Pagina 5 van 7

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: za 26 mei 2012, 20:03
door MarcO
Heb al enige jaren last van hoogteregeling die langzaam werkt. Ik had hier een topic van maar die is er niet meer.
Bij fase 2 met af fabriek xenon heb je een automatische koplampverstelling.
Deze werkte zo langzaam dat na de vakantie met caravan gereden te hebben, het 2 weken duurt voordat de koplampen weer op hoogte zijn.

Vandaag even op onderzoek uitgegaan.
Ik denk dat ik een nieuwe moet hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: za 26 mei 2012, 20:05
door René
Ajjjj MarcO, dat ziet er niet fris uit.
Ik geloof ook niet dat het bij 'denken' blijft. :think (A)

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektron

Geplaatst: di 06 nov 2012, 21:50
door JvCasteren
Op mijn Volvo V40 2.0 T 2003 heb ik af fabriek Xenon. Het lijkt alsof de lampen veel te laag staan.
Xenon heeft een automatische hoogteregelaar, welke blijkbaar op de linkerachter draagarm zit.

Kan iemand mij vertellen of ik ergens de regelspanning kan meten. Ik heb ergens gelezen dat er bij een storing de lampen automatisch in de laagste stand worden gezet.

Als ik de auto op contact zet zie ik wel beide koplampen zich afregelen,alleen lijkt het dat ze naar de laagste stand duiken. Vervangt de aut. Hoogteregelaar de regelspanning op de koplampmotoren?

Dan kan ik de regelspanning toch meten op de motoren?

Wie kan mij helpen?

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektron

Geplaatst: di 06 nov 2012, 23:14
door MarcO
Je kunt natuurlijk ook met de hand de lampen bijstellen en dan kijken wat hij doet.
Als hij steeds terug valt naar beneden is de versteller in je koplamp waarschijnlijk afgebroken.

Heb zitten zoeken naar een schema van die regelaar, maar kan hem niet vinden :wall

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: di 06 nov 2012, 23:56
door MarcO
Heb wel een schema kunnen vinden van de handbediening van de koplampverstelling.
Deze werkt met een regelweerstand, dus ik denk dat de automatische dat ook doet.
Dit zijn de schema's die ik heb kunnen vinden.

Handmatige bediening:


Waarschijnlijk auto:


Waar je moet meten....geen idee, kan geen schema vinden van de regelunit.

Automatische hoogteverstelling koplampen

Geplaatst: zo 09 feb 2014, 11:56
door Riscybeertje
Hallo

Ik heb een S40 van 2001 met origineel xenon verlichting maar heb nu het idee dat de automatische hoogte verstelling kapot is. (BEIDE KANTEN) Zou erop moeten zitten er zit nl geen draaiknop op de schakelaar aan de binnenzijde.

Ook kwam ik erachter dat de tandwieltje van de handmatige verstelling los lag op de bodemplaat En mijn vraag is dan zit deze vast op het asje waar ik hem mee op kan schuiven? Als ik hem erop zet en draai met schroevendraaier gebeurd er niets nl. Wat me van de week opviel was wel dat de verlichting van de schakelaar binnen wel knippert onder het rijden.


Wie heeft hier antwoord op allemaal??

Gr Peter.

Re: Automatische hoogteverstelling koplampen

Geplaatst: zo 09 feb 2014, 12:03
door testkees
hoi, bij mijn V was de hoogte verstelling stangetje los, zit aan de bestuurders zijde, vlak naast je onderste achterschokbreker bout

Re: Automatische hoogteverstelling koplampen

Geplaatst: zo 09 feb 2014, 12:07
door Riscybeertje
Oke zsm eens kijken als het weer het toelaat is dit duidelijk te herkennen op de achteras?

Re: Automatische hoogteverstelling koplampen

Geplaatst: zo 09 feb 2014, 12:23
door testkees
Ja bij mij wel, het bengelde er bij! en kom het er zo op de potmeter klikken

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: zo 09 feb 2014, 19:28
door MarcO
Peter, je hebt geen draaiknop met origineel Xenon. Alleen maar automatische verstelling op je achteras.
De unit ziet er zo uit..
Afbeelding

Afbeelding
Op je achteras zit een bolletje waar je het stangetje op drukt.

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: ma 10 feb 2014, 10:15
door Riscybeertje
Thanks voor de foto heb het een keer schoongemaakt ingespoten met contactspray en hij doet het weer.


Gr P

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: wo 26 feb 2014, 12:26
door MarcO
Even doorgaan op de automatische verstelling.

Heb wel een schema kunnen vinden van de handbediening en de automatische koplampverstelling.

6/15 en 6/16 zijn de stelmotoren
3/19 de lichtunit (handmatige bediening)
17/1, 44/15, 44/13 en 44/31 zijn stekkers
4/6 de sensor op de achteras
5/1 Driver Information Display

Schema:


17/1, 44/15, 44/13, 44/31 en 44/5 zijn stekkers
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding



Beschrijving uit Vida
Beschrijving van parameters
Rijsnelheid


Geeft de rijsnelheid (0-280km/u) aan, die wordt afgelezen bij de regeleenheid voor Xenon-lampen (GDM). De snelheid wordt gemeten bij het rechter voorwiel en wordt via het instrumentenpaneel naar de GDM gestuurd.

Voedingsspanning


Geeft de voedingsspanning naar de regeleenheid voor Xenon-lampen (GDM).

Regelsignaal koplampniveau


Geeft het uitgangssignaal (V) aan van de regeleenheid voor Xenon-lampen (GDM) naar de afstelmotoren voor de koplampstraal. Dit kan variëren tussen ongeveer 15-80% van de voedingsspanning naar de GDM. Een laag regelsignaal leidt tot een laag koplampniveau en andersom.

Hoek


Geeft een hoek aan tussen -30 - +30 graden. Deze hoek wordt gemeten door de hoeksensor die in de regeleenheid voor Xenon-lampen is geïntegreerd (GDM). De sensor wordt mechanische aangesloten op de achteras. De hoek staat rechtstreeks in verhouding tot de afstand tussen de auto en de achteras. Als de afstand wordt verkleind (als de achterzijde belast is), dan neemt de hoek toe. Als de afstand wordt vergroot (als de achterzijde minder belast wordt), dan neemt de hoek af.
Signaalbeschrijving GDM

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: wo 29 okt 2014, 20:11
door Sejus
Heeft er iemand goede tips om het bolletje van de hoogtestelling in de reflector te krijgen?
Bij mij zit die er niet in, waardoor mijn reflector kan bewegen en ik met mijn dimlicht tot Mars schijn zowat.
Na eindeloos proberen krijg ik net niet genoeg grip om het bolletje erin te krijgen. :swear

Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik het glas - of erger nog de hele unit - er af moet. :wall

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: do 30 okt 2014, 00:48
door volvoS40
1 schroefje van je knipper stukje losdraaien.
knipper verwijderen (is een how to van)
2 moertjes los halen die daar naast zitten.
2 moertjes naast je radiator los halen.
bumper een stukje naar voren trekken (het stuk voor de koplamp)
en je trekt je licht unit eruit.

Want... het glas kan je pas verwijderen als de unit uit je wagen is getrokken. :-D

Naar huis lopen, sleutelbos in een hoekje gooien, jas over de stoel hangen en je schoenen uitschoppen duurt langer dan het koplamp glas loshalen (is een how to van) en een pennetjes vast zetten van de reflector.

of.... zorgen dat je geen te dikke fingers hebt :P

ps: heb je ET al kunnen spotten ?

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: do 30 okt 2014, 15:05
door Sejus
Is er geen handig tip om het zonder demontage voor elkaar te krijgen? :think

In ieder geval bedankt, het schijnt prima koplamp-demonteer-weer te worden van het weekend :-D

Ps: ET nog niet gespot gelukkig, die wil je niet op je motorkap hebben! (A)

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: zo 02 nov 2014, 16:15
door Sejus
Vandaag aan de klus gegaan, toch alles maar gedemonteerd.
Lampen schijnen weer recht!

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: za 06 dec 2014, 23:08
door Rammelbak
Vandaag wilde ik ook even de koplampen verwijderen vanwege het bekende dof worden van de binnenkant van de glazen. Alles gaat goed tot het naar voren trekken van de bumper. Heeft de bumper zoveel flexibiliteit dat dit zomaar kan? Misschien komt het door het koude weer, maar het leek erop alsof dat bij mijn '98 S40 phase 1 niet gaat lukken. Moet die hele (...) bumper nou echt gedemonteerd worden voor dit geintje, of moet ik niet zo bang zijn en gewoon wat meer kracht gebruiken?

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: zo 07 dec 2014, 20:34
door maikelv
Je kan je bumper onder de koplampen ook iets naar beneden duwen vaak blijven de lampen net op de opstaande hoekjes van de bumper hangen. Dus naar voren trekken en naar beneden duwen :-D

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: di 16 dec 2014, 20:27
door Rammelbak
Gelukt! Wel heb ik de bumper er 'even' voor gelost. Niet gedemonteerd maar enkel de bouten los gedraaid zonder ze te verwijderen.

Helaas was het eigenlijk voor niets. De koplampen bleken geen coating binnenin te hebben :dance Wel rond de randen aan de zijkant, misschien tegen strooilicht? Rechtdoor zat er geen coating aan de binnenkant van het glas! Het gaat hierbij om de enkele koplampen, dus niet om mooie heldere duals.

De reflectoren bleken wel een tikkie aangeslagen bij beide koplampunits. Het idee dat ik nu opgevat heb, is het plaatsen van retro-fit xenon lampen, van die mooie projectoren waar meteen angel-eye's op de shroud's passen als stadslicht (A)

Weer wat te doen in de Kerstvakantie :tumbup

Re: Alles over hoogtestellen (handmatig, elektronisch, stelm

Geplaatst: di 05 mei 2015, 15:16
door ReneV40
Ik heb ook problemen met die motortjes maar heb hier het een en ander ingelezen en als die massa druppels buiten wat geluwd zijn ga ik ook eens het interne van die verstelmechanieken bekijken. Het is altijd een uitdaging voor mij om die ouwe zooi weer aan de praat te krijgen. Heb ooit een Bentley MK6 gehad, daar heb ik het 'ouwe zooi reparatievirus' opgelopen. Die karren zijn een lust om aan te werken. Ieder motortje of schakelaartje is uit elkaar te halen en te repareren zonder ingewikkelde ingegoten electronica.
Zeker als ze zeggen dat het niet kan werkt het uitdagingsvirus extra bij mij. :think