Pagina 2 van 2
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: zo 12 mei 2013, 18:06
door Donald
Nee, voor zover ik kan zien raak ik geen koelvloeistof kwijt.
RichardV40 schreef:i ben nog niet overtuigd. Bij flik gasgeven draait je waterpomp ook hard, dus je hebt een hoge circulatie in de koelvloeistof systeem. Verder wordt je motor warm en stijgt het nivo.
Raak je ook koelvloeistof kwijt?
Wat ik zou doen......
Thermostaat moet toch vervangen worden. Dit eerst doen, en wat lange ritten maken. Verdwijnt de mayonaise, is alles in orde.
Blijft het, dan de rest onderzoeken en je dan pas zorgen maken.
Toen ik mijn auto kocht was de thermostaat ook stuk. Op mijn peilstok zat ook witte smurrie. Thermostaat vervangen en na 1 week was de smurrie weg. Hierna heb ik wel olie laten verversen.
[ Geplaatst met iPhone ]
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: ma 13 mei 2013, 20:25
door Donald
Update: vandaag 150km gereden. Geen nieuwe smurrie, geen noemenswaardige opbouw van druk, geen problemen te melden. Zojuist thermostaat vervangen, werkt nu weer perfect. Bijzonder snel en stabiel op temperatuur. Koelvloeistof bekeken, was transparant van kleur. Het leek wel water, maar is gemeten op bijna -40 antivries. Systeem helemaal leeg laten lopen en gevuld met groen/blauwe koelvloeistof van de gamma (-26). Even gereden, daarna bij het maken van toen slechts enkele luchtbelletjes zichtbaar. Morgen weer dik 100km in het verschiet, maar is kijken hoe het er dan aan toe is. De olie is nog steeds in orde en op niveau. Indien het goed blijft gaan nog maar even geen afspraak voor het vervangen van de koppakking. Van het weekend nogmaals koelvloeistof compleet vervangen.
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: ma 13 mei 2013, 20:39
door RichardV40
Hou ons op de hoogte
[ Geplaatst met Android ]
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: ma 13 mei 2013, 21:02
door Donald
RichardV40 schreef:Hou ons op de hoogte
[ Geplaatst met Android ] [
Afbeelding ]
Doe ik zeker. Ben blij met je eerdere reactie Richard. Op dit moment ben ik ook niet geheel overtuigd. Hoop dat het toch niet mijn koppakking is.. afwachten maar.. Spannende tijd voorlopig met regelmatig checken van olie en kvs in het verschiet.
Daarbij valt me op dat mijn achterkant wat doorzakt, dus ook daar zal ik is mee aan de slag moeten.. (misschien meteen maar verlagingsveren rondom?? maar en wat angstig voor de drempels.
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: di 14 mei 2013, 22:58
door Donald
Vandaag weer ca 150km gereden met mijn v40. Auto blijft mooi op temperatuur, geen verlies van koelvloeistof, olie blijft schoon en op niveau, vermogen is in orde, geen rook uit de uitlaat... Maar.. Wel opbouw van druk in het koelvloeistofsysteem, blijkend uit hoorbare sis bij het losdraaien van de dop van het reservoir.
Ik kijk het nog maar even een paar dagen aan en blijf dit topic updaten.
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: di 14 mei 2013, 23:04
door volvoS40
Geen zorgen maken, normaal
[ Geplaatst met iPod ]
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: di 14 mei 2013, 23:05
door Donald
volvoS40 schreef:Geen zorgen maken, normaal
[ Geplaatst met iPod ] [
Afbeelding ]
Ik hoop zo dat je gelijk hebt
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: di 14 mei 2013, 23:08
door volvoS40
er word wat druk in opgebouwd, omdat het water rond gecirculeerd word.
Water word o.a. omhoog gestuwd en zodat het weer naar je radiator gaat, en daar zijn weg weer vervolgd naar andere delen in je blok en je kachel.
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: do 16 mei 2013, 21:15
door Donald
Vandaag weer ruim 120km gereden. Geen klachten. Wat mij wel opvalt is dat de auto een stuk zuiniger is geworden sinds het vervangen van de thermostaat. Ik snap dat de ideale temperatuur voor de motor van belang is, maar dit verschil is aanzienlijk te noemen: mijn gemiddelde verbruik is de afgelopen dagen 8.0 l/100km en was 9.3l/100km.
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 21:00
door Donald
De afgelopen week ca. 600km gereden, geen klachten. Geen verlies aan koelvloeistof, geen overmatige druk opbouw etc.
Vandaag de koelvloeistof nogmaals vervangen. De rotzooi is wel uit het systeem, de vloeistof blijft mooi helder. Geen bubbeltje meer te bekennen in het reservoir, zelfs niet bij 4000 rpm.
Het lijkt erop dat het probleem verholpen is door de afgelopen week de thermostaat te vervangen, de koelvloeistof te verversen en het systeem goed te ontluchten.. Hopen dat de klachten wegblijven.. Scheelt toch een flinke duit t.o.v. het meteen laten vervangen zoals de garage adviseerde.
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: ma 20 mei 2013, 22:08
door volvoS40
Helemaal super
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: ma 27 mei 2013, 21:11
door Donald
Tot op heden nog steeds geen klachten. Koelvloeistof nog steeds helder (pijl staat na het rijden wel boven max en er bouwt iets druk op, maar nooit zoveel dat het overstroomt oid.), olie blijft schoon (zowel deksel als peilstok), geen witte rook en geen merkbaar vermogensverlies.
Met het risico dat ik te voorbarig ben en mijzelf later wel voor mijn kop kan slaan wil ik voorlopig concluderen dat de witte smurrie (sludge) in mijn koelvloeistofreservoir niet aan een lekke koppakking was te wijten.
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: ma 27 mei 2013, 23:49
door volvoS40
Je hoeft je niet te slaan hoor
Maar super dat alles goed is.
Re: Witte smurrie in koelvloeistofreservoir
Geplaatst: di 28 mei 2013, 11:18
door V40GM
Goed om te lezen dat je eruit gekomen bent!!
Ik had hetzelfde met mijn Cadillac Limousine, dus snap je zenuwen en frustraties helemaal! Had hem toen met vrienden gekocht om mee door europa te toeren. Maar na de 2e dag in bezit, klapte de koelvloeistofslang, dikke lekkage en stoom onder de kap...
Na verdere inspectie vreesden we ook dat het de pakking was, (ook witte rook uit de uitlaat etc) maar uiteindelijk alleen de slang en de thermostaat vervangen en toen was alles verholpen. Dus moeiteloos met de slee zo'n 7000km door europa getoerd!
En drukopbouw is inderdaad normaal, er stond bij ons op de dop ook een dikke waarschuwing dat je hem nooit open mocht draaien als de motor net gedraaid had of nog warm was