Alles over verschil onderstel phase 1 <> phase 2

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: solved: fase 2 veerpoten onder fase 1

Bericht door devnullT4 »

Sed schreef:die kleine onderdeeltjes komen excl. btw toch op zo'n 300 euro :tumbdown :tumbdown
klopt, een hoop kleine onderdeeltjes en dat x4, heb ook e.e.a. besteld en kwam al snel op de helft uit van wat alle 4 de schokdempers me hebben gekost, haha
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

verschil veerpoten phases + uitwisselbaar ivm schroefset?

Bericht door devnullT4 »

Tussen de phase 1, "1.5" en 2 zit nogal verschil in de ophanging. Bijna alle onderdelen van de veerpoten zijn tussen de modellen anders.

Echter schijnen sommigen met een phase 1 er ineens achter te komen dat hun veerpoten van een phase 2 komen.
Is een complete veerpoot dan wel 1:1 uitwisselbaar?

Ik vraag me dat af omdat ik bijv. bij veel schroefsets een onderscheid zie tussen phase 1 en 2. Bij deze XYZ set staat er echter weer dat het voor alle modeljaren '96 - '03 is.

Een schroefset is toch in principe ook een complete veerpoot van onderkant demper tot topmount en de bevestigingspunten zullen wel overeenkomen tussen de modellen, of zie ik iets over het hoofd ?
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
sdirkx

Re: verschil veerpoten phases + uitwisselbaar ?

Bericht door sdirkx »

Nou, dat compleet klopt wel min of meer, maar aan de voorkant moest ik de veerschotel nog aanpassen en je hebt nieuwe toplagers/topmounts nodig (aan te raden). Aan de achterkant heb ik ook maar de topmounts vervangen. Reken dus ook op een paar honderd euro extra daarvoor.

96-03 zou ik inderdaad niet vertrouwen. Een optie zouden ook de FK Konigsports (900,=) kunnen zijn die ik heb. Heb je wel keus uit drie verschillende voor de x40:
http://www.fk-automotive.org.uk/websale ... f%2fmd5%7d
of de voordeligere (ca, 700,=) Highsports (geen Koni dempers):
http://www.fk-automotive.org.uk/websale ... c%2fmd5%7d

Grote kans trouwens dat je comfortabeler gaat rijden, want ik hoor vaker dat het sportonderstel van de T4 nogal hard is, terwijl ie nog vrij hoog op z'n poten staat. :tumbdown
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: verschil veerpoten phases + uitwisselbaar ?

Bericht door devnullT4 »

sdirkx schreef:Nou, dat compleet klopt wel min of meer, maar aan de voorkant moest ik de veerschotel nog aanpassen en je hebt nieuwe toplagers/topmounts nodig (aan te raden). Aan de achterkant heb ik ook maar de topmounts vervangen. Reken dus ook op een paar honderd euro extra daarvoor.
De veerschotel ? Ik ging er vanuit dat een schroefset deze + de lagers en topmounts in feite vervangt maar dat is dus niet zo? Een schroefset is dus alles TOT de bovenste veerschotel of ... ?
Grote kans trouwens dat je comfortabeler gaat rijden, want ik hoor vaker dat het sportonderstel van de T4 nogal hard is, terwijl ie nog vrij hoog op z'n poten staat. :tumbdown
Nou ik blijk zelf af-fabriek het dynamic omderstel te hebben, al helemaal 3x niks. De achterveren waren uiteraard slap geworden, de dempers zijn hard en de voorveren is al helemaal flut, idd hoog, maar de voorkant van de auto is bijna niet in te duwen zo stug... toch kan de auto veel overhellen. Volgens mij is de veerdruk voor veel te hoog ofzo met alle nadelige gevolgen vandien

Achter is wel goed nu met nieuwe schokdempers en verzwaarde veren, alleen voor is een ramp met de originele veren. Op s40concepts forum schijnen meerderen een phase 1 van phase 2 veerpoot te hebben voorzien met goede verbetering van de wegligging. Misschien voor mij ook nog een optie, om p2 veerpoten van de sportsline er onder te zetten.... heb jij die niet nog over ? :-D
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
sdirkx

Re: verschil veerpoten phases + uitwisselbaar ?

Bericht door sdirkx »

De veerschotel ? Ik ging er vanuit dat een schroefset deze + de lagers en topmounts in feite vervangt maar dat is dus niet zo? Een schroefset is dus alles TOT de bovenste veerschotel of ... ?
Juist :tumbup Het bovenste gedeelte vanaf de schotel moet je overzetten of vernieuwen.
PS: KW levert geloof ik wel wat meer mee, maar die prijs ligt ook weer een stukkie hoger.
Misschien voor mij ook nog een optie, om p2 veerpoten van de sportsline er onder te zetten.... heb jij die niet nog over ?
Ik heb geen officiele Sports Edition. Hij is wel voorzien van bijna alle optiepakketten :-D
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: verschil veerpoten phases + uitwisselbaar ?

Bericht door devnullT4 »

de enige schroefset waar ik eens serieus naar gekeken had was van intrax, vandaar mijn aanname dat een schroefset per definitie de gehele veerpoot incl. topmount verving: Intrax 1K2
Ik heb geen officiele Sports Edition. Hij is wel voorzien van bijna alle optiepakketten
sportsline of niet, heb je de veerpoten nog liggen en wil je ze wegdoen evt ?
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
sdirkx

Re: verschil veerpoten phases + uitwisselbaar ?

Bericht door sdirkx »

de enige schroefset waar ik eens serieus naar gekeken had was van intrax, vandaar mijn aanname dat een schroefset per definitie de gehele veerpoot incl. topmount verving: Intrax 1K2
En weet je daar toevallig een prijs van?
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: verschil veerpoten phases + uitwisselbaar ?

Bericht door devnullT4 »

sdirkx schreef:
de enige schroefset waar ik eens serieus naar gekeken had was van intrax, vandaar mijn aanname dat een schroefset per definitie de gehele veerpoot incl. topmount verving: Intrax 1K2
En weet je daar toevallig een prijs van?
van deze specifiek niet, wel kwam ik deze tegen, volgens artikelnr. RS denk ik. Wel vreemd dat de RS in de "compatibility matrix" op de intrax site weer niet matched met v/s40. Bouwjaar 09/95-10/99 is ook vreemd want 10/99 is helemaal geen overgang geweest naar een ander model, dat was een paar maanden eerder. In ieder geval blijkbaar niet voor MY 2000 en daarboven.

prijs wel leuk voor een intrax, 1065 incl btw
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
sdirkx

Re: verschil veerpoten phases + uitwisselbaar ?

Bericht door sdirkx »

Ja, fatsoenlijke schroefsets beginnen vanaf 700,= zo'n beetje. Als je bij Intrax inderdaad nieuwe toplagers en -mounts krijgt dan is het wel een interessante set. Anders is het best prijzig, want zou persoonlijk dan eerder de KW variant 1 nemen. Dat is toch zo'n beetje het beste wat je onder je wagen kunt zetten (zie ook s40concepts).
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
15
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Voor-veren vraagje...

Bericht door Tijs »

Klopt het dat de voor veren van de phase 1 en 2 verschillend zijn ?

Als ik in Vadis naar de afbeeldingen kijk, ziet dit er nogal verschillend uit.
Wie kan er wat meer duidelijkheid geven ??

Gr Tijs
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Voor-veren vraagje...

Bericht door devnullT4 »

Totaal verschillend en niet uitwisselbaar

diameters phase 2 uiteinden zijn veel kleiner. Veerpoten phase 2 zijn sowieso heel anders
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
15
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Voor-veren vraagje...

Bericht door Tijs »

Okay, bedankt !!

Gr Tijs
Driver-X
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
15
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Wolvega

Re: Voor-veren vraagje...

Bericht door Driver-X »

En een voorveer voor een fase 2 kost 125,- per stuk..... :vertag :swear
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Voor-veren vraagje...

Bericht door devnullT4 »

Driver-X schreef:En een voorveer voor een fase 2 kost 125,- per stuk..... :vertag :swear
en een phase 1 voorveer slechts rond de 80. Duidelijk betere kwaliteit die phase 2 veren :-D (A)
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

wielbasis breder bij fase II dan fase I..Why??

Bericht door Mullie »

Hallo,

De wielbasis bij een fase II model is breder dan bij een fase I model.
Kan iemand mij vertellen waar de verbreing in zit?
Het is maar 1.8 cm maar toch breder, ze staan toch allebei op en Carisma onderstel?
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4748
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: wielbasis breder bij fase II dan fase I..Why??

Bericht door myalexx »

Mullie schreef:Hallo,

De wielbasis bij een fase II model is breder dan bij een fase I model.
Kan iemand mij vertellen waar de verbreing in zit?
Het is maar 1.8 cm maar toch breder, ze staan toch allebei op en Carisma onderstel?
ander type draagarmen etc
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
15
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: wielbasis breder bij fase II dan fase I..Why??

Bericht door Dimitri »

Andere schokbrekers.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4748
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: wielbasis breder bij fase II dan fase I..Why??

Bericht door myalexx »

Dimitri schreef:Andere schokbrekers.
Deze hebben niks met de breedte te maken

Ik heb ook phase 2 dempers :P
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
15
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: wielbasis breder bij fase II dan fase I..Why??

Bericht door Dimitri »

myalexx schreef:
Dimitri schreef:Andere schokbrekers.
Deze hebben niks met de breedte te maken

Ik heb ook phase 2 dempers :P
Het zal er ook best wel mee te maken hebben, waarom veranderen ze in eens de schokbrekers.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4748
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: wielbasis breder bij fase II dan fase I..Why??

Bericht door myalexx »

Dimitri schreef:
myalexx schreef: Deze hebben niks met de breedte te maken

Ik heb ook phase 2 dempers :P
Het zal er ook best wel mee te maken hebben, waarom veranderen ze in eens de schokbrekers.
Phase 2 dempers zijn stugger :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Plaats reactie