Kleur Rook uit de uitlaat (motor rookt) blauw wit grijs enz
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 15
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
Blauwe rook kan zijn dat je geen goede verbranding hebt.
Witte rook duid op koelvloeistof wat in je blok zit.
's morgens heeft elke auto wel even witte rook dit is meestal het geval als het buiten fris is zie je de rook veel beter.
Witte rook duid op koelvloeistof wat in je blok zit.
's morgens heeft elke auto wel even witte rook dit is meestal het geval als het buiten fris is zie je de rook veel beter.
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
later is de blauwe rook weg als hij warm is, niks aan het handje?
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 15
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
Ben verder geen diesel rijder ken alleen het verhaaltje van de witte en blauwe rook
-
- 1st Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
- 14
- Locatie: Almere
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
Hoe loopt ie als je s'morgens start als ie nog koud is?
Loopt ie in één keer regelmatig , of onregelmatig en na een paar seconden weer regelmatig?
Kan ook je gloeibougies zijn die niet meer allemaal even fris of defect zijn.
Of een lekkende verstuiver wil dit ook wel eens veroorzaken.
Klepzetels zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn? ( sluiten niet goed af )
Ik heb jaren lang diesel gereden ( Passat TDI) en na 9 jaar maar eens de gloeibougies vervangen , ik kan je zeggen dit was/is een verademing voor de motor, bij -8/10 graden lopen als een zonnetje in 1 keer!
Groet Hans
Loopt ie in één keer regelmatig , of onregelmatig en na een paar seconden weer regelmatig?
Kan ook je gloeibougies zijn die niet meer allemaal even fris of defect zijn.
Of een lekkende verstuiver wil dit ook wel eens veroorzaken.
Klepzetels zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn? ( sluiten niet goed af )
Ik heb jaren lang diesel gereden ( Passat TDI) en na 9 jaar maar eens de gloeibougies vervangen , ik kan je zeggen dit was/is een verademing voor de motor, bij -8/10 graden lopen als een zonnetje in 1 keer!
Groet Hans
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
nee hij loopt direct regelmatig,
wat denk je gloeibougies? bij verstuivers of klepzetels lijkt mij dat hij continu blauwe rook moet blazen ook als hij warm is?
wat denk je gloeibougies? bij verstuivers of klepzetels lijkt mij dat hij continu blauwe rook moet blazen ook als hij warm is?
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
het waren de gloeibougies OPGELOST bedankt mensen.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
Met het starten kan ik het me wel voorstellen mbt de gloeibougies, maar niet met de rook boven de 160km/h.
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
Boven de 160 / 170 pluimpjes zwarte rook lijkt mij normaal bij de diesels ik let er veel op en er zijn er heel veel die dit hebben, maar wat wil je gechipt, beide katalysatoren er uit.....
- Goelette
- Idle
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 21:39
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
zwarte rook is wel normaal bij diesel, komt door slijtage. Kunnen de injectoren zijn zegt men (onvolledige verbranding en dan dus roeten). Maar blauwe rook is wat ernstiger, dat is verbrande olie. Witte rook is water, bijvoorbeeld van condens als de motor koud is (onschuldig) of een lekke koppakking, (groot probleem).
Honda: CRX 1986, CRX 1988, Halve CRX aanhanger
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
-
- 1st Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: do 25 mar 2010, 13:51
- 14
- Locatie: Almere
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
Zwarte rook wat jij beschrijft is niet normaal, hij schrijft dat ie gechipt is , wellicht is de software niet zo goed geprogammeerd?
Blauwe rook ben ik wel met je eens dat duid op olieverbranding en dat riekt niet lekker
Nadeel is dat ie dan gaat roeten/roken als je het gas vol intrapt , lijkt me beter als ie terug gaat naar de chipper en zijn probleem daar voorlegd , misschien kunnen ze de chip opnieuw beschrijven naar betere waarde's?
Verstuiver zou kunnen maar dan zou die ook wel stationair moeten roken , goedkoopste oplossing is wellicht de verstuivers laten reinigen in een trilbad bij een specialist.
Maar waar ik niemand over hoor hier is de brandstofpomp , deze zou niet op tijd kunnen staan , komt meestal door het vervangen van de distributieriem , je zou hem door een vakkundig persoon op tijd kunnen laten zetten , je zal zien dat het zeker verschil uit zal maken
Ik weet best veel over dieselmotoren omdat ik zelf jaren lang TDI gereden en al jaren lang lid ben van de TDI club waar zij nog meer kennnis in huis hebben dan de dealer
Succes Hans
Blauwe rook ben ik wel met je eens dat duid op olieverbranding en dat riekt niet lekker
Nadeel is dat ie dan gaat roeten/roken als je het gas vol intrapt , lijkt me beter als ie terug gaat naar de chipper en zijn probleem daar voorlegd , misschien kunnen ze de chip opnieuw beschrijven naar betere waarde's?
Verstuiver zou kunnen maar dan zou die ook wel stationair moeten roken , goedkoopste oplossing is wellicht de verstuivers laten reinigen in een trilbad bij een specialist.
Maar waar ik niemand over hoor hier is de brandstofpomp , deze zou niet op tijd kunnen staan , komt meestal door het vervangen van de distributieriem , je zou hem door een vakkundig persoon op tijd kunnen laten zetten , je zal zien dat het zeker verschil uit zal maken
Ik weet best veel over dieselmotoren omdat ik zelf jaren lang TDI gereden en al jaren lang lid ben van de TDI club waar zij nog meer kennnis in huis hebben dan de dealer
Succes Hans
VW Passat V6 2.8 syncro aut TT5 Highline 193 pk bj 1998
- Goelette
- Idle
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 21:39
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
klopt, brandstofpomp kan het idd ook zijn. Maar de meeste oudere diesels roeten wel hoor. Kan best wel verholpen wordne maar is de vraag of dat lonend is.
Honda: CRX 1986, CRX 1988, Halve CRX aanhanger
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
Rover: 216 Cabrio 1996
Volvo: V40 1.8 1997
Renault: Goelette Pick-up 1954, Goelette Bus 1954
BMW: K1100 LT 1998, 523 Touring (E39) 1997
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
echter blijft hij soms wit roken met een pluimpje blauw erdoor? ik denk toch at er meer aan de hand is...
-
- Idle
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 00:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Zwolle
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
Blijft je olie en koelvloeistof wel netjes op niveau?
Als dit goed is, zou ik me niet al te druk maken.
Zwarte pluimpjes bij een diesel, zeker na chippen, is niet abnormaal... er wordt gewoon wat meer diesel ingespoten dan direkt noodzakelijk (verhoging van koppel waarschijnlijk), waardoor de auto sneller versnelt.
Het onverbrande of niet geheel verbrande deel zie je terug als roetuitstoot.
Let maar eens op hoeveel diesels dat wel niet hebben. Het roetfilter heeft dit effect overigens flink ondervangen.
Zoals al geschreven is een pluimpje wit in de ochtend zeer waarschijnlijk wat condens wat je terug ziet.
Als dit goed is, zou ik me niet al te druk maken.
Zwarte pluimpjes bij een diesel, zeker na chippen, is niet abnormaal... er wordt gewoon wat meer diesel ingespoten dan direkt noodzakelijk (verhoging van koppel waarschijnlijk), waardoor de auto sneller versnelt.
Het onverbrande of niet geheel verbrande deel zie je terug als roetuitstoot.
Let maar eens op hoeveel diesels dat wel niet hebben. Het roetfilter heeft dit effect overigens flink ondervangen.
Zoals al geschreven is een pluimpje wit in de ochtend zeer waarschijnlijk wat condens wat je terug ziet.
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
olie is op niveau en koelvloeistof ook!
toen ik gisteren 180 reed begon het, iets witte rook ietsje blauwe rook, later na de snelweg rookte hij zichtbaar wit en blauw, daarna was het weg en heb ik het ook niet weer gezien.
(de auto is wel katloos! beide kats zijn leeg)
toen ik gisteren 180 reed begon het, iets witte rook ietsje blauwe rook, later na de snelweg rookte hij zichtbaar wit en blauw, daarna was het weg en heb ik het ook niet weer gezien.
(de auto is wel katloos! beide kats zijn leeg)
-
- Idle
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 00:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Zwolle
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
Hoe heb je kunnen zien dat de auto bij 180 rookt?
Als je dan in de achteruitkijkspiegel nog rook ziet... dan rookt ie wel flink lijkt me.
Als je dan in de achteruitkijkspiegel nog rook ziet... dan rookt ie wel flink lijkt me.
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 15
Re: blauwe met witte rook tijdens warm rijden
In de achteruitkijkspiegel zag ik dit, en rookte redelijk ja
Ook heb ik het idee dat deze auto's niet geschikt zijn om hard mee te rijden, telkens gebeurd er wat als ik boven de 180 kom
Ook heb ik het idee dat deze auto's niet geschikt zijn om hard mee te rijden, telkens gebeurd er wat als ik boven de 180 kom
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Witte rook uit uitlaat
Sinds kort rookt de uitlaat van mijn V40 T4 uit 2001 als een schoorsteen.
Dit is gaan opspelen na een olie verversing.
Leek me alleen sterk dat het olie is want de rook ruikt er niet naar en is niet blauw.
Olieverbruik is ook normaal.
koelvloeistof verbruikt ie ook niet.
Zou het eventueel mijn katalysator kunnen zijn die de geest heeft gegeven?
Auto is bij de dealer uitgelezen en daar kwamen ook geen storingen uit.
Iemand nog suggesties?
Groet,
Coen
Dit is gaan opspelen na een olie verversing.
Leek me alleen sterk dat het olie is want de rook ruikt er niet naar en is niet blauw.
Olieverbruik is ook normaal.
koelvloeistof verbruikt ie ook niet.
Zou het eventueel mijn katalysator kunnen zijn die de geest heeft gegeven?
Auto is bij de dealer uitgelezen en daar kwamen ook geen storingen uit.
Iemand nog suggesties?
Groet,
Coen
My ride: V40 T4 2001
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: Witte rook uit uitlaat
Is het constant of alleen als de motor koud is??
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 15
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Witte rook uit uitlaat
Witte rook duidt normaal op vocht. Dus inderdaad koelsysteem.
Maar in de winterperiode rookt mijn auto ook als een gek. Veel meer dan zomers. Maar dat komt omdat het vocht in de uitlaatgassen dan meteen condenseerd in de koude buitenlucht en dat is ook zichtbaar als witte rook. Wordt wel minder met een warme motor, maar je blijft het zien.
Dus mijn vraag is, is het echt een mega dikke rookwolk? Of een iets dikkere wolk, maar niet schrikbarend? Een filmpje of foto wil ook wel eens helpen.
Maar in de winterperiode rookt mijn auto ook als een gek. Veel meer dan zomers. Maar dat komt omdat het vocht in de uitlaatgassen dan meteen condenseerd in de koude buitenlucht en dat is ook zichtbaar als witte rook. Wordt wel minder met een warme motor, maar je blijft het zien.
Dus mijn vraag is, is het echt een mega dikke rookwolk? Of een iets dikkere wolk, maar niet schrikbarend? Een filmpje of foto wil ook wel eens helpen.