Volvo v40 2.0 t4 2001 bak giert in verschillende versnellingen

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vurnality
Idle
Idle
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 19:41
4
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Jarmo

Volvo v40 2.0 t4 2001 bak giert in verschillende versnellingen

Bericht door Vurnality »

Hi,

Ik heb mijn motorblok, en versnellingsbak en startmotor vervangen omdat er een gapend gat met de drijfstang door t blok tegen startmotor is wezen klappen met als gevolg kapot blok, kapotte startmotor en gescheurde bak.

Nu deed ik t eerste proefritje en na 10min ging hij lichtjes gieren of fluiten. Voornamelijk in de 2 en 5 dus ik keek zo naar de bak. De aftrap plug hing net ietsjes los. Zegmaar tussen hand vast en los in. Letterlijk een schroefdraad rondje.

Dus daar lekte die lichtjes bak olie.



Ah fijn, vast gedraaid, en mijn laatste 200ml 75w80 van champion erin gegooid. (Ze hebben wel het meest fantastische vulplekje uitgezocht toen ze hem ontwierpen. Gehannes met losmaken en vastmaken en een slang aan de oliekan) Gezien ik maandag pas nieuwe olie kan halen.

Maar is de kans aanwezig dat als ik de olie bijgevuld heb maandag, dat die weer normaal gaat lopen of is de bak nu al overleden. Versnellingen gaat hij nog soepel in zonder enige moeite, hij trekt mooi op zonder extra gas dmv koppeling loslaten in de 1.

Geen zin om olie te gaan verspillen.

Oud blok, stukje zuiger en drijfstang
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Trotse Volvo v40 t4 rijder met een t15 turbo en een schroefset voor extra wegligging ;)
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Volvo v40 2.0 t4 2001 bak giert in verschillende versnellingen

Bericht door MarcO »

Dat is een heftig ding, hoe is dat zo gekomen?
Wat betreft je nieuwe bak, neem dit topic eens door, misschien staat er wat tussen voor je viewtopic.php?f=38&t=3862
Gebruikersavatar
Vurnality
Idle
Idle
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 19:41
4
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Jarmo

Re: Volvo v40 2.0 t4 2001 bak giert in verschillende versnellingen

Bericht door Vurnality »

MarcO schreef: za 24 apr 2021, 23:04 Dat is een heftig ding, hoe is dat zo gekomen?
Wat betreft je nieuwe bak, neem dit topic eens door, misschien staat er wat tussen voor je viewtopic.php?f=38&t=3862
Motor is olie wezen spuiten en toen even zonder olie gelopen met als einde een flinke klap en veel rook tot 1m zicht en hele interieur vol rook.

Maar dat topic had ik doorgelezen.

Het geluid is in de 2 en 5 meest hoorbaar. En vooral bij gas geven als ik gas loslaat stopt t. Als ik koppeling indruk. Stopt t. Als ik stationair gas geef is er niets.
Ik haal maandag 75w80 gezien de 200ml niet tot randje voldoening gaf. Maar hoe weet ik of de bak na de wissel oké is of echt aan t overlijden is.

Hij schakelt zoals gezegd super goed en netjes. Nauwelijks tot geen speling in de pook.

Heb er echt heel kort max 15km mee gereden die bak en wat ik hoorde is dat ie zonder dat geluid een dikke maand terug gedemonteerd is. Dus ben bang door die aftapplug dat de olie er deels uit gelopen is.

Daarnaast heb je 2 pluggen in de bak. 1tje aan bestuurder zijde en 1 aan de passagier zijde en 1 aftap plug onderop.

Ik heb lopen vullen bij de plug aan bestuurder zijde. Waarvoor is die plug aan passagier zijde
Trotse Volvo v40 t4 rijder met een t15 turbo en een schroefset voor extra wegligging ;)
Plaats reactie