Lekkage oliekoeler automaat
Geplaatst: wo 18 jul 2018, 16:51
Sinds zo'n drie jaar ben ik een heel tevreden eigenaar van een Volvo V40 1.8 automaat op benzine/LPG, van april 1998. Via dit forum heb ik al diverse kleinere problemen kunnen oplossen, dank daarvoor!
Nu heb ik echter een probleem waar ik geen informatie over kan vinden. Mijn V40 lekt olie aan de voorzijde, het druppelt o.a. via het sleepoog en de zijkanten van de bodembeschermingsplaat weg.
Na een inspectie op de brug bij mijn eigen kleine garage werd gedacht dat dit veroorzaakt werd door een lekkende oliekoeler voor de automatische transmissie. Omdat mijn eigen garage daar geen ervaring mee had, werd ik doorgestuurd naar een Volvo-specialist. Die bevestigde de diagnose. Echter, een vervangende oliekoeler (alleen nog origineel Volvo verkrijgbaar, geen imitatie) zou zo'n 270 euro kosten.
Daar komen dan het arbeidsloon, nieuwe vloeistoffen etc. nog bij. Totale kosten naar verwachting 500 plus euro.... Een gebruikte oliekoeler werd door de specialist afgeraden.
Ik heb toch even een aanvraag gedaan via onderdelenlijn, voor 50 euro heb ik gebruikte. Wel een verschil.... Maar is dit echt een groot risico?
Verder ben ik aan het kijken of ik de reparatie zelf kan uitvoeren. Elders op het forum lees ik over het vervangen van een radiateur in een half uurtje........
Waar ik echter tegen aan loop, is dat ik niet weet hoe die oliekoeler gemonteerd zit. Ik heb begrepen tussen de radiateur en de airo-condensor. Volgens mij is het niet handig om m'n (goed werkende) airco condensor te demonteren, omdat deze dan opnieuw gevuld moet worden etc.
Maar de leiding van de airco loopt zodanig over de radiateur heen, dat die er heel lastig of niet uit kan...... in elk geval niet met de ventilatoren er aan vast. Is het mogelijk om eerst de linker ventilator (staand voor de auto) los te halen en te verwijderen, dan de rechter ventilator (die onder die airco leiding zit) los te maken, naar links te schuiven en zo weg te krijgen? Dan zou ik misschien net genoeg ruimte hebben om de radiateur te verwijderen.
En (hoe) zit die oliekoeler dan vast aan de radiateur? Zojuist nog dit schema gevonden op internet, hieruit maak ik op dat de koeler inderdaad vast zit aan de radiateur.....: http://volvopartslisle.com/assembly/779 ... on-Cooling
Graag jullie advies / tips / evt. schema o.i.d.! En.... heeft iemand misschien nog een goede automaat-oliekoeler liggen ?
Hieronder enkele foto's van het gebeuren.
Hier een paar foto's:
* De lekkage van onderaf (vrijwel langs de hele onderrand van de radiateur)
* De opvulling onder mijn motorkap, met blauw omlijnd de blokkerende airco-leiding
* Detailfoto van deze airco-leiding
Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk
Nu heb ik echter een probleem waar ik geen informatie over kan vinden. Mijn V40 lekt olie aan de voorzijde, het druppelt o.a. via het sleepoog en de zijkanten van de bodembeschermingsplaat weg.
Na een inspectie op de brug bij mijn eigen kleine garage werd gedacht dat dit veroorzaakt werd door een lekkende oliekoeler voor de automatische transmissie. Omdat mijn eigen garage daar geen ervaring mee had, werd ik doorgestuurd naar een Volvo-specialist. Die bevestigde de diagnose. Echter, een vervangende oliekoeler (alleen nog origineel Volvo verkrijgbaar, geen imitatie) zou zo'n 270 euro kosten.
Daar komen dan het arbeidsloon, nieuwe vloeistoffen etc. nog bij. Totale kosten naar verwachting 500 plus euro.... Een gebruikte oliekoeler werd door de specialist afgeraden.
Ik heb toch even een aanvraag gedaan via onderdelenlijn, voor 50 euro heb ik gebruikte. Wel een verschil.... Maar is dit echt een groot risico?
Verder ben ik aan het kijken of ik de reparatie zelf kan uitvoeren. Elders op het forum lees ik over het vervangen van een radiateur in een half uurtje........
Waar ik echter tegen aan loop, is dat ik niet weet hoe die oliekoeler gemonteerd zit. Ik heb begrepen tussen de radiateur en de airo-condensor. Volgens mij is het niet handig om m'n (goed werkende) airco condensor te demonteren, omdat deze dan opnieuw gevuld moet worden etc.
Maar de leiding van de airco loopt zodanig over de radiateur heen, dat die er heel lastig of niet uit kan...... in elk geval niet met de ventilatoren er aan vast. Is het mogelijk om eerst de linker ventilator (staand voor de auto) los te halen en te verwijderen, dan de rechter ventilator (die onder die airco leiding zit) los te maken, naar links te schuiven en zo weg te krijgen? Dan zou ik misschien net genoeg ruimte hebben om de radiateur te verwijderen.
En (hoe) zit die oliekoeler dan vast aan de radiateur? Zojuist nog dit schema gevonden op internet, hieruit maak ik op dat de koeler inderdaad vast zit aan de radiateur.....: http://volvopartslisle.com/assembly/779 ... on-Cooling
Graag jullie advies / tips / evt. schema o.i.d.! En.... heeft iemand misschien nog een goede automaat-oliekoeler liggen ?
Hieronder enkele foto's van het gebeuren.
Hier een paar foto's:
* De lekkage van onderaf (vrijwel langs de hele onderrand van de radiateur)
* De opvulling onder mijn motorkap, met blauw omlijnd de blokkerende airco-leiding
* Detailfoto van deze airco-leiding
Verstuurd vanaf mijn SM-N930F met Tapatalk