Airco shutdown onder 5 graden ???

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rlottmann
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 23:37
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Airco shutdown onder 5 graden ???

Bericht door rlottmann »

Ik maak er gewoon een nieuwe topic van.... :-D
Weet iemand hier raad mee?

Ik kreeg de ruiten niet ontwasemt met de airco
Heb dit met een Renault (excusses voor het vloeken) ook gehad.
Wat is de oorzaak dat deze onder de 5 graden niet werkt?
Is dit op te lossen? Hebben alle Volvo’s dit?

Robert
Volvo S40 1998, Dark Blue, 1.8 Benzine
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Airco shutdown onder 5 graden ???

Bericht door schaefer »

Het instructieboekje zegt dat de airco gebruikt kan worden vanaf een paar graden boven het vriespunt. Hoeveel graden staat er niet expliciet vermeld. Ik vermoed dat dit gewoon een beveiliging is voor de pomp i.v.m. bevriezing....
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Airco shutdown onder 5 graden ???

Bericht door DirkT4 »

Vraag: Volgens de meeste instructieboekjes wordt geadviseerd om de airco bij temperaturen beneden de 4°C niet te gebruiken. Wat is daarvan de reden? Want juist direct na de koude start, bij lage temperaturen, kan de airco zijn nut bewijzen door met de enigszins verwarmde droge lucht de ramen aan de binnenzijde wasemvrij te houden.


Antwoord: U wijst terecht op een functionele tekortkoming van het huidige aircosysteem. Bij lage buitentemperaturen is het niet meer mogelijk om de installatie te gebruiken en droge lucht in het interieur te blazen. Dat heeft alles te maken met de beveiligingen in het aircosysteem. In de kringloop van het koudemiddel zijn een hoge- en een lage druk schakelaar opgenomen. Het gaat in dit geval om de lage druk schakelaar die door de lage druk in het systeem de compressor uitschakelt. U weet waarschijnlijk dat temperatuur en druk aan elkaar gekoppeld zijn. Ten gevolge van de lage buitentemperatuur raakt de druk onder een ingestelde waarde en schakelt het systeem zichzelf uit.
Nu zult u zeggen: “schakel deze veiligheid maar uit”, maar die lage druk kan ook nog een andere oorzaak hebben en wel te weinig koudemiddel in het systeem. Zou de installatie onder die omstandigheid niet automatisch uitschakelen, dan leidt dit op termijn tot kostbare compressorschade.
Het uitschakelen van de installatie bij lage temperaturen gebeurt automatisch. Het per ongeluk inschakelen bij lage buitentemperaturen kan dus geen kwaad, er gebeurt alleen niets. Zodra de installatiedruk weer boven de kritische (lage) waarde komt wordt de installatie weer operationeel, ook dit geschiedt automatisch.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Henk
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 14:58
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Drenthe

Re: Airco shutdown onder 5 graden ???

Bericht door Henk »

Bij mijn vorige auto (japanner) werkte het juist erg goed, ook paar keer tijdens wintersport.
Direct na starten, blower aan op voorruit, airco inschakelen, en de voorruit was in no-time helder.
Het kan dus wel. Misschien een andere techniek.

edit: Het instructieboekje geeft duidelijk aan, dat het airconditioningsysteem gebruikt kan worden bij buitentemperaturen vanaf net boven het vriespunt.
V40 1.9D 115PK PHII Tit Grey
Gebruikersavatar
rlottmann
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 aug 2009, 23:37
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Re: Airco shutdown onder 5 graden ???

Bericht door rlottmann »

Nou oke dan,

Volvo zal het niet voor niets zo hebben ontworpen dat ie uitschakelt.
Dit wist ik niet. Heb geen boekje bij de auto. Had ik die van de vorige maar gehouden. Maar goed....

In elk geval zijn we weer wat wijzer geworden.

Bedankt voor de reacties en fijne feestdagen....

Robert
Volvo S40 1998, Dark Blue, 1.8 Benzine
RFEddie
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 11:41
14

Re: Airco shutdown onder 5 graden ???

Bericht door RFEddie »

Op de eenvoudige airco zit een elektrische termostaat. Dit volgens mij om te voorkomen dat het condenswater op het koelelement vastvriest.

Groeten,

Edward
rob040
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 13:35
14
Model: V40
Type: 1.8i GDI
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Rob
Locatie: Regio Oss

Re: Airco shutdown onder 5 graden ???

Bericht door rob040 »

Henk schreef:Bij mijn vorige auto (japanner) werkte het juist erg goed, ook paar keer tijdens wintersport.
Dat ligt ook aan de gebruikte vloeistof. Met het spul wat nu gebruikt wordt (R134) heb je het probleem dat het pas vanaf een paar graden boven nul werkt.
De oudere vloeistof was erg milieuonvriendelijk, maar was wel beter :vertag
Plaats reactie