Pagina 4 van 5

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 22:57
door volvoS40
Ligt dat er ook niet aan, wat voor merk er je er in hebt zitten ?

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: vr 27 jun 2014, 23:16
door myalexx
Er vanuitgaande dat je originele onderdelen gebruikt.

102pk diesel = niet te tunen met std koppeling.
115pk diesel = wel te tunen met std koppeling.

De koppeling van een 102pk versie is minder sterk dan de 115pk, de 115pk is iets overbemeten. ( kan dus iets meer aan standaard al )

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: za 28 jun 2014, 00:43
door volvofreak898
de mijn heb k denk zo'n gechipped 170.000 gelope van de 318000

koppeling slipt nog niet door druklager verdenk ik wel van aankomend onderhoud

auto is van liefhebbers geweest dus niet idooit afgetrapt wel snel gereden t was ook n motor rijder

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 22:29
door erwin78
Zover ik weet is de koppeling nog de originele, mocht die ik de koppeling gaan vervangen, dan alleen door oem kwaliteit zoals sachs / valeo / luk of iets in die geest.

Maar kan dan de koppeling van de 115 pk dan niet op een 102 pk?

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: zo 29 jun 2014, 22:34
door volvoS40
Er zit nu sachs in.
Michael heeft er luk in, en slipt door (30.000 km mee gereden)
Persoonlijk.. maar dat zit weer in een 1.8 benzine, ben ik te vreden met Valeo, maar weet weer niet wat wat dat merk doet in een diesel.

De plaat is namelijk 2 mm dunner dan die van sash.

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 08:42
door LagerbergM
Alles wat MyAlex zegt klopt wel..

Mijne slipt omdat er waarschijnlijk alleen een LUK plaat in is gezet en niet de drukgroep+lager vervangen zijn. De garage waar dit gebeurt is, vertrouw ik ook voor geen meter vandaar dat alles nu compleet wordt vervangen (plaat,drukgroep en lager) met SACHS en dan moet mijn diesel met relatief weinig km's toch wel weer goed zijn.

Weet niet of de 115pk versie koppelingsplaat er bij jou in past.. Denk dat JohanH hier wel antwoord op heeft (A)

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 12:32
door erwin78
Heb net even in het onderdelen programma Aldoc zitten kijken en de koppeling van de 102 pk en 115 pk zijn dezelfde, of je nu bij luk of Valeo kijkt, dat maakt niet uit.

Hieruit kan ik dan eigenlijk al opmaken dat de koppeling zeker 265 Nm aan moet kunnen
aangezien dat het koppel is van de 115 pk versie :think .

Je moet overigens idd wel altijd de drukgroep en koppelings plaat samen vervangen, anders kun je idd problemen verwachten.

Ga na de vakantie eens wat tuners bellen. :tumbup

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: ma 30 jun 2014, 13:46
door volvoS40
De plaat slijt wel sneller... wat ik eerder melde, de b merken platen zijn een paar mm dunner dan die van sachs die normaliter standaard gemonteerd word.

Je zou hier ook naar kunnen kijken, aangezien die online niet gek veel duurder zijn dan de Valeo en Luk (excl. druklager)

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: ma 30 mar 2015, 15:56
door Teake
Heb mn eigen 1.9D 95PK ook laten chippen

Is een chip met software van Fasttech in gekomen,

vermogen zal nu rond de 120PK zitten en het koppel rond de 250NM
turbodruk is verhoogd me 0,3 bar naar 1.25 bar overdruk

verbruik is nu constant rond de ~ 1:17,8
dit bij woon werk verkeer van 100km per dag

Koppeling zit er nu al 206000km in, en vind dit koppel met name rond de 2000RPM niet leuk en slipt er wel eens doorheen.
met kar moet ik er al helemaal om denken, wordt binnenkort tijd voor een vers setje

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: di 31 mar 2015, 07:46
door LagerbergM
erwin78 schreef: Hieruit kan ik dan eigenlijk al opmaken dat de koppeling zeker 265 Nm aan moet kunnen
aangezien dat het koppel is van de 115 pk versie :think .
Dat klopt. 265nm kan de plaat + drukgroep nog wel aan.
Mijn V is gechipt naar 145 - 335nm en dat vindt de koppeling toch niet altijd even leuk.

Sterker nog wanneer je op het hoogste koppelmoment (1800 - 2400) het pedaal vol intrapt is er simpelweg geen connectie tussen motor en overbrenging :wall

Het is het wel dubbel en dwars waard vind ik want wanneer je gedoseerd gas geeft en niet telkens de grens op zoekt rijd je menig auto zoek bij het stoplicht :jerry

Re: Hoeveel koppel kan de koppeling van een diesel aan.

Geplaatst: di 31 mar 2015, 10:53
door DinanT
LagerbergM schreef:Mijn V is gechipt naar 145 - 335nm en dat vindt de koppeling toch niet altijd even leuk.
:O :O Da's vergelijkbaar met een T5 van hetzelfde jaar ... :O

Verstandig 1.9D 115 PK diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 00:27
door hervelt
Een oud topic, maar sluit wel precies aan op mijn vraag:

Is het verstandig om mijn 1.9D 115 pk te tunen ?

Ik ben me aan het oriënteren om een vermogens winst uit mijn auto te halen.
Dan lijkt toepassing van een tweedehandse Powerbox /Tuningbox me de makkelijkste manier maar nu ben ik gaan twijfelen of dat niet slecht is voor je motor ?

Een echte chiptuning is natuurlijk altijd beter. Dan wordt er gewoon een beter rendement uit je motor gehaald.
Maar zo'n dure tuning waarmee je dan een vermogenswinst haalt van 115 naar 145 pk's is ook niet gezond voor de auto.

Ten eerste schijnt je koppeling al snel problemen te kunnen gaan opleveren.
Om die dan al te moeten gaan vervangen door eenzelfde of zwaardere (?) type zit je ook niet op te wachten.

Een Powerbox / Tuningbox levert minder (?) vermogenswinst op maar zal je aandrijflijn fysiek minder belasten. Maar is het niet zo dat de motor te schraal loopt of zo ?
In Powerboxen zit ook veel verschil. Denk dan wel aan een specifiek bedoelt voor Volvo (en Renault blijkbaar) met de juiste connectoren eraan. Paar stekkers omsteken en klaar, en is net origineel als je het niet weet. Maar die dingen kosten ook iets van 300 a 400 nieuw.

Wat is het verschil tussen chiptuning en remappen ? Of is dat hetzelfde ?

Daarnaast lees ik op het forum nog iets over Piggybacks:
Er zijn goedkope Piggybacs te koop van een paar tientjes op Ebay waarmee je een bescheiden vermogens winst kunt behalen (ik veronderstel dat dit met een Powerbox te vergelijken is, of is het gewoon hetzelfde ?)
Maar er zijn ook professioneel geprogrammeerde en ingebouwde Piggyback te krijgen variërend tussen €350 en €450.
(Ik veronderstel hiervan dat deze beter op je motor afgestemd worden wat te vergelijken is met chiptuning, alhoewel de prijzen iets lager liggen)
Een goede chiptuning kost toch al gauw 500 a 600 toch ?


Even terug naar mijn eerste vraag: Is het verstandig om mijn 1.9D 115 pk te tunen ?
En waarom ?

Diegene die de moeite nemen om ervaringen te delen of onderbouwde adviezen te geven zal ik zeer erkentelijk zijn.

Gr. Johan

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 04:15
door dannyw
Ik zou als ik jouw was eerst beginnen met de EGR dicht te zetten of buiten werking te zetten, hierna de 2 katalysatoren leeg te maken. De auto rijd hier al zo veel beter door.

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 09:59
door hervelt
Door de stekker van de EGR los te trekken gaat de auto (diesel) toch niet beter rijden ?
Wel minder vervuiling van die EGR en minder risico dat er gaten in vallen door de agressieve stoffen.

Edit: En een roetfilter ligt er bij mij niet onder zover ik weet.
Een kat natuurlijk wel maar dat scheelt toch ook maar 10 pk of zo ?

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 10:10
door dannyw
Maar zonder kat en met werkende EGR zal je een flink zwart gordijn trekken. :tumbdown

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 10:45
door EnigmaEll
Persoonlijk vind ik die goedkope powerboxen een no-go.
Knalt je motor direct kapot? Nee vast niet.
Maar je ECU wordt voor de gek gehouden en het lucht/ benzinemengsel klopt daardoor niet meer.

Ik zou voor een chiptune gaan. Misschien rond de 135 blijven qua pk's en nm 310? Dan zal het qua slippen en kracht op de koppeling nog net binnen de marges zijn denk ik.

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 11:21
door hervelt
Een Phase II kan toch maar 265 Nm aan of kan de koppeling zelf veel meer aan ?

Ik veronderstel dat het plaatsen van een zwaarder type koppeling wel meer inhoudt dan alleen een andere plaat en drukgroep ?

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 11:42
door texaco
EGR stekker kan je uittrekken zonder foutmelding.
Chiptuning (op maat dus) kan prima, vraag maar even aan yannickc :P
Zijn vorige wagen, dus diesel 1.9 had ie ook gechipt. Pk's weet ik niet meer, maar hij was heel tevreden.

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: ma 04 dec 2017, 00:39
door hervelt
Maar met losgetrokken EGR stekker gaat de auto toch niet beter rijden ?

Oh nee..dan gaat hij minder roken indien ik ook de katalysator verwijderd had.
Ik lees iets over twee katalysatoren verwijderen. Dat vind ik toch iets te ingrijpend voor 10 pk (?) extra.
En misschien ook bijkomende APK trammelant ?

Re: Verstandig 1.9D diesel tunen? Ervaringen - koppeling enz

Geplaatst: do 28 dec 2017, 00:49
door schicht
Uit dit topic destilleer ik drie hoofdzaken:
1. Slippende koppeling door overkill aan vermogen;
2. EGR uitzetten en kat leegmaken levert veel op;
3. Goedkope chiptuning wordt afgeraden;

Als ervaringsdeskundige merk ik bij genoemde punten het volgende op:
1. Als je onbenullig gaat rijden, dan slipt je koppeling altijd en bovendien gaat er wel meer defect. Oplossing: koop een racewagen of een M3;
2. Het is juist dat de EGR en katalysator vermogen consumeren. Als gevolg van een ontstekingsfout bij een vorige auto is mijn kat een keer verbrand en deze heb ik toen leeggehaald. Het gunstige effect op het vermogen was meteen merkbaar. Voor de APK/Tüv heb ik daarna een nieuwe katalysator gemonteerd en weg was het extra-vermogen. De EGR gooi ik er standaard uit (en met de APK/Tüv er weer in). Uitschakelen van katalysator en/of EGR is overigens een milieudelict.
3. Goedkope chiptuning (ca. E. 150) is m.i. zeker mogelijk, vooral als het common rail manipulatie betreft. In de standaardsituatie bevat het samengeperste mengsel relatief veel O2. Door CR-manipulatie verbetert de samenstelling van het mengsel, waardoor de verbranding optimaliseert en dientengevolge het vermogen toeneemt, evenals het koppel. De motor ondervindt hiervan m.i. geen schade omdat deze in de fabriekssituatie relatief laag belast is. Ook de turbo blijft binnen de normen.
Je kunt het extra opgewekte vermogen natuurlijk gebruiken om te racen, maar dan verwijs ik naar punt 1. Ik gebruik het extra vermogen om het rendement te verbeteren en daardoor brandstof te besparen. Deze besparing treedt overigens alleen op bij geregeld stoppen, optrekken en snelheid variëren. Tijdens het cruisen op de snelweg is er geen geen extra besparing door CR-tuning omdat de motor dan zonder veel wisselingen sowieso met een relatief laag vermogen draait (rijden op kruissnelheid is altijd het meest effectief, vandaar dat ik nog een cruise control zoek). Overigens is het tijdens inhalen op binnenwegen vaak wel handig om een aantal extra kw's ter beschikking te hebben.
Tenslotte, ik woon in Duitsland en hier is CR-tuning verboden omdat het geen CE/Tüv-keur heeft. Voor de keuring verwijder ik daarom de box. Hoe het in NL is, dat is mij onbekend. Ik vermoed dat het niet is toegestaan, maar dat is, zoals vaker, slechts "een advies".