ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Algemeen, Vloeistoffen (geen olie), Software, ECU, Verbruik enz
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Diagnose Fenix 5.1: 3 pogingen gedaan ...

Bericht door fam-ploeg »

Ik kocht een paar maanden geleden een V40-1.8 uit begin 98 voor mn zoon Sander, en ben van plan al het nodige aan deze auto zelf te doen. Heb hiervoor al gedownload VADIS en het Haynes manual, samen erg handig.

Maar het kunnen uitlezen van storingscodes (van met name inspuitcomputer Fenix 5.1) hoort hierbij, en dat heb ik op de volgende 3 manieren geprobeerd:

- Volvo FCR (fault code reader) met goedkope Chinese adapter: werkt prima voor ABS en airbag, maar niet voor de ECC en Fenix 5.1 ECU; volgens de makers van deze software (ilexia.co.uk) omdat Fenix 5.1 niet OBD2 is => werkt dus niet.

- Ik las dat Fenix 5.2 met knippercodes werkt, net als in de oudere Volvo's; geprobeerd: 12-ledje tussen pin 16 (+) en pin 3 (-), en als je dan dan pin 3 even aan de massa (pin 5) houdt zou het lampje moeten gaan knipperen. Gebeurde niet, en ik kwam er achter dat de K-line van de Fenix 5.1 niet met pin 3 maar met pin 11 van de OBD connector verbonden zit; helaas ook nu geen geknipper => werkt dus ook niet.

- Hier en daar lees je toch dat Fenix 5.1 voldoet aan de ISO9141 standaard voor OBD2. Dus een OBD2 lezer (met ELM323 chip) gekocht, en de gratis software van Scantools.net geïnstalleerd; geen verbinding maar dat is logisch; toen in de OBD2 stekker pin 7 verplaatst naar pin 11 (Fenix 5.1 K-line), maar nog geen verbinding => werkt dus ook al niet.

Tja, meer smaken ken ik niet. Toch denk ik dat de 3e poging het dichtst bij kwam, maar met simpelweg pin 7 en pin 11 verbinden ben je er dus niet. Enige methode die zou kunnen werken is het kopen van een Bosch KTS diagnose apparaat, die zijn voor de hobbyist onbetaalbaar.

Wie helpt?

Groeten, Albert
Apeldoorn
V40 1.8 Europa 1998
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Diagnose Fenix 5.1: 3 pogingen gedaan ...

Bericht door Wouter »

Hoi Albert,

Een beetje rare manier van kennis maken in de Wie is wie met een probleem, maar dat laat ik aan de beheerders over :-D

Des al niet te min : Welkom op het V40 forum

Er is al een topic opgestart voor dit probleem :
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=45&t=2188

Ik heb alleen nog geen interface, omdat ik via diverse topics al grote twijfels kreeg over een werkende situatie.
Neemt niet weg, dat als iemand het helemaal zat is of er niets meer mee doet ik graag nog een poging zou willen wagen met mijn kennis en ervaring.
Uiteraard deel ik de resultaten :-D

Verder kijk ik uit naar een betaalbare occassion uitlezer en systeem tester van Sykes Pickavant de ACR 2 en ACR 4, met kabels en pods.

Graag zien we de foto's en een Smoelenboek foto :D

Groetjes Wouter
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door fam-ploeg »

@ Wouter: het topic dat je aanhaalt had ik gelezen, en ik hoop dat mijn pogingen je wat verder helpen. Ook ik kan eenvoudigweg niet accepteren dat ik de Fenix 5.1 niet kan uitlezen, en weet zeker dat dat hoe dan ook eens gaat lukken! De grote vraag is of deze ECU inderdaad OBD2-compliant is, en dus met standaard OBD2 software uitgelezen kan worden (welliswaar op pin 11 ipv 7). Mij nog niet gelukt, ondanks mn prima werkende interface. Maar ben benieuwd of jullie wat verder komen.

Groeten, Albert
V40 1.8 Europa 1998
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Wouter »

Beste Albert,

Het is zeker een tussen fase, tussen de knipper methode en het volwaardige OBD systeem.

Maar ik attendeer je er even op om hier het Fenix vraagstuk te behandelen en je netjes in de Wie is Wie voor te stellen.
We zien elkaar niet, maar willen elkaar wel een beetje kennen :-D

Groetjes Wouter
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Wouter »

Samen met Speed ben ik van plan de eerste start te gaan maken.

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Speed »

Wouter schreef:Samen met Speed ben ik van plan de eerste start te gaan maken.

Groetjes Wouter
Donderdag moet wel lukken, misschien neem ik een goede vriend van mij mee die is erg handig met software..
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Wouter »

De minimeet was gezellig, helaas geen contact kunnen krijgen met de Fenix ECU op pin 11.
Verschillende software nu geprobeerd:
- ProScan
- PCMSCAN
- ScanXL
- Vol-FCR

Hierbij kregen we geen contact met de Fenix ECU :'(

De interface werkt wel, want als we Vol-FCR starten en we hebben de OBD weer op pin 7 aangesloten communiceert deze prima met de ander ECU's.

We zoeken verder en anders hoor ik graag serieuze tips van een ander!

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Speed »

Wouter schreef:De minimeet was gezellig, helaas geen contact kunnen krijgen met de Fenix ECU op pin 11.
Verschillende software nu geprobeerd:
- ProScan
- PCMSCAN
- ScanXL
- Vol-FCR

Hierbij kregen we geen contact met de Fenix ECU :'(

De interface werkt wel, want als we Vol-FCR starten en we hebben de OBD weer op pin 7 aangesloten communiceert deze prima met de ander ECU's.

We zoeken verder en anders hoor ik graag serieuze tips van een ander!

Groetjes Wouter
Ja de minimeet was voor herhaling vatbaar, jammer dat er geen resultaat was in de ijzige kou!
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door fam-ploeg »

@Wouter en Speed,

Goeie poging gedaan, jammer nog geen suc6. Ik denk dat de interface voor FCR anders is dan een OBD2 interface, en dat je dus voor de pogingen op pin 11 met de gebruikte OBD2 software een andere adapter had moeten gebruiken.
Maar aan de andere kant: dat had ik al geprobeerd, met 2 verschillende OBD2 adapters zelfs, ook geen resultaat.

Wel opvallend is dat de foutcodes die je kunt vinden voor de Fenix 5.1 ECU er heel anders uitzien dan de genormaliseerde OBD2 foutcodes, namelijk "EFI-123" in plaats van "P1234". Alleen daarom al twijfel ik of deze ECU wel echt de OBD2-taal spreekt :tumbdown

Groeten, Sander
V40 1.8 Europa 1998
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door corhog »

Volgens mijn boekje is EFI-123 een storing in koelvloeistoftemperatuursensor :vertag
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door fam-ploeg »

De foutcode was natuurlijk maar een voorbeeldje ....
V40 1.8 Europa 1998
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Wouter »

Het is voor nu duidelijk geworden dat Fenix en de andere ECU's volgens een ander protocol praten als OBD2.
Vol-FCR heeft alleen het protocol van de andere ECU's in het programma verwerkt.

Omdat Vol-FCR na al die jaren nog steeds geen implementatie heeft, zal het er ook niet van komen.
Waarschijnlijk heeft het te maken met dure rechten. De andere ECU's komen ook voor in meerdere andere auto's, waardoor het ontwikkelen daarvan interresanter is.

Mijn aandacht gaat dan nu ook uit naar betaalbaar alternatief op de occassion markt, bijvoorbeeld de Sykes Pickavant ACR 2 of 4.
Deze bied gelijk ook meer mogelijkheden, zoals aansturen van actuators.

Verder wil ik nog contact opnemen met een diagnose importeur voor advies en mogelijkheden.

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Speed »

Wouter schreef:Het is voor nu duidelijk geworden dat Fenix en de andere ECU's volgens een ander protocol praten als OBD2.
Vol-FCR heeft alleen het protocol van de andere ECU's in het programma verwerkt.

Omdat Vol-FCR na al die jaren nog steeds geen implementatie heeft, zal het er ook niet van komen.
Waarschijnlijk heeft het te maken met dure rechten. De andere ECU's komen ook voor in meerdere andere auto's, waardoor het ontwikkelen daarvan interresanter is.

Mijn aandacht gaat dan nu ook uit naar betaalbaar alternatief op de occassion markt, bijvoorbeeld de Sykes Pickavant ACR 2 of 4.
Deze bied gelijk ook meer mogelijkheden, zoals aansturen van actuators.

Verder wil ik nog contact opnemen met een diagnose importeur voor advies en mogelijkheden.


Groetjes Wouter
Oke, dus mijn kabel gaat nooit werken :( jammer!
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Wouter »

Oke, dus mijn kabel gaat nooit werken :( jammer!

Speed hij werkt wel voor de andere ECU's (ABS etc).

Maar ja we willen meer en ik doe mijn best.

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Speed »

Wouter schreef:Oke, dus mijn kabel gaat nooit werken :( jammer!

Speed hij werkt wel voor de andere ECU's (ABS etc).

Maar ja we willen meer en ik doe mijn best.

Groetjes Wouter
Ik blijf het allemaal op de voet volgens, we houden contact! :D
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Wouter »

Ik kijk nu in de richting van dit soort systemen :

:$
http://translate.google.nl/translate?hl ... %26hl%3Dnl

en de Sykes Pickavant ACR 4.

Groetjes Wouter
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door fam-ploeg »

@Wouter

Zie deze link: http://www.ilexa.co.uk/forum/index.php/ ... 448.0.html
Hier wordt beweerd dat DEC Superscan (na software update) het ook kan. Ook WIN-STAR en Bosch KTS zeggen dat trouwens over hun apparaten.
Autocardoctors bevestigden mij per mail dat hun universele scanner EU702 ook V40's van 97-05 kan uitlezen. Te koop op ebay.de, voor 168 euri nieuw. Nog steeds iets te duur voor een experimentje... (ik zal dit verder uitzoeken).

Misschien kunnen we als groep een gebruikt diagnose apparaat aankopen, en iets verzinnen waardoor alle deelnemers er evenveel profijt van hebben. Of 1 persoon koopt het en vraagt een kleine bijdrage voor uitlezen van ieders Fenix ECU op een bijeenkomst.
V40 1.8 Europa 1998
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Wouter »

Bedankt Albert of Sander,

Het nadeel van de apparaten die je noemt, zijn dat dit vaak abonnement apparaten zijn.

De Sykes Pickavant is dit niet en via Ebay wil ik het niet zo gauw kopen, eerst zien en ermee werken.

Groetjes Wouter
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Wouter »

Even een update.

Via Autocom (Zweden) heb ik contact gekregen met een vertegenwoordiger van Rijpma Equipment.
Hij wist mij te vertellen dat er misschien wat te regelen valt.
Zij hebben via een faillissement verkoop een professioneel diagnose apparaat liggen, welke lijkt op de Autocom CDP.

Hij zou voor mij (ons) kijken of deze nog beschikbaar was en laat mij dan in de loop van deze week evt weten wat de mogelijkheden zijn.

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: ECU's uitlezen (motor,ABS,etc.) phase 1 Fenix

Bericht door Speed »

Wouter schreef:Even een update.

Via Autocom (Zweden) heb ik contact gekregen met een vertegenwoordiger van Rijpma Equipment.
Hij wist mij te vertellen dat er misschien wat te regelen valt.
Zij hebben via een faillissement verkoop een professioneel diagnose apparaat liggen, welke lijkt op de Autocom CDP.

Hij zou voor mij (ons) kijken of deze nog beschikbaar was en laat mij dan in de loop van deze week evt weten wat de mogelijkheden zijn.

Groetjes Wouter
Dat zijn goede berichten! ik wacht met spanning af!
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Plaats reactie