Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
StefanV40
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 15:48
2
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door StefanV40 »

Hallo! Ik heb sindskort een Volvo v40 2.0T uit 2003.
( https://www.volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?t=18383)
Hoewel ik erg blij met de auto ben zijn er enkele dingen die ik opgelost moet hebben. Heb door de sticky's e.d. gelezen maar werd niet veel wijzer.
Op het moment dat ik de Volvo kocht zei de eigenaar dat het motorstoring en servicelampje soms aanspringen en dan weer uitgaan. Hij gebruikte de auto ook sporadisch.
Na grondige controle en goed gereden te hebben kwam ik op geen enkel merkbaar probleem uit. Auto gekocht, en na een flinke vlotte rit terug naar huis ging het motorstoring lampje uit en bleef uit, mooi! Alleen servicelampje sprong soms nog aan in de ochtend bij eerste start.
Enkele dagen geweldig genoten van de auto, toen ging het in een stilstaande file met erg veel auto's even mis. (ik wil ook even vermelden dat ik achter een auto stond met grote zwarte rookpluimen).
Wat er gebeurde liet me schrikken. Het motorstoring lampje schoot opeens aan, de auto begon luid te brommen en het toerental viel omlaag en stotterde stationair. Elke keer als ik een stukje vooruit reed in de file en toen weer stil ging staan, viel de Volvo steeds bijna uit. Eenmaal de kans gekregen heb ik de auto geparkeerd, laten rusten, vloeistoffen e.d. nagekeken en een uur later weer gestart. Motorstoring lampje blijft aan, auto is niet meer zo lawaaierig maar heeft merkbaar minder vermogen!
Volgende dag naar de garage gegaan om te laten uitlezen en gelijk de olie en filter te vervangen voor Kroon 5w40. Monteur zei dat er bij uitlezen de fout "mengsel te rijk" in beeld kwam. Hij ging verder met onderzoeken en zag vanaf de motor extreem dunne witte rook komen die meer zichtbaar werd bij gas geven. De monteur vermoedde een lekke inlaat of lekke inlaatpakking. Ik heb bij koude motor ook wel een getik vanuit de motorkap die verdwijnt na enkele minuutjes rijden. Volgens de monteur is dat omdat de pakking warm wordt en uitzet.
Goed, remmen nog even vervangen en weggereden.
Wat gebeurt er nou? Elke keer als ik afrem en tot stilstand kom valt de Volvo uit! Dit is me ongeveer 5 keer gebeurt.
Ik ben toen gelijk voor een second opinion naar een andere garage in de buurt geweest om een tweede diagnose te krijgen, en nu word het leuk.. Tweede monteur leest de volvo ook uit, en komt met de diagnose dat de turbo sensor slecht is.
Wat ik hier gek aan vind is dat hij deze sensor aanwijst:
Afbeelding
Maar als ik op internet zoek naar een turbodruk sensor voor mijn auto kom ik iets tegen wat er totaal anders uitziet. Heeft de monteur zich gewoon in de locatie vergist of zoek ik niet goed?

Ik heb deze tweede monteur ook gevraagd of de klachten kunnen komen door een lekke inlaat. Ik liet hem ook de rook zien die je eigenlijk alleen extreem dun zag buiten in goed zonlicht. De meetwaardes zouden eenmaal fout kunnen zijn toch?
Deze monteur vertelde me daar echter niet in te geloven. Sterker nog, volgens hem komt de rook omdat er minimale olielekkage op het blok is wat warm wordt en verdampt. Dat zou de rook volgens hem verklaren.
Je ziet ook inderdaad een kleine vochtplek zitten.
Het gaat om soortgelijk in oranje omcirkeld "blokje" (MAAR DAN LINKS, NIET TE ZIEN OP FOTO):
Afbeelding

Ik zit nu dus tussen 2 totaal verschillende conclusies. Het verhaal van de lekke inlaat klinkt aannemelijk maar dan lees ik dat het getik bij koude motor ook variabele kleptiming kan zijn, hoeft dus niet perse de inlaat te zijn. (bij mij hoeft de auto niet compleet koud te zijn om dit getik te horen. Ook hoorbaar na 1 uur stilstaan en weer starten).

Maar dan klinkt het verhaal van monteur 2 ook wel aannemelijk. Vooral door het vermogensverlies.
De monteur heeft na de service de storing verwijdert. Het lampje brandt sindsdien ook niet meer, rijdt fijn, is niet meer uitgevallen maar heeft wel iets van vermogensverlies. Ik merk ook dat het stationair toerental soms op 800 zit en als ik na een rit even stop merk ik dat die naar 700 is gezakt.

Zelf wil ik toevoegen dat er een K&N open luchtfilter op zit. Ik heb hier geen ervaring mee dus ging er vanuit dat hij misschien vuile lucht heeft opgezogen in de file.. Maar dan zouden de klachten al weg moeten zijn toch?
Waar zouden jullie het eerst kijken?

Sorry voor het lange verhaal maar ik wil geen details missen :)
Alvast bedankt voor tips.
V40special
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
13

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door V40special »

Service lampje geeft aan dat de auto de interval voor een onderhoudsbeurt bereikt heeft. Dus geen storing.

Voor het motorlampje zou ik de auto eens laten uitlezen met vida. Volvo garage of een lid van dit forum. Die universele lezers met enkel "Mengsel te rijk" blijven te algemeen. In veel gevallen geeft vida aan welk onderdeel (onderdelen) de storing daadwerkelijk veroorzaakt. Er zitten op een moderne motor enorm veel sensoren. Als er eentje niet helemaal meegaat, heeft dat meteen invloed op oa de turbo. Dus het kan best zijn dat er een totaal andere sensor dan je verwacht aangewezen wordt.

Witte rook is niet direct het gevolg van een olielekkage. Ik zou een (Volvo) garage opzoeken die ook daadwerkelijk nog iets van deze auto's weet. Dan ben je verzekerd van iets minder giswerk wbt diagnose.
StefanV40
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 15:48
2
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door StefanV40 »

Hoi v40special.
Bedankt voor je reactie.
De tweede garage waar ik ben geweest had wel uitgebreidere diagnose aparatuur en volgens deze uitlezing is het probleem te wijten aan de turbodruk sensor. Ik wil deze wel vervangen maar als ik op internet kijk kom ik enkel sensoren tegen die totaal niet lijken op wat je in de door mij geplaatste foto ziet. Iemand misschien een linkje van de sensor waar ik die kan bestellen?
Ruben
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:14
4
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Ruben
Locatie: Thesinge, Groningen

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door Ruben »

De turbodruk sensor zit op je intercooler. Ook wel MAP sensor genoemd. Hetgeen waar je een foto van hebt gestuurd is de TCV(turbo control valve).
StefanV40
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 15:48
2
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door StefanV40 »

Bedankt voor de info! Ik zal me er morgen gelijk in verdiepen. Weet je ook of mijn klachten, wat nu eigenlijk alleen wat vermogensverlies is eerder aansluit bij een slechte map sensor of TCV? Of is dit niet zomaar te zeggen omdat v40special ook zegt dat bij 1 fout de rest gelijk niet goed meewerkt?
Ruben
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:14
4
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Ruben
Locatie: Thesinge, Groningen

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door Ruben »

Je kan eens beginnen met de sensor los te trekken op je intercooler en zien wat voor effect het heeft op je auto. Als hij er niet veel anders van gaat lopen dan weet je dat de sensor niet lekker is.
StefanV40
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 15:48
2
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door StefanV40 »

Bedankt voor de tip, ik zal daar eens mee beginnen :duimomhoog
StefanV40
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 15:48
2
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door StefanV40 »

Kleine update! Ik wilde hier graag mijn bevindingen met jullie delen maar ben al een paar dagen goed ziek..
Zodra ik het weer kan ga ik verder en laat ik meer weten!
StefanV40
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 15:48
2
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door StefanV40 »

Hoi mensen, na een tijd ziek te zijn geweest en daarna een hele poos werk ingehaald te moeten hebben hrb ik weer tijd voor de v40.
Kleine update ivm turbosensor en motorstoring;
De auto geeft geen storingen meer aan en lijkt alle vermogen terug te hebben. Mijn katalysator begon op een gegeven moment te rinkelen tussen 2000 en 2500 toeren en na controle bleek de moer die de lambdasondesensor op de katalysator aansloot los te zitten. Goed aangedraaid, gerinkel weg en van wat ik merk loopt de motor nog fijner.
Enige wat ik merk is dat hij na een flinke rit een heel klein beetje schommelt op neutrale toerental. Wiebelt af en toe met een kleine 100 toeren op en neer wat nauwelijks merkbaar is.

Wel heb ik geconstateerd dat mijn olieverbruik wat aan de hoge kant is en er is zoals eerder vermeld ook een olie zweetplek bovenin de motor. Bij fel zonlicht of met een zaklamp zie je er erg dunne rook vanaf komen bij gasgeven (vanaf die zweetplek op de motor dus).
Ik dacht er gelijk aan om kleppendekselpakking te vervangen. De garage waar ik recentelijk heen ging zegt echter dat ik met het vervangen niks qua olieverbruik ga oplossen. Zo een zweetplek bovenin het blok zou met de kilometerstand normaal zijn en het verbruik is daardoor minimaal.
Ik legde de monteur ook uit dat mijn inlaat gaat puffen / ratelen de eerste paar minuten en dat ik denk dat er een beetje olie van die zweetplek op de inlaat druppelt en dat je dat hoort totdat de pakking warm wordt en uitzet.
Hij zegt weer dat dit niks met de oliezweetplek te maken heeft en dat de inlaatpakking gewoon slecht is.
Zijn conclusie: houd je geld in je zak en laat die kleppendekselpakking. Je motor gebruikt nou eenmaal wat meer olie. Iemand die hier wat nuttigs over kan zeggen? Ik wil hem wel geloven maar een soms rokende zweetplek duidt toch op een wat groter olieverbruik? En de kosten om zo een pakking te vervangen zijn niet groot.

Als laatst vroeg ik me af of iemand me kan vertellen hoe je een van de koplampsproeiers/wisserarm vervangt.
Er wonen in mijn wijk kinderen die heel graag aan auto's zitten en ik ga er vanuit dat een kind het leuk vond om aan een van de sproeiers te trekken. Ze deden het namelijk allebei als nieuw, maar de linker (als je van voren naar de auto kijkt) trekt nu hard omlaag. Het enige wat hem recht tegen de koplamp houdt is dat ondersteunings lipje.. Rechter blijft als je hem naar je toe trekt netjes in de lucht "zweven". Ook komt er geen ruitenwisservloeistof meer uit de kapotte kant.
Is dit kwestie van motor vervangen of ook een kanaal voor de ruitenwisservloeistof? Is allemaal nieuw voor me. En moeten bij deze operatie bumper + koplamp gedemonteerd worden of kan het makkelijker?

Gr Stefan :tumbup
V40special
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
13

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door V40special »

In feite heeft de auto geen echt kleppendeksel. Is eigenlijk direct je nokkenasdeksel. Zit vanuit de fabriek met een soort lijm en opnieuw vastzetten doe je met een vloeibare pakking. Wel best een klus. Die zweetplek bovenin zie je vaker bij Volvo's op leeftijd, heb er idd nooit echt veel meer verbruik door gezien. Hoeveel olie verbruikt hij precies?
StefanV40
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 15:48
2
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring

Bericht door StefanV40 »

Had inderdaad al een vloeibare pakking besteld maar ik zal de moeite maar niet doen als het inderdaad niks zal helpen. De motor verbruikt ongeveer 1 liter op 900 kilometer met vlot rijgedrag en hogere toeren, en circa 1 liter op 1250 kilometer met normaal / rustig rijgedrag.
Plaats reactie