat je koelvloeistof beinvloed wordt (erg onwaarschijnlijk) of olie in de buitenlucht (gebeurt soms wel eens) zonder dat de rest van de motor er last van heeft, enzovoorts.
In de praktijk het het meestal zo dat als een koppakking gaat lekken, de cylinderdruk olie en uitlaatgas in de koelvloeistof blaast en dat er ook koelvloeistof en uitlaatgas in je motorblok terecht komt. Meestal, maar lang niet altijd...
Florisz
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 19:55
9
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ommen

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Florisz »

Nu lijkt het weer alsof het koelvloeistof niveau niet daalt, terwijl ik niks heb bijgevuld. Heel vreemd, want ik heb meerdere keren gekeken bij een koude en warme motor. Misschien heb ik het mij verbeeld, het blazen uit de vuldop van de olie verbeeld ik mij in ieder geval niet. Het oliepijl daalt trouwens niet gelukkig.
Laten we hopen dat de garage uitsluitsel geeft en dat het meevalt. ;)
Florisz
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 19:55
9
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ommen

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Florisz »

De garage heeft alles getest en onder druk gezet, maar volgens hun is alles goed. Ook nergens lekkage, dus koppakking is in orde. Maar hopen dat zij weten wat ze doen. :whistle
WhizzMan
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 19:17
6
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door WhizzMan »

Daar zal je op moeten vertrouwen. Zorg wel dat je je carterventilatie fikst, dat is beter voor je motor, je portemonnee en het milieu.
Florisz
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 19:55
9
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Ommen

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Florisz »

Dat wordt een mooi klusje, ik zag al dat je er lastig bij kunt. Maar wel verstandig om dat aan te pakken inderdaad.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door opaslof »

Caesar schreef: do 03 jan 2019, 10:06 Carter ventilatie vervangen is bij een V40 niet absurd veel werk, maar groter probleem is als je olie carter verstopt is. Dat is echter goed uit te sluiten met een simpel testje als je carterpotje er eenmaal af is. Mocht carter zelf verstopt zijn (afhankelijk van hoe taai en hard de verstoppling is) moet eventueel overwogen worden om carter zelf eraf te halen, ....
Welk simpel testje bedoel je? Nu het potje eraf ligt kan ik het testje nog doen, maar ik weet nog niet wat ...
Ik heb nu het potje eraf en zie witte sludge onderaan, ook in de aansluiting van het blok. Moet ik nog iets anders doen dan papieren doek langshalen om de sludge weg te krijgen op de onderste pot-aansluiting van het blok?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door MarcO »

Ik ken de test ook niet waar naar verwezen wordt, maar ik vermoed iets van doorblazen om te controleren of het nog open is.
Pas op met het verwijderen van de sludge dat je de zooi niet in je blok drukt. Dit komt uiteindelijk in je carter en dat wil je niet.

Na het verwisselen is het verstandig je motor te flushen (zie foto) en een olie wissel te doen om alle sludge te verwijderen uit je blok.

Afbeelding
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door opaslof »

Kan dan NA het monteren van nieuwe PCV pot? Ik heb ergens gelezen dat je dan gelijk de nieuwe pot weer vol met zooi hebt zitten. Dus als er iets is dat ik kan doen om schoon te maken voordat ik er straks niet meer bij kan... nu heb ik nog de kans 🙂
Makkelijkste is natuurlijk: monteren en daarna additief erbij en extra oliewissel. Maar nu ik de boel open heb liggen en ik de kans heb iets te doen waar ik nu bij kan dan moet dat maar eerst gebeuren voor ik de nieuwe pot er in schroef...

Tips/instructies zijn welkom!
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door MarcO »

Dat flushen kan NA het monteren. Belangrijk is wel dat je oude leidingen van de pot open zijn net als de ingang op je blok.
Bij elke oliewissel flushen helpt ook voorkomen dat hij vol komt te zitten.

Ikzelf heb in iedere geval niets anders gedaan. Alle slangen doorspuiten/vervangen en de pot. Daarna de flush erin om alles op te lossen en daarna de oliewissel.
Gebruikersavatar
opaslof
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
12
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Huizen

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door opaslof »

Van dit, zeg maar:

Afbeelding
Afbeelding

De slangen vervang ik gewoon allemaal. Heb ik daar ook geen gedoe mee.
Plaats reactie