Airco om gek van te worden
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Airco om gek van te worden
Cool, eens der dagen eens kijken
- Kapiteinrob
- 2nd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Huizen
Re: Airco om gek van te worden
Het is natuurlijk wel zo dat dat Action ding alleen geur maskeert, met dat schuim “destroy” je alle bacteriecultuurtjes die zich op en om de verdamper genesteld hebben.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- RRRRamon
- Supporting Member
- Berichten: 543
- Lid geworden op: za 23 nov 2013, 17:52
- 10
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: Ramon
- Locatie: Muiderberg
Re: Airco om gek van te worden
Wat ook helpt tegen die bacterievorming en "dode hondenlucht" is je airco minstens 5 minuten voor einde rit uit zetten en de kachelmotor nog laten draaien zodat de verdamper droog geblazen wordt.
Het voorkomt ook dat je dag erop meteen een wolk condens op je raam blaast net na het starten en het bevordert ook de levensduur van je aircosysteem behoorlijk.
Ik doe dit al sinds de aanschaf van de auto in 2013 en heb nooit die muffe geur. Voor TS is het al te laat maar het kan na reiniging wel helpen om het niet terug te krijgen.
In mijn Volvo shovel waar ik mee werk zit helemaal een mooie optie, daarbij kan ik na het uitschakelen van de motor de kachelmotor nog een uur laten nadraaien op een lage snelheid. Ook daar nooit geurtjes.
Het voorkomt ook dat je dag erop meteen een wolk condens op je raam blaast net na het starten en het bevordert ook de levensduur van je aircosysteem behoorlijk.
Ik doe dit al sinds de aanschaf van de auto in 2013 en heb nooit die muffe geur. Voor TS is het al te laat maar het kan na reiniging wel helpen om het niet terug te krijgen.
In mijn Volvo shovel waar ik mee werk zit helemaal een mooie optie, daarbij kan ik na het uitschakelen van de motor de kachelmotor nog een uur laten nadraaien op een lage snelheid. Ook daar nooit geurtjes.
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race MY12 Herrgårdsvagn 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 WDG 460 MY20 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo. for Life 🇸🇪
- Horecaspoilert
- Supporting Member
- Berichten: 365
- Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: André
- Locatie: Tholen, Zeeland
Airco om gek van te worden
Gouden tip: onder de motorkap zit de condensafvoer tegen het schutbord net achter de motor aan de bijrijderskant. Dat is een haaks rubber tuutje, kun je er zo aftrekken. Steek daar de slang in en spuit lekker vol schuim. Zo wordt het interieurfilter meegereinigd en loopt de blower geen schade op omdat daar geen schuim komt. Na behandeling steek je dat rubber bochtje weer gewoon terug, scheelt al met al toch snel een half uurtje werk.Kapiteinrob schreef:Via je interieurfilter kom je bij de verdamper. Wel even iets eronder leggen want er druipt nogal wat chemie uit als het schuim weer vloeistof word. Ik heb ook van tevoren even het afvoertje in de motorruimte doorgeprikt voor de zekerheid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ooit van een automonteur geleerd, in de garage reinigen ze zo de airco vaak als er nog geen nieuw interieurfilter in hoeft.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Kapiteinrob
- 2nd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Huizen
Re: Airco om gek van te worden
Dat systeem hou ik eigenlijk ook altijd aan maar ik heb sinds de aanschaf van mijn V vorig jaar september iedere keer een projectje aangepakt om alles naar mijn zin te krijgen.
Dit is nu op het bijvullen van de airco na ook weer afgerond. En ik hoop nu door tactisch gebruik van de installatie de vervuiling zo veel mogelijk buiten de deur te houden.
Dit is nu op het bijvullen van de airco na ook weer afgerond. En ik hoop nu door tactisch gebruik van de installatie de vervuiling zo veel mogelijk buiten de deur te houden.
- Kapiteinrob
- 2nd Gear member
- Berichten: 291
- Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 09:12
- 6
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Huizen
Re: Airco om gek van te worden
Update: vanmiddag even bij de huisarts geweest voor een nieuwe voorband(rare bobbel aan de zijkant dus een nieuwe).
Heeft ie even de druk in het airco systeem gemeten.
Af fabriek is dat 6.9 bar en in mijn auto was het 6.9 bar. Niks meer aan doen dus!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Airco om gek van te worden
Beetje offtopic, maar ook wel weer ontopic;
ik heb mijn ECC gerepareerd. De potmetertjes in de ECC zijn versleten waardoor voor de ECC niet duidelijk is op welke stand de schakelaar van de blower staat. Die heb ik vervangen en nu werkt alles weer. Ik lees namelijk dat veel mensen naar de sloop gaan voor een nieuwe ECC, maar dit is dus makkelijk te repareren!
ik heb mijn ECC gerepareerd. De potmetertjes in de ECC zijn versleten waardoor voor de ECC niet duidelijk is op welke stand de schakelaar van de blower staat. Die heb ik vervangen en nu werkt alles weer. Ik lees namelijk dat veel mensen naar de sloop gaan voor een nieuwe ECC, maar dit is dus makkelijk te repareren!
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Hoofddorp
Re: Airco om gek van te worden
Mooie dag om een korte update te schrijven, ik heb de afgelopen weken een hoop "kleine" narigheden opgelost en tot nieuwe inzichten gekomen. mijn eerste topic over het oranje pijltje is zo goed als opgelost, afgelopen week de selector sensor (pnp switch) vervangen en sindsdien geen pijltje meer gezien. de motorstoring is gereset maar komt weer terug met dezelfde foutmelding, zelfs na de nieuwe switch. storingscode 76 in versnellingsbak regelaar als iemand nog een ingeving heeft hoor ik dat graag. de achterruit werkt weer soepel na het vervangen van het mechanisme en ik heb ontdekt dat de ruitenwisser achter niet werkt door een kapot schakelaartje naast het stuur dus heb nu een motor over
On Topic: de airco blijft kuren vertonen, ook vandaag weer begint met koele lucht en gaat over naar buitenlucht en soms gaat de on/off knop weer heen en weer, wat ik tot nu toe heb gedaan / laten doen naast een keer of 3 vullen:
- Condensor vervangen
- Interieur filter vervangen
- Ringetjes op de condensor vervangen (die lekte)
- Compressor vervangen
- ECC vervangen (was vergeten dat er ook lichtjes in de ECC zaten )
Bij het uitlezen met Deplhi kwamen er overigens nog 2 meldingen op de klimaat regeling naar boven;
CM-0006 klepmotor laag signaal
CCM-0012 klepmotor temperatuur geblokkeerd
hoe dit op te lossen en of het de Airco beinvloed geen idee, iemand hier een antwoord op?
Ik denk dat ik anders het advies van Kuip maar ga opvolgen en een afspraak maken in Mijdrecht want ik blijf me irriteren op warme dagen als vandaag, en zie het echt niet zitten om op vakantie te gaan op de manier en een paar honderd kilometer per dag met m'n kinderen te moeten rijden. daarnaast ook de verbazing dat ieder zich zomaar airco specialist mag noemen maar dat er heel veel zijn die het kennelijk niet snappen.
P.S. weet iemand of Wouter nog actief is hier, ik heb een paar keer een PM gestuurd maar helaas zonder reactie.
Dank voor jullie inzichten en het meedenken...
On Topic: de airco blijft kuren vertonen, ook vandaag weer begint met koele lucht en gaat over naar buitenlucht en soms gaat de on/off knop weer heen en weer, wat ik tot nu toe heb gedaan / laten doen naast een keer of 3 vullen:
- Condensor vervangen
- Interieur filter vervangen
- Ringetjes op de condensor vervangen (die lekte)
- Compressor vervangen
- ECC vervangen (was vergeten dat er ook lichtjes in de ECC zaten )
Bij het uitlezen met Deplhi kwamen er overigens nog 2 meldingen op de klimaat regeling naar boven;
CM-0006 klepmotor laag signaal
CCM-0012 klepmotor temperatuur geblokkeerd
hoe dit op te lossen en of het de Airco beinvloed geen idee, iemand hier een antwoord op?
Ik denk dat ik anders het advies van Kuip maar ga opvolgen en een afspraak maken in Mijdrecht want ik blijf me irriteren op warme dagen als vandaag, en zie het echt niet zitten om op vakantie te gaan op de manier en een paar honderd kilometer per dag met m'n kinderen te moeten rijden. daarnaast ook de verbazing dat ieder zich zomaar airco specialist mag noemen maar dat er heel veel zijn die het kennelijk niet snappen.
P.S. weet iemand of Wouter nog actief is hier, ik heb een paar keer een PM gestuurd maar helaas zonder reactie.
Dank voor jullie inzichten en het meedenken...
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10709
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Airco om gek van te worden
Wouter is zo af en toe eens actief maar niet meer zoals vroeger. Hij krijgt een mail dat er een PB ontvangen is dus ik denk dat je even moet wachten.
Eerlijk gezegd dacht ik dat het probleem in de ecc zat maar die heb je vervangen.
Die foutcodes lijken mij wel samenhangend te zijn met de temperatuur regeling van de airco. De vraag is welke klepmotor?
De specialist die Kuip noemde kun je altijd doen natuurlijk maar dit gaat wel meer kosten dan zelf het oplossen
Eerlijk gezegd dacht ik dat het probleem in de ecc zat maar die heb je vervangen.
Die foutcodes lijken mij wel samenhangend te zijn met de temperatuur regeling van de airco. De vraag is welke klepmotor?
De specialist die Kuip noemde kun je altijd doen natuurlijk maar dit gaat wel meer kosten dan zelf het oplossen
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Hoofddorp
Re: Airco om gek van te worden
Weet je ik ben inmiddels bijna 800€ verder en het werkt nog niet als iemand me een goede diagnose kan geven kan ik altijd nog besluiten zelf te doen of als dank te laten doen als het maar echt opgelost word daar ligt mijn prioriteit op het moment.
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic
- René
- Beheerder
- Berichten: 32052
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Airco om gek van te worden
Misschien een how to van te maken?Caesar schreef: ↑di 26 jun 2018, 21:33 Beetje offtopic, maar ook wel weer ontopic;
ik heb mijn ECC gerepareerd. De potmetertjes in de ECC zijn versleten waardoor voor de ECC niet duidelijk is op welke stand de schakelaar van de blower staat. Die heb ik vervangen en nu werkt alles weer. Ik lees namelijk dat veel mensen naar de sloop gaan voor een nieuwe ECC, maar dit is dus makkelijk te repareren!
Is toch iets waar meerderen mee te maken krijgen
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10709
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Airco om gek van te worden
Dit haal ik uit Vida:
Informatie over storingscodes
Storingscode CCM-0012 wordt opgeslagen als de klimaatregeleenheid waarneemt dat de temperatuurklepmotor is geactiveerd en de stand van de klepmotorstandsensor niet is veranderd na 6 minuten.
Vervangende waarde :Geen.
Mogelijke oorzaak :
Geblokkeerde klepmotor
Defecte klepmotor.
Storingsbeeld :
De binnentemperatuur komt niet overeen met de ingestelde waarde.
Zo te lezen zit de klep vast of de motor of heb je een kabelbreuk.Informatie over storingscodes
Storingscode CCM-0006 wordt opgeslagen als de klimaatregeleenheid waarneemt dat het signaal in de kabel van de standsensor voor de temperatuurklepmotor minder dan 0,25 V (5% van de voeding) bedraagt.
Vervangende waarde
Geen.
Mogelijke oorzaak
Contactweerstand of oxidatie in de aansluitingen
Breuk in de voedingskabel voor de standsensor
Breuk in de signaalkabel van de standsensor
Kortsluiting met de massa in de voeding voor de standsensor
Kortsluiting met de massa in de signaalkabel van de standsensor
Defecte klepmotor.
Storingsbeeld
De binnentemperatuur komt niet overeen met de ingestelde waarde.
Nr 2 is de motor. Ik hoop dat je erbij kan want hij zit onder het dashboard achter je ECC paneel.
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Hoofddorp
Re: Airco om gek van te worden
Dank je wel voor je heldere uitleg en schema, ik heb die gasten in Mijdrecht gebeld en het hele verhaal uitgelegd, volgens hebben de meldingen niet zoveel met de airco te maken, ze verwijzen me door naar de Volvo voor een oplossing, probleem blijft gewoon aanhouden… word er bijna moedeloos van ga even nadenken wat mijn volgende stap word.
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Airco om gek van te worden
Wie weet helpt dit?
viewtopic.php?f=14&t=5029&hilit=wouter+ ... 00#p113141
De ECC hebben last op een gegeven moment van de solderingen van de connector.
Groetjes Wouter
viewtopic.php?f=14&t=5029&hilit=wouter+ ... 00#p113141
De ECC hebben last op een gegeven moment van de solderingen van de connector.
Groetjes Wouter
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Hoofddorp
Re: Airco om gek van te worden
even een noob vraagje, kan het ook zo zijn bij een revisie pomp dat er speling in die magneet koppeling zit? of staat dat los van elkaar ….texaco schreef: ↑vr 08 jun 2018, 10:13 Die magneetkoppeling op de poulie is iets aar iedere wagen ooit wel eens voor komt te staan. Is ook normaal, een koppeling slijt. Boeltje uit elkaar trekken, ringetje ervan tussen en terug in elkaar foefelen.
Heb zo'n koppelingstool besteld uit China, vandaag ontvangen. Morgen beginnen aan mijn V50, bij stationair draaien valt deze ook uit.
De speling in rust bedraagt nu 0,9mm, moet tussen de 0,4-0,6 zijn.
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Airco om gek van te worden
Je weet nooit, dat het revisiebedrijfje net de speling is vergeten nagaan en enkel het inwendige van de pomp netjes gefixed heeft.
Iedereen vergeet wel eens iets, zeker in gevalletjes van routine.
Iedereen vergeet wel eens iets, zeker in gevalletjes van routine.
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 06 apr 2014, 13:43
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Hoofddorp
Re: Airco om gek van te worden
Even een update van mijn kant over de airco ellende die maar aanblijft houden, vorige week bij Volvo geweest waar ze de auto hebben uitgelezen, hier kwamen een aantal storingen uit en deze zijn gereset, helaas ondanks de motiverende woorden van de monteur heeft dit het probleem niet opgelost, aan /uit, aan /uit hun voorstel is om het hele systeem na te gaan kijken @ raison van 130Euro per uur maar zonder indicatie hoeveel tijd ze nodig hebben. Een kennis van mij vertelde dat het de afstelling van de compressor moet zijn op basis van de historie en wat er allemaal al is gedaan, ik heb hier op het forum ook al een en ander over gelezen dus dat moet ik denk ik maar proberen als volgende stap, iemand een tip waar ik de juiste waardes kan vinden ? of wie dit voor mij kan doen ?
Volvo V40 Europa Elegance 2.0 (136 Pk), 2003, kleur 347 Titanium Gray Metallic
-
- Supporting Member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
- 14
- Model: V40
- Bouwjaar: 2016
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Arcen
Re: Airco om gek van te worden
Ik ben sinds een jaar de trotse eigenaar van een V40 van eind 2002. Sinds de aankoop kon de ventilator tot stand 2. Daarna hield de aanjager er mee op. Twee weken geleden bleef de ventilator op 1 stand lopen en was niet meer te regelen. Ik heb o de sloop een bedieningspaneel gehaald. Ik had deze nog niet gemonteerd toen plotseling de ventilator op volle toeren bleef draaien en niet meer te stoppen was. Wat een pokke herrie. Dus ook nog maar een kachelventilator gehaald. De kachelventilator was inmiddels weer op een lager toerental gaan draaien. Vandaag bedieningspaneel en ventilator vervangen. Conclusie: ventilator kan niet uit en bereikt niet het hoogste toerental.
Wie kan mij helpen wat nu de oorzaak is? Bedieningspaneel sloop ook kapot? Of nog een andere oorzaak? Airco en verwarming werken wel.
Wie kan mij helpen wat nu de oorzaak is? Bedieningspaneel sloop ook kapot? Of nog een andere oorzaak? Airco en verwarming werken wel.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10709
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Airco om gek van te worden
Het bedieningspaneel is toch wel een zwak punt van de airco. Veel wagens die soortgelijke problemen hebben maar die op de handmatige stand nog prima te regelen is.
Kans is natuurlijk aanwezig dat het sloop exemplaar ook dit probleem heeft. Meer oorzaken kan ik mij niet bedenken dan het vervangen van de kachelweerstand en ventilator en het paneel.
Ik weet niet of je Vida met een Dice hebt maar daar kun je veel dingen mee uittesten en proberen door rechtstreeks aan te sturen.
Misschien dat je nog even kunt testen met iemand hier van het forum?
Kans is natuurlijk aanwezig dat het sloop exemplaar ook dit probleem heeft. Meer oorzaken kan ik mij niet bedenken dan het vervangen van de kachelweerstand en ventilator en het paneel.
Ik weet niet of je Vida met een Dice hebt maar daar kun je veel dingen mee uittesten en proberen door rechtstreeks aan te sturen.
Misschien dat je nog even kunt testen met iemand hier van het forum?
-
- Supporting Member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
- 14
- Model: V40
- Bouwjaar: 2016
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Arcen
Re: Airco om gek van te worden
Nu mijn 2e paneel gemonteerd dat ik gekocht heb bij Autorima. Weer hetzelfde probleem. Heb inmiddels gemaild en verwacht dat ik het weer kan omruilen.
Ik begin erg te twijfelen aan een paneel van de sloop. Heeft iemand ervaring met ACTronics in Almelo en wat de kosten zijn voor deze revisie?
Ik begin erg te twijfelen aan een paneel van de sloop. Heeft iemand ervaring met ACTronics in Almelo en wat de kosten zijn voor deze revisie?
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.