Pagina 3 van 27

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 24 mei 2010, 17:33
door sdirkx
Ik zal/kan de stekkers controleren, maar het lampje zal dan zo-ie-zo blijven branden, toch? Dus hoe kan ik dan weten dat dit niet het probleem is geweest? Kun jij wel een code resetten?

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 24 mei 2010, 17:43
door Wouter
Klopt de fout is "gelatched" zoals dat heet.

Controle van de aansluitingen (stekkers, sensorwaardes etc) zal ik altijd als eerste gaan doen en niet direct praten over componenten vervangen. (De dealer/garages houden er wel van om direct componenten te vervangen)

Ik kan de foutcodes uitlezen/resetten, realtime uitlezen, componenten activeren en meer.

Groetjes Wouter

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 24 mei 2010, 18:21
door sdirkx
OK, ik zal de garage nog ff laten zitten dan. Ga ik eerst nog wat checks doen. Mocht je tijd hebben volgend weekend, dan zou dat mooi zijn. Als het je het beste uitkomt aan het begin of wat verderop op de dag, dan hoor ik dat graag. Zal ik er rekening mee houden.
Alvast bedankt voor het meedenken!!! :tumbup

PS: Kosten voor de evt. diagnose/reset zal ik uiteraard vergoeden.

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 15:39
door iceke
Kan er mij iemand vertellen waar ik de thermostaat moet vervangen in een V40 1.9TD uit 2002 (phase 2 dus)
Kan het zijn dat dit onder die draden is waarvan de bescherming is versleten (foto 2)

Afbeelding
Afbeelding

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Geplaatst: wo 26 mei 2010, 19:36
door Wouter
2e foto
Onder de bracket met het oog de dikke slang, deze leidt naar de thermostaat.

Groetjes Wouter

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 11:50
door sdirkx
Wouter heeft gisteren een uitlees/diagnose/reset op m'n Volvo uitgevoerd, met de voorzichtige conclusie dat ik een thermostaat-gerelateerd probleem had. Vanochtend meteen een nieuwe thermostaat (€20,=) bij de dealer gescoord, en hopelijk kan ik 'm vervangen voordat de foutcode weer gaat optreden (vorige keer na 5 dagen)... (A)

De koelvloeistoftemp loopt bij mij wat moeizaam op. Nu las ik hier dat een aantal mensen hun temperatuur in getallen kunnen aflezen. Dat is zeker bij Phase I? Ik heb er namelijk geen waarden bij staan naast het metertje.

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 19:14
door R.O.B
sdirkx schreef: De koelvloeistoftemp loopt bij mij wat moeizaam op.
Dat zou de thermostaat idd kunnen zijn (staat een en ander op het forum).

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 22:14
door sdirkx
Heb de thermostaat inmiddels vervangen. Was een half uurtje werk. Viel me niet tegen.

Een goede HOW-TO: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_140553

Het is een originele Volvo thermostaat van 90 graden. Deze zat er ook in.

Afbeelding

Wel zag ik dat deze niet met de pijl in de rijrichting gemonteerd was, maar de nieuwe heb ik er maar wel zo erin gezet.
"Position the new thermostat in place. It is
important that the bleed hole is positioned at the highest
point, in this case towards the front of the car. An arrow on
the thermostat points in that direction."


Verder heb ik een testje gedaan, door stationair eerst op te laten warmen:
-na 4 min: 2e streepje
-na 6 min: 3e streepje
-na 10 min: 4e streepje (=HALF)
Na die 10 minuten stond ie precies op half. Ik heb niet meer met de oude ditzelfde geprobeerd, omdat ik de nieuwe er zo snel mogelijk in wilde hebben (voordat de stroringscode weer zou optreden). De fans hebben niet gedraaid en de radiatorslang was niet warm, dus is de thermostaat ook niet open gegaan. Dus vervolgens...

Ritje op de snelweg. Na 20 minuten was de RECHTERfan aan en de slang redelijk warm. Thermostaat was dus open.
Weer 20 minuten later (terugweg via snelweg) was de LINKERfan aan en de slang was echt HEET! Metertje bleef netjes precies op HALF. Prima allemaal dus, maar met de oude was dit ook ongeveer zo (niet zo goed kunnen testen).
Nu is het afwachten... over 1 a 2 weken kan ik beter zeggen of dit de oorzaak was.. als de foutcode niet terug is dus. (A)

Wat ik me verder afvraag: hoe zit het nu met die fans!? Waarom eerst de ene, dan de andere? Waarom niet tegelijkertijd als de motor echt goed heet is...?

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 22:23
door Wouter
1 fan is van de airco en de andere is van de motor met een lage en een hoge snelheid stand.
Het motormanagement stuurt deze fans aan.

Groetjes Wouter

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 22:28
door sdirkx
Oh, echt waar? Maar ze zitten naast elkaar voor de radiator, dus snap eigenlijk niet wat ze dan met de airco doen.

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 22:31
door Wouter
Bij het gebruik van de airco, wordt de extra fan meegenomen voor de koeling van de condensor.
Condensor zit voor de radiateur, volg de airco leidingen.

Groetjes Wouter

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 23:14
door sdirkx
@Wouter: aha, zal nog 's goed kijken dan. :-D Die 10 minuten stationair voordat de koeltemp op HALF staat. Denk je dat dat wel normaal is (nu)?

Nog een foto van de nieuwe op z'n plek... (rechtsonder zit ook de temperatuur sensor)

Afbeelding

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 23:34
door Wouter
Ik denk dat de foutcode wel gezet is, dat zagen we met uitlezen ook.
Deze werd als eerste weer getriggerd.
De vraag nu is:
Kunnen de ander foutcodes ook weer ontstaan, op basis van hoe nu de regeling kan plaats vinden.
(2E Loadpressure en 5A catalysator efficiency)
Oftewel belemmerd de foutcode van de ECT sensor de normale regeling van het motormanagement.

Tijd en gebruik zal het leren.

Groetjes Wouter

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 23:38
door sdirkx
Met de ECT sensor heb ik nu dus niks gedaan he... alleen de thermostaat vervangen. Maar we wachten het gewoon af... weet nu ook wel hoe ik de sensor kan vervangen (als dat nodig gaat zijn). (A)

Zie aangepaste foto...
Wat ik trouwens niet snap is de positie van de thermostaat. Er wordt gezegd:
"Position the new thermostat in place. It is
important that the bleed hole is positioned at the highest
point, in this case towards the front of the car. An arrow on
the thermostat points in that direction."

Maar als de 'bleed hole' dat ding (aan de zijkant) met het vraagteken is, dan kan de richting (rode pijl, staat aan de achterkant op die plek op de thermostaat getekend) niet naar de voorzijde van de auto zijn..?

Of je positioneert die 'bleed hole' aan de voorzijde (zo zat ie erin) of zoals nu je richt de pijl naar de voorzijde...
Had ik wellicht die 'klep' inwendig moeten draaien zodat de 'bleed hole' wel aan de voorzijde zat? :swear

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Geplaatst: ma 31 mei 2010, 23:55
door Wouter
Wat ik je al had uitgelegd, het motor management kijkt naar het "normale" gedrag wat deze verwacht.
Dus op basis van een verwachtings patroon van snelheid belasting etc, wordt de motor in de gaten gehouden.

Mocht de thermostaat onder een bepaalde hoek zitten, dan wordt het hoogste punt belangrijk.
De tekst is naar mijn mening door Volvo algemeen geschreven en is hierdoor weer verwarrend (de motor ligt netjes vlak en niet gekanteld).

Groetjes Wouter

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Geplaatst: di 01 jun 2010, 01:26
door sdirkx
Ja klopt, we begrepen elkaar denk ik niet helemaal.

De thermostaat opent nu zoals ik eerder zei nog steeds niet tijdens alleen stationair draaien, dus de temperatuur zal pas tijdens het rijden boven de 90 graden gaan komen. Is dit niet zoals verwacht?

Anyway, ben toch heel benieuwd hoe ie zich de komende paar weken gaat houden. Sorry Wouter, zal m'n vele vragen maar verder even voor me houden en gewoon afwachten nu :-D

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Geplaatst: di 01 jun 2010, 09:24
door Wouter
Heb je nog gekeken naar je oude thermostaat, sluit deze volledig in koude toestand?
Testje met thermostaat en thermometer, vanaf 80 graden heet water toevoegen en goed kijken naar de klep.

Groetjes Wouter

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Geplaatst: di 01 jun 2010, 09:28
door sdirkx
Ja, dat kan ik vandaag wel even doen. Heb namelijk m'n papadag :-D
Op de vergelijkende foto op pagina 1 zie je al wel dat ik 'm 'r in gesloten toestand uit heb gehaald.

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Geplaatst: di 01 jun 2010, 09:33
door Wouter
Je moet de thermostaat tegen het licht inhouden, om goed te kunnen zien of deze goed dicht zit.
Dit moet je tijdens het testen ook doen.

Groetjes Wouter

Re: B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat...)

Geplaatst: di 01 jun 2010, 12:57
door sdirkx
Experiment geslaagd! :D

De opstelling (oude thermostaat!):
Afbeelding

De resultaten:
Afbeelding

Zoals je ziet opent de klep zich al (aan 1 zijde wat eerder dan de andere) een beetje vanaf 60°C. Vervolgens opent deze zich wel helemaal en tijdens het afkoelen sluit de klep zich in omgekeerde volgorde.
Omdat 60°C veel te vroeg is (volgens de info van Wouter zou deze zich pas bij 85°C mogen gaan openen. Officieele waarde is 90°C) zal de motor te langzaam/onvoldoende op temperatuur komen. Nu kan ik het helaas niet met een nieuwe vergelijken, omdat die al gemonteerd is. Ik weet dus niet of de klep onder 85°C ook niet een klein beetje geopend mag zijn.. (bij 80°C issie namelijk al wel een behoorlijk stukje open)?