soort van ratel bij stationair toerental

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Reneharley »

Hallo,

ik hoor bij het stationair draaien van de motor een soort rateltje, (dieselachtig geluid) ! Als ik het koppelingspedaal intrap is het weg...auto rijdt verder prima, trekt goed op koppeling slipt niet, al veel lange ritten meegemaakt en af en toe is het geluid weg, dan is het ineens weer terug en alleen bij stationair toerental! Iemand een idee misschien? Het is een V40 1.8 uit 2004 139.000 km en bij 124.000 distributieriem vervangen bij de dealer. Als je stilstaat bij het stoplicht is het net of je een diesel ipv benzine motor hebt! Je hoort dan heel zacht takke takke takke haha ja het is moeilijk te omschrijven! Bij mijn vorige V40 uit 1997 hoorde je amper de motor als je stilstond! Tijdje geleden een airbaglampje laten resetten en er kwam niets vreemds naar voren met uitlezen. Het geluid was toen ook afwezig bij de dealer....;-( Gisteren heen en weer naar Duitsland geweest, geen enkel probleem tijdens het rijden, volle auto met 4 personen en een achterbak vol geladen! Bij thuis komst hoorde je hem weer ratelen stationair!

groetjes René
michel9362
Idle
Idle
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 03:39
13
Model: XC90
Bouwjaar: 2002
Locatie: Amstelveen

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door michel9362 »

Als ik het zo lees lijkt het een beetje op een versleten druklager, omdat het weg is als je je koppeling
intrapt. Maar als ik de omschrijving van het geluid lees denk ik toch een beetje aan de nokkenas versteller die ook nog wel eens stuk gaat. misschien een opname van het geluid maken.
een filmpje van een andere auto staat elders op het forum (vreemd geluid, met filmpje)
[color=#0000FF][size=200]V40 1.8 europa elegance 2002[/size][/color]
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Kuip »

Ik denk dat ik dat geluid mij wel bekend voor komt.... Mijn 1.8 van 2004 heeft dat ook. Niet echt zo hard als een diesel, maar toch een beetje een "nok-nok-nok" geluid. Heb voor de vakantie als eens de bouten van het uitlaatspruitstuk nagetrokken, want het lijkt daar ergens weg te komen. Alles zat goed vast en heeft dus ook niets geholpen.
Alleen is het bij mij ook aanwezig als ik de koppeling intrap. Overigens maakt ook het druklager van mijn koppeling soms wat bijgeluiden, stationair in z'n vrij hoorbaar. Voorlopig hou ik het in de gaten.
Nou ben ik wel iemand die (te?) erg op geluidjes let, dus.... mijn vrouw wordt er wel eens gek van :whistle .
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Reneharley »

de nokkenasversteller is het op zeker niet, klinkt echt heel anders! heb dat filmpje beluisterd en het geluid bij mij is lang niet zo rauw...het is echt alsof er wat aanloopt en dan links voor aan de kant van de accu dus! Vanmiddag een klein stukje gereden en toen was het weg, gisteren na een lange rit was het er wel...echt om gek van te worden dus! En het gekke is als je de motorkap open doet is het soms heel zachtjes en soms weer helemaal niet te horen!
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door V3lv3T »

Er vanuit gaande dat basis motor-koppeling-versnellingsbak hetzelfde is lijkt het idd op druklager, had een vrachtwagen van ons ook last van.

Koppeling intrappen was het toen ook weg
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
michel9362
Idle
Idle
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 03:39
13
Model: XC90
Bouwjaar: 2002
Locatie: Amstelveen

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door michel9362 »

dan blijft alleen je druklager eigenlijk nog over. Maar laat er nog wel ff naar luisteren door een specialist. Op deze manier diagnose stellen blijft natuurlijk puur gissen. Druklager is wel een dure jongen trouwens. En om kosten te besparen.. Gelijk de rest van de koppeling ook mee vervangen scheelt weer arbeidsloon in de toekomst.

[ Geplaatst met Mobile Device ] Afbeelding
[color=#0000FF][size=200]V40 1.8 europa elegance 2002[/size][/color]
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Reneharley »

Allemaal bedankt voor de reacties....zit hier alleen niet op te wachten, heb deze V40 sinds juli en nu alweer kosten! ;-(((
Nou ja ik blijf er nog even mee doorrijden en laat binnenkort iemand die verstand heeft van Volvo's even er naar luisteren!

groetjes René
sdirkx

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door sdirkx »

Is altijd de vraag of je er gewoon mee door kunt/mag blijven rijden. Enige risico wat je volgens mij voorlopig loopt is dat je opeens niet meer kunt (ont)koppelen. Dan heb je weinig keus meer helaas.

140.000km is wel vroeg voor zoiets.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Laatst gewijzigd door sdirkx op ma 12 nov 2012, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door V3lv3T »

Dat hangt er nogal vanaf hoe lomp de vorige er mee gereden heeft.
Kan natuurlijk altijd een uitzonderign op de regel zijn, productiefoutje ofzo... (maandag ochtend auto)
Die vrachtauto bij ons had het bij 70.000 (verrotte chauffeur)
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Reneharley
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 18 okt 2009, 21:23
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004
Locatie: Den Haag

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Reneharley »

Inmiddels verschillende ritten gemaakt en geen probleem met koppelen of rijden??? Heb aanbod van aankoopgarage gekregen om de
boel te laten vervangen met een aantrekkelijke korting! Wacht nog even af of de klacht erger wordt en dan laat ik het maken!
Groet René
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1670
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door V3lv3T »

Duurt ook lang voor je het gaat merken met koppelen, voordeel is dat je het al hoort, voor het echt problemen oplevert en je er dan al iets aan kunt doen :)
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Ratel na loslaten gas en stationair toerental.

Bericht door hervelt »

Geratel bij V40 diesel 115 pk: Hullup

Vanavond 1 km voor eindbestemming hoorde ik bij het wegrijden van de geldautomaat ineens een ratel onder de kap.
Het zijn eigenlijk meerdere geluiden en ik vrees het ergste..
Wie herkent dit ?

1e) soort reutel als je gas even intrapt en loslaat. Die reutel duurt maar even (max 1 sec ?) als het toerental terugloopt tussen geschat 1200 - 800 tr ?
2) een geratel wat "continue" aanwezig is en redelijk hard. Continu in het lagere toerental bereik bedoel ik. Dacht even aan de kleppen. Motor liep niet zo gelijkmatig, leek wel op drie cilinders.
Toen ik rondje ging rijden "verhikte" de auto zich (voelbaar bij zo'n 40 Km/u optrekkend) en schoot verder normaal vooruit zonder ratel. (Kwam later weer terug stationair)
3) kloppend en schavend geluid ?
4) geluid 2 en 3 verminderen of stoppen bij intrappen koppeling. Het geklop is ook voelbaar bij het licht intrappen van koppeling.

Geluid 1 hoorde ik wel eens meer af en toe al over langere tijd. Lijkt net op een distributie ketting die vibreerd, ware het niet dat de Volvo die niet heeft. Leek toen wel richting de nokkenas te komen. Geluid 1 lijkt nu wel erger dan normaal.

Waar denk ik aan ?
- Drukgroep of druklager ? Vanwege opmerking 4)
- Versnellingsbak ? Had het vage gevoel al paar weken dat de auto minder soepel in de versnelling gleed. Dacht dat het misschien aan speling op de pook kabeltjes lag maar mogelijk was het toch een voorbode van het huidige probleem.
Toen het kloppen op zijn hards klonk daarstraks (bij stilstand) schakelde hij zwaarder naar zijn 1 wilde niet in achteruit.
- Geluid 1 mogelijk nokkenas ratel. (Wat exact ?) Wel vreemd dat het nu veel erger lijkt.

Rondje mee gereden. Bij optrekken en (weg)rijden ging het geratel (en geklop) weg. Paar km mee gereden. Auto rijdt en schakelt "normaal" (iets zwaarder dus de laatste tijd lijkt het)
Drukgroep lijkt normaal te functioneren.
Vraag me af hoe urgent dit probleem is ? (advies ?)
Ben bang dat ik onderweg door m'n drukgroep heen trap of niet meer kan schakelen.
En de zaak in de gort rijdt en m'n enkele of dubbele massa-vliegwiel beschadig ($$$) :vertag

Kosten indicatie ?

Hieronder twee filmpjes. Een kort en 1 lang.
Bij het tweede filmpje hoor je op ca 0:36 en 0:41 min even het gereutel (nokkenas ??) Dat is het minst erge alhoewel dat hier even aanhoud. (Is ook niet goed. Was ook maar eenmalig zo lang). Normaal gaat dat weg zodra op stationair toerental draait.
Gaat vooral om het hardere geratel. Niet zo goed hoorbaar is dat het geratel en geklop en geschaaf ophoud als ik de koppeling intrap. (Staat op een ander filmpje. Denk dat zo wel duidelijk is)



Laatst gewijzigd door hervelt op za 29 jun 2019, 13:16, 6 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Solaire »

Motorolie, remolie en andere vloeistoffen zijn gewoon op peil neem ik aan? Ik had ook zo'n soort ratel, wel minder erg, heb er niks aan gedaan en nog 50000 km mee gereden voordat die is verkocht.

Zou er niet teveel mee rijden maar wegenwacht of lokale garage bijhalen als je geen tijd hebt om het zelf uit te zoeken.

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door hervelt »

Oliepeil toevallig zaterdag gecontroleerd en leek net nog in orde.
Remvloeistof zat bijna tot aan het randje. Vond het wel opvallend hoog ?? Zou zelf nooit zo hoog bijvullen maar heeft misschien de garage gedaan, al kan ik me zo niets herinneren.

Heb toevallig maandag afspraak voor APK staan maar garage had het hartstikke druk.
En maandag is nog ver weg. Dan heb ik er alweer 4 a 500 km bij zitten.
(En zal ik zeker nog een week moeten wachten. Huurauto misschien zolang. Tips in Breda ?)

Had jij het geratel of gereutel ? ( twee verschillende geluiden). Ik denk dat jij het gereutel bedoeld (zoals ik het noem en omschrijf)

Wegenwacht is wel een goede tip voor een gratis eerste diagnose. Misschien op m'n werk laten komen.
Laatst gewijzigd door hervelt op do 27 jun 2019, 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door hervelt »

Even een zijstraat:
Weet iemand zo welk merk en type koppeling set er in een phase 3 V40 115 pk diesel ligt ?
Ik kom verschillende merken tegen en zeer uiteenlopende prijzen.
Zoek origineel of een goede (gelijkwaaardige) vervanger. (Gezien het mogelijke grote prijsverschil ?)

Zoo, ik kom een Valeo Volvo koppelings set met vliegwiel tegen: € 540,- Da's prijzig.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Solaire »

Lijkt me niks met de koppeling van doen te hebben, maar om uit te sluiten zou je het koppelingspedaal in kunnen drukken om te zien of het weg is, dan kun je in ieder geval je drukgroep uitsluiten. Hij loopt dermate slecht dat ik er geen meter meer mee zou rijden. Als je geen woonplaatsdekking hebt zou ik voorzichtig naar een dorpje in de buurt ofzo rijden en daar de ANWB bellen. Daarbij zijn er vast andere garages die wel even tijd kunnen maken. ;)

Geen diagnostic codes in de auto zitten verder?
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door hervelt »

Vanmorgen nog mee naar het werk gereden.
Klonk een stuk minder ernstig dan gisteren, al is het nog niet goed.
Aan het eind van het filmpje kun je wel het kloppende geluid horen. (ook dat kun je lichtelijk voelen aan het koppelings pedaal.

Heb wel woonplaatsdekking maar zit nu op werk.
Sowiso maandag naar mijn garage. Zit hier nog een garage in de buurt die redelijk wat Volvo doet. Maar eens bellen.

Alvast filmpje:
Je kunt nu het gereutel duidelijk herkennen na loslaten gas (duurt van ca 1300 tot 900 trn)
Als ik de koppeling licht intrap voel ik dit duidelijk op het padaal op de maat van dat gereutel.
Waarvan ik dacht dat dat gereutel misschien van de nokkenas af kwam, is dit dus voelbaar op het koppelings pedaal.
Waardoor ik mogelijk massa vliegwiel (?) verdenk.

Laatst gewijzigd door hervelt op do 27 jun 2019, 12:39, 5 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Solaire »

Dubbel massa vliegwiel zou je uit moeten kunnen sluiten door de motor af te zetten met het koppelingspedaal ingedrukt als ik het me goed herinner. Ik had eenzelfde ratel bij eenzelfde toerental, ik verdacht de turbo, maar heb er verder nooit problemen mee gehad. Het kan overigens aan het geluid van de opname liggen, maar de hele motor klinkt ontzettend rauw. Veel rauwer dan ik mijn 1.9d herinner.
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1301
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door hervelt »

Dat rauw klinken ligt inderdaad wel aan de opname.
Alhoewel de motor wel wat trillend loopt. (net of dat niet alle cilinders evenveel doen, wat wat onbalans lijkt te geven)
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: soort van ratel bij stationair toerental

Bericht door Solaire »

Ik kan me niet herinneren of je een Dice hebt, maar zo niet ben je natuurlijk van harte welkom om de auto daar even aan te hangen, mochten er diagnostic codes inzitten. Kun je ook de sensors uitlezen om die uit te sluiten.
Plaats reactie