Hallo,
Op verzoek en omdat ik het bijna nergens kon vinden, hier mijn How-To voor het gangbaar krijgen van vastzittende handrem heveltjes.
-Verwijder het desbetreffende achterwiel en plaats een as-steun oid. zodat je ook zelf nog kunt genieten van een werkende handrem.
-Ontspan de handrem kabels in de middenconsole (hiervoor zijn wel omschrijvingen op het forum) Ik heb deze stap zelf niet gedaan.
-Werk een dikke platte schroevendraaier tussen het heveltje en de aanslag vooral wanneer je de kabels niet ontspannen hebt
-Haal het bescherm rubber van de buitenkabel van de handrem af en duw de schroevendraaier naar beneden zodat de buitenmantel meer ruimte krijgt. Nu kun je de kabel uit de houder halen omdat er een sleuf in zit waar de binnenkabel doorheen kan.
-Wanneer de buitenkabel uit de houder is ontstaat er ruimte om hem van de hevel af te haken
-Verwijder de terug-trek veer indien aanwezig. Gebruik een tang/schroevendraaier/vingers maar zorg er voor dat hij niet in je gezicht springt!
-Als het goed is ligt het heveltje nu precies "aan" tegen de aanslag en kun je hem er af gaan halen.
-Draai de centrale moer van het heveltje los met een dop/sleutel 13
-Neem een tang en pak het heveltje beet en wrik hem net zo lang heen en weer mbv. wat kruipolie tot hij van het asje af komt. Pas op met tussen slaan van beitels/spie-drijvers
of ander gereedschap! Het rubber cupje wat er achter zit is gauw kapot
Wanneer eea. gelukt is ziet het er ongeveer zo uit.
-Gebruik wat haak gereedschap of een dunne schroevendraaier om het rubbertje iets van het asje af te duwen terwijl alles op zijn originele plek blijft zitten. Als je er met je neus tussen kruipt zie je waarschijnlijk waarom het heveltje niet meer zo lekker terug komt.
OPM: IK WEET NIET OF KRUIPOLIE / SMEERMIDDELEN / VET / SAMEN GAAN MET DE REM AFDICHTINGEN!! EN OF DAT DIE MET ELKAAR IN CONTACT KOMEN.
-Spuit nu een kruipolie/roest oplossende/Smerende substantie tussen het rubbertje en het asje. Monteer het heveltje op het asje door hem 1-2 tandjes verder naar beneden te zetten. Dit is niet alleen makkelijker monteren maar volgens mij ook zinvol.(lees verderop) Zoek hoe hij het lekkerste op de splines valt en gebruik de moer om hem er op te "persen" door het heveltje met de ene hand axiaal te bewegen en met de andere hand steeds de moer iets verder aan te draaien. Bij mij lukte dit makkelijk zonder gereedschap.
-Beweeg nu net zo lang als dat je het leuk vindt het heveltje heen en weer met een tang in de richting van de kabel. Als het goed is gaat de boel en vlug soepeler heen en weer.
-Ik ben zo vrij geweest het heveltje ook door zijn "nul" positie heen te bewegen en kwam er achter dat hij dan ook terug veert de andere kant op als het ware. Volgens mij komt dit het volledig terugkeren ten goede omdat je méér slag gangbaar maakt dan dat hij normaal nodig heeft. Dit is alleen mogelijk door het heveltje 1-2 tandjes anders te monteren bij het soepel maken.
-Herhaal het verwijderen / kruipolie spuiten / monteren / bewegen net zo vaak als je denkt dat nodig is. Bij mij kwam het asje op den duur vanzelf weer terug in zijn "nul" stand.
-Schuur de binnenkant van het heveltje wat tegen het rubber aan komt mooi schoon en glad.
-Gebruik een wat dikker vet/vaseline om de cup ruim mee in te smeren zodat vocht minder kans krijgt om binnen te dringen en tevens het roesten van het blank gemaakte heveltje tegen moet gaan. Nog mooier is een laagje verf natuurlijk.
-Monteer nu het heveltje met dezelfde werkwijze maar dan in zijn originele positie. Dit is iets lastiger omdat de aanslag je wellicht nèt tegenwerkt.
-Draai de moer vast (moment weet ik niet) Aan de linkerkant is het makkelijk omdat de aanslag je helpt de boel tegen te houden. Rechts heb ik een wp-tang gebruikt om het heveltje tegen te houden. Ik denk eigenlijk dat je hem ook vast krijgt wanneer het rem mechanisme begint te werken.
-Monteer de terug-trekveer met het lange been naar voren als eerste in zijn uitsparing. Neem een schroevendraaier en steek die schuin van achter/onder tussen het haakje van het korte been en de windingen van de veer. Beweeg nu met een draaiende beweging het heft omhoog en gebruik de windingen van de veer als aanslag/hefboom/... Als het goed is ben je zo in staat het korte been van de veer om het heveltje van de handrem te werken. Ik had de andere kant met mijn vingers er om weten te krijgen maar dan moet je wel over wat eelt en doorzettingsvermogen beschikken
-Haak de handrem kabel aan het heveltje en monteer de buitenkabel in zijn zitting evt. mbv. de schroevendraaier die je tussen de aanslag had met het los maken.
-Monteer het bescherm rubber van de kabel secuur op zijn pas rand van de buitenkabel.
-Stel evt. de handrem af zodanig dat de hevels ten alle tijden tegen de aanslagen blijven liggen. (zie dit forum)
-Monteer het wiel.
Bovenstaand rubber uit de set van Hi-Tec zou er denk ik uit moeten kunnen zonder dat de klauw uit elkaar hoeft. Het onderste deel lijkt veel op een keerring die je in een zitting drukt en er in geklemd blijft zitten. Ik heb geprobeerd om aan het soepele deel van de afdichting te trekken om hem er uit te halen dit lukt niet. Ik wist toen nog niet dat er een ander deel in de klauw zat.
Bestel nr. van Hitec reparatie set H539850 Ik heb echter geen idee wat hier van past omdat ik nog geen afdichtingen vervangen heb.
Set inhoud incl. de afdichting cup van het heveltje
Met dank aan "MaikelV" die mij op het goede spoor bracht van de rubber afdichting