Pagina 1 van 1

Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 19:32
door Vurnality
Spoiler:
oude topicHi,

Mijn v40 t4 heeft een nieuw blok en bak, eerst reed hij soepel maar na een dag of 2 merkte ik bij koude start dat hij beroerd loopt. En dat ik op t begin mn gaspedaal indruk maar er geen respons komt op het gas. Dat duurt dan 4 a 5 seconden. En dat is na 2min rijden weer over. Maar dan loopt hij nog wel stotterend en beroerd stationair en tijdens rijden.

Heb recent na de swap de bakolie gevuld, motorolie, en koelvloeistof deze zijn allemaal nog netjes op peil.

Ook heb ik de bekabeling bij injectors gecheckt maar er is geen misfire.

Als motor warm is is de beroerde loop nauwelijks tot niet merkbaar. Enkel nog bij stationair op 600 toeren

Ik heb de slangen van en naar intercooler gecheckt die zitten goed, blow off valve slangen ook.

Ik ben door mn kennis heen even...

Het gaat om benzine motor met euro 98
Hallo,

Mijn volvo v40 2.0 turbo(t4) houd in met koude motor, stottert, reageert traag op gaspedaal.


Hier een video van een koude start en wat er gebeurt als ik gas indruk etc:



Er zit nieuw blok en bak in.

Ook rookt de motor enorm bij koude motor. Hier een video. Kan niet precies kleur bepalen. Vermoed blauw van turbo?:


Geprobeerd/vervangen:
- nieuwe bougies
- de evap filterhuis had afgebroken buisje dus vervangen.
- LMM stekker losgetrokken resulteert in direct uitvallen van de motor dus lijkt goed?
- compressietest is goed allemaal gemiddeld 13 bar
- gecheckt bij turbo op lekkage geen olie of dergelijke rondom of op turbo
- alle vacuüm slangen gecheckt maar niets bijzonders te zien.


Uitlezen resultaat:
'Too lean bank' ofwel hij loopt arm. Maar als ik de storingscode wis komt hij terug..

Als ik hem wis met een warme motor, komt hij pas terug als ik de motor weer start als hij koud is. Dus blijft weg zolang motor warm is. Ook als ik hem opnieuw start.

technische informatie
Er zit een 2.0 turbo motor in met een 15t turbo.
Ik tank enkel en alleen euro 98 E0 of E5
De volvo heeft kenteken 36-GP-PD en komt uit 2001 is een phase2



Ik hoop hier iemand te hebben die me kan vertellen wat ik nog kan testen of vervangen. En indien vervangen of ik t eerst kan testen of niet voor het vervangen.

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 20:58
door EnigmaEll
LMM die aan het overlijden is?

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd

Geplaatst: wo 28 apr 2021, 21:16
door Vurnality
EnigmaEll schreef: wo 28 apr 2021, 20:58 LMM die aan het overlijden is?
Zijn daar de symptonen van met koude motor kwa gas geven etc? Want t roostertje is wel inderdaad ietwat losjes

Auto valt nagenoeg direct uit als je stekker van lmm haalt

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd

Geplaatst: do 29 apr 2021, 09:36
door EnigmaEll
LMM problemen zijn altijd wat diffuus. Toen die van mij stuk ging merkte ik dat voornamelijk aan het begin met koude motor. Maar later ook met een warme motor.
Je zou ook nog kunnen kijken naar (kleine) luchtlekkages

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: ma 24 mei 2021, 15:12
door Vurnality
Evap luchtfilterhuis was lek. Die is vervangen probleem blijft. Heb topic geupdate met alle info en videos die ik kan verschaffen nu.

Hopelijk kan iemand me helpen want als ik motor niet warm laat lopen voor ik rijden ga krijg ik situaties dat ik geen gas kan geven en dus andere automobilisten bijna tegen me aan knallen omdat ik dus niet kan optrekken.

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: di 25 mei 2021, 15:00
door iljak73
Klinkt alsof de (koude)motor op 3 cilinders loopt?

Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk


Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: di 25 mei 2021, 16:07
door Vurnality
Lijkt het op, maar 1 voor 1 injectors los. Word het bij elke injector alleen maar erger. Dus is uit te sluiten lijkt me?

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: di 25 mei 2021, 17:22
door iljak73
En 1 voor 1 de bougiekabels losmaken?
Ik had hetzelfde geluid bij koude motor en veranderde met warme motor...en bij de koude 1 voor 1 de bougiekabels te controleren kwamen we erachter dat cilinder 2 het probleem gaf.

Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: di 25 mei 2021, 17:45
door iljak73
Vurnality schreef:Lijkt het op, maar 1 voor 1 injectors los. Word het bij elke injector alleen maar erger. Dus is uit te sluiten lijkt me?
En uiteindelijk was het een klep die het probleem gaf, ik had ook geluid alsof 3 cilinders, slecht lopen, vermogensverlies, niet goed reageren op pedaal etc...

Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk


Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: di 25 mei 2021, 17:50
door Vurnality
Bougiekabels losmaken? 2 bobines zitten in de 2 meest rechtse cilinders en daaruir gaan 2 bougiekabels naar de 2 meest linker cilinders dus kan die 2 loshalen maar dan heb ik nog als ik de meest rechtse stekker van bobine loshaal dat 1 van de linker cilinders ook weg valt

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: di 25 mei 2021, 17:56
door iljak73
Dat is wel zo ja, ik had denk ik het geluk dat het om cilinder 2 ging dus hoefte de bobines niet los te halen...

Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk



Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: di 25 mei 2021, 18:44
door Vurnality
Even gecheckt de bobinekabel van de 2e bobine van rechts die naar cilinder 2 gaat(2e van links) eruit trekken met koude motor geeft geen verschil. Bij meest rwchter bobine bougie kabel eruit wel


Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: di 25 mei 2021, 22:29
door iljak73
Hmmm....ik had dus precies hetzelfde, alleen ik had toen met de compressie test 0 bar op cilinder 2 door een klep die open bleef staan(kapotte klepveer).
Dus wat het bij jou kan zijn durf ik niet te zeggen.

Heb je ook dat het vermogen onderin weg is?
Ik had namelijk dat ik bij lage snelheden niet meer lekker door een bocht kon komen in bv de derde versnelling, dan ging de auto bokken.

Verstuurd vanaf mijn CPH1951 met Tapatalk



Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: vr 28 mei 2021, 07:42
door Vurnality
Bobine vervangen. Probleem van 3 cilinders hiermee verholpen hij loopt goed..

Maar met koude motor nog steeds niet soepel en gas inhouden.

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: vr 16 jul 2021, 20:05
door Vurnality
De auto rookt nog steeds blauwe rook, olieretourleiding heb ik tijdens vervangen motorblok voorzien van nieuwe pakking en o ring, als ik stationair sta met koude motor staat heel de straat binnen 3min blank.

Als ik rijd rookt ie maar niet ernstig, elke keer bij opschakelen flinke puf blauwe rook.

Video in beginpost is nog van toepassing.


Ik weet niet wat ik aan moet, compressietest is ook goed.

Bij het uitlezen geeft ie nog steeds aan dat ie te arm loopt(storing komt terug bij koude motor wissen met warme motor blijft hij ook weg tot koude motor start)

Ik verbruik steeds meer olie, gebruik kroon oil 10w40(zo even uit t hoofd)

Help alsjeblieft, ik ben radeloos.

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: za 17 jul 2021, 01:07
door volvoS40
Trek je intercooler buis eens los, hoeveel olie ligt daar in ?
Zit er speling op je as van je turbofan?

Waarom ligt er een nieuw blok in?
Wat was er met de vorige ?

Lmm heeft niks te maken met het verbruiken van olie.

Hoe krijg je oa vermogen.
Lucht.
Filterbak.
Turbo (zuigt lucht aan voor naar de intercooler, maar gebruikt ook olie voor het smeren van de bewegende delen)
Intercooler.
Gasklephuis.
Inlaatspruitstuk (waar je lucht en benzine samen komt)
Ontsteking (bougies, bobine bla bla)

Waar heb je te maken met olie?
Turbo - Lucht en olie.... ik zou zeggen, duik je turbo eens in.
Rondom hoeft geen olie te zitten, intern kan zo'n ding ook prima stuk.

Kleppen, klepseals kunnen lekken, maar.... als daar lucht ontsnapt zou je dat wel merken met een compressie test.

Als een turbo/blok warm word, zet metaal etc uit, wat een lekkage en/of slijtage kan verdoezelen

Geen voldoende lucht, geen correcte inspuiting van benzine, je motor loopt te arm.

Hele lap tekst, maar wel een zooi punten waar mee aan de slag kunt.

Ben je niet handig, drop de wagen bij de garage om de hoek.
Bijna 3mnd met een defecte wagen rond rijden is ook niet erg goed voor diverse componenten.

Re: Volvo v40 t4(2.0 turbo) houd met koude motor in en loopt beroerd en rookt enorm

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 14:25
door wimophof
ik denk de turbo eraf en schoonmaken en reviceren.ik had ook olie in de turboslangen en soms veel rook en veel olieverbruik en zwarte bougies.ik heb er n Aliesetje in gepompt van 15 piek en nu loopt ie rustiger en zuiniger met olie,maar ik heb ook de klepseals vervangen en de kop en kleppendeksel goed schoongemaakt. misschien helpt t?