Pagina 2 van 3

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 22:56
door sdirkx
Zeurdoos schreef:Neem nooit 2de hands banden omdat en band altijd in een bepaalde richting gedraaid heeft (dus van links of rechts komt) en als je dus nu een eens de andere kant op gaat rijden met de band dan gaat de voering stuk en kan dus zelfs in het uiterste geval een klapband veroorzaken.
Dat is wel een beetje ver gezocht hoor. Als je 2x per jaar je set wisselt (zomer-winter) hoef je daar ook niet perse rekening mee te houden. Als je band 'richtingsvast' is (pijl) dan heb je overigens geen keus en moet je je daar toch aan houden.
Zou eerder naar de DOT-code kijken of ze niet te oud zijn. Maar koop zelf in principe ook gewoon nieuw. Doe er toch best lang mee, dus voor 15 (winter) of 17" (zomer) bespaar ik dan ook niet zoveel. Volgende auto krijgt 19", dat gaat pas knaken kosten :vertag

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 23:01
door Tijs
He Steffen, we hebben toch geen verkoopplannen he !?

Gr Tijs

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 23:03
door Zeurdoos
sdirkx schreef:
Zeurdoos schreef:Neem nooit 2de hands banden omdat en band altijd in een bepaalde richting gedraaid heeft (dus van links of rechts komt) en als je dus nu een eens de andere kant op gaat rijden met de band dan gaat de voering stuk en kan dus zelfs in het uiterste geval een klapband veroorzaken.
Dat is wel een beetje ver gezocht hoor. Als je 2x per jaar je set wisselt (zomer-winter) hoef je daar ook niet perse rekening mee te houden. Als je band 'richtingsvast' is (pijl) dan heb je overigens geen keus en moet je je daar toch aan houden.
Zou eerder naar de DOT-code kijken of ze niet te oud zijn. Maar koop zelf in principe ook gewoon nieuw. Doe er toch best lang mee, dus voor 15 (winter) of 17" (zomer) bespaar ik dan ook niet zoveel. Volgende auto krijgt 19", dat gaat pas knaken kosten :vertag
Als je 2x per jaar je banden wisselt van zomer naar winter moet je daar juist op letten .

En band zet zich naar de draai richting als hij nieuw is ga je hem na noem maar iets 5000 km de andere kant op draaien kun je hier door bellen krijgen op de schouder van de band (ook wel wang of zijkant van de band genoemd) en dit is gewoon erg gevaarlijk . Het is niet voor niks dat ze bij een banden wissel op je band LV en LA en RV en RA zetten ;) . Zeg dit natuurlijk niet om 2de hands verkoop tegen te gaan maar je banden is wel het gene dat je op de weg houd ;) dus "Better safe than sorry" ;)

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 23:06
door Tijs
Voor zover ik weet, staat de draai richting toch op de band aangegeven?? Dus dan kan hier toch niets aan mis gaan.....
Dan zitten ze of links, of rechts aan de auto..... Dan de banden met het meeste profiel op de aangedreven wielen, niets aan het handje.

Gr Tijs

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: za 06 apr 2013, 23:11
door Zeurdoos
Heb het niet over een draai richting ;) want die banden draaien altijd maar 1 kant op :P maar banden zonder draai richting mogen dus bijvoorbeeld niet van links voor naar recht voor gewisseld worden ivm alle gevolgen door het kapot draaien van de mantel . En mijn advies banden met de meeste profiel altijd achter .

Maar daar over zijn de meningen verdeeld ANWB zegt ook achter en de meeste garage's zeggen voor . Maar ik heb liever op de snelweg dat mijn voorkant een klein beetje minder grip heeft in een bocht als de achterkant ;) omdat het sneller en makkelijker de corrigeren is ;)

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 00:38
door web
Dat verhaal dat je de draairichting niet mag omkeren omdat je anders een klapband krijgt is wel heel oud hoor, dat was alleen bij de allereerste radiaalbanden zo. Tegenwoordig gebeurt dat eigenlijk niet meer.

Er zijn wel een boel andere redenen om uit te kijken met gebruikte banden:
- veroudering; op de DOT datum letten. banden die lang op de plank gelegen hebben kunnen snel droogtescheurtjes gaan vertonen als je ze weer gaat gebruiken.
- Het fenomeen "marktplaats-millimeters". De APK-norm van 1,6mm betekent dat NERGENS in de hoofdgroeven een plekje met minder dan 1.6mm profiel mag zijn. De meeste marktplaats-verkopers nemen echter het diepste punt wat ze - waar dan ook op de band - hebben kunnen vinden, en ronden dat flink naar boven af. Is echt bijna altijd zo. Dus: ALTIJD nameten.
- zeker in dit soort maten zijn gebruikte banden vaak banden die voortijdig vervangen zijn wegens cuppen ("zaagtand" profiel wat vreselijk veel lawaai maakt) of andere ongelijkmatige slijtage. Soms zit er ook een matige lekreparatie bij en zo nog meer "ellende van een ander". De eigenaar komt nieuwe banden kopen, de bandenboer vraagt niet waarom, maar ziet nog leuk profiel, houdt lekker zijn mond, houdt de oude bandjes apart en gooit ze op de zaterdagmiddag op marktplaats... snel verdiend nietwaar?

Ik zal eens zeggen hoe dat bij mij wel eens ging :wall . Stel een nieuwe band van het goedkoopste type wat nog redelijk kwaliteit is, kost 150 euro, en heeft 8mm profiel.
Advertentie op marktplaats: topband met 5mm profiel voor 75 euro! 5 van de 8mm, da's méér dan de helft... voor de helft van het geld... koopje toch?

Nee dus. Zo gaat dat:
- Je vervangt een band bij 2mm. Een nieuwe band heeft dus 8mm - 2mm = 6mm bruikbaar profiel, en kost incl montage 150+15=165 euro. Da's 27,50 per bruikbare mm.
- Je gaat bij de verkoper langs, profieldieptemeter in je zak. Meten is weten en jahoor... als je heel goed zoekt is er ergens een plekje met 4,6mm te vinden wat de verkoper afgerond heeft naar 5mm. Maar aan de andere kant haalt de band amper 4mm in de hoofdgroeven. Mopper mopper. Je glijdt met de hand in de rijrichting over het profiel, en voelt een iets 'happerig' zaagtandprofiel. Ach, zal wel meevallen toch? Omdat je nu eenmaal daar bent en toch echt geen zin hebt om 150 euro per band uit te geven, pingel je nog een tientje af en neem je ze toch maar mee.
- Eenmaal gemonteerd kosten de banden 65+15=80 euro. 4-2 = 2mm bruikbaar profiel, dus maar liefst 40 euro per mm! Auw. De bandenman merkt nog even fijntjes op dat er wel een rare prop in de band zit, waar ie lek geweest is. Die had jij zelf zo snel niet gezien. Oeps. Hopen maar dat dat niet lekt.
- Je rijdt weg en zodra je boven de 60 komt een luid gejengel alsof je een kapot wiellager hebt. Zelf negeer je het tandenknarsend, maar je vrouw wordt er gek van. Was toch erger dan je dacht, dat gecupte profiel...
- Een maand later verschijnen de droogtescheurtjes in de profielgroeven. Nuja, ze waren toch al bijna versleten. Dit keer toch maar nieuwe doen? Omdat je de herrie spuugzat bent vervang je ze bij 3mm al, waardoor je uiteindelijk 80 euro per bruikbare mm betaald hebt... bijna drie keer zo veel als de kosten van een nieuwe band. Altijd goed narekenen of je echt wel goedkoop uitbent dus, *inclusief* montagekosten.

Zo'n bandje is met 5 "marktplaats-millimeters" (hooguit 4 echte dus), hoogstens 25 euro per bruikbare mm waard - je wil toch wel IETS goedkoper uit zijn tenslotte? Da's dan 50 euro, minus 15 euro montagekosten... dan is zo'n bandje dus amper 35 euro waard. Mits niet lek, niet gecupt, niet scheef gesleten, verse DOT-datum... kortom, succes met zoeken! Valt vies tegen kan ik je uit ervaring zeggen... maar het IS me wel eens gelukt, een goed gebruikt setje vinden. Als je het een aantal keren gedaan hebt word je er echter wel cynisch van, zoals ik :jerry

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 00:56
door web
Maarre met 235/40-18 sloffen is het ook een beetje "wie mooi wil zijn moet pijn lijden". Gewoon goeie nieuwe bandjes eronder, niet zeuren, even slikken en dan ben je er een hele tijd vanaf. Met gebruikte bandjes ben je snel weer aan de beurt en rijd je altijd op half-afgereden rommel-van-een-ander. Laat je ook niet verleiden tot Ling-Long, "ons huismerk isj goeie band hoor meneertje!" of dat soort troep, want die vallen op nat wegdek keihard door de mand. Da's geen kwestie van racebanden willen, maar gewoon gevaarlijk alle kanten op glijden op natte weg, zeker met van die brede.

En de meeste garages leggen de beste banden voor om een puur praktische reden: omdat je dan het langste niet hoeft te wisselen (voor slijt tenslotte harder dan achter)

Voordeel van de beste banden achter, is dat je nooit meer dan 2 banden tegelijk hoeft te vervangen. Doet het niet zo'n pijn :-)

Ik heb twee suggesties voor acceptabele banden onder de 130 euro: Fulda SportControl en Falken FK452/453. Dat zijn banden waarmee je niet meer naar een duurder merk gaat verlangen. Dezelfde of betere prestaties als de bekende Toyo T1R.
Goedkopere banden die boven de 2,5 scoren op nat wegdek op autobandentest.com -> niet doen!! Dat ga je echt goed merken, een paar tientjes meer per band is echt goedkoper dan een nieuwe neus...

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 09:16
door René
Duidelijker kan niet, alhoewel je soms geluk kunt hebben. :-D

Ik zeg .... een peukie minder, biertje minder, keer niet uit eten.
Hoppaa verdient en dat alles voor de veiligheid. (A)

Als het kan zou ik dus voor nieuw gaan.
Helaas kun je niet in ieders knip kijken. :vertag

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 19:53
door sdirkx
Tijs schreef:He Steffen, we hebben toch geen verkoopplannen he !?

Gr Tijs
Nee, voorlopig niet. Daar moet ik nog wel even voor sparen :P

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 19:56
door krismazur
web schreef:Maarre met 235/40-18 sloffen is het ook een beetje "wie mooi wil zijn moet pijn lijden". Gewoon goeie nieuwe bandjes eronder, niet zeuren, even slikken en dan ben je er een hele tijd vanaf. Met gebruikte bandjes ben je snel weer aan de beurt en rijd je altijd op half-afgereden rommel-van-een-ander. Laat je ook niet verleiden tot Ling-Long, "ons huismerk isj goeie band hoor meneertje!" of dat soort troep, want die vallen op nat wegdek keihard door de mand. Da's geen kwestie van racebanden willen, maar gewoon gevaarlijk alle kanten op glijden op natte weg, zeker met van die brede.

En de meeste garages leggen de beste banden voor om een puur praktische reden: omdat je dan het langste niet hoeft te wisselen (voor slijt tenslotte harder dan achter)

Voordeel van de beste banden achter, is dat je nooit meer dan 2 banden tegelijk hoeft te vervangen. Doet het niet zo'n pijn :-)

Ik heb twee suggesties voor acceptabele banden onder de 130 euro: Fulda SportControl en Falken FK452/453. Dat zijn banden waarmee je niet meer naar een duurder merk gaat verlangen. Dezelfde of betere prestaties als de bekende Toyo T1R.
Goedkopere banden die boven de 2,5 scoren op nat wegdek op autobandentest.com -> niet doen!! Dat ga je echt goed merken, een paar tientjes meer per band is echt goedkoper dan een nieuwe neus...
Je verhaal is duidelijk :vertag (H)
Wel heb ik zelf niet voor gekozen voor 18 inch, deze zaten onder auto toen ik deze ging kopen en was best moeilijk te zeggen dat de verkoper er 17 of 16 inch onder moet gooien :wall
Zelf zou ik max voor 17 inch gaan vanwege de banden prijs (A) maar zolang de velgen goed zijn blijf ik mee rond rijden dus ook meer moeten uitgeven voor de bandjes

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 18:09
door The Real Master
Vorig jaar met de apk 2 gebruikte Contis laten monteren aan de voorkant wel via een goede goede banden boer 2 bandjes met 6mm profiel 70 eurie, monteren krijg ik gratis in dit geval, mij hoor je niet klagen banden hebben goed grip slijten wel wat sneller maar ach voor die prijs pff, en nu zijn ze samen op met de Fuldatjes die ik al bijna 50dkm achterop heb, straks net voor de vakantie 4 mooie bandjes erop en knallen maar weer :tumbup

Owja in de wang van mijn Fulda zit ook al 40dkm een prop :vertag

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 18:18
door Ronald Rijnbout
sdirkx schreef:
Zeurdoos schreef:Neem nooit 2de hands banden omdat en band altijd in een bepaalde richting gedraaid heeft (dus van links of rechts komt) en als je dus nu een eens de andere kant op gaat rijden met de band dan gaat de voering stuk en kan dus zelfs in het uiterste geval een klapband veroorzaken.
Dat is wel een beetje ver gezocht hoor. Als je 2x per jaar je set wisselt (zomer-winter) hoef je daar ook niet perse rekening mee te houden. Als je band 'richtingsvast' is (pijl) dan heb je overigens geen keus en moet je je daar toch aan houden.
Zou eerder naar de DOT-code kijken of ze niet te oud zijn. Maar koop zelf in principe ook gewoon nieuw. Doe er toch best lang mee, dus voor 15 (winter) of 17" (zomer) bespaar ik dan ook niet zoveel. Volgende auto krijgt 19", dat gaat pas knaken kosten :vertag
de potenza heeft geen vaste draairichting , alleen de buitenzijde van de band moet buiten zitten.
Links of rechts maakt niet uit

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:10
door EdT4
Da's wel riskant, Berkant.
The Real Master schreef: Owja in de wang van mijn Fulda zit ook al 40dkm een prop :vertag

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:18
door Zeurdoos
Ronald Rijnbout schreef:
de potenza heeft geen vaste draairichting , alleen de buitenzijde van de band moet buiten zitten.
Links of rechts maakt niet uit

Maakt dus wel uit zoals ik al eerder aan gaf want een band zet zich (een nieuwe band) en als je hem na tig kilometers een eens alleen maar achteruit laat draaien zal hij stuk gaan .

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 00:08
door The Real Master
EdT4 schreef:Da's wel riskant, Berkant.
The Real Master schreef: Owja in de wang van mijn Fulda zit ook al 40dkm een prop :vertag
In hoevere is het riskant, persoonlijk heb ik geen idee, zoals ik al zei alweer 40dkm zit die prop erin waaronder snelheden boven de 200 mee gemaakt.
Geen idee of het wat uitmaakt maar de prop zit er in nadat ik maar enkele dagen op de band had gereden dus de prop is bijna net zo oud als dat de band onder mijn auto zit.
Ben ermee op vakantie geweest en al.

Nou ja om eerlijk te zijn had ik gezegd dat hij in de wang zit maar het is net de overgang naar de wang, het kon nog net volgens de proppert :vertag

Maar nu weet ik nogsteeds niet welke banden ik moet gaan nemen straks, nog tips of ervaringen ?

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: di 09 apr 2013, 14:22
door web
Een GOED uitgevoerde reparatie (met zo'n parapluutje d'r in zegmaar) is niks mis mee, gaat gewoon de rest van het leven van de band mee zonder problemen.

Een prop ("touwtje") heeft veel meer kans op losraken, maar ook dat gaat vaak nog wel goed.

Monteren/demonteren houdt wel een risico in, omdat dan de band met de machine een beetje samengedrukt wordt, dan kan een oude reparatie gaan lekken. Daarom is het een aandachtspunt bij het kopen van gebruikte banden.

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 21 apr 2013, 02:59
door twanvz
Ronald Rijnbout schreef:Ik heb voor en achter "gebruikte "banden opgelegd.
Nieuw 4x 165euries met 8mm (660euro totaal)of
gebruikt 4x50 euro met 6.5 tot 7mm (200euro)

(Bridgestone potenza 205/40R17)

ik weet het wel weer voor de volgen de keer :vertag Gebruikt dus :tumbup
Hey ronald waar haal je die zo goedkoop:D

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 21 apr 2013, 09:32
door Ronald Rijnbout
twanvz schreef:
Ronald Rijnbout schreef:Ik heb voor en achter "gebruikte "banden opgelegd.
Nieuw 4x 165euries met 8mm (660euro totaal)of
gebruikt 4x50 euro met 6.5 tot 7mm (200euro)

(Bridgestone potenza 205/40R17)

ik weet het wel weer voor de volgen de keer :vertag Gebruikt dus :tumbup
Hey ronald waar haal je die zo goedkoop:D

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Maktplaats oa bij Bjorn... is een bekende hier heeft veel V40 spullen op MP (makkelijk te vinden)

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 21 apr 2013, 13:20
door LarsJanse
of je nou gebruikt of nieuw koopt, goede banden kosten geld. (weer mooie berekening Web ;) )
Na mijn korte avontuur met Taiwan-banden (Sonar wintersloffen, beviel niet) ga ik gewoon voor de topmerken.
Korte berekening: verschil in set van 4 banden tussen topmerk en B-merk is ongeveer 200/300 euro. Als dit nieuwe zijn doe je daar iets van 50.000km mee. (grofweg natuurlijk, afhankelijk van merk, rijstijl etc.)
Ikzelf ben 4 jaar zoet voor ik 50k heb gereden, dus 300 euro over 4 jaar vind ik niet veel. Zeker als je bedenkt hoeveel je moet uitgeven aan brandstof over die 50k: ongeveer 4000 liter, betekend bijna 7000 euro.
Als die paar tientjes per stuk voor betere banden er dan niet af kunnen moet je maar een goedkopere/zuinigere auto kopen, of op de fiets gaan.

Re: Nieuw of gebruikte banden?

Geplaatst: zo 21 apr 2013, 13:25
door volvoS40
Ik heb nu 2 gebruikte banden van good year eronder :tumbup

[ Geplaatst met iPod ] Afbeelding