Ik heb toevallig vorige week deze in de V40 gebruikt.
Wel iets duurder maar de 'muffe' geur is weg.
Hoe lang dit duurt weet ik niet maar die van de Action is dan zeker de moeite waard
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: do 07 jun 2018, 21:41
door hervelt
Hoe werkt dat Rene, gewoon zo'n spuitbus leegspuiten in het ventilatie kanaal ?
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: do 07 jun 2018, 21:49
door René
Nee, deze zet je achter de stoelen en drukt de spuitbus even in zodat hij in 1 keer leeg spuit.
Stand vd knop even op recirculeren en op standje koud.
Daarna even rondgereden met de ramen open.
Duurt even voor de lavendel/appel of weet ik veel welke geur je gebruikt weg is.
Dat de muffe lucht (even) weg is dat is zeker.
Hieronder het filmpje
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: vr 08 jun 2018, 08:56
door Telegraphroad
@ Rene, de dashboardmeeting heeft bewezen dat dergelijk spul de schimmel maskeert maar niet verwijderd.
In de ventilatiebuizen zat gewoon nog grijze muffe drap.
aircoproblemen en x40 serie gaan hand in hand naar mijn mening.
- ECC units gaan kapot
- Kachelweerstand gaat kapot
- Compressorpoelie krijgt te veel ruimte
- systeem raakt lek.
normaal misschien ook wel voor auto's van 15 jaar oud.
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: vr 08 jun 2018, 10:12
door volvoS40
Is "normaal"
Elke wagen krijgt met zijn tijd ouderdom verschijnselen.
Tis dat het materiaal (soms) als maar beter word, en wagens langer meegaan.
Vroegah mocht je blij zijn dat ie de 10 jaar redde, als ie al niet veel eerder was weggerot.
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: vr 08 jun 2018, 10:13
door texaco
Die magneetkoppeling op de poulie is iets aar iedere wagen ooit wel eens voor komt te staan. Is ook normaal, een koppeling slijt. Boeltje uit elkaar trekken, ringetje ervan tussen en terug in elkaar foefelen.
Heb zo'n koppelingstool besteld uit China, vandaag ontvangen. Morgen beginnen aan mijn V50, bij stationair draaien valt deze ook uit.
De speling in rust bedraagt nu 0,9mm, moet tussen de 0,4-0,6 zijn.
Nu het hier toch over airco’s gaat: ik ga binnenkort naar België, daar zit ik vlakbij. Ik wil de “ouderwetse” (in NL verboden) spuitbusjes gaan kopen met slang om de airco écht te reinigen. Ik weet natuurlijk niet wat dat kost maar hebben er meer mensen interesse in zo’n busje? Dan neem ik er meer mee, afrekenen en ophalen regelen we dan later wel. Ik heb gezien dat er in Kapellen net boven Antwerpen een Wynn’s dealer zit.
Interesse in zo’n busje? PB me even komende week!
Kga hem morgen uittesten, hou jullie op de hoogte. Voelt wel erg solide en van goed materiaal, hangt ook wel een gewichtje aan.
Als je even vraagt om een laag bedrag op het doosje neer te pennen doet hij dat gewoon, er stond netjes $15 op het douane papiertje.
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: za 09 jun 2018, 00:02
door hervelt
Ha Nico,
We zullen even een andere leverancier moeten zoeken want deze van jouw link, stuurt enkel naar NL via DHL. Kost €63 aan verzending
Maar wel mooie tool. Ziet er solide uit en prijs valt mee.
Edit: heb verkoper gecontacteerd en deze zegt dat hij wel met China Post naar NL kan sturen.
Totaalkosten zullen dan wel, net als naar België, rond de €16 +€9 =€26 uitkomen.
Wel apart dat de prijzen in de link na kopiëren veel hoger is dan in de app op website van AliExpress.
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: za 09 jun 2018, 08:32
door texaco
Via de app ist soms nog goedkoper dan via de website.
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: za 09 jun 2018, 12:22
door hervelt
Deze van €28 komt dan incl verzending op €33. Ziet er wel beter afgewerkt uit dan de link van degene die ik hierboven geplaatst had.
Edit: Die van Nico kan wel verzonden worden naar NL met China Post, antwoordt men.
Kost dan €16 +€9 =€26
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: za 09 jun 2018, 21:56
door MarcO
Ik heb hem van mijn vriend Martin van MMTS geleend. Maar jullie redden je wel zie ik
Is er al nieuws van de topicstarter?
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: zo 10 jun 2018, 16:57
door alexdll
Hi Marco,
Donderdag bij Volvo geweest maar dat was een teleurstellende ervaring want ondanks dat de informatie op Google zei dat ze tot 18u geopend waren was magazijn en werkplaats al dicht. Onderdeel waar ik voor kwam (PNP Switch) met enige moeite wel nog meegekregen.
Even bij de Action langs geweest en zo'n spuitbus (geur: CLEAR) gehaald voor 2.49 werkte simpel en tot op heden nog geen muffe geur.
Verder heb ik Wouter een PM gestuurd aangezien hij dichtbij mij zit over het uitlezen / activeren, wacht nog op antwoord.
en ik heb inmiddeld een ECC module binnen maar nogniet geplaatst. dus komt nig het een en ander aan...
PS heeft er iemand toevallig nog een moerkapje voor de ruitenwisser P2 liggen en een asbak met nummer 30617083 zo een voor een middenconsole met kekerhouders... Dan hoor ik graag van je :)
Re: Airco om gek van te worden
Geplaatst: zo 10 jun 2018, 22:03
door Caesar
om de clutch van de pomp te trekken heb je bij een S/V40 geen speciaal gereedschap nodig.
Je hebt 3 M5 bouten nodig met ongeveer 40mm draadeind. Je draait deze in de 3 gaatjes (die dus in "mercedes" ster) zijn verdeeld. In die gaatjes zit schroefdraad. Als je de 3 bouten erin draait en dan door draait, komen deze bouten vroeg of laat tegen de pomp aan. Draai deze zodanig aan dat de clutch niet meer kan ronddraaien (zichzelf heeft klem gezet d.m.v. de 3 bouten).
Dan draai je de centerbout eraf die de clutch op de naaf houdt. Omdat de clutch klem is gezet met de 3 m5 bouten zal deze niet meedraaien als je de centerbout probeert los te maken.
Als de centerbout eraf is, is alleen nog de frictie die de clutch op de naaf houd; draai nu telkens afwisselend een paar slagen de 3 m5 bouten aan; de m5 bouten zetten zich af tegen de pomp zelf en duwen zo dus de clutch van de naaf.
appeltje eitje; heb het vorige week zo gedaan.
zie dit filmpje (n.b. hij heeft een zelf-gemaakt aluminium handvat gemaakt, maar die is niet nodig). nogmaals; omdat je eerst m.b.v. de m5 bouten druk zet op de clutch, zal deze niet meedraaien als je de centerbout losdraait. met een luchttol/impact gun is dit sowieso niet nodig:
Airco om gek van te worden
Geplaatst: zo 10 jun 2018, 22:24
door DHVOLVO81
Helder verhaal. Bij mij werkt alles nog naar behoren. Enkel de bekende ECC storinkjes, maar gelukkig (nog) niet altijd. Mocht het zo ver komen, weet ik wat me te doen staat.
Enkel nog even als samenvatting wat volgens Volvo de correcte afstand moet zijn tussen de poelie en de clutch? Ivm het terugrekenen voor het verwijderen van de juiste shim dikte.
Edit:
Excuus. Lees nu het eerdere bericht van 0,4-0,9 mm.