Pagina 2 van 3

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 21:48
door sdirkx
nnbd schreef:Nee, daar heb ik na alle verhalen of het forum wel op gelet, maar gelukkig nog muisstil! :tumbup Even afkloppen... :)
Naja, vooralsnog is die (koppelings)kraak een mysterieus iets, want het is nogal onduidelijk waar het 'm nou in zit en hoe je er vanaf komt:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... f=38&t=384

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 22:28
door JohanH
Precies, hulpcilinder versterkt het op het punt waar het nodig is, dus vandaar. Wordt soms wel eens verkeerd benoemd.

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 22:39
door drlow
Dat kraken komt inderdaad van de koppelingscilinder.
Dit is een bekend probleem bij ons op het werk.
Ik heb er ondertussen enkele vervangen.
Leuk en makkelijk werk. ca. 20 minuutjes werk.

Dat geluid komt doordat de zuiger speling heeft in het cilindertje, en bij het intrappen is het een 'knak' geluid en dan zit hij weer recht in de cilinder.

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 23:02
door sdirkx
Laten we het kraken even in dat topic bespreken dan... :-D
>> http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... f=38&t=384

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 12:50
door JohanH
Even terugkomend op de hulpcilinder. Bij mij is het zo als ik een lange rit heb gehad op de snelweg dat dan mijn pedaal erg zwaar is als ik hem intrap, beetje het zelfde gevoel wat je hebt bij een versleten koppeling zeg maar. Dit heeft ook te maken met deze hulpcilinder, hydraulische systeem werkt samen met je remsysteem, als daar lucht in zit kan je dit dus krijgen, maar het kan ook een lekkende hulpcilinder zijn, dit kun je nakijken door het rubber even op te schuiven. Ik heb volgende week een 'afspraak' bij mij op het werk en dan ga ik samen met een monteur aan de slag. :D

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 14:08
door sdirkx
En wat voor x40 heb jij, Johan? Ook met de hulpkoppelingscilinder in de versnellingsbak dus (M56)?

Het verversen van de vloeistof in m'n koppelingscilinders heeft het zware ontkoppelen wel wat verbeterd heb ik het idee. Het is alleen moeilijk te beoordelen. Het is nu voor mij best acceptabel (heb er niet echt last van, die enkele keer nadat ik een lang stuk op de cruise control heb gereden), maar ben wel erg benieuwd of het nog te verbeteren is.

Trouwens, eigenlijk is het vreemd dat de remvloeistof in het koppelingssysteem niet elke 2 jaar vervangen hoeft te worden (zoals in je remsysteem)...?! Ben blij dat ik het nu een keer heb gedaan in ieder geval!

PS: Mensen zet aub in je handtekening standaard welk bouwjaar/motor S/V40 je hebt!

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 15:28
door JohanH
Ok dan ik hoop voor je dat het opgelost is. Ik heb dus hetzelfde als jij.

Remolie net zoals bakolie is olie wat de levensduur van je auto meegaat zoals ze dat noemen maar ik zou het bij een jaar of 10 ook eens vervangen. Bakolie hoeft alleen bij 100 dkm gedaan te worden bij zware belasting, taxi's enzo. Dit wil ik eigenlijk ook even vervangen.

Ik heb zelf een 2003 (MY2004) V40 1.9D met ook een M56 bak, goeie tip om dit in je ondertitel te zetten!

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 16:03
door sdirkx
Net als bakolie.. zeker niet! Remvloeistof moet je elke 2 jaar verversen. Het trekt vocht aan en gaat dus achteruit in kwaliteit! Koppelingsvloeistof is dus gelijk aan de remvloeistof. Het is geen olie!

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 16:06
door nnbd
Aangezien de remmerij en de hulpkoppelingscilinder uit hetzelfde vaatje putten, zou je toch alles in één keer moeten verversen.. Maar als je het stukje tussen reservoir en hulpkoppelingscilinder ongemoeid laat, blijft dit inderdaad gevuld met oude vloeistof. Echter is het wel zo dat bij elke koppelingsactie een klein deel vloeistof in en uit het vaatje loopt, dus het vermengt zich langzaam maar zeker wel iets. Hoe dan ook, gewoon alles in een keer verversen!

Onderschrift ook direct maar even aangepast :-D

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 16:07
door sdirkx
Ja, zou je tegelijk moeten doen ja. Maar doen garages dat? Bijna nooit denk ik!!! :O
Dat vermengen denk ik niet. Je verplaatst alleen de vloeistof een stukje heen en weer in de remleiding tussen de hoofdkoppelings- en hulpkoppelingscilinder. En dat is best een stuk leiding in de M56-situatie. Naja, maakt ook niet zoveel uit. Dit wordt waarschijnlijk nogal eens vergeten in het onderhoud!

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 16:11
door nnbd
Bij aanschaf de remslangen voor laten vervangen, maar het lijkt in niets op verse remvloeistof. Bovendien bleek dus het koppelingsgedeelte ook nog eens niet ontlucht. Gebrek aan kennis of gemakzucht? -1!
Ben bang dat ik je inderdaad gelijk moet geven :tumbdown

Tijdens het onluchten zie je, met de deksel van het reservoir, bij het (ont)koppelen vanuit de bovenste uitstroom in- en uitloop. Wat het ook moge zijn, de conclusie blijft gelijk. Vervangen!

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 16:50
door sdirkx
Ja, heb ik gezien maar in de normale situatie is het systeem afgesloten, dus dan verplaatst zich maar een vrij kleine hoeveelheid vloeistof zich door de leiding. Weet een niet meer hoeveel ml dat is per slag. Dus niet helemaal vergelijkbaar met de ververs/ontlucht-situatie.
Anyway, wat je zegt.. ververs of laat 't koppelingssysteem ook 's verversen! Zeker bij (vermoeden van) koppelingsproblemen.

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 18:14
door JohanH
Remvloeistof zou je wel moeten doen, maar word eigenlijk nooit gedaan volgens mij, maar hier ben ik niet zo zeker van.

En voor de hydraulische koppeling word gewoon remvloeistof gebruikt hoor. Dit is een systeem wat samen werkt.
Daarom heeft het een ook met het ander te maken.

Maar goed, het is wel beter om alles eens te vervangen, alhoewel de monteurs bij ons zo iets hebben van zolang het goed is, en goed schakeld lekker laten zitten.

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 21:22
door sdirkx
JohanH schreef:Remvloeistof zou je wel moeten doen, maar word eigenlijk nooit gedaan volgens mij, maar hier ben ik niet zo zeker van.
Mag toch hopen dat je die regelmatig laat verversen.
JohanH schreef:En voor de hydraulische koppeling word gewoon remvloeistof gebruikt hoor. Dit is een systeem wat samen werkt.
Daarom heeft het een ook met het ander te maken.
Dat was al een paar keer gezegd hier ja.
JohanH schreef:Maar goed, het is wel beter om alles eens te vervangen, alhoewel de monteurs bij ons zo iets hebben van zolang het goed is, en goed schakeld lekker laten zitten.
Monteurs bij jullie is waar? Dan zorg ik dat ik daar in ieder geval nooit kom... :sleeping Wat is jouw functie daar?

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 21:24
door nnbd
Haha, laten we het topic niet onnodig vervuilen jongens :-D Zoveel onnodig leesvoer voor de eerstvolgende die interesse heeft in dit onderwerp.

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: wo 24 aug 2011, 22:40
door JohanH
Haha ja dat klopt. Maar als ik nog even mag reageren, voor wat die monteur zei is zeker wat te zeggen. Maar goed zelf wil ik het wel vervangen. Ik ben trouwens weekendhulp/algemeen medewerker/autopoetser. Manusje van alles dus. :D

Maar goed dinsdag ernaar kijken en dan weet ik ook meer.

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: di 04 okt 2011, 14:19
door JohanH
Van het weekend de koppeling vervangen samen met de hulpcilinder, dit heeft bij mij het probleem opgelost. Niet normaal meer hoe soepel en zacht de koppeling nu is, kun je echt met 1 teen indrukken. Ook na een lange snelwegrit is de koppeling nog steeds soepel. Het is alleen wennen omdat de koppeling nu niet bovenin pas inkomt. :P

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: di 04 okt 2011, 15:37
door sdirkx
Serieus? Was dat het? Moest je koppeling toch vervangen al worden ofzo? Bij mij heeft het verversen het wel verbeterd, maar weg is het niet. Balen dat die cilinder in de bak zit. Zo wordt het wel lastig om 'm even te vervangen... heb je geen foto's? :-D

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: di 04 okt 2011, 16:58
door nnbd
Wow, dat klinkt verleidelijk! Toch wel iets wat ik ook erg graag zou zeggen :D

Hoeveel heeft het gekost?!

Re: Hulpkoppelingscilinder S40 2.0 M56-bak

Geplaatst: di 04 okt 2011, 18:49
door JohanH
Materiaal iets meer als 340 euro (houd rekening met flinke korting in mijn geval), en idd koppeling was nog origineel, verder wel nog 'goed' maar ik heb hem op voorhand laten vervangen ja. Ook vanwege plannen om hem te laten chippen.

Ik heb verder geen foto's helaas, maar het wijst zichzelf eigenlijk.