Dumpvalve + blanking plate + alu buis intercooler gasklep
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Ziet er goed uit !!
Je laat de pics wel zien zeker zodra alles erop zit ??
En ook of de boel goed past en al helemaal of je verschil merkt !!
Kan haast niet wachten op je bevindingen.
Gr Tijs
Je laat de pics wel zien zeker zodra alles erop zit ??
En ook of de boel goed past en al helemaal of je verschil merkt !!
Kan haast niet wachten op je bevindingen.
Gr Tijs
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Het is nog een beetje koud om het te monteren. Zodra ik ook wat meer tijd heb, ga ik de buis op maat maken. Moet wel een stukje af, namelijk.Tijs schreef:Ziet er goed uit !!
Je laat de pics wel zien zeker zodra alles erop zit ??
En ook of de boel goed past en al helemaal of je verschil merkt !!
Kan haast niet wachten op je bevindingen.
Gr Tijs
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Gisteren maar eens aan de slag gegaan met de buis van intercooler naar inlaat.
Uurtje werk, het resultaat mag er zijn.
De bestelde spullen.
Originele rubberen buis
Het laatste stuk van de buis, naar throttle body , is een lastig stuk, vanwege de hoek.
Gelukkig is de balg nog een beetje buigzaam, zodat hij wel goed gesloten om de buis zit.
Gisteren even een paar keer lekker doorgetrokken. Buis zit goed vast (wordt ook niet warm).
Ik heb niet echt goed kunnen merken in hoeverre er iets is veranderd, qua motor(turbo) etc.
De look bevalt mij wel.
Misschien nog een kelk (blauw) met hitteschild erbij en een veerpootbrug (blauw spuiten).
Grappig, vroeger interesseerde mij dit niks en vond ik alleen audio interessant.
Uurtje werk, het resultaat mag er zijn.
De bestelde spullen.
Originele rubberen buis
Het laatste stuk van de buis, naar throttle body , is een lastig stuk, vanwege de hoek.
Gelukkig is de balg nog een beetje buigzaam, zodat hij wel goed gesloten om de buis zit.
Gisteren even een paar keer lekker doorgetrokken. Buis zit goed vast (wordt ook niet warm).
Ik heb niet echt goed kunnen merken in hoeverre er iets is veranderd, qua motor(turbo) etc.
De look bevalt mij wel.
Misschien nog een kelk (blauw) met hitteschild erbij en een veerpootbrug (blauw spuiten).
Grappig, vroeger interesseerde mij dit niks en vond ik alleen audio interessant.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Ziet er keurig uit !! Oftewel prachtig gewoon, zodra er weer wat over is in knip wat aan de auto uitgegeven kan worden gaat dit er zeker bij mij ook op, ik zit nog te twijfelen over een evt dumpvalve, maar weet niet of het met de automaat wel de moeite is, dan doet ie het alleen bij gas los laten, tijdens het schakelen laat de automaat geen gas los. Maar da's voor later.
Prachtig resultaat !!!
Gr Tijs
Prachtig resultaat !!!
Gr Tijs
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Weet iemand toevallig wat de orginele slang tussen de turbo en intercooler (2.0T) kost of waar online te krijgen?
Evt een slang van een ander merk. Ben even aan het zoeken, maar kan 'm niet vinden.
Evt een slang van een ander merk. Ben even aan het zoeken, maar kan 'm niet vinden.
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Zag net ergens dat de originele slang rond de 60 euro kost. Nordicar (http://www.nordicar.com/) kan 'm echter niet leveren zeggen ze.
Afgezien van de Volvo-dealer nog andere plekken waar die slang te vinden is (evt. ander merk)?
Afgezien van de Volvo-dealer nog andere plekken waar die slang te vinden is (evt. ander merk)?
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Ik heb hem er ook in zitten, gaat allemaal net, dan zit bij mij de gascomputer ook nog eens in de weg, echt bijna geen ruimte. (plaatjes zie WDB)
Kun jij verschil merken in het rijden?
Ik heb het idee dat je iets eerder koppel voelt. Dat hij wat eerder begint te trekken zegmaar. Niet meer, maar sneller, snellere reactie op het gas geven.
Maar overduidelijk is het niet, maar de looks maken een hoop goed. 't Is meer een hebbedingetje.
Ik ben er blij mee in ieder geval.
Gr Tijs
Kun jij verschil merken in het rijden?
Ik heb het idee dat je iets eerder koppel voelt. Dat hij wat eerder begint te trekken zegmaar. Niet meer, maar sneller, snellere reactie op het gas geven.
Maar overduidelijk is het niet, maar de looks maken een hoop goed. 't Is meer een hebbedingetje.
Ik ben er blij mee in ieder geval.
Gr Tijs
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Ik kan niet echt zeggen dat ik verschil heb gemerkt. Ondertussen zit het er al een tijdje op, ik kan me geen noemenswaardig verschil herinneren. Het ziet er in ieder geval gelikt uit.
Eigenlijk zou je het achter elkaar moeten uitproberen wat het verschil is. Voordeel is in ieder geval dat dit niet uitzet. Buis wordt wel vrij warm op den duur, maar in hoeverre dit een nadeel is..
Lucht gaat er vrij snel door heen.
Eigenlijk zou je het achter elkaar moeten uitproberen wat het verschil is. Voordeel is in ieder geval dat dit niet uitzet. Buis wordt wel vrij warm op den duur, maar in hoeverre dit een nadeel is..
Lucht gaat er vrij snel door heen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
- 14
- Locatie: Weert
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Ik denk dat je er met deze korte lengte niet veel van zult merken.
Dat zal geen volle graad opwarmen over die afstand
Dat zal geen volle graad opwarmen over die afstand
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9684
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Dumpvalve + alu buis intercooler naar gasklep
Het zal er niet eerder in de temperatuur zitten, maar meer dat de rubbere versie in krimpt of uitzet.
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Originele interne dumpvalve (Blocking / blanking plate
Ik zou graag een duidelijk plaatje willen zien van de originele internal dumpvalve/ recirculatie klep.
Waar zit deze precies en waar naar toe "recirculeert" hij.
Hoe monteer je de "blocking plate" , wat komt er te vervallen, of wordt er alleen een opening afgedicht?
Dit alles om wat meer duidelijk te verkrijgen, alvorens ik mijn "nieuwe aanwinst" ga monteren, een externe BOV (HKS).
Gr Tijs
Waar zit deze precies en waar naar toe "recirculeert" hij.
Hoe monteer je de "blocking plate" , wat komt er te vervallen, of wordt er alleen een opening afgedicht?
Dit alles om wat meer duidelijk te verkrijgen, alvorens ik mijn "nieuwe aanwinst" ga monteren, een externe BOV (HKS).
Gr Tijs
Re: Originele interne dumpvalve
Nogal lastig om erbij te komen. Je kunt ook het slangetje afdoppen
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Originele interne dumpvalve
Of we doen het goed, of we doen het niet !!sdirkx schreef:Nogal lastig om erbij te komen. Je kunt ook het slangetje afdoppen
Gr Tijs
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Originele interne dumpvalve
Als ik het goed begrijp, heb jij dus je Forge gemonteerd zonder een blocking plate te gebruiken ?
Welk slangetje dop je af ? er moet toch een slangetje die nu op de originele zit, naar de externe toe ?
Gr Tijs
Welk slangetje dop je af ? er moet toch een slangetje die nu op de originele zit, naar de externe toe ?
Gr Tijs
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Originele interne dumpvalve
Uitleg van de bypass en de Blow Off Valve (BOV):
[youtube][/youtube]
http://www.streetracersonline.com/artic ... bo/bov.php
http://kereta.info/how-turbocharger-wor ... off-valve/
http://www.ipdusa.com/Volvo-S80-P2/Perf ... -634-5227/
De plek van de bypass valve:
De exploded view situatie:
Met een blanking plate:
Groetjes Wouter
[youtube][/youtube]
http://www.streetracersonline.com/artic ... bo/bov.php
http://kereta.info/how-turbocharger-wor ... off-valve/
http://www.ipdusa.com/Volvo-S80-P2/Perf ... -634-5227/
De plek van de bypass valve:
De exploded view situatie:
Met een blanking plate:
Groetjes Wouter
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Originele interne dumpvalve
Mijn dank voor deze kruiwagen vol info !!!!
Alleen nu rijst de vraag, zijn onze auto met Maf of met Map. Oftewel, is het wel verstandig om een externe Bov te plaatsen, want uit de links maak ik op dat met Maf het juist niet goed is een externe Bov te gebruiken, aangezien de computer dan in de war raakt, wat dan ook weer schadelijke gevolgen kan hebben.
Gr Tijs
Alleen nu rijst de vraag, zijn onze auto met Maf of met Map. Oftewel, is het wel verstandig om een externe Bov te plaatsen, want uit de links maak ik op dat met Maf het juist niet goed is een externe Bov te gebruiken, aangezien de computer dan in de war raakt, wat dan ook weer schadelijke gevolgen kan hebben.
Gr Tijs
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Originele interne dumpvalve
Hierbij nog een mooie verzameling voorbeelden en meningen:
http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_118957
Zelf hou ik het bij het orgineel.
Geeft een veilige spin-off en verstoord de regeling niet, ipv alles overboord gooien met een zucht
A BOV essentially releases this pressure straight out into the atmosphere. Quite often you will find that these units take on particular shapes, making them resemble musical instruments. I guess some people out there really like to flaunt their gadgets. Just wait ti'll you see how much they impress the ol' 5-0. Aside from this legal dilemma, the second problem you encounter with BOV's is that the mass air flow sensor will cause the engine management system to "think" that the air will go into the engine and in turn will release an appropriate amount of fuel for it. However, a BOV system will vent this air out before it gets to the injectors causing your mixture to run lean. In turn, this will result in unburned fuel to escape into the exhaust system. This is why you often see flames and hear those "pop's" in rally cars. It is unburned fuel exploding in the exhaust system. Doesn't take a genius to figure out that this is not the smartest application for the day to day car. For this reason, reasonable tuners will usually employ a bypass or a diverter valve. These units essentially redirect this pressure back behind the compressor causing the net flow of air to remain constant. This in turn slows the turbine down gradually and allows the air flow sensor to work appropriately.
Groetjes Wouter
http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_118957
Zelf hou ik het bij het orgineel.
Geeft een veilige spin-off en verstoord de regeling niet, ipv alles overboord gooien met een zucht
A BOV essentially releases this pressure straight out into the atmosphere. Quite often you will find that these units take on particular shapes, making them resemble musical instruments. I guess some people out there really like to flaunt their gadgets. Just wait ti'll you see how much they impress the ol' 5-0. Aside from this legal dilemma, the second problem you encounter with BOV's is that the mass air flow sensor will cause the engine management system to "think" that the air will go into the engine and in turn will release an appropriate amount of fuel for it. However, a BOV system will vent this air out before it gets to the injectors causing your mixture to run lean. In turn, this will result in unburned fuel to escape into the exhaust system. This is why you often see flames and hear those "pop's" in rally cars. It is unburned fuel exploding in the exhaust system. Doesn't take a genius to figure out that this is not the smartest application for the day to day car. For this reason, reasonable tuners will usually employ a bypass or a diverter valve. These units essentially redirect this pressure back behind the compressor causing the net flow of air to remain constant. This in turn slows the turbine down gradually and allows the air flow sensor to work appropriately.
Groetjes Wouter
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Originele interne dumpvalve
Bedankt Wouter, was erg leuk om eens allemaal te lezen.
Gr Tijs
Gr Tijs
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Originele interne dumpvalve
Zoals ook weer hier zouden harde feiten handig zijn. Er zijn veel verhalen over wel of geen sportfilter, BOV etc. en mensen die hierdoor 20 pk meer te hebben....Zijn er ook rollerbak testen, tijdritten enz. m.b.t. een BOV?