Vreemde (start-)problemen met mijn V40
-
- 1st Gear member
- Berichten: 136
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
- 15
- Model: V60
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Robin
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Eerder vertelde je dat het je opviel dat je structureel minder gas in je tank krijgt?
Later oppert iemand of het misschien met vacuum in de tank te maken heeft, maar er wordt verder niet meer over gesproken.
Als iemand die van de zijlijn meeleest lijkt me dit toch een grote tip?
Later oppert iemand of het misschien met vacuum in de tank te maken heeft, maar er wordt verder niet meer over gesproken.
Als iemand die van de zijlijn meeleest lijkt me dit toch een grote tip?
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Inderdaad. Een frisse kijk op zulke zaken is vaak goed. En een vacuum tank is eenvoudig te controleren. Tankdop eraf en starten en rijden.
*Dit is getikt op een geavanceerde calculator*
*Dit is getikt op een geavanceerde calculator*
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Bedankt voor je tips!
Ik wilde de pomp vandaag eruit halen maar toen ik de beschermplaat eraf haalde zag ik heel veel stof/zand en andere troep bovenaan liggen. Ik wil dit eerst goed weghalen en schoonmaken allemaal voordat ik de tank openmaak. Ik hou je op de hoogte :)
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Bedankt voor je reactie. De 'truc' met de tankdop heb ik al eens uitgevoerd en dat hielp helaas niet. Hij is op gas 2x uitgevallen maar dat is een apart probleem (mogelijk) maar het gedoe met het niet/moeilijk willen starten op benzine, tenzij ik er extra benzine ingooi steeds, is het probleem waar ik nu mee zit en wat de V40 ervan weerhoudt om uberhaupt normaal mee te rijden.Yskonyn schreef: ↑wo 27 jul 2022, 09:27 Eerder vertelde je dat het je opviel dat je structureel minder gas in je tank krijgt?
Later oppert iemand of het misschien met vacuum in de tank te maken heeft, maar er wordt verder niet meer over gesproken.
Als iemand die van de zijlijn meeleest lijkt me dit toch een grote tip?
Ik wil hem ook nog steeds uit laten lezen maar alleen als dit goedkoop kan ivm geldgebrek momenteel. Misschien weet iemand waar ik dit voor een schappelijk bedrag (paar tientjes ofzo) kan doen?
Ik ga eerst morgen de pomp eruit halen en de pomp en tank en vlotter controleren. Hopelijk geeft dat wat schot in de zaak :)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Deze lijst even bekijken, wellicht zit er iemand die de buurt met vida, die voor je wil uitlezen.
https://www.volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?t=13276
https://www.volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?t=13276
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Ik heb zojuist de benzinepomp losgehaald en eruit gehaald. Enkele dingen die mij opvielen:
- Pomp ziet er heel schoon uit.
- Draadjes van/naar de vlotter zitten goed vast
- Vlotter zat bij het loshalen van de pomp wel een beetje scheef/vast (?) Ik kon hen wel met de hand weer rechtzetten en nu kan hij vrij bewegen.
- benzine ziet er ook schoon uit, geen vuil/residu voor zover ik kan zien.
Is het handig om evengoed de pomp schoon te maken terwijl deze er wel al heel schoon uitziet? Waar moet ik aan denken? Welke delen moet ik schoonmaken en met welk middel?
Ik zal binnenkort kijken of de vlotter nu weer functioneert.
Nieuwe benzine erin gooien daar zet ik wel mijn vraagtekens bij omdat de tank minimaal 15-20L bevat en die is al 3-4x bijgevuld.
Feit blijft wel dat hij dus tot nu toe elke keer wel 25-75km kan rijden (op LPG) totdat het probleem zich weer voordoet.
Vacuumprobleem lijkt mij ook niet, ik heb al een paar keer de tankdop (+klepje) opengezet en daarna gestart, zelfde resultaat.
Hopelijk kan met deze nieuwe info ik weer een stuk verder...
Ik ben ook nog op zoek naar iemand enigzins in de buurt. die mijn brandstofdruk kan meten...
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Ik had gehoopt op nog wat nieuw advies n.a.v. mijn update... of iemand die 'm wil uitlezen o.i.d.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Heb je al iemand van de lijst waar ik naar linkte benaderd voor het uitlezen? Ik wil 'm wel voor je uitlezen. Moet je alleen naar 't Zuiden zien te rijden..
Er zijn toch al best wat tips gegeven. Het brandstoffilter eens vervangen en de brandstofdruk (laten) meten. Als niemand hapt, dan zal niemand in jouw buurt zo'n meter hebben..
Als de pomp er verder goed schoon uitziet, hoef je 't niet in vervuiling te zoeken.
Er zijn toch al best wat tips gegeven. Het brandstoffilter eens vervangen en de brandstofdruk (laten) meten. Als niemand hapt, dan zal niemand in jouw buurt zo'n meter hebben..
Als de pomp er verder goed schoon uitziet, hoef je 't niet in vervuiling te zoeken.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10737
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Precies, dat zei ik ook al. We hebben een topic met een overzicht wie Vida heeft en waar die woont. Dan kan je die persoon een privé berichtje sturen.
**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za 09 nov 2019, 12:24
- 4
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Jason
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Ik heb eens stevig last gehad van benzinedruk. Het filtertje beneder aan de pickup van de brandstofpomp zat dan wel vol met vuiligheid. Auto liep niet 100% van de tijd mooi en sloeg precies soms een slag of 5 over.
Opeens was het niets meer en kon ik er soms misschien een paar minuten mee rijden voor hij weer uitviel.
Toen ik doorhad wat het was filtertje gereinigd en probleem was weg, dus ik denk dat het niet zal liggen aan je brnadstofpomp (als je hem goed hoort draaien natuurlijk, let op wanneer je het contact aanlegt alvorens motor te starten, je zou duidelijk een paar seconden de pomp moeten horen)
Voor de uitlezing: Ik heb een ELM 327 readertje gekocht op bol.com dacht ik, zeer handig dingetje om te hebben, iets van 20 euro denk ik. dan kan je in het vervolg altijd zelf uitlezen :)
Veel succes!
Opeens was het niets meer en kon ik er soms misschien een paar minuten mee rijden voor hij weer uitviel.
Toen ik doorhad wat het was filtertje gereinigd en probleem was weg, dus ik denk dat het niet zal liggen aan je brnadstofpomp (als je hem goed hoort draaien natuurlijk, let op wanneer je het contact aanlegt alvorens motor te starten, je zou duidelijk een paar seconden de pomp moeten horen)
Voor de uitlezing: Ik heb een ELM 327 readertje gekocht op bol.com dacht ik, zeer handig dingetje om te hebben, iets van 20 euro denk ik. dan kan je in het vervolg altijd zelf uitlezen :)
Veel succes!
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Vandaag eindelijk tijd gevonden om de pomp na te kijken. Draadje van de vlotter zat inderdaad los, deze vastgesoldeerd en hij werkt weer :)
Echter, bij het eruit halen van de pomp zag ik dat de pomp helemaal droog was en toen ik verder keek bleek de tank zo goed als leeg te zijn (!) Vorige week zat er nog 10-15 liter in en ik heb er toen 1x mee gereden (waarna hij op de terugweg weer uitviel)
Ik zie nergens een lekkage, ruik geen benzine binnen of buiten de auto en ik kan mij ook niet voorstellen dat de paar dagen dat er geen pomp in de tank zat (en ik deze had afgedekt (alhoewel zeker niet dampdicht)) dat alle benzine is verdampt.
Ik vermoed dat er toch overdreven veel benzine wordt opgestookt als hij LPG rijdt. Morgen of overmorgen even een testje doen, met de nu werkende vlotter kan ik goed bijhouden hoeveel benzine er nu verstookt wordt. Wat als dit het probleem is, waar zou ik het dan allemaal in kunnen zoeken?
Echter, bij het eruit halen van de pomp zag ik dat de pomp helemaal droog was en toen ik verder keek bleek de tank zo goed als leeg te zijn (!) Vorige week zat er nog 10-15 liter in en ik heb er toen 1x mee gereden (waarna hij op de terugweg weer uitviel)
Ik zie nergens een lekkage, ruik geen benzine binnen of buiten de auto en ik kan mij ook niet voorstellen dat de paar dagen dat er geen pomp in de tank zat (en ik deze had afgedekt (alhoewel zeker niet dampdicht)) dat alle benzine is verdampt.
Ik vermoed dat er toch overdreven veel benzine wordt opgestookt als hij LPG rijdt. Morgen of overmorgen even een testje doen, met de nu werkende vlotter kan ik goed bijhouden hoeveel benzine er nu verstookt wordt. Wat als dit het probleem is, waar zou ik het dan allemaal in kunnen zoeken?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9425
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Dat is al hier vermeld, op de vorige pagina.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Je geeft hiermee eigenlijk al aan dat er een probleem is met overschakelen van benzine naar LPG.rory4ever schreef: ↑do 11 aug 2022, 01:12 Echter, bij het eruit halen van de pomp zag ik dat de pomp helemaal droog was en toen ik verder keek bleek de tank zo goed als leeg te zijn (!) Vorige week zat er nog 10-15 liter in en ik heb er toen 1x mee gereden (waarna hij op de terugweg weer uitviel)
Ik vermoed dat er toch overdreven veel benzine wordt opgestookt als hij LPG rijdt.
Hier wordt aangeraden je gassysteem te laten nakijken:
viewtopic.php?p=429140#p429140
Hier wordt dat nog een keer uitgelegd:
viewtopic.php?p=429144#p429144
Hier wordt gevraagd of het is uitgesloten dat het LPG systeem niet meer inspuit:
viewtopic.php?p=429306#p429306
Het is vervelend, maar gezien jouw laatste bericht denk ik dat het zelf diagnostiseren en sleutelen geen soelaas gaat bieden. Tenzij je zelf verstand hebt van LPG installaties. Naar een gasboer en de hele situatie na laten kijken is het beste advies dat kan worden gegeven.
Elke auto moet eens door een automonteur of specialist worden nagekeken. Daar kom je niet onderuit.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Update:
Ik heb nog geen tijd & geld gehad om langs de gasboer te gaan (waarschijnlijk over een paar weken) maar ik heb nu altijd ruim 20L benzine in mijn tank zitten en hij rijdt perfect op benzine. Wat mij verder opvalt is dat na een koude start de LPG installatie niet aanspringt, maar na ca. 20km rijden even stoppen en opnieuw starten hij opeens WEL aanspringt en dan rijdt hij verder ook prima. Lijkt dus temperatuurgerelateerd...
Ik heb nog geen tijd & geld gehad om langs de gasboer te gaan (waarschijnlijk over een paar weken) maar ik heb nu altijd ruim 20L benzine in mijn tank zitten en hij rijdt perfect op benzine. Wat mij verder opvalt is dat na een koude start de LPG installatie niet aanspringt, maar na ca. 20km rijden even stoppen en opnieuw starten hij opeens WEL aanspringt en dan rijdt hij verder ook prima. Lijkt dus temperatuurgerelateerd...
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Kan ik ergens een schema vinden van de NECAM gasinstallatie zodat ik de temperatuursensor kan lokaliseren? Deze is hoogstwaarschijnlijk niet meer in orde.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10737
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Als dat de temperatuur sensor is van het koelwater, dan zit die onder het thermostaat huis. Ik verwacht niet dat een Bifuel af fabriek die op een andere plek heeft zitten.
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
Bedankt, ik heb hem gevonden. Als ik de stekker van de sensor los haal dan begint mijn radiateurfan direct te draaien (?)
Ik heb hem even gemeten, bij het begin is het 1000 ohm n deze loopt snel terug als ik net ben gestart en daarna zakt hij wat langzamer om na een paar minuten op ongeveer 300 ohm uit te komen. Nu dus uitzoeken of dat een beetje klopt.
Ik zocht ook een manier om het eea te overbruggen zodat je hem kunt forceren om op LPG te lopen. Ik kan het LPG relais wel eruit halen en kortsluiting maken, dan hoor je de gasinstallatie "tikken" maar dan blijft hij toch op benzine dus daar trapt ie niet in... Zijn er andere manier om het eea te overbruggen of forceren? want ALS hij op LPG loopt, loopt hij verder prima en valt hij niet uit...
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10737
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
In Vida zijn daar wel gegevens over te vinden denk ik. Tevens kan je ook uitlezen of die sensor een correcte waarde afgeeft. De vraag is alleen of die informatie aankomt bij de gas computer. Daar kan ook iets stuk zijn. De gas computer en ECU communiseren met elkaar dus handmatig je gas forceren gaat niet werken denk ik en zal die op beide brandstoffen lopen.
Maar zoals Arie al aangaf:
Maar zoals Arie al aangaf:
Arie schreef: ↑do 11 aug 2022, 11:12 Je geeft hiermee eigenlijk al aan dat er een probleem is met overschakelen van benzine naar LPG.
Hier wordt aangeraden je gassysteem te laten nakijken:
viewtopic.php?p=429140#p429140
Hier wordt dat nog een keer uitgelegd:
viewtopic.php?p=429144#p429144
Hier wordt gevraagd of het is uitgesloten dat het LPG systeem niet meer inspuit:
viewtopic.php?p=429306#p429306
Het is vervelend, maar gezien jouw laatste bericht denk ik dat het zelf diagnostiseren en sleutelen geen soelaas gaat bieden. Tenzij je zelf verstand hebt van LPG installaties. Naar een gasboer en de hele situatie na laten kijken is het beste advies dat kan worden gegeven.
Elke auto moet eens door een automonteur of specialist worden nagekeken. Daar kom je niet onderuit.
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40
In 2019 heb je je ook al eens gemeld over problemen met overschakelen naar gas. Wellicht wordt het toch eens tijd een dealer of andere garage er naar te laten kijken?
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver