Motorstoringslampje en knipperen oranje pijl

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Fred26
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 19:13
3
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Den Haag

Motorstoringslampje en knipperen oranje pijl

Bericht door Fred26 »

Ik ben op vakantie in Noorwegen en eergisteren toen ik de berg opreed kwamen we even vast te zitten door een combinatie van sneeuw en ijs. Ik probeerde eerst een aantal keren weg te rijden maar dit leidde tot veel wielspin. Uiteindelijk zijn we weer boven gekomen, maar tijdens de wielspin is het motorstoringslampje gaan branden. Toen is ook de oranje pijl gaan knipperen, die aangeeft of de automaat in de winterstand staat. Als deze knippert is er een storing in de versnellingsbak, lees ik op internet. Gisteren startte ik de auto weer en de knipperende oranje pijl is nu verdwenen, maar het lampje van de motorstoring blijft branden.

Wij willen morgen naar huis rijden en ik zit met de vraag wat handig is om te doen. Kan ik gerust met het brandende motorstoringslampje naar huis rijden (ca. 1500km)? De auto lijkt verder goed te rijden, maar we zijn er nog niet mee op de snelweg geweest. Dat de oranje pijl niet meer knippert zou misschien op een tijdelijke storing kunnen duiden, veroorzaakt door alle wielspin, die nu is verholpen. En het motorstoringslampje is daar mogelijk nog een overblijfsel van, dus op zichzelf niet ernstig en kan ik in Nederland verder checken bij de garage. Het gaat om een V40 2.0T uit 2001 (phase 2).

Ik hoor graag jullie ideeën hierover. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5750
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Motorstoringslampje en knipperen oranje pijl

Bericht door Arie »

Als het mijn auto was, zou ik de auto uit laten lezen bij een dealer of garage voor ik er 1500km mee terug naar huis zou gaan rijden. Een brandend motorstoringslampje geeft aan dat er iets mis is. En in je handleiding van de auto wordt ook aangegeven dat je er meteen naar moet laten kijken. Er zijn veel dingen die mis kunnen zijn en zonder uitlezen kun je er alleen maar naar raden.

Het kan misschien iets onschuldigs zijn. maar als het dat niet is, kan het er ook voor zorgen dat je onderweg tijdens die 1500km langs de kant komt te staan.

Of het niets ernstigs is en misschien een overblijfsel is van de wielspin lijkt me vanaf een toestenbord en monitor op 1500km niet te bepalen.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Motorstoringslampje en knipperen oranje pijl

Bericht door volvoS40 »

Dat het lampje brand wil niet zeggen dat er iets mis is.
Als er ergens een storing is opgetreden, zoals bij het vast zitten in de sneeuw.

Gaat het lampje ook branden, er is immers een foutcode gecreëerd. Deze blijft in dat geval net zolang branden tot de wagen is uitgelezen en is gereset.

Wil je het zeker weten, idd even langs een dealer
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Fred26
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 19:13
3
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Locatie: Den Haag

Re: Motorstoringslampje en knipperen oranje pijl

Bericht door Fred26 »

We zijn gisteren goed en wel thuisgekomen, ik laat de storing uitlezen bij de garage. Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 32004
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Motorstoringslampje en knipperen oranje pijl

Bericht door René »

We zijn wel benieuwd natuurlijk, laat je het hier even weten? :-D
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Plaats reactie