Pagina 2 van 3

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: za 24 dec 2011, 14:58
door JannekeB
Bij Volvo hadden ze er dit jaar Helix HX7C 5W40 in gegooid. 5,5 liter, dat er zó veel in dat blok gaat, kan dat??????

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: za 24 dec 2011, 15:29
door volvoS40
janus schreef:Bij Volvo hadden ze er dit jaar Helix HX7C 5W40 in gegooid. 5,5 liter, dat er zó veel in dat blok gaat, kan dat??????
Ja dat kan, kijk maar eens in je eigen onderhoudsboekje van je auto (H)

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: za 24 dec 2011, 15:37
door Rinze
En als een garage 100 ml meer dan 5 liter bijvult dan ronden ze het af naar boven dus 5.5 liter

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: di 20 mar 2012, 10:06
door Jimipepsie
Weet iemand hoe je een compleet overzicht kan krijgen wat te vervangen, aangezien ik veel zelf nu doe?

Ik heb zometjes al gemaild, maar hij kon het niet meer regelen.

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: di 20 mar 2012, 12:38
door sdirkx
Onderhoudsschema in je instructieboekje bedoel je?

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: di 20 mar 2012, 14:02
door zomertjes
Toch nog!!!
Aantal basis gegevens..

Image
Image

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: di 20 mar 2012, 14:17
door sdirkx
Ps: dit is voor een automaat.

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: di 20 mar 2012, 15:00
door volvoS40
Uh.. dit staat toch ook in je onderhouds boekje ?
kijkt niemand daar in ? of niet aanwezig ?

oooooit ict gedaan en als daar iets niet lukte zei de leraar altijd RTFM ! (A)

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: di 20 mar 2012, 15:01
door Jimipepsie
Dan wordt het tijd voor een nieuwe brandstoffilter, aangezien de V40 162.000 km erop heeft zitten en van 2002 is.

Re: wat te vervangen en verversen bij onderhoud

Geplaatst: di 20 mar 2012, 15:14
door zomertjes
OE. nummer Volvo brandstoffilter 30620512

Bosch nummer: 0 450 905 921
Mann Nummer: WK822/2
enz...

Suc6 ermee!

Alles mbt groot / klein onderhoud voor bezine (1.8 2.0T enz

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 08:25
door volvomuis
Wie van julli kan mij vertellen wat er allemaal moet gebeuren bij de 190.000 beurt ??
Ik heb trouwens gelezen (gebruikers handleiding) dat er DOT 4+ remvloeistof in moet waar kan ik die kopen ik kom steeds maar gewone DOT 4 tegen op diverse sites. :think
Of kan ik deze ook gewoon gebruiken ??
Betreft mijn eigen V40 van 1999 met een 4184S2 blok.

Alvast bedankt.

Re: Vraagje over 190.000 beurt.

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 09:47
door Kuip
Volgens mij kan je in je serviceboekje precies vinden wat voor onderhoud er bij welke kilometerstand uitgevoerd moet worden, toch?

Wat remvloeistof betreft; ik heb vorig weekend toevallig mijn remvloeistof ververst, en daarvoor "Drauliquid-LV Super Dot 4" van Kroon Oil gebruikt. Als je je kenteken invoert op de site van Kroon Oil dan zul je zien dat dat ook geadviseert wordt. Over dat Dot 4 / Dot 4+ / Super Dot 4 verhaal zeggen ze zelf:

Afbeelding

Re: Vraagje over 190.000 beurt.

Geplaatst: ma 21 mei 2012, 11:03
door volvomuis
Bedankt voor de tip van de remvloeistof.
Nou nee ik kan het niet precies vinden in het service boekje wat er gedaan moet worden.
Ben nog nergens de brandstof filter tegen gekomen.
Ik heb de wagen tot 150.000 altijd bij de dealer laten doen.
Maar ben nu de gewone dingen zelf gaan doen (dank zij het forum :tumbup ) en het ook leuk vindt om te doen en je spaart er ook nog wat mee.
Anders maar even een belletje naar de dealer.

Beurt en APK S40 phase II 1.8 - 190.000 km

Geplaatst: za 30 jan 2016, 16:26
door Paashaas1985
Auto heeft gelopen 190k.
Verleden onderhoud:
Distributieriem bij 118k vervangen
Brandstoffilter bij 118k vervangen.
Bougieontstekers bij 118k vervangen.
Bougies 170k vervangen.
Thermostaat vervangen + met originele volvo vloeistof aangevuld.
Alle veren behalve rechts voor vervangen vorig jaar.
Airco onderhoud 180k (wel het idee dat deze in de winter niet aanslaat, lampjes wel groen).

Zeker doen:
Ik wil zoiezo de olie + oliefilter laten vervangen en de ashoezen laten controleren.

Vragen:
1. Waar ik over twijfel is of ik de remolie moet laten vervangen. De auto remt naar mijn idee nog erg goed maar volgens mij is die olie al een paar jaar niet vervangen. Heeft dit consequenties? Is dit systeem niet water dicht bij Volvo?
2. Daarnaast heb ik mijn vaste reparateur (geen bovag) gevraagd naar de stand van de remblokken maar daar hoor ik deze man nooit over. Gaan remblokken lang mee?
3. Wat is de timing voor het vervangen van een benzinefilter? Tank altijd E95.
Ik heb dit jaar wel gezien dat de kabelhouders van de bougieontstekers helemaal broos worden. Wat kan ik hier nog aan doen? Tape er om heen of gaat dit branden?
4. De uitlaat bromt ook nog niet, is er nog iets te doen aan voorzorgsmaatregelen ten behoeve van extra uitlaatonderhoud (vreemde vraag misschien ook)?
5. Zijn er nog andere tips welke mij in de toekomst meer kosten kunnen voorkomen? Misschien vergeet ik nog essentieel onderhoud?

Re: Beurt en APK S40 phase II 1.8 - 190.000 km

Geplaatst: za 30 jan 2016, 16:57
door volvoS40
Remvloeistof 1x im de zoveel tijd / jaar even vervangen. Anders word het waterachtig

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Beurt en APK S40 phase II 1.8 - 190.000 km

Geplaatst: za 30 jan 2016, 18:13
door ronker
Wat antwoorden;
1. Remsysteem is waterdicht (anders spoot de olie in het rond bij het remmen :P ) maar DOT4 is nogal hygroscopisch, wat wil zeggen dat het sterk vocht aantrekt en na verloop van jaren kan er teveel aan vocht in het systeem komen wat de werking van het remsysteem nadelig kan beïnvloeden. Met name de hitte die vrijkomt bij het remmen kan dan problemen gaan geven.
Verversen kan nooit kwaad als je maar goed ontlucht daarna. Wil je er zeker van zijn dat je niet onnodig ververst dan kun je de remolie laten testen, de meeste garages hebben daar wel een tester voor.

2. Remblokjes kun je het beste fysiek beoordelen, dus wielen eraf en kijken of en hoeveel voering er nog opzit, en ik neem aan dat de x40 remslijtageindicators hebben? Dan gaat er vanzelf een lampje op je dashboard branden die aangeeft dat de blokken op zijn.

3. Wat je tankt is minder van invloed dan waar je tankt, tank je vaak bij een merkloze goedkope pomp dan moet je vaker je filter vervangen want meer troep in de opslagtanks. Filter kun je altijd preventief meenemen met onderhoud.
Losse bedrading is altijd af te tapen dan is het net even wat beter beschermd tegen schuren edg. Branden gaat het niet zomaar, dan is er ergens korstsluiting oid en dat kan niet komen door de tape op zich. Aftapen kan wel helpen tegen vocht, en kan dus nooit kwaad.

4. Als je uitlaat slecht is komt dat met de APK er vanzelf uit. Je kan zelf ook testen door met draaiende motor met een doek het eindstuk dicht te houden en dan luisteren of je ergens wat hoort lekken.

5. Als je de olie plus filter laat doen dan heeft de auto zo te zien voorlopig wel weer het onderhoud gehad wat nodig is, en dan fingers crossed dat hij zo door de APK heen rolt.

Succes! :-D

Re: Beurt en APK S40 phase II 1.8 - 190.000 km

Geplaatst: za 30 jan 2016, 20:19
door volvoS40
Als de remblokken op zijn gaat er geen lampje branden ;)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Beurt en APK S40 phase II 1.8 - 190.000 km

Geplaatst: zo 31 jan 2016, 22:52
door Paashaas1985
Bedankt allen, dus geen s40 remblok lampje ;).
Ik zal de remvloeistof eens laten testen.
Volgens mij heb ik nog steeds de eerste originele volvo accu erin zitten en functioneert nog goed.
Zijn die accus nou zo goed?

Laatste vraag, moeten de remmen ook nog "gangbaar" gemaakt worden tijdens een beurtje?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Beurt en APK S40 phase II 1.8 - 190.000 km

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 16:26
door volvoS40
Levensduur verschild, in het algemeen gaan ze lang mee bij normaal gebruik.

Zolang je remwerk werkt hoef je niets gangbaar te maken. Tenzij er af en toen1 blijft hangen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Beurt en APK S40 phase II 1.8 - 190.000 km

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 19:11
door stefan089
Remmen eens per twee jaar even loshalen en goed schoonmaken. Zo voorkom je dat de boel vast gaat zitten. Remmen laten zitten totdat ze vast gaan zitten (zwaar draaiend wiel) is vragen om problemen...