VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Ga ze morgen wel even bellen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Bandbox »

Waarschijnlijk kunnen ze het wel op basis van onderdeelnummers samenstellen, wat de dealer overigens ook kan.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5750
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Arie »

Kijk anders ook eens bij rendcarparts.nl Die verkopen carterventialiesets voor de V40
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
wimophof
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 15 mar 2020, 10:53
4
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door wimophof »

De carterventilatie en keerring is n klusje die je niet zo even doet.Dat potje onder je spruitstuk kun je schoonmaken of n nieuwe kopen,maar t belangrijkste denk ik is de openingen in t blok waar die koekachtige oliebaksel in zit.De slangetjes kun je doorspoelen/doorblazen en als t weer ventileerd “drukt “door de oliedruk de keerring er niet meer uit.En die keerring moet gewoon vervangen worden ,met t goeie gereedschap en vakkundigheid en niet bang voor vieze handen en krassen op je armen kom je ver.T zit allemaal goed verstopt bij deze wagens maar als je een beetje creatief bent en kunt sleutelen rij je nog jaren door. Ik ben vorig jaar lid geworden hier en heb al veel geleerd.Succes :tumbup. En die riem hoef je niet te vervangen toch ook al ga je eraan sleutelen? Je kunt m naar achter vastzetten met n spinner en je kunt dan bij de vvt en keerring.
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Dit was toch een bevalling spullen zijn niet te krijgen bij nordicar en rendcar en de dealer doet weer moerlijk dat ik lang moet komen uit uit eindelijk toch bestelt maar niet origineel wand de inlaat pakking kon wel 1,5 week op zich wachten voor dat hij er was
Allemaal bedankt voor jullie hulp hoop dat het er morgen is dan kan ik het zaterdag vervangen

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

wimophof schreef: do 01 apr 2021, 09:20 En die riem hoef je niet te vervangen toch ook al ga je eraan sleutelen? Je kunt m naar achter vastzetten met n spinner en je kunt dan bij de vvt en keerring.
De riem zal je toch van spanning moeten halen om er iets mee te kunnen doen, en dat vind zo'n ding niet fijn.

Riem kan blijven tot max 30.000km na vervanging en nog eens los moet ivm al de krachten die hij heeft gehad.

Of die 8.000km iets uitmaakt.... Mwah.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
LarsGroot
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 10:32
6
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Lars

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door LarsGroot »

Arie schreef:Kijk anders ook eens bij rendcarparts.nl Die verkopen carterventialiesets voor de V40
Bij rendcarparts 59,90 inc. BTW
Bij de dealer 108 euro inc. BTW.

Ik ben zelf voor origineel spul gegaan. Volvo heeft er later ook nog een modificatie in aangebracht waarvan ik niet weer of dat bij de RenD parts ook gedaan is.
Volvo V40 1.8l Europa Elegance, MY2001, Phase 2. X40 van de maand April 2018
Volvo V40 2.0T Europa Prestige, MY2004, Phase 3. Volvo van de maand April 2019
Volvo V40 2.0 Limited Sports Edition, MY2004, Phase 3
Volvo V60 2.0 D4 R-Design, MY2016
Gebruikersavatar
LarsGroot
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 202
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 10:32
6
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Lars

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door LarsGroot »

Erwin1977 schreef:Dit was toch een bevalling spullen zijn niet te krijgen bij nordicar en rendcar en de dealer doet weer moerlijk dat ik lang moet komen uit uit eindelijk toch bestelt maar niet origineel wand de inlaat pakking kon wel 1,5 week op zich wachten voor dat hij er was
Allemaal bedankt voor jullie hulp hoop dat het er morgen is dan kan ik het zaterdag vervangen

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Erwin, ik ben bij Bangarage geweest in Amsterdam Zuidoost. Vraag even naar René van het magazijn en zeg dat ik je heb gestuurd. Hij weet meteen wat je allemaal moet hebben.
Bij mij was alles een dag later binnen.
Volvo V40 1.8l Europa Elegance, MY2001, Phase 2. X40 van de maand April 2018
Volvo V40 2.0T Europa Prestige, MY2004, Phase 3. Volvo van de maand April 2019
Volvo V40 2.0 Limited Sports Edition, MY2004, Phase 3
Volvo V60 2.0 D4 R-Design, MY2016
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Met een beetje mazzel moet het vandaag bij de Volvo binnen komen
Bedankt voor het meedenken lars


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
wimophof
Idle
Idle
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 15 mar 2020, 10:53
4
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door wimophof »

volvoS40 schreef: do 01 apr 2021, 20:45
wimophof schreef: do 01 apr 2021, 09:20 En die riem hoef je niet te vervangen toch ook al ga je eraan sleutelen? Je kunt m naar achter vastzetten met n spinner en je kunt dan bij de vvt en keerring.
De riem zal je toch van spanning moeten halen om er iets mee te kunnen doen, en dat vind zo'n ding niet fijn.

Riem kan blijven tot max 30.000km na vervanging en nog eens los moet ivm al de krachten die hij heeft gehad.

Of die 8.000km iets uitmaakt.... Mwah.
In t Gronings zeggen we, Voak binn je te baanke.(vaak ben je te bang)🤓
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Zo mijn carterventilatie een aantal weken geleden vervangen die is nu weer goed nu maar hopen dat hij die keering weer dicht trekt het is een beetje zweten wat hij doet maar ik heb er een hard hooft in


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Erwin1977 »

Even een een update
Het zag er naar uit dat de keering ging stoppende lekken
De carterventilatie was weer prima
Nu keek ik gisteren en hij begon weer goed te zweten
En keek ik vanmiddag en de olie vuldop staat weer te dansen
Dus de carterventilatie zit weer dicht heel apart allemaal
Heb een van jullie een idee hoe dit kan en wat er nu aan moet doen

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
iljak73
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 09:21
11
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Ilja
Locatie: Amsterdam

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door iljak73 »

iljak73 schreef:Wie oh wie kan mij helpen, vorige week geratel dus vvt aan de beurt.
Alles laten vervangen(behalve solenoid en pakking) en het geluid en tikken was een beetje minder geworden maar de auto start nog steeds slecht/tikt nog steeds en heeft vermogensverlies.....de garage heeft ook een flush gedaan maar het heeft allemaal niet geholpen.
Het is een V40 2.0 16V uit 2003 met 3 ton ervaring.

Heeft iemand een idee waar het zou kunnen liggen?

Groet,
Ilja

Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk
Hallo allemaal, even een positieve update wat betreft het boven genoemde probleem.

De auto weggebracht naar een expert die heeft als eerst een cilinderdruk meting gedaan met als uitslag dat cilinder 2 geen druk gaf(bij koude motor), vandaar ook mijn ervaring....een gevoel dat koude motor op 3 cilinders loopt en een paar minuten later een beter gevoel geeft.

De expert heeft daarna contact gezocht met mij om de uitslag door te geven, en eventuele kosten plaatje om verder op onderzoek uit te gaan(die kwamen in de buurt van de €1500).
Ik heb het even zo gelaten en het besluit genomen om een gebruikte cilinderkop op te sporen en deze te wisselen, na wat speurwerk een kop(175000km) gevonden met 3mnd garantie voor €200, alle overige materialen besteld, kop laten vlakken/nieuwe klepseals en af laten persen.

Met mn broertje een middag geprikt en de hele boel opengegooid en gewisseld, dat was nog wel een klusje maar het is uiteindelijk gelukt.....om 0900 begonnen en 1600 de sleutel weer omgedraaid en.....lopen.

Het euvel ook gevonden, een gebroken klepveer...had dus veel makkelijker opgelost kunnen worden maar ach geen spijt en hij draait weer als een zonnetje.

Groet,
Ilja

Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk

jarnohstr
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 feb 2021, 11:13
3
Roepnaam: Jarno

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door jarnohstr »

Dag mede volvo bestuurders!

Ik ervaar hetzelfde probleem qua VVT, nou moet mijn distributieriem ook zo’n beetje vervangen worden maar durf ik dit zelf niet. Is het mogelijk om voorlopig te rijden met de stekker los? Kan dat veel kwaad? of zal dat schade opleveren? Mocht iemand mij een keer hiermee willen helpen om te vervangen :grijns
Volvo-loos
Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 627
Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
12
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Arnold
Locatie: Oudega (DFM)
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door Telegraphroad »

Voor het vervangen van de VVT, moet de distributieriem er af.
Vervang dan ook meteen alle loop-, spanrollen en de waterpomp.

Er zijn speciale tools en vaardigheden voor nodig, Ivar kan het bijna met zijn ogen dicht.

Een paar maanden geleden heb ik de VVT door de garage laten vervangen, dit was echt nodig want het motorblok klonk als een diesel op drie cilinders.
daarbij bleek ook dat de looprol er volledig aan was. blok loopt nu weer lekker rustig en stil.
V40 Europa Navigator BI-Fuel 2003 saphire black
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
jarnohstr
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 10 feb 2021, 11:13
3
Roepnaam: Jarno

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door jarnohstr »

Top, ik begrijp dat het een stevige klus is.

Misschien kan Ivar mij ermee helpen? Kan ik dan voor nu zonder de aangesloten stekker rijden?
Volvo-loos
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: VVT Apart geluid (Herhalend als een klokje tikken / ratel), VVT icm de nokkenassen

Bericht door volvoS40 »

Stuur maar een pb
Je kan zolang met stekker los rijden.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Mark1973
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 17:50
3
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2005

Geluid tik!

Bericht door Mark1973 »

Hallo,

Herkent iemand dit geluid?
Volvo v40 2005





Gr
Mark
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Geluid tik!

Bericht door volvoS40 »

Zou je de distributie kap eens willen verwijderen ?

Had de motor eerst al een klokjes geluid (rateltje) ?
Zou je dan eens willen kijken of er speling zit op de vvt poelie ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Geluid tik!

Bericht door MarcO »

Die eerste film klinkt eng en de 2e film als de bekende VVT. Heb daarom deze berichten verplaatst naar het behorende topic.
Bij Ivar zit je goed, die is expert op dit gebied.
Plaats reactie