Ik zag 1997 bij je profiel staan maar het gaat dus over een andere auto.
Het is handiger om op het elektr schema te kijken of de draden te tellen aan de blower motor.
Dat relais zou wel eens in de CEM kunnen zitten. Daar gaan wel eens meer relais (van verlichting) in kapot. Die zijn te vervangen of een complete soortgelijke CEM over zetten.
Blower / aanjager werkt niet meer.
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: Blower / aanjager werkt niet meer.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
-
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
- 9
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
Re: Blower / aanjager werkt niet meer.
Zojuist even een ritje gemaakt :
Als ik de ventilator op standje AUTO zet, dan doet die ook niks ???
Als ik de ventilator op standje AUTO zet, dan doet die ook niks ???
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: Blower / aanjager werkt niet meer.
De ventilator wordt door de Climate control module aangestuurd. Die stuurt ook in de hoogste stand een relais aan wat de kachelweerstand overbrugt.
De blower is maar met 2 draden aangesloten.
De knop van de blower standen is een gekalibreerde potmeter.
In de auto stand zijn er meer voorwaarden waar rekening mee gehouden wordt.
Heb je de airco knop uit hebt staan, en je speelt met de temperatuur knop, zou de ventilator daar toch op moeten reageren.
Maar omdat de tussenstanden nu wel goed werken vertrouw ik dat relais niet.
Mogelijk een te grote overgangs weerstand. Het zit relais niet in de CCM of CEM.
Je zou de spanning moeten meten die bij de draaiende/aangesloten ventilator aankomt.
Bijv mbv naalden door de isolatie steken van beide draaiden. (De 2e draad is geen massa maar een voeding.)
Mogelijk stort de spanning in stand 5 in.
Ik heb het schema in PDF. Als ik het je moet toezenden moet je even je e-mail pm-en en bouwjaar opgeven.
Voorheen heeft het hier ook in de download sectie gestaan. Is er vanaf gehaald.
De blower is maar met 2 draden aangesloten.
De knop van de blower standen is een gekalibreerde potmeter.
In de auto stand zijn er meer voorwaarden waar rekening mee gehouden wordt.
Heb je de airco knop uit hebt staan, en je speelt met de temperatuur knop, zou de ventilator daar toch op moeten reageren.
Maar omdat de tussenstanden nu wel goed werken vertrouw ik dat relais niet.
Mogelijk een te grote overgangs weerstand. Het zit relais niet in de CCM of CEM.
Je zou de spanning moeten meten die bij de draaiende/aangesloten ventilator aankomt.
Bijv mbv naalden door de isolatie steken van beide draaiden. (De 2e draad is geen massa maar een voeding.)
Mogelijk stort de spanning in stand 5 in.
Ik heb het schema in PDF. Als ik het je moet toezenden moet je even je e-mail pm-en en bouwjaar opgeven.
Voorheen heeft het hier ook in de download sectie gestaan. Is er vanaf gehaald.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: Blower / aanjager werkt niet meer.
De verwarring zit in het feit dat Technical Data en Wiring Diagrams niet als 2 aparte menu/download opties vermeld worden.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)