Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door fam-ploeg »

V40 1.8 Europa 1998
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door kiwi »

soh... voor die prijs ga ik eerst eens zoeken bij de locale ijzerwaren zaak!! :O

Misschien dat ik later zal moeten toegeven dat je dat zelf ook al gedaan zult hebben, en dat die niet goedkoper zijn, maar ik ga het toch proberen... morgen meer hier over!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door corhog »

Ik vraag me af of een gesloten lager niet beter is i.v.m. vocht en vuil onder de wagen
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door Wouter »

Sander ik had gehoopt op een meer ondersteunend verhaal.

Heb je ze echt helemaal uit de States laten overkomen?

Laat even wat meer achtergrond weten, dan hebben we er allemaal wat meer aan.

Groetjes Wouter
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door fam-ploeg »

corhog schreef:Ik vraag me af of een gesloten lager niet beter is i.v.m. vocht en vuil onder de wagen
Of het vet in de lagertjes blijft zitten weet ik ook niet. Ik heb voor de zekerheid na montage er een (in langsrichting doorgeknipt) stuk koelslang eromheen gewikkeld, gevuld met vet.

Goedkoop is het inderdaad niet (tenzij je de lagertjes ook in NL kunt kopen), maar je voelt het resultaat elke keer dat je de pook aanraakt.
V40 1.8 Europa 1998
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door kiwi »

Hier een Nederlands adresje voor de lagers, kosten €11.17 per stuk.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door fam-ploeg »

Kopen in NL lijkt makkelijker, maar iets laten verzenden vanuit de USA kost evenveel muisklikken. VXB rekent 11 euro voor een setje van 2, plus wat verzendkosten natuurlijk. De F10-18G van Neita kost 22 euro per 2, excl verzending; zal ongeveer even duur als VXB worden denk ik.

Montage:
- het gaat om de voorste schakelstang-koppeling, tegen de versnellingsbak aan
- draai de M6 bout eruit, schuif de schakelstang opzij en verwijder de 2 oude plastic busjes met buisje
- zaag van beide plastic busjes het middenste buisje af: deze heb je nodig om de metalen bus te centeren
- kort de metalen bus (dia 10 mm) een millimeter in, anders krijg je geen voorspanning in de nieuwe lagertjes
- schuif de 2 afgezaagde plastic busjes om het ingekorte metalen buisje heen
- monteer het geheel, wijst zichzelf; vet de lagers goed in dan blijven ze "plakken"
- draai de langere M6 bout zo vast aan dat er flink kracht in zit maar de lagertjes nog soepel rollen
- zoek een oud stuk koelslang of zo, knip dit op maat, flink wat vet erin en sla om het geheel heen
- eventueel een tie-wrapje zodat de slang er niet af kan vallen
V40 1.8 Europa 1998
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door Wouter »

kiwi schreef:Hier een Nederlands adresje voor de lagers, kosten €11.17 per stuk.
Misschien bestaat hier wel de mogelijkheid voor korting bij grotere afname.
Als iemand in de buurt woont en op de nieuwjaars meeting komt dan scheelt het ook weer verzendkosten.

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door sdirkx »

Voor wat betreft een groupbuy:
Wouter gaf aan dat deze busjes zijn niet meer gebruikt werden vanaf modeljaar '98, dus nou weet ik niet hoeveel 40's er hier zijn tot '98, maar dit geldt dus maar voor een paar bouwjaren.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door Wouter »

Dat heb je fout begrepen.
Rob had dit gedeelte uit een ander topic gehaald.

Deze busjes gelden voor de M5P en M3P versnellingsbakken, de MDM5 en M56 (met kabel) zijn er van 1998 ingekomen voor oa de turbo en later in 2000 voor alle type motoren.

Volg de onderstaande controle:
Links is met de stang en de bewuste busjes en rechts de kabel versie.
Afbeelding

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door sdirkx »

OK, het ligt dus iets genuanceerder (een '99-er kan ze ook hebben) :-D
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door kiwi »

Nou, ik heb dus hier de buurt gezocht naar de benodigde taats- of axiaallagers. Locale ijzerboer heeft geen taatslagers, maar stuurde me wel door naar Laman, groothandel in ijzerwaren en gereedschap. Daar hadden ze wel taatslagers (van SKF), maar de kleinste die ze hebben zijn 10mm (binnen diameter) bij 24 mm (buitendiameter). En die zijn dus te groot. Daarbij rekenen ze €19,nog-wat per stuk...

Dus de import uit de US of A lijkt nog de goedkoopste... zeker bij grotere aantallen.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
mikewiersma
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 21:32
13

schakelen achteruit en 1

Bericht door mikewiersma »

vhallo ik heb mijn v40 nu ongeveer een week en merk eigenlijk 1 irritant probleem
het schakelen naar z'n achteruit en naar z'n 1
het is bijna niet te doen de auto in z'n achteruit te zetten en bij het optrekken vaker in z'n 3 dan in z'n 1 verder schakeld hij perfect en slippen de koppelings platen niet
wat kan dit zijn moet soms echt geweld gebruiken hem te schakelen in z'n achteruit en til gewoon dat ringetje op
en toch komt ie in z'n 1 terecht

alvast bedankt

volvo v40 '96
252.xxx
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: schakelen achteruit en 1

Bericht door krismazur »

hoi
vervang je schakkel bussen
er staat topic met how to daarover :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: schakelen achteruit en 1

Bericht door beginner »

juist ja je schakelbussen zullen wel aan vervanging toe zijn.
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

schakelbussen M56 versnellingsbak

Bericht door beginner »

Ik wil ook graag mijn schakelbussen vervangen. Maar kan op vadis niks erover te vinden.

Ik zie alleen een soort busjes op de versnellingsbak en ik schijn een kabel ipv een schakelstang te hebben. Klopt dat?

Ik heb een T4 uit 98

Ik wil graag zekerheid voordat ik ze zo ga bestellen bij de volvodealer.

Dank je wel alvast volvo's :D
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: schakelbussen M56 versnellingsbak

Bericht door Harry »

Ik dacht dat de M56-bakken geen busjes hebben, dus er valt ook niks te vervangen....
sdirkx

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door sdirkx »

Dat is toch al eerder ter sprake geweest?
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door djOnAz »

Wouter schreef:Dat heb je fout begrepen.
Rob had dit gedeelte uit een ander topic gehaald.

Deze busjes gelden voor de M5P en M3P versnellingsbakken, de MDM5 en M56 (met kabel) zijn er van 1998 ingekomen voor oa de turbo en later in 2000 voor alle type motoren.
M.a.w., een V40 (1.9 D 115 PK) met bouwjaar 2003/4 heeft een versnellingsbak met kabel? Betekent dit ook dat wanneer je problemen hebt met je versnellingsbak er een nieuwe in moet? We hadden al een tijdje dat de 3e versnelling niet echt vlot liep, maar sinds gisteren is het allemaal om zeep. In derde versnelling rijden lukt bijna niet, want de pook springt er telkens uit of wil gewoon niet in die derde versnelling.
Bezoekje aan de garage gebracht en daar lieten ze weten dat er in deze versnellingsbak geen schakelbusjes zaten, waardoor hij helemaal moet vervangen worden. Kostelijk grapje: ong. 800 € (met een 2e hands versnellingsbak).
Maar goed, voor die prijs koop je nog geen nieuwe!
crimiesa
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 21:00
14

Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen

Bericht door crimiesa »

Vandaag de rekening ontvangen van o.a. het vervangen van de schakelbusjes, materiaal 8,30 euro ex btw, montage: 29 euro ex btw. Dit alles gewoon bij de Dealer!!

setje bestaat uit 2 maal een bus - art.nr. 30872439 2 maal 2,50 euro
1 maal bus - art.nr. 30871722 1 maal 2,30 euro
2 maal o-ring - art. nr 30872329 2 maal 0.60 euro
Plaats reactie