Automaat icm caravan

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Automaat icm caravan

Bericht door Tijs »

Wie heeft er ervaring met het rijden met een caravan icm de automaat ?

Vraag me af of het nodig is om bij gewoon snelweg in de 4 te rijden, of gewoon in de D.

Bij meer heuvelachtig is het terug zetten wel lekker voor het afremmen op de motor, wie kan er meer vertellen....

Gr Tijs
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Automaat icm caravan

Bericht door marcveen »

Een paar korte tips.

- In vlak terrein gewoon in D rijden.
- In de bergen "berg af" handmatig in dezelfde versnelling als bij "berg op".
- Airco uit bij klimmen i.v.m. vermogensverlies en koeling motor.
- Rustig rijden in de bergen, ATF olie kan heel heet worden. (zorg ook voor het juiste olie niveau)

Google even, staan fora vol info over.
Laatst gewijzigd door marcveen op do 09 mei 2013, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
RichardV40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 17:14
12
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Locatie: Hoofddorp

Re: Automaat icm caravan

Bericht door RichardV40 »

nog een kleine tip. als je merkt dat ie continu op en neer schakeld, kan je hem beter vast zetten
V70 2.4T AWD
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Automaat icm caravan

Bericht door Tijs »

Is gebleken vandaag, vandaag caravan van neef terug gereden vanuit Luxemburg.

Op de provinciale wegen , lekker heuvelachtig, gewoon in de 4 laten staan. Ging prima.

Op de snelweg eerst ook in 4, redelijk, berg op en af. Bij wat meer vlak in de D, alleen ook door redelijk veel wind vandaag, schakelt hij wel behoorlijk snel terug om de vastgezette (cruise) snelheid vast te houden, wanneer het een beetje heuvelop gaat. Dan is het inderdaad prettiger om hem vast te zetten in 4. Pas wanneer het onder de 80 komt, bergop, schakelt hij terug naar 3, om vervolgens alle paardjes de sporen te geven, om vervolgens binnen mum van tijd weer op "cruise" snelheid te zijn.

Met vier caravans op pad, gezellig, toch leuk om 2 fonkelnieuwe lease Peugeot's het nakijken te geven te de bult op.... Eentje 2.0l benzine, andere 1.6 HDI, allemaal een hok van 4.5 meter opbouw erachter en gaan. Toch lekker een paar honderd paardjes achter de hand te hebben :tumbup

Zal morgen eens aftanken, kijken wat het verbruik heeft gedaan, hij slobbert wel lekker door met zo'n lomp hok erachter....

Alles bij elkaar een heel gezellige paar dagen, en een heel leuke ervaring. Voor het werk regelmatig zware aanhanger achter de bus, maar een caravan is toch echt heel anders, maar wel leuk !!

Het schiet alleen niet echt op, heenweg, losse auto via Duitsland, krap 3 uurtjes, terugweg met caravan via Belgie, 5.5uur......

Gr Tijs
Plaats reactie