Pagina 7 van 11
Re: Schakel problemen / bussen vervangen
Geplaatst: wo 06 jul 2011, 21:39
door madnessmark
Wouter schreef:Heb je problemen met schakelen naar z'n 1 en/of 5 of zit er veel spelling in de pook.
Hoogst waarschijnlijk zijn dan de schakelbussen versleten,dit komt vaak voor.
Er is al wat over geschreven, maar ik miste toch een duidelijke beschrijving met plaatjes.
Onze engelse X40 rijder heeft er een mooie duidelijk topic over geschreven met veel foto's, deze wilde ik jullie niet onthouden.
Voor :
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=80433
Achter :
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=43070
Ik hoop dat er iemand wat aan heeft.
Groetjes Wouter
Ja ik heb er wat aan!
.......maar sorry voor dit, je gaat toch niet met vieze werkhandschoenen aan het interieur zitten....ik doe ze liever uit!
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: do 07 jul 2011, 09:42
door w.rusman
zit wel erg veel oliesmurrie aan de onderkant van zijn wagen
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: do 07 jul 2011, 09:56
door madnessmark
heb net het setje opgehaald in Enter.
Nou nog droog weer om te monteren....
zelf de schakelbussen vervangen,minder dan een kwartier werk
Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:37
door madnessmark
Setje gehaald bij Elferink in Enter (rond de 8 euro)
Dan de wagen opkrikken enz.
Onder de pook kom je deze configuratie tegen.
Bout en moer los en eruit(sleutel 11mm)
Stang op de grond leggen en eventueel schoonmaken van rotzooi...anders vreet het in het plastic en kan je later weer aan de gang
en de kunstof bussen eruit halen samen met het rubber en metalen busje.
Ik heb de nieuwe en oude bij elkaar gelegd,je ziet niet veel maar er is wel degelijk slijtage.
Het busje
MOET JE NIET WEGGOOIEN dat zit
NIET in het pakket!
oftewel schoonmaken en opnieuw gebruiken.
Het rubber eerst erin wringen(beetje stroef...logisch) dan busje in één van de twee plastic houders plaatsen en erin plaatsen.
dan de andere houder erop en vergeet de rubber ringen niet,ze kunnen eraf vallen.
Schakelstang erop (beetje wringen) bout aandraaien en het zit weer vast,maar dat was deel 1
Deel 2 komt ook maar moet even wat doen( prive)
Re: zelf de schakelbussen vervangen,minder dan een kwartier werk
Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:54
door Kuip
madnessmark schreef:
Ik kan me vergissen, maar volgens mij mis je een moer.... (op de klemring om de schakelstang)??
Re: zelf de schakelbussen vervangen,minder dan een kwartier werk
Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:56
door madnessmark
Dat zag ik ook toen ik bezig was....maar die zit er weer op
Re: zelf de schakelbussen vervangen,minder dan een kwartier werk
Geplaatst: do 07 jul 2011, 15:58
door Kuip
Goed bezig
.
schakelbussen vervangen deel 2, linksvoor
Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:27
door madnessmark
configuratie linksvoor onder het beschermkapje
Moer losdraaien met sleutel 11mm en zonodig vervangen.
Het kan wezen dat het aardig vast zit(bij mij wel
),
bewaar het metalen busje want die heb je weer nodig
Het verschil,oud en nieuw.....
Net als bij het andere, let op de rubber ringen en je moet even moeite doen om het erin te persen.maar je weet dat het beter schakeld straks.
Schakelstang er weer op zetten en zorg ervoor dat je niet
TE STRAK aandraait anders moet je met 2 handen schakelen.
Doe het anders met 2 personen,1 die eronder aandraait en 1 die de pook in alle versnellingen probeert tot het gewenste resultaat.
ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen want er was vraag naar begreep ik.
Re: zelf de schakelbussen vervangen,minder dan een kwartier werk
Geplaatst: do 07 jul 2011, 16:41
door zomertjes
Als je een milimeter of 2 van het busje afslijpt (kopse kant) is de speling ook verdwenen
(word nog wel eens gedaan bij dealers)
Maar dit is natuurlijk netter....
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: za 13 aug 2011, 14:56
door Roffel-Patje
heeft iemand al eens geprobeerd om de schakelbusjes uit brons te (laten) draaien?
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: vr 07 okt 2011, 18:06
door wiener
hallo allemaal,
ik heb zelf een fase 2 uit 2002, dus als ik het goed begrijp heb ik kabels.
maar ik heb het zelfde probleem, moeilijk in de 1ste versnelling en moeilijk in de achteruit.
vooral als de motor koud is.
maar als ik het met kabels heb dan heb ik die busjes niet.
weet iemand hoe ik dat bij mijn V moet oplossen?
groetjes Jeroen.
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: ma 07 nov 2011, 17:00
door Ztmjeroen
Laatste tijd wat probleempjes naar z'n 1e versnelling, en terugschakelen naar 2 lukt soms helemaal niet, en moet ik maar in z'n 3 een bocht nemen.
Krijg de auto niet in de achteruit zonder te ''tandenpoetsen'', nou heb ik daar wel een handigheidje voor, eerst in z'n 2, en dan achteruit, dan gaat het prima (met een koude motor heb ik hier vreemd genoeg geen last van).
Heb ik de 1e versnelling wel redelijk wat speling, als je hem in 1 zet, en loslaat, valt de pook bijna zover terug dat het lijkt of deze in 3 staat.
Heb een 1996'er met een renault bak (achteruit zit links voor).
Zijn de schakelbussen de problemen hiervan? bij aanschaf vertelde de dealer mij dat deze ''pas waren vervangen''.
Aanschaf is nu een jaar geleden.
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: ma 07 nov 2011, 17:41
door volvoS40
als je aan het tandjes poetsen bent, en wil moeilijk in de versnellingen... zou ik zelf toch gaan denken aan wat koppelings platen die druk aan het slijten zijn.
Schakel problemen / bussen vervangen (3x how to)
Geplaatst: za 10 dec 2011, 09:59
door v40classic
Mijn versnelling schakelt prima.Enkel allen zeer ruim in te leggen.Oftwel de bussen moeten vernieuwd worden.
Probleem,ik heb geen brug.
Weet iemand een adresje in het Gooi die dat voor een schappelijke prijs kan doen?
Re: Schakel problemen / bussen vervangen (3x how to)
Geplaatst: za 10 dec 2011, 13:32
door volvoS40
ik heb het op straat 2x gedaan ?
1 maal voor roel (kiwi) en voor mijn zelf.
4 steunassen en een krik. en in 15 / 20 minuten gedaan.
wil het wel voor je doen, alleen dan even kijken wanneer.
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: za 17 dec 2011, 16:29
door v40classic
volvos40,bedankt voor je aanbod.Fijn om te horen.
In Januari ga ik het setje bestellen.Zal het eerst zelf proberen.
Wordt het niks dan meld ik dat wel.
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: ma 19 dec 2011, 10:22
door Ripper
Ik heb alleen problemen als ik naar zijn 3 wil terugschakelen. Dan moet ik behoorlijk doordrukken. Een beetje tussengas geven en dan gaat hij er wel goed in.
Kan dit ook te maken hebben met de schakelbusjes?
Re: Alles over de schakelbusjes (te laten) vervangen
Geplaatst: ma 19 dec 2011, 10:54
door Miesjel
Heb de auto half op (hoge) stoep, half op straat weten te zetten. Kon er met wat moeite onder kruipen maar is te doen. (veiliger dan normale autokrik
)
schakelstang busjes onderdeelnr
Geplaatst: ma 19 dec 2011, 21:50
door benny
hoy,
weet iemand het onderdeelnr van de beruchte schakelstang busjes? Om bij de officiele dealer te gaan bestellen.
Ik kan de v40 helemaal niet meer in achteruit schakelen
Tijd om dus iets te ondernemen. Uiteraard eerst deze dingetjes proberen en een oliewissel vd bak!
Als dit het niet oplost weet ik niet of de volvo blijft
Ik ben wel echt betrouwbare wagens gewend
Geen zin in een dure donorversnellingsbak...
Of weet iemand waar je zo'n revisiesetje voor de schakelstang online kan bestellen mèt thuislevering?$
Mijn dank is groot!!
Gelukkig heb ik nog mijn andere wagen om naar het werk te gaan... maar de bedoeling was dus net dat deze van het winterweer/zout ging gespaard blijven
Re: schakelstang busjes onderdeelnr
Geplaatst: ma 19 dec 2011, 22:16
door Kuip