Ga ik ff doen, thanks!Mickos schreef: di 29 dec 2020, 11:05 Kijk even op skandix.de, daar kun je een hoop info vinden. Deurrubbers voor x40’s hebben ze wel.
Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 6
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Vandaag tijdens het schoonmaken van de auto, een plasje water onder de achterbank gevonden. Kan misschien verklaren waarom de auto zo nu en dan besloeg.
Was aan de linkerzijde.. Iemand anders dit ook ooit eerder meegemaakt?
Waar zou dit vandaan kunnen komen? Deurrubber is netjes intact.
Was aan de linkerzijde.. Iemand anders dit ook ooit eerder meegemaakt?
Waar zou dit vandaan kunnen komen? Deurrubber is netjes intact.
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 9
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Lees dit topic even terug. Dan zul je zien dat het een veel voorkomend kwaaltje is van de x40. Ook kun je in voorgaande posts meerdere oplossingen vinden, zoals oa. vervangen van rubbers achterlichten tot afkitten van de lasnaden.V40special schreef: do 14 jan 2021, 15:36 Vandaag tijdens het schoonmaken van de auto, een plasje water onder de achterbank gevonden. Kan misschien verklaren waarom de auto zo nu en dan besloeg.
Was aan de linkerzijde.. Iemand anders dit ook ooit eerder meegemaakt?
Waar zou dit vandaan kunnen komen? Deurrubber is netjes intact.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Bedankt voor je opmerking!jbruijs schreef: ma 18 jan 2021, 16:11Lees dit topic even terug. Dan zul je zien dat het een veel voorkomend kwaaltje is van de x40. Ook kun je in voorgaande posts meerdere oplossingen vinden, zoals oa. vervangen van rubbers achterlichten tot afkitten van de lasnaden.V40special schreef: do 14 jan 2021, 15:36 Vandaag tijdens het schoonmaken van de auto, een plasje water onder de achterbank gevonden. Kan misschien verklaren waarom de auto zo nu en dan besloeg.
Was aan de linkerzijde.. Iemand anders dit ook ooit eerder meegemaakt?
Waar zou dit vandaan kunnen komen? Deurrubber is netjes intact.
Uiteraard heb ik het topic al doorgenomen.
Ik vond het plasje alleen onder de achterbank en niet in de achterbak
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 9
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Oh shit .... "pot verwijt de ketel".... ik had jou bericht zelf dus niet goed gelezen. Mijn fout, sorry!V40special schreef: ma 18 jan 2021, 17:13 Uiteraard heb ik het topic al doorgenomen.
Ik vond het plasje alleen onder de achterbank en niet in de achterbak
Onder de achterbank is wel een heel apart verhaal. Het zou mogelijk natuurlijk gewoon geknoeid kunnen zijn en nooit opgeruimd ofzo...al zou dit na een x tijd ook wel verdampt moeten zijn. Als je het droogmaakt, blijft het dan ook terugkomen, bijv. na het wassen van de auto?? Zo nee, dan zou ik het even laten rusten en gewoon over een paar maanden nog eens kijken. Als het wel direct terug komt zal je moeten gaan zoeken of je de weg kan vinden via waar het binnen komt. Ik herken het in ieder geval niet als een bekend "kwaaltje" van de x40.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 6
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Heb je een schuifdak?
Ik heb overigens bij skandix nieuwe seals voor de achterlichten besteld, maar die bleken na 2 weken wachten met een natte koffer niet meer leverbaar?
Heeft iemand nog een setje liggen toevallig? Anders moet ik weer 2 weken met een aquarium rondrijden :-(
Ik heb overigens bij skandix nieuwe seals voor de achterlichten besteld, maar die bleken na 2 weken wachten met een natte koffer niet meer leverbaar?
Heeft iemand nog een setje liggen toevallig? Anders moet ik weer 2 weken met een aquarium rondrijden :-(
- Mickos
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 14 apr 2013, 09:35
- 11
- Model: V40new
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Michel
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Als je geen pakking kan vinden, misschien dat je zelf wat kan regelen.
Deze site heeft genoeg materiaal om zelf iets te maken. Geen idee of dat in twee weken geregeld is, maar is een aardige back-up lijkt me. Anders tot die tijd even dichtkitten of, en ik heb geen idee naar de staat van de seals, goed insmeren met zuurvrije vaseline, dat houdt ook water tegen, is het wel handig als ze nog heel zijn.
https://www.technirub.nl/rubber-voor-auto
Deze site heeft genoeg materiaal om zelf iets te maken. Geen idee of dat in twee weken geregeld is, maar is een aardige back-up lijkt me. Anders tot die tijd even dichtkitten of, en ik heb geen idee naar de staat van de seals, goed insmeren met zuurvrije vaseline, dat houdt ook water tegen, is het wel handig als ze nog heel zijn.
https://www.technirub.nl/rubber-voor-auto
-
- 1st Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
- 13
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Nee heb geen schuifdak. Kan ook echt werkelijk nergens vinden waar het vandaan zou kunnen komen. Alles in de auto is verder droog.
Na het opgedroogd te hebben, heb ik inderdaad niets meer gevonden tot nu toe. Ook al hebben we veel regen en uiteraard de sneeuw vorige week gehad.
Maar houd het wel in de gaten, kan slecht tegen dit soort vage probleempjes
Na het opgedroogd te hebben, heb ik inderdaad niets meer gevonden tot nu toe. Ook al hebben we veel regen en uiteraard de sneeuw vorige week gehad.
Maar houd het wel in de gaten, kan slecht tegen dit soort vage probleempjes
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10752
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Zit er aan de onderzijde niet van die rubbers om eventueel overtollig water uit de auto te laten lopen? Mis je er daar niet 1 van?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
- 6
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Delluf "Shire"
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Ik heb me net even boos gemaakt en het als volgt opgelost (hopelijk dan, de tijd zal 't leren)
Ik heb beide achterlichten verwijderd en de pakking van de linker op de rechter gezet en vice versa.
Daardoor snijdt de kunststof afdichtrand in een vers stuk foam en zal zo weer goed afdichten.
De pasvlakken op de carrosserie en pakking heb ik super schoon gemaakt en ingesmeerd met een lik zuurvrije vaseline.
Kostenloos opgelost hoop ik!
Ik heb beide achterlichten verwijderd en de pakking van de linker op de rechter gezet en vice versa.
Daardoor snijdt de kunststof afdichtrand in een vers stuk foam en zal zo weer goed afdichten.
De pasvlakken op de carrosserie en pakking heb ik super schoon gemaakt en ingesmeerd met een lik zuurvrije vaseline.
Kostenloos opgelost hoop ik!
-
- Supporting Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 12 dec 2024, 16:55
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Bedankje en feedback: beste Horecaspoilert, ik weet het nog niet 100% zeker maar dit heeft me enorm geholpen.Horecaspoilert schreef: za 13 apr 2019, 21:43 Vandaag ben ik bij het monteren van de (overigens supergave) forum-kentekenplaathouders nog een lekkage tegengekomen. Achter de kentekenplaathouder zitten twee getapte boutgaten. Deze lopen door tot de binnenzijde van de kofferdeksel:
De kunststof lichtbalk is volledig waterdicht. Dus als water tussen de lichtbalk en achterklep komt loopt dat er aan de onderkant weer uit, en ook een beetje door de boutgaten, áls deze zoals bij mij niet in gebruik zijn en dus open.
[...]
Toen ik mijn auto kocht, zat de kentekenplaat in zo'n slap houdertje van de dealer en daardoor trek je de plaat er zomaar uit. Dus ik heb de plaat met eentoerschroeven vastgezet. Ik herinner me dat die 2 M6 bouten eruit moesten en ik moest de houder vlak maken aan de achterzijde, anders kwam alles bol te staan.
Door die sealing tussen glas en lichtbalk nam ik aan dat er op die plek toch geen water kon komen, en er werden wel vaker schroefjes door dat plastic tot in het metaal geschroefd. Dacht ik. Dus ik nam aan dat ik verder geen aandacht hoefde geven aan die boutgaten.
Ik heb meer dan 2 jaar last gehad van lekkage. Ik heb overal gezocht. Soms leek het echt over. De rubber ring van het slot ging ook stuk en die moet echt heel zijn. Ik heb ook gezocht naar een nieuw rubber voor de hele klep. Ook het slot bijgesteld enz enz. Al die tijd leken die boutgaten "normaal" dus die konden geen oorzaak zijn. DACHT ik.
Ik heb dinsdag 2 boutjes in die gaten geschroefd. Gisteren was er alleen wat motregen. Ik hoop nu op flinke regenbuien. Morgen gaat het regenen. Ik ga af en toe kijken in de bak. Als hij toch weer nat wordt, zal ik het melden.
Vandaag vrijdag de 13e, ik neem geen risico's en blijf lekker thuis vandaag
-
- Supporting Member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Arnold
- Locatie: Oudega (DFM)
- Contacteer:
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Bij mijn V40 heb ik deze lekkages gevonden:
De bumper zit vast met een paar boutjes waarbij een speciale moer in de kofferbak zit. bij mij lekte deze daar.
- Afdichting van de achterlampen
- Antennerubber het water loop dan over de hemel langs de d-stijl zo langs de lampen de kofferbak in.
De bumper zit vast met een paar boutjes waarbij een speciale moer in de kofferbak zit. bij mij lekte deze daar.
- Afdichting van de achterlampen
- Antennerubber het water loop dan over de hemel langs de d-stijl zo langs de lampen de kofferbak in.
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
-
- Supporting Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 12 dec 2024, 16:55
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Goede ideeën.
Mijn ervaringen zijn:
Daarnaast al lang geleden gedaan: rubber ring van de slotknop vervangen. Tule van de wisser-as vervangen. Slot wat strakker gesteld. Afstelling van de klep gecontroleerd door er een papiertje tussen te doen op allerlei plaatsen, en dan trekken om te zien of het klemt. Enkele gaten in het metaal achter de lichtbalk gedicht met deugdelijke tape. Een of meer van deze dingen hielpen duidelijk. Er waren dus meer oorzaken tegelijk. Die "open boutgaten" zijn hopelijk de laatste.
Morgen regen!
Mijn ervaringen zijn:
Deze moer zie ik niet, maar misschien onder de zwarte afdekplaat.De bumper zit vast met een paar boutjes waarbij een speciale moer in de kofferbak zit. bij mij lekte deze daar.
Heb ik intussen deugdelijk vervangen door waterdichte rubber afdichtband. Alle 4.Afdichting van de achterlampen
Antennevoet is strak afgedicht met veel lagen vulcaniserende tape die ik ertussen heb getrokken. De hemel voelt nooit nat/vochtig.Antennerubber het water loop dan over de hemel langs de d-stijl zo langs de lampen de kofferbak in.
Daarnaast al lang geleden gedaan: rubber ring van de slotknop vervangen. Tule van de wisser-as vervangen. Slot wat strakker gesteld. Afstelling van de klep gecontroleerd door er een papiertje tussen te doen op allerlei plaatsen, en dan trekken om te zien of het klemt. Enkele gaten in het metaal achter de lichtbalk gedicht met deugdelijke tape. Een of meer van deze dingen hielpen duidelijk. Er waren dus meer oorzaken tegelijk. Die "open boutgaten" zijn hopelijk de laatste.
Morgen regen!
-
- Supporting Member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
- 13
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Arnold
- Locatie: Oudega (DFM)
- Contacteer:
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
die bouten zitten indredaad onder de afdekkap en dan nog wel wat verstopt.
met een gieter water laten stromen en dan hopelijk zie je het daar naar binnen lopen.
hopelijk, want dan heb je een oorzaak
met een gieter water laten stromen en dan hopelijk zie je het daar naar binnen lopen.
hopelijk, want dan heb je een oorzaak
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
Special: Volvo C30 T5 2012 Hello Yellow automaat
-
- Supporting Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 12 dec 2024, 16:55
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Hm die 2 gaten afsluiten is vast en zeker nuttig. Maar het is niet over.
Na 2 uurtjes lichte regen zie ik een donkere vlek op de krant, recht onder het slotoog. De smalle goot aan de droge kant van het rubber, is nat. Dat hoort niet. In die goot zit een gaatje vlakbij het slotoog. Daar is het kletsnat. Afdekplaat eraf gehaald. Dan zie je een spoortje water naar beneden.
Oorzaak?? Het rubber gaat onderaan de bak gemakkelijk los van de metalen rand. IMHO is het rubber nu niet meer waterdicht. Bv door resten van de kit. Er is ook veel vuil (bijna mos) zichtbaar in de sleuf. Wat ik denk: er komt water naar de andere kant, door onderdruk in de bak of doordat dit vuil een aanzuigende werking heeft.
Op het forum vertelde iemand dat hij die sleuf goed heeft schoongemaakt + ingevet en dat hielp. Karweitje voor later!
PS dat stond hier
Na 2 uurtjes lichte regen zie ik een donkere vlek op de krant, recht onder het slotoog. De smalle goot aan de droge kant van het rubber, is nat. Dat hoort niet. In die goot zit een gaatje vlakbij het slotoog. Daar is het kletsnat. Afdekplaat eraf gehaald. Dan zie je een spoortje water naar beneden.
Oorzaak?? Het rubber gaat onderaan de bak gemakkelijk los van de metalen rand. IMHO is het rubber nu niet meer waterdicht. Bv door resten van de kit. Er is ook veel vuil (bijna mos) zichtbaar in de sleuf. Wat ik denk: er komt water naar de andere kant, door onderdruk in de bak of doordat dit vuil een aanzuigende werking heeft.
Op het forum vertelde iemand dat hij die sleuf goed heeft schoongemaakt + ingevet en dat hielp. Karweitje voor later!
PS dat stond hier
Laatst gewijzigd door TJ40 op zo 15 dec 2024, 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:38
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Best wel bizar dat zo'n goede auto dit veel voorkomende en hardnekkige probleem heeft.
Ik heb het lek nooit kunnen vinden maar na verloop van tijd werd het steeds minder.
De hier vaak genoemde verklaring van een lekke naad in het het dak, onder de afdekstrippen, lijkt mij het meest plausibel. Er heeft zich daar inmiddels heel wat vuil opgehoopt en omdat ik de strippen niet durf los t ehalen denk ik dat er inmiddels een afdichtende laag vuil is gaan zitten.
Ik heb het lek nooit kunnen vinden maar na verloop van tijd werd het steeds minder.
De hier vaak genoemde verklaring van een lekke naad in het het dak, onder de afdekstrippen, lijkt mij het meest plausibel. Er heeft zich daar inmiddels heel wat vuil opgehoopt en omdat ik de strippen niet durf los t ehalen denk ik dat er inmiddels een afdichtende laag vuil is gaan zitten.
V60 T5 Aut. 2018 - V50 2.4 Aut. 2008 - V40 2.0 1999
-
- Supporting Member
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 12 dec 2024, 16:55
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
Re: Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?
Ja. Aan de andere kant: ik heb waarschijnlijk 2-3 fouten gewoon zelf veroorzaakt. Ik kan wel rubber lostrekken maar ik moet dan wel even nadenken of ik die zomaar kan terugdrukken zonder de kit te herstellen. Of een kentekenplaathouder weghalen zonder de gaten te sluiten.
De tule van een wisser-as mag na 20 jaar slap worden. Vergeleken met een goedkoop autootje is dat prima. De ring van een slotknop of de afdichting van een antenne mogen imho wel verweren of stuk gaan na 15 jaar. Soms is dit zelfs prima te herstellen, zoals die ring: als je weet hoe het moet druk je een nieuwe vanaf de buitenkant er zo in.
Andersom. Ik denk juist dat zo'n achterklep en de bijbehorende achterbak vol zit met trucjes die deskundigheid aangeven. Zoals slimme panelen of isolaties die voorkomen dat je condens krijgt en áls het in een extreem geval toch gebeurt, dat die condens netjes wordt afgevoerd naar een plek waar het rustig kan verdampen. Veel kwaliteits-spul werkt zo.
De tule van een wisser-as mag na 20 jaar slap worden. Vergeleken met een goedkoop autootje is dat prima. De ring van een slotknop of de afdichting van een antenne mogen imho wel verweren of stuk gaan na 15 jaar. Soms is dit zelfs prima te herstellen, zoals die ring: als je weet hoe het moet druk je een nieuwe vanaf de buitenkant er zo in.
Andersom. Ik denk juist dat zo'n achterklep en de bijbehorende achterbak vol zit met trucjes die deskundigheid aangeven. Zoals slimme panelen of isolaties die voorkomen dat je condens krijgt en áls het in een extreem geval toch gebeurt, dat die condens netjes wordt afgevoerd naar een plek waar het rustig kan verdampen. Veel kwaliteits-spul werkt zo.