Re: Welke olie in een 1.8 ???
Geplaatst: ma 18 jan 2010, 18:11
bij de werkplaats van Volvo de Beemd zeiden ze 10w40 voor de mijne.
terwijl kroon oil 5w40 aangeeft.
maar het maakt volgens mij niet zo veel uit welke van deze twee je neemt.
5w40 is iets dunner en is iets beter voor wat kortere afstanden. is iets beter tijdens extreme kou.
10w40 is iets dikker en dus iets beter voor wat langere afstanden.(olie wordt iets dunner als ie heet is). is ook iets beter tijdens extreme hitte.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOORTEN MOTOROLIE:
minerale olie:
Is een conventionele olie wat men al tientallen jaren lang gebruikt, het wordt gemaakt van ruwe aardolie met behulp van een distillatieproces. Door het toevoegen van bepaalde stoffen zoals viscositeit verbeteraars, antislijtage middelen enz wordt de olie geschikt gemaakt voor gebruik in de automotoren. Deze olie is goedkoop en heeft gemiddelde prestaties.
synthetische olie:
Synthetische olie is compleet door mensen gemaakt in laboratoria, met behulp van complexe chemische processen. Deze olie is dan ook veel duurder dan de minerale olie. Synthetische olie is wel veel beter bestand tegen hoge temperaturen. Dit houd in dat de olie zijn viscositeit voor een langer periode onder hogere temperatuur kan vasthouden.
semi-synthetische olie
Dit is een combinatie van de 2 bovenstaande oliën, bevat vaak ongeveer 70 tot 80% minerale olie en 20 tot 30% synthetische oliën. Dit wordt vaak gedaan om een minerale olie beter te maken zonder er veel meer geld aan uit te moeten geven.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ACEA (Association of European Car Manufacturers),
Hier heeft met een letter en een cijfer.
De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transportvoertuigen.
De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie.
Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.
Wat betekent het nou?
Het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, bij olie voor moderne auto's, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!
Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft!
Maar nu zul je denken "dan neem ik mooi de dikste olie en heb ik perfecte smering!" FOUT, te dikke olie voor je motor kan ervoor zorgen dat de olie bij lage temperatuur/laag toerental niet goed naar de motor kan vloeien. Te dunne olie kan weer zijn kracht verliezen door te grote hitte en te dun worden!
terwijl kroon oil 5w40 aangeeft.
maar het maakt volgens mij niet zo veel uit welke van deze twee je neemt.
5w40 is iets dunner en is iets beter voor wat kortere afstanden. is iets beter tijdens extreme kou.
10w40 is iets dikker en dus iets beter voor wat langere afstanden.(olie wordt iets dunner als ie heet is). is ook iets beter tijdens extreme hitte.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOORTEN MOTOROLIE:
minerale olie:
Is een conventionele olie wat men al tientallen jaren lang gebruikt, het wordt gemaakt van ruwe aardolie met behulp van een distillatieproces. Door het toevoegen van bepaalde stoffen zoals viscositeit verbeteraars, antislijtage middelen enz wordt de olie geschikt gemaakt voor gebruik in de automotoren. Deze olie is goedkoop en heeft gemiddelde prestaties.
synthetische olie:
Synthetische olie is compleet door mensen gemaakt in laboratoria, met behulp van complexe chemische processen. Deze olie is dan ook veel duurder dan de minerale olie. Synthetische olie is wel veel beter bestand tegen hoge temperaturen. Dit houd in dat de olie zijn viscositeit voor een langer periode onder hogere temperatuur kan vasthouden.
semi-synthetische olie
Dit is een combinatie van de 2 bovenstaande oliën, bevat vaak ongeveer 70 tot 80% minerale olie en 20 tot 30% synthetische oliën. Dit wordt vaak gedaan om een minerale olie beter te maken zonder er veel meer geld aan uit te moeten geven.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ACEA (Association of European Car Manufacturers),
Hier heeft met een letter en een cijfer.
De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transportvoertuigen.
De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie.
Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.
Wat betekent het nou?
Het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, bij olie voor moderne auto's, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!
Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft!
Maar nu zul je denken "dan neem ik mooi de dikste olie en heb ik perfecte smering!" FOUT, te dikke olie voor je motor kan ervoor zorgen dat de olie bij lage temperatuur/laag toerental niet goed naar de motor kan vloeien. Te dunne olie kan weer zijn kracht verliezen door te grote hitte en te dun worden!