Kleur Rook uit de uitlaat (motor rookt) blauw wit grijs enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook

Bericht door Rob »

Kan ook allemaal aan de rijstijl van vorige eigenaar van de auto liggen...niets van te zeggen! Toch!?

Nieuwe fohn erop en gaan met die banaan. Je had 'm gechipped? Laat 'm dan ff door de tunert nalopen of de lucht/brandstof-verhouding nog kloppend is. Weet niet of dit bij diesel ook belangrijk is, maar bij benzine wel....kan een tip zijn!

Suc6! :tumbup
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
DeNNiS
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
15
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Dennis

Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook

Bericht door DeNNiS »

Je kan te veel diesel inspuiten ja maar dit werkt koelend dus geen probleem
te weinig trekt hij gewoon niet

Wat wel kan is dat de turbo druk gewoon veel te hoog staat voor je turbo al lijkt me dit een sterk verhaal
Afbeelding
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
15

Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook

Bericht door martijnv40 »

hij is weer klaar, de schade is alleen een turbo, alle slangen gereinigd want overal zat olie in, ook in de intercooler, hier lagen alle stukjes van de turbo in.

De katalysator na de turbo was al leeggehaald, nu ook de kat onder de auto leeggehaald, hij loopt nog mooier!

Chiptuning is wel goed daar is niks mis mee, wel wordt dit volgende week nog eens nagekeken en gaat hij meteen op de testbank.

Tot slot wil ik de mensen hier bedanken voor tijd en advies.
DeNNiS
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 513
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
15
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Roepnaam: Dennis

Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook

Bericht door DeNNiS »

Top dat het is opgelost en gelukkig ook dat mijn eerste ingeving ook gelijk het probleem was
alle vragen zijn welkom we helpen graag :tumbup
Afbeelding
michael

B witte rook, goud grijs drapje aan stok, koppaking kapot?

Bericht door michael »

ik heb een probleem ontdekt wou me olie peilen maar nu zit er goud grijs achtig drapje aan de stok en niet zo klein beetje ook niet het stinkt ook een klein beetje naar benzine

of michien zit er wel water door

is me koppaking kapot of iets met de brandstofpomp ???

vind zelf ook dat me auto eigelijk veel witte rook vertoont ook als ie warm is eigelijk

mijn vraag is ook of ik de koppaking zelf kan vervangen als ik alles merk zoals ik het eraf haal zodat hij niet meer opnieuw op tijd hoef gezet te worden

o men ik baal als een stekker

snelle reactie zal mooi zijn gr michael
ariejean
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 14:31
14

Re: wie kan me helpen v40

Bericht door ariejean »

Dit zijn inderdaad symptomen van een kapotte koppakking.
Gebruikersavatar
Martijn1974
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 525
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:33
15
Roepnaam: Martijn
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: wie kan me helpen v40

Bericht door Martijn1974 »

Dat drapje kan ook 'Sludge' zijn, dat is vocht (condens) in je olie.
Dit komt veeleal door korte stukken rijden waarbij je motor niet geheel op temperatuur komt. Sludge komt ook sneller voor in koude/vochtige periodes zoals nu.
Even een keer de motor goed warm rijden op een lang stuk snelweg dan gaat het vanzelf weg.

Toch is die rook niet ok. Dat heeft dan weer niks met Sludge te maken... :vertag
2020 - heden: Toyota Corolla TS Sport+ Power Hybrid, 2020, Emotional Red/night Sky Black.
2018 - 2020: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Leoni
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 21:26
14
Locatie: Mijdrecht

Re: B witte rook, goud grijs drapje aan stok, koppaking kapot?

Bericht door Leoni »

Koppakking is kapot!! ik heb precies de zelfde symptomen!!!
NeO

Re: B witte rook, goud grijs drapje aan stok, koppaking kapot?

Bericht door NeO »

post eerst maar eens een foto van de mayo. Voor hetzelfde geld is het gewoon sludge en is de rook gewoon wat vocht in de uitlaat. Als ik weg rijd is het soms ook alsof er een nieuwe paus is gevonden. En de koppakking ligt er hier echt niet uit gelukkig. Met het vochtige weer kan het altijd een vochtprobleem zijn de eerste kilometers
Christopher_T4

B Blauwe rook bij 100km/u+ ga accelereren

Bericht door Christopher_T4 »

Mijn T4 geeft blauwe rook als ik bij 100km/u+ ga accelereren.

- 3 weken geleden de keerring van de olieretourleiding van de turbo vervangen. Deze was lek. Ik dacht dat ik daardoor ook blauwe rook had, maar dat blijkt nu dus nog steeds.
- Olieniveau is sindsdien ook iets gedaald, duidt dus op olieverbruik/lekkage.
- Hij hield wat in/stotterde, maar met het vervangen van de bougies vorige week is dit verholpen.
- Geen (merkbaar) verlies in prestaties.

Wat zou het kunnen zijn? Ik zie verder geen lekkages meer onder de auto sinds ik de keerring vervangen heb. Voor de hand ligt natuurlijk de turbo, maar ik merk geen prestatieverlies...
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Blauwe rook

Bericht door DirkT4 »

Die van mij rookt (volgens R.O.B. :-D ) ook een beetje als ik gas geef, ik peil wekelijks de olie en check eveneens het
koelvloeistof niveau, zolang daar niet veel verbruik in zit maak ik mij nog geen zorgen.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Christopher_T4

Re: Blauwe rook

Bericht door Christopher_T4 »

Ik denk eerlijk toch dat het weer de keerring is. Ik zag weer wat kleine drupjes liggen onder de auto toen ik net bij mijn werk wegreed... Misschien heb ik hem toch niet goed gemonteerd.

De turbo is het in elk geval niet. Hij heeft echt nog vol vermogen :tumbup Dat heb ik net nog even uitgetest (A)
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: Blauwe rook

Bericht door beginner »

Is het makkelijk om die keerring te vervangen?
Ik ben nu al 3 weken aan het wachten op mijn garage voor een afspraak, want ik denk namelijk dat weer mijn keerring lekt. Ik heb namelijk dezelfde symptonen eerder gehad en was toen even weg en nu weer. Mooie rookpluimen en olie onder mijn auto.
Bryan
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 02:32
14
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: B Blauwe rook bij 100km/u+ ga accelereren

Bericht door Bryan »

Bij blauwe rook is het altijd olie (als ik het mis heb corriseer mij).
Kan een pakking zijn of ergens anders waar olie mee verbrand.
Volvo V40 1.8 Europa Nordic 2004
Christopher_T4

Re: B Blauwe rook bij 100km/u+ ga accelereren

Bericht door Christopher_T4 »

Dat het olie is wist ik inderdaad wel :)

@beginner: vervangen is een fluitje van een cent, maar loshalen van het onderdeel is lastig, je kan er moeilijk bij. Zonder brug zou ik het niet willen proberen. De olieretourleiding zit aan de turbo vast met 2 torx schroefjes, waar je een heel lang verlengstuk voor nodig hebt om ze los te krijgen. Ze zitten niet super vast, dat scheelt dan wel weer, maar erbij komen is lastig. Als je ze eenmaal los hebt is het een eitje, kwestie van nieuwe pakking aan de turbokant en een nieuwe kering aan de karter-kant. Onderdelen kostten maar €3,26 :tumbup

Maarja, blijkbaar heb ik iets niet goed vastgezet ofzo. Ik ga hem nu even omhoog krikken (en op assteunen zetten ;)) om het weer te inspecteren en te kijken wat het is. Het heeft sowieso met de turbo te maken, want alleen op hogere snelheid, vanaf +/- 2500 toeren zie je de blauwe rook achter de auto verschijnen.
koosliver
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: za 27 jun 2009, 20:05
14
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Katwijk

Re: B Blauwe rook bij 100km/u+ ga accelereren

Bericht door koosliver »

Wat is dan witte rook?
Dat geeft die van mij best wel veel.
V40 2.0 16v Aut Dynamic Navigator =Webdagboek =
Christopher_T4

Re: B Blauwe rook bij 100km/u+ ga accelereren

Bericht door Christopher_T4 »

@ Koolsilver: Als het erg koud is buiten / je motor koud is zal je auto altijd wat witte rook geven. Witte rook is waterdamp. Maar als hij ook bij warmere temperaturen rookt is het waarschijnlijk koelvloeistof. Dat zou kunnen beteken dat je koppakking lekt.

---------

Ik heb net onder de auto gekeken: de keerring is weer in stukken, ik zag zelfs kleine stukjes uitsteken.
Deze week zal ik het laten verhelpen bij mijn garage wanneer ik ook de homokineet (ander topic) laat vervangen. Ik denk dat ik iets verkeerd gedaan heb vorige keer en heb geen zin om over 3 weken weer die lekkage te houden. Dan maar arbeidskosten betalen, maar weet ik wel zeker dat het echt goed gebeurt en kan ik ook teruggaan als er iets niet blijkt te kloppen.

Had wel de schrik goed te pakken vandaag: toen ik een wiel eraf wilde halen aan de voorzijde, brak de sleutel van de slotbouten! Het slotje zelf zit met spietjes vast in de moer, en die sprong in 1x los. Gelukkig had ik nog een sleutel achterin liggen (kwam ik ook toen pas achter), anders was ik mooi de pineut geweest!
Christopher_T4

Re: B Blauwe rook bij 100km/u+ ga accelereren

Bericht door Christopher_T4 »

Zojuist bij de Volvo dealer geweest om de onderdelen weer te bestellen.
Ze vertelden me dat door de trillingen bij die olieretourleiding het uiteinde in de carter wat ovaal kan worden, en hij er dus sneller weer uitschiet. Aangezien mijn auto al veel km heeft gelopen, zou dat best wel eens het probleem kunnen zijn.

Dus ik heb meteen een nieuwe leiding besteld, komt morgen binnen. Totale kosten zijn dan ongeveer 35 euro voor de leiding, pakking en keerring. Zo weet ik tenminste zeker dat het voortaan goed blijft zitten.

Dus morgen gaat de auto de brug weer op en ga ik het zelf weer fixen. Er is nog een heel kleine kans dat de carterontluchting niet goed werkt, en dat hij daardoor te veel druk opbouwt en op die manier de keerring eruit blaast. Maar dat is wel uitzonderlijk, zei de monteur van Volvo. Ik ga het morgen testen.

Top service bij het magazijn van Volvo Verkerk in Utrecht trouwens :tumbup Heel behulpzaam.
Christopher_T4

Re: B Blauwe rook bij 100km/u+ ga accelereren

Bericht door Christopher_T4 »

Vanmiddag de olieretourleiding vervangen. De oude was inderdaad een beetje ovaal geworden aan het eind, waardoor hij makkelijk er weer uit kon schieten. De nieuwe zit goed vast, hij heeft geen drup olie meer gelekt. Ik heb hem voor de zekerheid nog even goed op z'n staart getrapt, maar geen blauwe rookwolken en ook geen lekkage meer.

De carterontluchting is ook nog goed in orde, dus daar hoef ik me ook geen zorgen om te maken.

Blij dat dit nu echt gefixed is! :tumbup
martijnv40
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
15

blauwe met witte rook tijdens warm rijden

Bericht door martijnv40 »

Nu naar een paar honderd km na de nieuwe turbo, begint de auto weer te roken wat overigens normaal is (alle v40 diesels roken)

oja het gaat om de 115 pk versie 2002

wanneer ik de auto s'morgens start voor het eerst en wegrijd, komt er een witte pluim met een soort van blauwe rook uit als ik gas geef, na 10 min is het weg en rookt hij alleen als ik boven de 160 rijd is dit normaal tijdens de koude start, hebben jullie diesel rijders dit allemaal?

groeten
Plaats reactie