Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
Koen is Sleeping
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
14
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door Koen is Sleeping »

Rij gewoon naar de dichtsbijzijnde APS/Brezan/fatsoenlijke automaterialenverkoper, die kunnen je accu zo doormeten.
Weet je meteen waar je aan toe bent.
En je kunt daar ook een setje startkabels kopen, zodat je de volgende keer gewoon een buurman kunt vragen even te helpen als je accu leeg is. Die zijn meestal sneller dan de echte pechhulp.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door joostg »

w.rusman schreef:Ik zag dat je voeding en schakeldraad naar de radio waren doorverbonden (rood en geel) dit \
Zit inderdaad een afkoppeling tussen gesoldeerd. Deze was bij mij echter niet aangelosten. Gewoon een loos draadje. Dan mag dit geen effect hebben toch?
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door joostg »

Nadeel is dat ik hartje centrum woon. Niet veel buren hebben een auto. De weinige parkeerplekjes die hier zijn staan altijd gevuld met auto's van derden.. Daarnaast staan de auto's aan de linkerkant (van een smalle 1 richtingsweg). Niet zo praktisch dus.

Startkabels heb ik al maar de laatste twee keer kon ik geen gewillig slachtoffer vinden ;)

Groet
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door joostg »

w.rusman schreef:Ik zag dat je voeding en schakeldraad naar de radio waren doorverbonden (rood en geel) dit houdt in dat je radio 24/7 aanstaat.
Probeer de beide eens van elkaar los te koppelen en te verbinden aan de draad waar hij aan hoort (zo uit het hoofd : geel = +12v en Rood = schakel) zodat je radio in "stand-by" gaat staan zodra je het contact uitzet...

Hier de pin-outs van de ISO en VOLVO stekkers :
http://www.tehnomagazin.com/Auto-radio- ... nektor.htm
http://www.tehnomagazin.com/Auto-radio- ... nector.htm

Zorg er voor dat de +12v IGNITION (contact) VOLVO pin 1 verbonden is met ISO A7
en zorg er voor dat de +12v BATTERY (constante spanning) VOLVO pin 3 verbonden is met ISO A4

Op het moment dat je radio je accu compleet leegtrekt moet je je denk ik eerder afvragen of je accu nog wel lekker is ...
Wacht even ik ben de weg kwijt.
Zie dit topic: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =17&t=5879

Als ik jouw link geloof zit er bij mij iets verkeerd. In de groene plug nr 1 zit bij mij een gele draad (hier staat op 12v permanent). Deze gaat naar nr 4 van de zwarte iso stekker
In de groene plug nummer 3 zit uberhaupt geen stekker. Wel in nummer 2, daar zit een rode draad in (12v switched staat op deze draad). Deze gaat naar nummer 7 van de zwarte iso plug.

Volgens mijn radio layout (http://pdf.crse.com/manuals/4107645111.pdf) klopt dit qua zwart iso stekkertje. Die geeft aan dat op 4 de continues power supply moet zitten en op 7 switched power supply. Qua hetgeen er op de kabeltjes staat klopt dit. Dit klopt met de lijst van wouter (http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =17&t=5879)

HELLUP ;)
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door w.rusman »

Ik neem aan dat die tekstlabeltjes op de draden van de verloopstekker zitten en niet op de volvo bekabeling ??

ik heb zelf destijds dit schema gebruikt om de iso stekkers in mijn v40 te monteren... hierop staan ook de draadkleuren
http://www.parrot.com/documents/en/supp ... mk6000.pdf

de volvo stekkers ontbraken bij mij :tumbdown
Nissan micra K12
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door joostg »

Die staan inderdaad op de iso stekker ja...

Ik snap niet waarom de post van wouter en jouw schema zo erg verschillen...

Edit: Oh wacht even, jouw stekkerschema is dat van een phase 1 of niet? Ik heb een phase 2... :O
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door w.rusman »

Twee wouters die elkaar tegenspreken :D
De draadkleuren uit voorgaande post kloppen voor een phase 2, dat weet ik uit ervaring.

Probeer eens te herleiden welke draadkleuren nu waarmee zijn doorverbonden bij jou, want om eerlijk te zijn heb ik de "smalle" en "brede" stekkers ook nog nooit gezien, alleen die met dezelfde maat maar andere stekkerkleuren zoals in de post van wouter
Nissan micra K12
joostg
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 07 mar 2011, 11:47
13
Model: V40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2000

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door joostg »

Goed, here we go:

Aansluitingen in de auto (groen)-------Iso Stekker (kant auto) (groen)---------Iso stekker (kant radio) (zwart)

1: Rood...................................1: geel (opdruk: 12v permanent).........1: nvt
2: Bruin wit..............................2: rood (opdruk: 12v switched)..........2: nvt
3: Geel....................................3: nvt...........................................3: nvt
4: Groen..................................4: nvt...........................................4: geel (permanent)
5: Rood zwart...........................5: nvt...........................................5: blauw (antenna)
6: nvt.....................................6: nvt...........................................6: nvt
7: nvt.....................................7: nvt...........................................7: rood (switched)
8: Dun zwart............................8: nvt...........................................8: zwart
9: rood....................................9: blauw (opdruk: antenna)
10: nvt....................................10: nvt
11: nvt....................................11: nvt
12: Dik zwart............................12: zwart

Radio stekker sony (aangesloten op zwarte iso stekker)

1:
2:
3:
4: Geel (continues power supply)
5: Blauw (power antenna)
6:
7: Rood (switced power supply)
8: Zwart (ground)

Kortom, als ik dit zo bekijk dan klopt alles. In ieder geval met de lijst die hier: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =17&t=5879 staat. Elke aansluiting zit op de juiste plek. (radio gaat ook gewoon uit als de sleutel eruit gaat)

De enige verklaring zou dus kunnen zijn dat de radio zelf op de een of andere manier sluiting maakt of iets dergelijks?

Als ik nou naar de bouwmarkt rijdt en een simpele multimeter koop.. Kan ik er dan achter komen of er lekstroom is? Heb flink wat gelezen op internet. Er zou (ampere stand) een uitslag van ongeveer 0.20 uit moeten komen (er zit een alarm in de auto). Als dit het geval is met de radio eruit en nu blijkt dat deze veel hoger wordt als ik de radio aansluit (met nog steeds de motor uit) dan is er dus iets mis met de radio en moet ik op zoek naar een nieuwe?

Controleren gaat als volgt? Positieve pol los van de accu. Multimeter ertussen op amperastand (ook daar de positieve?) en vervolgens de pol weer vast maken? Moet ik dan met het zwarte draadje van de multimeter nog de - pol van de accu aanraken?

Hoop dat dit een beetje een duidelijk bericht is :)

Groet
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door Wouter »

Phase 1
Afbeelding

16/1 = de radio met stekker A en B
16/6 en 7 = de achterstijl speakers
16/18 = de subwoofer

Phase 2
Afbeelding

16/1 = de radio met stekker A en B
16/2 en 3 = voordeur speakers
16/6 en 7 = de achterstijl speakers
16/18 = subwoofer
16/20 = versterker

Voor een goede meting mag de accu niet belast zijn en na een belasting 10 minuten rust hebben gehad. Meet de spanning met een goede, bij voorkeur digitale, voltmeter.

Accu laadtoestand
12.72V 100% geladen
12.51V 80%
12.30V 60%
12.09V 40%
11.88V 20%
11.64V 0% ontladen

Veel succes Wouter
deumens
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 12:58
13

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door deumens »

Een eenvoudigere methode om de stroom te meten is om een weerstandje van bijvoorbeeld 0.01 ohm in serie te plaatsen met de voedingskabel. Je kan hiervoor pin 4 of 7 voor gebruiken. Voor elke ampere meet je dan 0.01V (= 10mV) over dat weerstandje. Ik gebruik dat truukje veel om stroom eenvoudig te kunnen opvolgen. Je mag dit weerstandje gerust laten zitten - geen probleem. Neem dan wel een weerstandje van 1 Watt ofzo, of monteer dit tegen een metalen plaatje bij wijze van koeling. Bij 10 Ampere (= 120 Watt aan 12V) ben je nog maar 100 mV kwijt. Dit is te verwaarlozen voor een autoradio, verlichting,... Ik heb zo'n "meetweerstand" gewoon bij www.conrad.nl besteld.
sdirkx

Re: Hoe meet ik mijn accu door?

Bericht door sdirkx »

Positieve pol los van de accu. Multimeter ertussen op amperastand (ook daar de positieve?) en vervolgens de pol weer vast maken?
Stroom is veel te groot om dit zo met een gangbare multimetertje te meten. In ieder geval om permanent te meten / starten.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Accu advies

Bericht door myalexx »

Ik moet een andere accu, hoeveel ah etc en welk merk adviseren jullie ?

Er zit nu een subwoover in, toekomstig wellicht een zwaardere versterker.
er zit nu 70ah in wat volgens mij zwaar genoeg is, Alleen hij is op.

Wat adviseren jullie, voor advies sta ik altijd open en helemaal met merken, omdat je zoveel verschillende merken en soorten hebt.

Het is voor een S40 T4 '98

Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 32071
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Accu advies

Bericht door René »

Mwah, met merken gooien ze je dood. :sleeping
Varta zeggen ze dat ze goed zijn maar erg duur.
Vraag eens naar een Global, stukken goedkoper en prima accu.
Trouwens, 70 Amp. is meer dan genoeg. :-D
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Bericht door myalexx »

Ook met bijvoorbeeld 100A van versterkers ? Wellicht ooit, nu nog maar 40Ah ( alleen sub )
*80AH kost 15€ meer dan een 70AH*

Maar of het past ? Link

Global 70ah €105,-
Volvo 70ah €115,-
Volvo 80ah €130,-
Varta 70ah €132,-

Mij is geadviseerd om goed te letten op piek spanningen.
Dat hij wel hoge pieken aan kan ?

Of hoeft dit pas bij extreme audio systemen ?

Het word geen competitie wagen, maar wil niet dat ik ongeveer €100,- of iets meer betaal terwijl ik dan nog met een probleem zit ?

daarom dacht ik wellicht aan een 80ah ?

Alle ervaringen en tips zijn welkom, zit namelijk niet in de accu's en weet er knap weinig van.

Nu zit er een Varta 70Ah in, waarbij alles raar doet als mijn sub goed speelt. (radio valt uit, vermoederlijk in beveiliging door spannings dip)
welliswaar is het glaasje doorzichtig ( 'n er staat op de accu als hij doorzichtig is is de accu slecht / op )

Voor de rest weet ik het ook niet.

Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Accu advies

Bericht door Wouter »

Heb je het testje dan uitgevoerd, welke ik je adviseerde?
(Andere accu parallel aansluiten mbv startkabels en je geluids installatie testen)

Mocht je een accu nodig hebben neem dan gewoon de Volvo accu.
De Varta accu in mijn phase 2 groene Volvo was uit 2007 en is op. 3 jaar oud :O
De Volvo accu in mijn phase 1 blauwe Volvo is er in 2002 ingegaan en is nog steeds goed :D

Groetjes Wouter
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Bericht door myalexx »

stom stom stom, dat ga ik zeer snel testen.. was dat gene vergeten te testen.

wel doet mijn accu pas raar als ie warmer word want het probleem treed niet direct op.

maar ga die test nog even doen.

gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Bericht door sdirkx »

MyAlexx: Mij is geadviseerd om goed te letten op piek spanningen.
Jij hebt een condensator nodig! Accu moet je van Optima Yellow of Redtop hebben als het wat mag kosten! Zie ShowYourSound forum :-D
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Bericht door myalexx »

Dat lijkt me wat overdreven. want die accu's waar jij het over hebt die kosten paar honderd euro.

volgens mij ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Bericht door sdirkx »

Als je serieuze car-audio hebt is dat geen overbodige luxe. Een condensator (speciaal voor car-audio) zou je wel serieus moeten overwegen. Meer daarover op SYS.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Bericht door myalexx »

Ik heb nu een 400W RMS subwoover wat ongeveer 40A trekt ( bij vol vermogen )

De toekomstige plannen zijn om er een 4x 100W RMS Versterker bij te pluggen voor de compo-set en hoedenplank. wat dus ook ongeveer 40A trekt.

Ik denk dat je met een standaard 70A accu het wel moet redden, als hij past duw ik er wel een volvo 80A in welke dus voor dikke V8 blokken zijn.

Condensator is in een later stadium wel nodig maar met alleen deze 40A / 400W RMS subwoover is dat echt niet nodig.

Maat van me heb ook hetzelfde en geen probleem.

Edit, gezien het feit dat de accu na een dag met alle deuren open (interieur verlichting aan) leeg is, en de indicator doorzichtig is wat groen moet zijn. Ga ik mijn accu binnenkort vervangen voor een 70AH of 80AH accu even gezien ze maar 15€ verschillen in prijs.

Of adviseren jullie elders?

(Ik moet er toch mee naar Zuid-Frankrijk en hij moet wel betrouwbaar zijn.)

Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Plaats reactie