vreemd probleem

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DJNeO
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: za 08 feb 2020, 17:31
4
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Frederik
Locatie: Maastricht
Contacteer:

vreemd probleem

Bericht door DJNeO »

Heren en dames,
ik heb een probleempje in de V40 vinden welke ik zeer eigenaardig vind.

de auto is sinds half februari in ons bezit, sinds die tijd heb ik 2x een voorval gehad.

1ste keer, het was nog iets kouder, dus geen airco aan of iets dergelijks.
ik start de auto en zie het oranje pijltje knipperen (in het boekje las ik dat dit de start onderbreker was)
auto rijdt gewoon netjes en zonder problemen, na de auto stil te hebben gezet en 5 minuten later weer weg ging is het fenomeen niet
terug gekomen.

2de keer reed ik weg van huis, na starten direct weer het oranje pijltje omhoog. echter nu was het wel warm in de auto dus de climate
ging vol aan. echter ook weer uit en weer aan en weer uit en weer aan enz enz, hogelijk irritant dus!
na de auto een keer opnieuw gestart te hebben wederom probleem opgelost en werkt alles zoals het hoort.

zoals gezegd, sinds februari is de auto pas in ons bezit en deze had wat achterstalling onderhoud, vooral motorisch welke ik nu eigenlijk geheel
heb aangepakt, de bedoeling is dat de vrouw hier lang plezier van gaat hebben, dit soort geintjes horen daar alleen niet bij.
heeft 1 van jullie dit wel eens meegemaakt? of nog beter weet iemand waar ik dit moet zoeken om op te lossen?
zie graag jullie reactie's tegemoet!
My Car: Volvo V70 2.4 BI-Fuel AW55-50 (05) | Kenwood DNX9260BT | PA200 with Full HP Sound | Rear View Cam | Privacy Shades
Her Car: Volvo V40 1.8 16V AW55-50 (03) | Kenwood DNX7240BT | HP Sound | Heated Seats | Drivers Power Seat
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: vreemd probleem

Bericht door MarcO »

Jij hebt denk ik 2 verschillende problemen.
De 1 zit hem in de ECC wat je kan proberen is de ventilator niet op de automaat stand te zetten maar in een vaste stand. Dan blijft de airco wel aan, dit is een veel voorkomend probleem. Alleen een andere ECC kan dit probleem verhelpen mits die niet hetzelfde probleem heeft natuurlijk.

Je andere probleem heeft met de contact ring te maken die de chip in je sleutel niet goed kan lezen. Of warmte hierop effect heeft lijkt me onwaarschijnlijk.
Probeer eens of je met je reserve set vlakbij de ring om te kijken of je van de problemen af bent.
Deze meldingen worden opgeslagen en zijn met Vida uit te lezen.
Gebruikersavatar
aelse
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 11:29
12
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: Lou
Locatie: Elsloo

Re: vreemd probleem

Bericht door aelse »

Een keer laten uitlezen met VIDA.
Mogelijk dat dit aanwijzingen oplevert.

Kijk eens in de lijst van VIDA/Dice bezitters.
viewtopic.php?f=58&t=13276&p=408259&hilit=vida#p408259
V40-1.9D MY 2004 (van Sept 2010 tot Juni 2018)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)
Gebruikersavatar
DJNeO
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: za 08 feb 2020, 17:31
4
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Frederik
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: vreemd probleem

Bericht door DJNeO »

Dank voor de reactie's

aangaande @aelse ik ben een Vida/Dice bezitter :tumbup

ik ga hem dan dus ook maar eens aan de computer hangen en kijken wat er gezegd wordt! :)
nog niet aan toegekomen de laatste tijd daar ze even weg was naar de garage voor het VVT tandwiel te vervangen!
My Car: Volvo V70 2.4 BI-Fuel AW55-50 (05) | Kenwood DNX9260BT | PA200 with Full HP Sound | Rear View Cam | Privacy Shades
Her Car: Volvo V40 1.8 16V AW55-50 (03) | Kenwood DNX7240BT | HP Sound | Heated Seats | Drivers Power Seat
Gebruikersavatar
DJNeO
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: za 08 feb 2020, 17:31
4
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Frederik
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: vreemd probleem

Bericht door DJNeO »

MarcO schreef: di 02 jun 2020, 13:57 Jij hebt denk ik 2 verschillende problemen.
De 1 zit hem in de ECC wat je kan proberen is de ventilator niet op de automaat stand te zetten maar in een vaste stand. Dan blijft de airco wel aan, dit is een veel voorkomend probleem. Alleen een andere ECC kan dit probleem verhelpen mits die niet hetzelfde probleem heeft natuurlijk.

Je andere probleem heeft met de contact ring te maken die de chip in je sleutel niet goed kan lezen. Of warmte hierop effect heeft lijkt me onwaarschijnlijk.
Probeer eens of je met je reserve set vlakbij de ring om te kijken of je van de problemen af bent.
Deze meldingen worden opgeslagen en zijn met Vida uit te lezen.
Hi Marco,

even een direct antwoord (wel zo netjes) dankjewel :) ik had ze samen gevoegd omdat het daarna niet meer is voorgekomen.
wanneer ik de ECC in een andere stand zette bleef deze inderdaad wel continu aan, echter wel op de hoogste stand, standje anders dan wervelwind was er niet.

probleem met de sleutelring is nu 2 keer voorgekomen en daarna niet meer (maar er is niks aangedaan, dus zal wel een keer terug moeten komen!), moet er wel bij zeggen reserve sleutel is nu nog gammel, de knopjes van de remote werken niet goed en zuigen de batterij leeg, al staat dit natuurlijk los van de chip.
My Car: Volvo V70 2.4 BI-Fuel AW55-50 (05) | Kenwood DNX9260BT | PA200 with Full HP Sound | Rear View Cam | Privacy Shades
Her Car: Volvo V40 1.8 16V AW55-50 (03) | Kenwood DNX7240BT | HP Sound | Heated Seats | Drivers Power Seat
Gebruikersavatar
aelse
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 11:29
12
Model: V70
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: Lou
Locatie: Elsloo

Re: vreemd probleem

Bericht door aelse »

Standje wervelwind only is ook een bekend probleem.
Kachel weerstand (is eigenlijk geen weerstand maar een transistor) NOK.
Redelijk makkelijk zelf te vervangen. Dacht een 2N3055. Maar ook dat staat ergens in een topic.

Je staat overigens niet in de lijst van VIDA/Dice bezitters.
V40-1.9D MY 2004 (van Sept 2010 tot Juni 2018)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)
Gebruikersavatar
DJNeO
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: za 08 feb 2020, 17:31
4
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Frederik
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: vreemd probleem

Bericht door DJNeO »

Net de 40 even uitgelezen.
fouten welke aanwezig waren
- laag accu voltage
- Nokkenas positie sensor kan niet worden uitgelezen

eerste punt was al verholpen met een nieuwe accu
2de punt is verholpen door een nieuwe VVT poelie te plaatsen en de stekker weer terug te plaatsen op de solenoid.

na het wissen van de fouten was de auto maagdelijk schoon.

helaas stond er niets gemeld over de 2 problemen welke ik heb ervaren.

@aelse, ik ben ook nog maar net lid op dit forum, zodoende dat ik er niet opsta, maar ik rij al wel drie jaar een V70N en daar sta ik wel al op de lijst.
verder doet de airco het nu ook gewoon zoals het hoort, als het inderdaad alleen standje wervelwind is continu dan moet ik de weerstand vervangen ja.
misschien is het een voorbode dat deze er een keertje aan gaat komen.
My Car: Volvo V70 2.4 BI-Fuel AW55-50 (05) | Kenwood DNX9260BT | PA200 with Full HP Sound | Rear View Cam | Privacy Shades
Her Car: Volvo V40 1.8 16V AW55-50 (03) | Kenwood DNX7240BT | HP Sound | Heated Seats | Drivers Power Seat
Gebruikersavatar
TheMies
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:42
4
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Mies
Locatie: Hengelo

Re: vreemd probleem

Bericht door TheMies »

Knipperende Oranje pijl omhoog is toch van de automaat versnellingsbak?
Misschien standen selector niet helemaal meer goed. Startblokkering is een oranje portiertje met kruis er door heen dacht ik
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: vreemd probleem

Bericht door volvoS40 »

Wou ook al zeggen... Pijltje is van de automaten bak.
Een auto met kruisje erdoor is de startblokeerder.

Airco staat los van die die 2 symbolen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5749
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd probleem

Bericht door Arie »

Heb dit even in een oud topic opgezocht en plaatje even op imgur ge-upload, maar hier de verklaring van de waarschuwingslampjes en betekenis:
Afbeelding
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: vreemd probleem

Bericht door MarcO »

Ach ja, het zal wel met het warme weer te maken hebben. Jullie hebben gelijk, de automaat :wall
Gebruikersavatar
TheMies
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:42
4
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Mies
Locatie: Hengelo

Re: vreemd probleem

Bericht door TheMies »

Als je hem in D zet brand er niks qua pijl. Bij stand 3,2 etc wel een pijl. Knippert deze dan is er ergens storing in de bak. Als het de standen selector betreft kun je vaak proberen de pook beetje heen en weer te bewegen en kijken of het dan weg is. Werkt dat niet dan is er iets anders aan de hand...

Wat betreft de kachel... pak op de sloop of hier op forum een andere en wissel hem om. Erg makkelijk te doen en weet je of probleem verholpen is. Anders de tips die al zijn gegeven opvolgen. Suc6
Plaats reactie