Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Interieur (bv dashboard middenconsole) en exterieurverlichting, Aftermarket, Xenon, (black) dual headlights enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AWYeah28
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 07:42
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Willem
Locatie: Didam

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Bericht door AWYeah28 »

Dag allen,

Mijn V40 heeft af fabriek Xenon. Na aanschaf merkte ik dat de verlichting heel erg laag stond afgesteld, het scheen vlak voor de auto op de grond. Niet beter wetende ben ik met een inbus aan de slag gegaan met de handmatige hoogteverstelling. Aan de rechterkant is dat met moeite gelukt, maar links blijft maar terugklikken naar de laagste stand.
Ik ging er vanuit dat er intern in de koplamp iets stuk zou zijn, maar nu lees ik dat origineel Xenon een automatische hoogteverstelling zou moeten hebben en dat het handmatige deel slechts voor de fine tuning is bedoeld. Ook lees ik dat de automatische verstelling bij storing e.d. zichzelf op het laagste punt zet.

Kan iemand me hier meer over vertellen? Kan het simpelweg een zekering zijn? Heeft het nut de koplamp te demonteren en openen of zit het probleem elders?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Bericht door MarcO »

Het kan zijn dat je sensor die op de achteras zit gemonteerd (ik dacht links achter) kapot is. Die rotten na verloop van jaren er wel onderuit. De print die erin zit vergaat gewoon. Dan regelt hij natuurlijk ook niks meer en het kan maar zo zijn dat hij dan automatisch naar de laagste stand gaat. De lampen hebben inderdaad een afstelling die er puur voor is om ze goed af te stellen. Ook die kunnen afbreken en daar zijn reparatie setjes voor te krijgen.

Maar ik zou eerst kijken of je hoogteverstelling het wel doet.
Gebruikersavatar
AWYeah28
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 07:42
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Willem
Locatie: Didam

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Bericht door AWYeah28 »

Bedankt voor de uitleg en tip, MarcO.

Ik zoek me suf online om te ontdekken waar ik precies moet zijn voor die sensor op de achteras en hoe die er uit ziet. Om nu de auto op te krikken en lukraak te gaan zoeken schiet niet op.
Heeft iemand ervaring met deze sensor? Misschien een foto of uitleg waar hij zit?

Op onderdelenlijn hebben ze het over "Xenon hoogteregelaar" maar die is alleen verkijgbaar voor de MV, niet voor de VW...
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Bericht door MarcO »

Kijk maar in mijn oude webdagboek hoe hij eruit ziet en hoe gaar deze was. Hij zit boven je linker draagarm en met een stangje op je draagarm gemonteerd, deze kan je zien zonder de auto op de krik te zetten.
viewtopic.php?p=194000#p194000
Mocht je een nieuwe monteren dan moet deze wel gekalibreerd worden met Vida. viewtopic.php?p=293724&hilit=sensor#p293724

Onderdeel nummer uit Vida: 30884456
Gebruikersavatar
AWYeah28
Idle
Idle
Berichten: 90
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 07:42
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Willem
Locatie: Didam

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelmotor

Bericht door AWYeah28 »

Ah super, hier kan ik weer mee verder. Dank je wel! :tumbup
Plaats reactie