Pagina 8 van 16

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Geplaatst: do 16 jun 2011, 16:37
door myalexx
Ik vertrouwde het hele gebeuren niet helemaal.

Ben naar een specialist gegaan en die heeft alles doorgemeten.

- De accu was gewoon leeg. ( Doorgemeten en had nog 306 Din van de 340, dus die was nog goed ?)
- @ 2000rpm gaf de dynamo 12,93 V - 13,02V ( Dat is het toerental waarin je schijnbaar moet meten)

Hij concludeerde dat de dynamo dus gereviseerd dient te worden.

Dat zou me incl montage rond €240 - €300 gaan kosten.

Dus nog even bekijken wat ik ga doen, denk dat ik eigenlijk geen andere keus heb mrja :sleeping

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Geplaatst: do 16 jun 2011, 17:05
door sdirkx
- @ 2000rpm gaf de dynamo 12,93 V - 13,02V ( Dat is het toerental waarin je schijnbaar moet meten)
En dat moet zijn minimaal 14V ofzo?

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Geplaatst: do 16 jun 2011, 17:25
door myalexx
Ja en als ie goed is 14,6V ( ben wel electricien maar heb me er weinig in verdiept, dit is wat mij ook verteld word door een dynamo specialist )

De specialist

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 10:56
door sdirkx
Heb 's gekeken wat voor accu ik nu precies heb. Het is een originele Volvo, maar blijkt dat het eigenlijk 'gewoon' een Bosch S3 is: 56A, 480CCA (EN)/520CCA (SAE).

Varta en Bosch schijnen trouwens hetzelfde te zijn, afgezien van het stickertje. Dat is wat is tenminste hier en daar lees :-D

Re: Alles over de accu (-polen, dynamo massabekabeling, merk

Geplaatst: wo 22 jun 2011, 19:47
door myalexx
Ik heb nu een 70Ah met 570A start stroom dus iets meer als jij hebt.

Dus het zal igg niet aan de accu liggen als hij van de winter raar zou doen. :P

Storingslamp met accu brandt

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 17:52
door Ripper
Volgens het boekje laadt de dynamo dan niet op, is de riem niet goed aangespannen of is er iets met het electrisch systeem. Omdat de auto gewoon start en niet giert vermoed ik dat het iets is met het electrisch systeem. Ik heb zitten zoeken op dit forum maar kan niks vinden.

Iemand een idee hoe ik deze storing kan vinden?

Re: Storingslamp met accu brandt

Geplaatst: vr 27 jan 2012, 19:41
door michel9362
Met een spannings meter de accu spanning meten met draaiende motor, moet tussen 13,5 en 14,4 zijn.
ook op de dynamo zelf, tussen de dikke aansluiting en het huis moet ook de 14 volt zijn. Zo niet is waarschijnlijk de dynamo stuk.
Dan nog even meten tussen de dikke aansluiting van de dynamo en de pluspool van de accu, en tussen het huis van de dynamo en de minpool van de accu deze moeten 0 tot 0,2 volt zijn met zoveel mogelijk verbruikers aan. als dit meer is even de kabel aansluitingen schoonmaken. en nog eens testen.
Maar meest waarschijnlijk is de dynamo de oorzaak.

Start capaciteit accu 1.9D

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 16:06
door jelanivw
Volvo vrienden

Graag jullie mening over het volgende:

Bij het nameten van de piekcapaciteit van de accu kwam de dealer uit op 325 Ah.
Standaard heeft mijn volvo (v40, 2003, D) 600Ah nodig.
Echter start hij keurig, zelfs op wintersport bij -20 twee weken terug was er geen vuiltje aan de lucht.

Rustig blijven rijden tot de spanning echt te laag wordt of preventief vervangen?

gr jelani

Re: Storingslamp met accu brandt

Geplaatst: zo 29 jan 2012, 22:51
door Dodo-tje
Kan inderdaad de hoofd ader van dynamo naar accu zijn, deze zijn bij onze auto`s niet van super kwaliteit (die van mij is al gecorrodeerd).

Re: Start capaciteit accu 1.9D

Geplaatst: di 31 jan 2012, 14:18
door Kuip
jelanivw schreef:

Rustig blijven rijden tot de spanning echt te laag wordt of preventief vervangen?

gr jelani
Ligt eraan. Als je je auto regelmatig nodig hebt en er echt op moet kunnen vertrouwen zou ik hem preventief vervangen. Als je het risico kan lopen dat hij je een keer kan laten staan, dan kan je ook doorrijden tot hij er een keer mee op houdt.
Zelf heb ik de mijne onlangs maar laten vervangen, toen bij doormeten bleek dat deze ook nog maar matig was. Had geen zin dat mijn vrouw met de kids een keer niet weg zouden kunnen komen.

Re: Storingslamp met accu brandt

Geplaatst: wo 01 feb 2012, 07:44
door Ripper
Je hebt gelijk Michel; de dynamo bleek overleden. Mag ook wel na 370 ton op de teller.

Heb er een ruildynamo in laten zetten. Blijkbaar zit er ook nog een speciale poelie aan. Vandaar kost die toch nog 260 euro ex BTW. Incl. montage en BTW zat ik op 380 euro.

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: do 31 mei 2012, 12:36
door Musicmann
Goeie dag.

Ik heb een vraag over het dynamo van een v40 1.8 1998.
Ik ben van plan om een flinke audio instalatie in mijn volvo te bouwen maar weet nu al wel dat de huidige dynamo niet genoeg kan leveren voor wat ik straks nodig heb.
Nou heb ik ergens gelezen dat de dynamo uit een t4 al aanzienlijk wat meer vermogen ophoest.
Is dit correct en kan ik deze zo in mijn 1.8 sleutelen?
Of weet er iemand misschien een adres waar ik een custom dynamo kan laten maken o.i.d.?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Alvast bedankt.
Floriaan.

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: do 31 mei 2012, 12:39
door volvoS40
wat is een "flinke audio installatie" ?

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: do 31 mei 2012, 12:56
door Musicmann
Over de 2000 watt rms

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: do 31 mei 2012, 13:27
door sdirkx
Wow!

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: do 31 mei 2012, 21:31
door killer1
Ik heb zelf meer dan 2600w RMS, in combinatie met een 2de accu (optima) werkt dit echt wel prima hoor. Je KAN inderdaad pieken trekken die hoger zijn dan wat je alternator kan leveren, maar je gebruikt je accu als buffer. Je versterkers kunnen hoge pieken trekken maar het continue verbruik ligt vele malen lager. indien het een wagen is om gewoon mee rond te rijden en dus geen beurzen/db drags mee te doen kan je gewoon de standaard dynamo gebruiken mits deze in goede staat is.

indien je een 2de accu monteerd moet je wel een zware relais plaatsen die beide accu's enkel met elkaar verbind als de motor draait, anders gaan je accu's snel stuk. vergeet ook zeker niet je stroomkabel aan beide kanten af te zekeren aangezien de stroom van beide kanten kan komen als je 2 accu's hebt.

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: do 31 mei 2012, 21:38
door Musicmann
Bedankt dan ga ik het eerst zo proberen.

Het is inderdaad gewoon een uit de hand gelopen hobby om normaal mee rond te rijden.
Dat van dat relais enzo zal ik als alles helemaal klaar heb wel ff opzoeken waar ik dat tussen meubel maar alvast bedankt.

Floriaan.

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: ma 16 jul 2012, 23:50
door jdeleur
Waar hebben jullie de massa kabels zitten?
Wil namelijk binnenkort de kabels vervangen en ben wel benieuwd hoe anderen het hebben.
Zelf wil ik de kabels zo kort mogelijk houden in ieder geval minimaal op de volgende plekken.

-Dynamo
-Versnellingbak
-Motorblok
-Kleppendeksel
-Ontsteking
-Zekeringenkastje

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: di 17 jul 2012, 08:19
door volvoS40
Meeste massa kabels zitten in een kabelboom verpakt, om die te vervangen word lastig.
Massa kabel van je accu is in iedergeval geen probleem, die zit aan het chassis er onder vast en loopt door naar je versnellingsbak (die weer aan je motor vast zit).

Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit

Geplaatst: di 17 jul 2012, 09:36
door jdeleur
Hmm... Maar bizar dat ze deze hebben ingepakt :s
Het kan in ieder geval geen kwaad er een paar extra vast te maken :D