Pagina 1 van 1

Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: wo 18 jul 2018, 16:51
door Groen98
Sinds zo'n drie jaar ben ik een heel tevreden eigenaar van een Volvo V40 1.8 automaat op benzine/LPG, van april 1998. Via dit forum heb ik al diverse kleinere problemen kunnen oplossen, dank daarvoor!

Nu heb ik echter een probleem waar ik geen informatie over kan vinden. Mijn V40 lekt olie aan de voorzijde, het druppelt o.a. via het sleepoog en de zijkanten van de bodembeschermingsplaat weg.

Na een inspectie op de brug bij mijn eigen kleine garage werd gedacht dat dit veroorzaakt werd door een lekkende oliekoeler voor de automatische transmissie. Omdat mijn eigen garage daar geen ervaring mee had, werd ik doorgestuurd naar een Volvo-specialist. Die bevestigde de diagnose. Echter, een vervangende oliekoeler (alleen nog origineel Volvo verkrijgbaar, geen imitatie) zou zo'n 270 euro kosten.
Daar komen dan het arbeidsloon, nieuwe vloeistoffen etc. nog bij. Totale kosten naar verwachting 500 plus euro.... Een gebruikte oliekoeler werd door de specialist afgeraden.

Ik heb toch even een aanvraag gedaan via onderdelenlijn, voor 50 euro heb ik gebruikte. Wel een verschil.... Maar is dit echt een groot risico?

Verder ben ik aan het kijken of ik de reparatie zelf kan uitvoeren. Elders op het forum lees ik over het vervangen van een radiateur in een half uurtje........
Waar ik echter tegen aan loop, is dat ik niet weet hoe die oliekoeler gemonteerd zit. Ik heb begrepen tussen de radiateur en de airo-condensor. Volgens mij is het niet handig om m'n (goed werkende) airco condensor te demonteren, omdat deze dan opnieuw gevuld moet worden etc.

Maar de leiding van de airco loopt zodanig over de radiateur heen, dat die er heel lastig of niet uit kan...... in elk geval niet met de ventilatoren er aan vast. Is het mogelijk om eerst de linker ventilator (staand voor de auto) los te halen en te verwijderen, dan de rechter ventilator (die onder die airco leiding zit) los te maken, naar links te schuiven en zo weg te krijgen? Dan zou ik misschien net genoeg ruimte hebben om de radiateur te verwijderen.

En (hoe) zit die oliekoeler dan vast aan de radiateur? Zojuist nog dit schema gevonden op internet, hieruit maak ik op dat de koeler inderdaad vast zit aan de radiateur.....: http://volvopartslisle.com/assembly/779 ... on-Cooling

Graag jullie advies / tips / evt. schema o.i.d.! En.... heeft iemand misschien nog een goede automaat-oliekoeler liggen ?

Hieronder enkele foto's van het gebeuren.

Hier een paar foto's:

* De lekkage van onderaf (vrijwel langs de hele onderrand van de radiateur)
* De opvulling onder mijn motorkap, met blauw omlijnd de blokkerende airco-leiding
* Detailfoto van deze airco-leidingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk

Re: Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: do 19 jul 2018, 00:22
door MarcO
Als ik het zo zie dan kun je wanneer de ventilatoren verwijderd zijn en koelwater afgelaten, de koeler verwijderen.
Dan zou je bij de oliekoeler moeten kunnen.

Verder zou ik niet weten waarom je geen 2e hands zou kunnen nemen. Misschien dat ze verstopt kunnen zijn.

Re: Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: do 19 jul 2018, 10:11
door volvoS40
Als deze voor je radiator zit, bumper verwijderen. Zie je hem een stuk beter zitten en vanaf daar mogelijk verwijderen.

Re: Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: do 19 jul 2018, 10:37
door Groen98
De oliekoeler zit tussen de airco-condensor en de radiateur in....

Ik heb zojuist bij Rima een gebruikte besteld, ga kijken of het 'schuiven' met de ventilators gaat lukken.

Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk

Re: Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 21:58
door alienraziel
Je oliekoeler zit vast met 2 klemmetjes aan je radiator ze zitten aan de zijkanten ff platte schroevendraaier ertussen en ze zijn los
Ik heb de fan eerst gedemonteerd en daarna de 2 beugels aan de bovenzijde losgehaald, zodat ik de radiator naar het blok kon kantelen en toen de oliekoeler ertussenuit gepakt uiteindelijk bleek het bij mij een lekkende olieslang te zijn van de oliekoeler suc6

Re: Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 22:55
door Groen98
Bedankt voor je tips!
Vanavond heb ik de radiateur leeg laten lopen. Is het normaal dat dit via de aftapplug (met geopend reservoir) heel langzaam gaat?
Nu nog een 'ruzie' met een compleet verroeste slangklem van de dikke koelslang onderaan. En een verroeste, afgebrokkelde bout/moer waarmee de linker ventilator onderaan vast zit....
Al flink met WD40 bezig geweest, morgen maar eens kijken of ik dit met Dremel en klein slijpschijfje los kan krijgen......
Dan kan ik verder met de operatie....
Morgen komt ook de 'nieuwe' oliekoeler en een partij ATF-olie. Die moest toch ook een keer ververst worden.....

Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk

Re: Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: za 21 jul 2018, 12:26
door alienraziel
Als je de onderste radiator slang loshaalt gaat het een stuk sneller die aftapplug is voor geduldige mensen (dat ben ik dus niet haha)

Re: Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: za 21 jul 2018, 12:47
door Groen98
Tsja, het probleem was, dat juist de slangklem van die onderste slang zo verroest was, dat ik hem niet los kreeg... Na veel WD40 en veel geduld uiteindelijk zojuist toch los gekregen.

Blijkbaar zit er rechts onderaan een klein lekje..... Maar ja, dat drupt dus wel door....

Nu wachten op de pakjesbus met de 'nieuwe' oliekoeler.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk

Re: Lekkage oliekoeler automaat

Geplaatst: za 21 jul 2018, 14:55
door Kuip
Tja, ziet er uit alsof die zijn beste tijd gehad heeft....