Ik heb een nogal hardnekkig probleem wat volgens mij in dezelfde hoek zit als al het bovenstaande, maar ik kom er niet goed uit.
(
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=63&t=13662).
Het betreft een V40 Phase II uit 2002, 2.0 LPG Vialle LPI, Motorcode B4204S2, waarbij het toerental stationair hevig kan gaan schommelen, zowel op gas als op benzine. De auto slaat ook regelmatig uit, als ik bij het naderen van de laagste toeren niet kan voorkomen het toerental zelf te verhogen door wat gas bij te geven. Het probleem lijkt te verergeren, aangezien ook tijdens normaal rijden de auto opeens kan inhouden en bijna uitvallen.
- Vanwege de problemen is de LMM vorige maand vervangen door een andere (een gebruikte) vanwege volgens de garage een LMM-foutcode, maar dit heeft het probleem niet verholpen.
- Obv van jullie adviezen hierboven heb ik het stationairklephuis gereinigd incl nieuwe pakking. Geen effect.
Ik heb vorige week een ODB-tooltje in huis gehaald om het probleem wat beter in kaart te brengen:
- Het CEL brandt en gaat steeds opnieuw branden na reset.
- Aanvankelijk kreeg ik melding P0102 (MAF circuit low input) ondanks de vervangen LMM, in combinatie met P0172 (system too rich). Na reset is P0102 niet teruggekomen, maar P0172 kwam terug. Na een tweede reset kwam niet P0172 maar kwam juist P0171 opdagen (system too lean). Er gaat dus iets mis in de brandstofregeling.
Met ScanMaster kwam ik erachter dat de foutcodes behoorlijk in lijn liggen met de (volgens mij sterk) afwijkende fuel trim waarden: (onderstaande is stationair gemeten)
Een realtime registratie (tijdens stationair) hieronder weergegeven brengt het probleem misschien wat beter in kaart:
Panel linksboven: short term fuel trim
Panel rechtsboven: Oxygen sensor 1 voltage
Panel linksonder: toerental
Panel rechtsonder: Oxygen sensor 2 voltage
De problemen doen zich voor op tijdstippen T=50 en T=88, te zien aan het inderdaad schommelende toerental. Na de T=88 schommeling valt de auto ook uit.
Wat me opvalt en wat ik moeilijk te interpreteren vind:
- Oxygen sensor 1 (rechtsboven) laat 5 seconden voorafgaand aan de twee schommelingen een sterke afwijking zien in het beloop van de grafiek (T45-50 en T83-88). Opeens blijft voor een aantal seconden het voltage laag: is hieruit iets af te leiden?
- Er zijn sterke schommelingen in het voltage van sensor 1. Horen die schommelingen zo? En waarom zijn die niet bij sensor 2 te zien?
- Het voltage van sensor 1 wordt erg hoog: tot 1,3 V. Is dit normaal?
Verder hieronder nog wat ruwe realtime data, stationair gemeten tijdens nog beetje koude motor, waarvan ik de getallen niet altijd in referentie weet te plaatsen:
Is hieruit het één en ander af te leiden?
Ik twijfel om nu maar op de gok dingen te gaan vervangen, bijvoorbeeld: bobines?, bougiekabels?, originele nieuwe luchtmassameter erop?, LPI-injectoren vervangen danwel opnieuw laten klinken? (ze zitten namelijk een beetje los maar remmenreiniger spuiten doet niets op toerental), lambdasonde?, Stationairmotortje vervangen?......
Maar als ik ga hagelschieten gaat het mogelijk flink in de papieren lopen en helaas lijkt de wagen met bijna 300.000 dat niet meer waard..
Daarom ben ik zeer benieuwd naar jullie interpretatie van bovenstaande, en jullie advies van welke trial-vervanging mij op basis van jullie ervaring mij de meeste kans van slagen kan opleveren..
Mijn dank is groot!