Iemand ervaring met een turbo-timer (op een x40)? Dat je zeg maar de auto automatisch een bepaalde tijd kan laten draaien als je 'm uit zet, om de turbo af te laten koelen?
Hoe moeilijk is inbouw?
Hoe duur is een timer van een goed merk? Welk merk?
Dat soort dingen...
Ik vind een turbo timer zelf een beetje zonde van het geld. op het moment dat je gewoon rustig rijdt zodra je je woonwijk inrijdt (of de laatste 3 km) en de auto even een halve minuut door laat draaien, dan is de turbo al genoeg afgekoeld en draait hij lang niet meer zo hard waardoor hij evt schade zou kunnen krijgen door de acute stop van je oliepomp. Beetje overkill, imho!
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
Naja, tis makkelijker omdat je meteen uit kunt stappen maar sommige timers heb ook een G-tech ingebouwd, dus die hoef ik dan ook niet meer aan te schaffen. Dan is ie echt niet duur meer. Daarbij heb ik natuurlijk wel het vermogen waarbij zo'n feature wel iets meer dan alleen leuk (of makkelijk) gaat worden.
Mee eens dat het gemakkelijk is! Voorheen op mijn vorige auto ( +- 260pk) toch expres niet gemonteerd. Wat is een Gtech? ik weet dat het een chip fabrikant is uit engeland, maar volgens mij worden er ook module's verkocht onder de naam Gtech die allerlei statistieken meten? (pk, nm, 1/4 mijl, 0-100, etc).
Mocht je een turbo timer willen zou ik kijken naar een goed merk zoals Blitz, Apexi of Greddy. Prijzen zullen tussen de 175-225 euro liggen denk ik zo.
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
sdirkx schreef:Naja, tis makkelijker omdat je meteen uit kunt stappen.
Wil je dat écht?? Ná een stuk flink 'trappen' je auto meteen uitzetten en uitstappen ..???
Als je na een stuk hard gereden te hebben een stukje rustig rijdt en dan de motor nog een half minuutje stationair laat draaien is het in principe al voldoende
Met een stukkie muziek aan is het toch helemaal niet erg even te moeten wachten. Als dat muziekie erg goed is, zit je zo nog 5 minuten voor je uitstapt.
You never have to do today again | Time waits for no one Voorsteltopic<>Webdagboek 2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic 2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl 2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Naja, tis allemaal wel te doen zonder natuurlijk maar als het aansluiten nou een piece-of-cake was geweest en je tegelijk een G-tech-functie (0-100 tijd ed) erbij hebt, dan is een dikke 100 euro toch geen gek bedrag. Ik kijk wel. Hier blijkbaar weinig ervaringen met een TT.
DeNNiS schreef:idd is die 30 seconden of een minuut nou zo erg?
Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd hoor, maar-> ja, die 30 seconden of minuut dat je hem niet rustig stationair laat draaien kan flinke schade geven. De turbo draait dan rond met 100.000 rpm zonder een actieve oliekoeling en smering omdat de oliepomp uit staat (wordt aangedreven door een lopende motor).
@sdirx -> ik blijf er (eigenwijs als ik ben) bij dat een turbo timer geen vereiste is, zou je het zelf echt gebruiken? Rij jij de laatste paar km van je rit (dus als je in een woonwijk woont, in de bebouwde kom) dan vaak tussen de 3.000 en 5.500 rpm? Heb je de turbo timer dus echt 'nodig'?
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd hoor, maar-> ja, die 30 seconden of minuut dat je hem niet rustig stationair laat draaien kan flinke schade geven.
Wat denk je dat een turbo-timer doet?! Die laat 'm een bepaalde tijd draaien terwijl je je auto bent verlaten. Die doet dat dus altijd en daar heb je geen omkijken naar (geen keuze of je 'm wel of niet gebruikt dus). Misschien moet ik het nog uitgebreider toelichten, maar daar gaat dit topic namelijk over.
Ron-stoppable schreef:"Hoog Night-Rider gehalte" vind ik wel een overtuigende verkoopstactiek
Op zich vrij overbodig spul lijkt me maar kwaad kan het natuurlijk nooit.
Leuke optie.
Zeker als mensen je er dan op wijzen dat je wagen nog staat te draaien terwijl jij rustig weg stapt lol moet wel geinig zijn
volgens mij is dit juist vrij nuttig omdat mensen vaak stoppen en gelijk uit de auto springen en weg lopen. terwijl zoals eerder hier vermeld de turbo tijd nodig heeft om een beetje af te koelen, er zijn veel mensen die hier ook wel op wachten, maar ik heb bijvoorbeeld bij een benzine station nog nooit iemand in zijn auto die minuut zien wachten voor die de motor af zet helemaal bij benzine station langs de snelweg als je net een tijd redelijk door gereden heb kan deze minuut kritiek zijn voor de auto
DeNNiS schreef:idd is die 30 seconden of een minuut nou zo erg?
Misschien begrijp ik je opmerking verkeerd hoor, maar-> ja, die 30 seconden of minuut dat je hem niet rustig stationair laat draaien kan flinke schade geven. De turbo draait dan rond met 100.000 rpm zonder een actieve oliekoeling en smering omdat de oliepomp uit staat (wordt aangedreven door een lopende motor).
@sdirx -> ik blijf er (eigenwijs als ik ben) bij dat een turbo timer geen vereiste is, zou je het zelf echt gebruiken? Rij jij de laatste paar km van je rit (dus als je in een woonwijk woont, in de bebouwde kom) dan vaak tussen de 3.000 en 5.500 rpm? Heb je de turbo timer dus echt 'nodig'?
Dat bedoel ik dus ook
is het erg om 30 sec of 1 minuut in je auto te zitten? vind ik niet
De ingebouwde G-tech functie (oa 0-100 tijd meten) van sommige modellen maakt 't er natuurlijk wel wat interessanter op als je een wat meer op performance gerichte auto hebt. Maar goed, het blijft net als met bijv. elektrische ramen, regensensor, cruise control, en dat soort opties... een optie die handig is, maar niet noodzakelijk.
haha, er wordt hier hevig gediscussieerd over het nut/geld waard van een turbo timer zeg!
Kijk eens rond op het forum, ik zie wel meer upgrades die nog veel minder nut hebben
Als je bestemming een woonwijk is dan koelt ie dan ook wel genoeg af inderdaad als je rustig rijdt. Ik laat de auto altijd min. 30 sec draaien alvorens 'm uit te zetten (ja ook bij een benzine station als ik net wat harder heb gereden, in Duitsland rijd ik de laatste kilometers voordat ik ga tanken gewoon 120)
Waarom ik 'm nuttig zou vinden ? Ik weet zeker dat mijn vrouw dit NIET doet
Beetje een onzin artikel(mijn mening), als dit echt zo enorm nodig was geweest dan zouden alle supersportwagens met turbo's dit affabriek aan boord hebben..... En het is nu niet zo dat we enorm spannende en motorisch dik getunede turbo's op dit forum hebben rondhangen. Het zal wat anders zijn als je bijv. echt een wagen hebt met een complete circuit turbosetup die wil je wel even voordraaien en nadraaien.
Rustig warmrijden en "koud"rijden en even nadraaien terwijl je je radiofrontje wegstopt, telefoon uit de houder haalt etc en je bent een heel eind voor de gemiddelde S/V40 turbo.
Ik heb laatst ook een turbotimer gekocht voor de impreza, maar die installeer ik gewoon puur voor de looks en om mensen gekke gezichten te zien trekken bij de supermarkt